کد خبر: ۲۸۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 04
دانشمندان دانشگاه آکسفورد و موسسه تحقیقات سرطان لودویگ بر موفقیت واکسن آکسفورد-آسترازنکا علیه سارس-کوو-۲ برای ساخت واکسنی برای درمان سرطان تکیه می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه آکسفورد در تلاشند از فناوری تولید واکسن کرونا برای ساخت واکسن سرطان بهره ببرند که این طرح می‌تواند منجر به انقلابی در درمان این بیماری شود.

به گزارش شفاآنلاین:دانشمندان دانشگاه آکسفورد و موسسه تحقیقات سرطان لودویگ بر موفقیت واکسن آکسفورد-آسترازنکا علیه سارس-کوو-۲ برای ساخت واکسنی برای درمان سرطان تکیه می‌کنند.

محققان با استفاده از فناوری واکسن آکسفورد، واکسن درمانی دو دوز سرطان را طراحی کرده‌اند. واکسن سرطان هنگامی که در مدل‌های تومور موش آزمایش شد، سطح سلول‌های T ضد تومور را که در آن‌ها نفوذ می‌کردند، افزایش داد و اثر ایمنی درمانی سرطان را بهبود بخشید. در مقایسه با ایمونوتراپی به تنهایی، ترکیب با واکسن کاهش بیشتری در اندازه تومور نشان داد و بقای موش‌ها را بهبود بخشید.

ایمونوتراپی سرطان تبدیل سیستم ایمنی بدن بیمار به تومور، منجر به بهبود چشمگیر نتایج در برخی از بیماران سرطانی شده است. ایمونوتراپی Anti-PD-۱ با برداشتن ترمز از سلول‌های T ضد تومور کار می‌کند تا به آن‌ها اجازه دهد سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. با وجود این موفقیت، درمان ضد PD-۱ در اکثر بیماران مبتلا به سرطان بی‌اثر است.

یکی از دلایل تاثیر ضعیف درمان سرطان ضد PD-۱ این است که برخی از بیماران سطح پایینی از سلول‌های T ضد تومور دارند. فناوری واکسن آکسفورد که در ایجاد واکسن مشهور استرازنکا استفاده می‌شود، واکنش‌های قوی سلول T+ CD۸ را ایجاد می‌کند که برای اثرات خوب ضد توموری مورد نیاز است.

این تیم یک واکسن درمانی دو دوز با بردار‌های ویروسی اولیه و تقویت کننده مختلف ایجاد کرد که یکی از آن‌ها با بردار واکسن کووید-۱۹ آکسفورد-آسترازنکا یکسان است. به منظور ایجاد یک درمان واکسن که به طور خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد، واکسن برای هدف قرار دادن دو پروتئین از نوع MAGE که در سطح بسیاری از انواع سلول‌های سرطانی وجود دارد، طراحی شد. این دو هدف که MAGE-A۳ و NY-ESO-۱ نامیده می‌شوند قبلا توسط موسسه لودویگ تایید شده بودند.

آزمایش‌های پیش بالینی بر روی مدل‌های تومور موش نشان داد که واکسن سرطان سطح سلول‌های CD۸+ T نفوذی به تومور را افزایش داده و پاسخ به ایمونوتراپی ضد PD-۱ را افزایش می‌دهد. واکسن ترکیبی و درمان ضد PD-۱ منجر به کاهش بیشتر اندازه تومور و بهبود بقای موش‌ها در مقایسه با درمان ضد PD-۱ به تنهایی شد.

بنوا ون دن اینده،  پروفسور ایمونولوژی تومور در دانشگاه آکسفورد، عضو موسسه لودویگ برای تحقیقات سرطان و مدیر موسسه de Duve بلژیک، می‌گوید: ما از تحقیقات قبلی خود می‌دانستیم که پروتئین‌های نوع MAGE مانند پرچم‌ها قرمز عمل می‌کنند. پرچم‌هایی بر روی سطح سلول‌های سرطانی برای جذب سلول‌های ایمنی که تومور‌ها را از بین می‌برند.

پروتئین‌های MAGE نسبت به سایر آنتی ژن‌های سرطانی به عنوان اهداف واکسن دارای مزیت هستند، زیرا در طیف گسترده‌ای از انواع تومور‌ها وجود دارد. این مزیت بالقوه این روش را برای افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان گسترش می‌دهد.

از نظر اهمیت هدف، آنتی ژن‌های نوع MAGE در سطح بافت‌های طبیعی وجود ندارند که خطر عوارض جانبی ناشی از حمله سیستم ایمنی به سلول‌های سالم را کاهش می‌دهد.

پروفسور آدریان هیل، مدیر موسسه جنر دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: این بستر واکسن جدید می‌تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند. آزمایش بعدی در مورد سرطان ریه سلول غیر کوچک به دنبال مرحله ۲a انجام می‌شود. آزمایش یک واکسن سرطان مشابه در سرطان پروستات توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده است که نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد.

او گفت: واکسن‌های سرطان ما پاسخ‌های قوی سلول‌های CD۸+ T را ایجاد می‌کنند که در تومور‌ها نفوذ کرده و پتانسیل بالایی در افزایش اثر درمان انسداد ایست بازرسی ایمنی و بهبود نتایج برای بیماران مبتلا به سرطان نشان می‌دهند.

تیم الیوت، کیدانی، پروفسور ایمونوانکولوژی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: ما دانش بنیادی علمی خود را در زمینه ایمونولوژی و کشف آنتی ژن با تحقیقات ترجمه‌ای بر روی بستر‌های واکسن ترکیب می‌کنیم. با گرد هم آوردن این تیم‌ها می‌توانیم به چالش مهم گسترش اثرات ایمونوتراپی به نفع بیشتر بیماران بپردازیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: