کد خبر: ۲۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 22
شفا آنلاین:فوق تخصص نفرولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میوه ها و سبزی ها به علت داشتن موادی مانند پتاسیم و منیزیم، اثر محافظتی در کنترل فشار خون داشته و بویژه مبتلایان فشار خون روزه دار، در زمان افطار و سحر باید به میزان کافی میوه مصرف کنند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر «مریم رهبر» افزود: روزه داری برای مبتلایان به فشار خون، منعی ندارد به شرط آنکه با تجویز پزشک و رعایت نکات پیشگیری باشد.

وی خاطرنشان کرد: روزه داری برای بیمارانی که بیش از سه تا چهار گروه داروی ضد فشار خون می خورند، مشکل تر بوده و لزوم مشاوره با پزشک معالج برای آنها بیشتر خواهد بود.

این فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه گرفتن روزه با رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند بر سلامت بدن تاثیر مثبت داشته باشد، گفت: باید ضمن پرهیز از مواد غذایی پرچرب و پرنمک از سبزی ها و میوه جات به میزان زیاد استفاده شود.

رهبر افزود: همچنین کاهش نوبت های مصرف غذایی به دو نوبت معمولا با کاهش وزن همراه خواهد بود که می تواند یکی از موارد اساسی و مفید در کنترل فشارخون باشد.

وی یادآور شد: کنترل فشار خون در ماه مبارک رمضان فرقی با دیگر ماه های سال ندارد، یعنی بعد از فعالیت و استرس و بعد از غذا نباید فشار خون را اندازه گرفت و بهتر است صبح زود و قبل از نماز صبح فشار خون را کنترل کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیماران توصیه کرد برای اینکه کنترل دقیق تری از فشار خون داشته باشند، حداقل دو نوبت فشار خون خود را در طول یک روز کنترل کرده و اگر مشکلی بود و افزایش فشار خون وجود داشت باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.

رهبر گفت: همچنین مبتلایان به فشار خون باید از مصرف سیگار و مواد کافئین دار خودداری کنند.

وی افزود: مبتلایان فشار خون در صورت اجازه پزشک برای روزه داری بهتر است که داروهای خود را در دو وعده افطار و سحر استفاده کرده و توصیه می شود، ساکنان مناطق گرم و کسانی که محل کار آنها در فضای باز و در معرض تابش نور خورشید هستند، مصرف دیوریتک (داروهای ادرار آور) را قطع کنند و داروهایی که سه بار در روز مصرف می شود با نظر پزشک معالج در صورت امکان به دو بار در روز تبدیل شود.

این فوق تخصص نفرولوژی گفت: ممکن است در روزه داری احتیاج به داروهای ضد فشار خون کمتر و گاهی اوقات بیمار با افت شدید فشار خون روبرو شود.

رهبر افزود: مبتلایان فشار خون هنگام افطار و سحر باید از غذاهایی که چرب و پرنمک یا نمک دار نباشد، استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: