کد خبر: ۲۸۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 01
این سازمان در حال حاضر به اندازه‌ای گسترده و وسیع شده که بسیاری از فعالان صنعت غذا و دارو از میزان و شمار دخالت‌های این سازمان در فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد دارو و غذا گلایه دارند.

شفاآنلاین>سلامت> در نیمه اول دهه ۱۳۵۰ و در وضعیتی که هنوز درآمدهای حاصل از صادرات نفت همچنان پررونق بود اعضای دولت‌های وقت برای وزارتخانه خود، سازمان‌ها و تشکیلات پرشماری تاسیس می‌کردند تا بر قلمرو حکومت وزارتخانه خود افزوده و نیز سهم خود را از اعتبارات ارزی تخصیص‌یافته افزایش دهند.

با همین راهبرد بود که وزارت بهداری وقت برای استیلا بر جریان اقتصاد دارو در سال ۱۳۵۲ حوزه معاونت دارویی را در این وزارتخانه تاسیس کرد. وزارت بهداری بعدها برای اینکه اقتصاد غذا را نیز زیر سلطه دیوان‌سالاری قرار دهد در سال ۱۳۵۵ تشکیلاتی به نام «سازمان غذا و دارو» در سال ۱۳۵۵ را تاسیس کرد.

در شرایط سال‌های جنگ و نیز تثبیت انقلاب در دهه ۱۳۶۰ بر سهم و نقش دولت در هر فعالیت اقتصادی از جمله صنعت داروسازی که بیشتر کارخانه‌های آن ملی یا مصادره شده بودند معاونت دارویی با نام‌های مختلف بخش‌های دارویی و غذایی، آرایشی، بهداشتی و امور آزمایشگاهی کنترل غذا و دارو را اداره کرده است. تا اینکه در سال ۱۳۸۹ سازمان غذا و دارو با تصویب «شورای عالی اداری» تشکیل شد.

این سازمان در حال حاضر به اندازه‌ای گسترده و وسیع شده که بسیاری از فعالان صنعت غذا و دارو از میزان و شمار دخالت‌های این سازمان در فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد دارو و غذا گلایه دارند. همین چند روز پیش بود که نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران درباره بی‌توجهی ارگان‌های دولتی مرتبط با این صنف از جمله سازمان غذا و دارو توجهی به سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی این سازمان انتقاد کرد و گفت‌: تشکل‌های مرتبط با صنف داروسازی از جمله سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان، در حلقه مشورتی سازمان غذا و دارو برای تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط قرار نداشتند و این تلخی، مشکلات زیادی برایمان به بار آورد و ما فقط تحمل کردیم.

ایجاد انحصار برای تعیین استانداردهای دارویی و غذایی با نظر کارشناسانی که هر چند سال یک بار با آمدن و رفتن وزیران تغییر می‌کنند از سوی سازمان غذا و دارو و نیز سایر سازمان‌های مشابه و ندیدن واقعیت‌ها از اخلال‌‌هایی است که سازمان غذا و دارو در اقتصاد این دو کالای مهم انجام می‌دهد. در اردیبهشت‌ماه پارسال بود که وزیر بهداشت در پی نامه تعدادی از افراد صاحب‌نام در حوزه پزشکی، دارویی، اقتصادی و اجتماعی درباره استمرار برخی شیوه‌ها در سازمان غذا و دارو که منافع جریان‌های خاصی را تامین می‌کند، به رییس این سازمان دستور رسیدگی داد.

وی در نامه‌ای به محمدرضا شانه‌ساز نوشت: «اخیرا مکتوبی توسط تعدادی از افراد صاحب‌نام در حوزه پزشکی، دارویی، اقتصادی و اجتماعی دریافت شد که به تفصیل ضمن اشاره به رفتار فسادستیزانه و شفافیت‌گرای مدیریت کنونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خصوص در عرصه دارو و تولید و واردات فرآورده‌های دارویی، از استمرار بعضی از شیوه‌ها که هنوز منافع جریان‌های خاص را تامین می‌کند گله‌مند بودند.»

واقعیت این است که فلسفه وجودی این سازمان‌ها که در دهه‌های پیشین و برای شرایط خاص تاسیس شده‌اند سپری شده و این سازمان‌ها استعدادهایی شگفت برای ایجاد انحصار‌، عدم شفافیت و نیز فساد احتمالی دارند.احسان شادی/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: