کد خبر: ۲۸۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 26
اگر چه این عفونت قارچی پیش از این قابل درمان بود ولی این روزها نگرانی‌هایی بابت کمیاب شدن داروی آن به وجود آمده است. این روزها متخصصان هشدار دادند که داروی درمان این عفونت «آمفوتریسین بی» است که در آسیا کمیاب شده است

شفاآنلاین>سلامت>  اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با شیوع گسترده واریانت دلتا در هند، عوارض‌های خطرناکی از جمله قارچ سیاه هم در بیماران بهبود یافته کرونا مشاهده شد. البته موارد ابتلا به قارچ سیاه در میان بیماران کووید در چند کشور دیگر از جمله انگلیس، فرانسه، آمریکا، اتریش، برزیل و مکزیک هم گزارش شده بود، اما تعداد موارد در هند بسیار بیشتر بود که البته تاکنون آماری درخصوص آن ارائه نشده است.

به گزارش شفاآنلاین: افزایش تعداد مبتلایان به قارچ سیاه در هند می‌تواند به خاطر شمار بالای مبتلایان به دیابت خصوص شمار زیاد موارد دیابت کنترل‌نشده در هند مربوط باشد. در هر صورت قارچ سیاه بعد طی گذشت ۵ ماه به ایران رسید. به گفته رییس بیمارستان امام‌خمینی بیش از ۱۰ بیمار کرونایی با عفونت قارچ سیاه در بیمارستان بستری هستند. این در حالی است که ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه هم در مازندران شناسایی شده است.

اگر چه این عفونت قارچی پیش از این قابل درمان بود ولی این روزها نگرانی‌هایی بابت کمیاب شدن داروی آن به وجود آمده است. این روزها متخصصان هشدار دادند که داروی درمان این عفونت «آمفوتریسین بی» است که در آسیا کمیاب شده است. بنابراین به دلیل نبود دارو بیماران مبتلا به این عفونت یا فوت می‎کنند یا بینایی خود را از دست می‎دهند.

در همین رابطه دکتر محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: داروی آمفوتریسین‌بی به هیچ عنوان تولید داخلی ندارد و در حال حاضر کمبود شدیدی داریم ولی دلیل این کمبود را نمی‌توانیم به شما بگوییم. بهتر است با اتحادیه واردکنندگان دارو صحبت کنید.
البته هیچ‌یک از اعضای اتحادیه دارو پاسخگو نبودند؛ این در حالی است که دکتر محمدرضا صالحی ‌متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام‌خمینی تهران با اشاره به کمبود داروهای حیاتی قارچ سیاه گفت: درمان اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی «آمفوتریسین بی» است که متاسفانه در کشور کمبود جدی آن مشاهده می‌شود یا در مواردی اصلا موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰ بیمار بستری شده در بیمارستان نتوانستیم تهیه کنیم. به همین دلیل احتمال از دست دادن بیماران افزایش یافته است. بنابراین در موج جدید کرونا با افزایش شیوع قارچ سیاه مواجه هستیم.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد. عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود.

در مورد علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. به‌طور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

قارچ سیاه مسری نیست!
دکتر میساء قیم، پزشک و متخصص بیماری‌های داخلی درباره قارچ سیاه که شنیدن نامش وحشت بسیاری در میان هموطنان انداخته است، می‌گوید: «موکورمایکوزیس» یا قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که فرصت‌طلب بوده و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن و غیره دارند شایع است. این عفونت در بیماران خیلی بد حال در بخش مراقبت‌های ویژه نمایان شده است.وی افزود: البته قارچ سیاه در افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان به مدت طولانی بستری می‌شوند نیز دیده شده و این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن شده و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

دکتر قیم با اشاره به اینکه این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می‌تواند ریه‌ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند، اظهار کرد: یکی از این علایم حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود. اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علایم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب، گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.

به گفته وی، همچنین دیگر علایم بیماری قارچ سیاه ریوی شامل تب، سرفه کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس است و می‌تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر و ناحیه آلوده سیاه شود.این پزشک بیماری‌های داخلی با بیان اینکه عفونت قارچی پیش از این هم در کشور وجود داشته است، تاکید کرد: مردم نباید نگران باشند، این عفونت پیش از پاندمی هم وجود داشته ولی به دلیل افزایش تعداد بیمارات بدحال کووید، عفونت قارچی بیشتر دیده می‌شود. چرا که اگر وضعیت بیمار کرونایی بدتر باشد پزشکان مجبورند برای درمان او داروهای سنگینی را تجویز کنند تا التهاب سرکوب شود. در این حالت امکان دارد بیمار دچار عفونت ثانویه شود.

در پیک‌های قبلی به دلیل تعداد کم بیماران بدحال قارچ سیاه نادر بود و اگر هم بود بسیار انگشت شمار بود ولی امروزه به دلیل تعداد مبتلایان و بیمار بد حال این امر شایع شده است. با این حال این عفونت قابل سرایت نیست. اما پزشکان باید از تجویز بی‌رویه کورتون و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه آمفوتریسین داروی درمان اصلی این عفونت در ایران کمیاب شده است. البته داروی جایگزین دارد اما آن هم کمیاب و گران است. با این اوصاف بیماران زیادی بر اثر عوارض کرونا جان می‌بازند.

قارچ سیاه جان می‌گیرد؟
این در حالی است که دکتر حمید عمادی، رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران درباره ارتباط میان بیماری قارچ سیاه و ویروس کرونا می‌گوید: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می‌یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

وی به آمار ابتلای حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه و نبود موارد فوتی بر اثر آن اشاره و تصریح می‌کند: قارچ سیاه بیماری مسری‌ نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند پس نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد ضمن اینکه این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زودهنگام می‌توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد. اما اگر داروی این بیماری تهیه نشود، قاعدتا بیماران از عفونت قارچی فوت می‌کنند.

عمادی اظهار کرد: من از پزشکان می‌خواهم برای درمان بیماران بد حال کمتر از داروهای تضعیف سیستم ایمنی و کورتون استفاده کنند. اگر دارویی داشته باشیم که بسیار روی کووید موثر باشد و عارضه‌ای هم نداشته باشد، باید آن را تجویز کنیم، اما اکثریت داروهایی که تاکنون روی آنها کارآزمایی بالینی انجام شده، یا بی‌اثر بودند یا اثرات جزئی داشتند. با این حال مصرف داروی کورتیکو استروئید مانند هر داروی دیگر یک‌سری فواید و یک‌سری عوارض دارد و طبیعتا تعداد افرادی که با این دارو سلامتی‌شان حفظ شده و جلوی مرگ‌شان گرفته می‌شود، به مراتب بیش از تعداد افرادی است که این عارضه در آنها رخ می‌دهد و ما نباید به دلیل رخ دادن تک گیر این عارضه، افراد نیازمند به کورتون را از این دارو محروم کنیم.

رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تاکید کرد: از طرفی کورتیکو استروئید خارج از سیستم تجویز پزشک استفاده نمی‌شود و طبیعی است که پزشکان متخصص این دارو را با سنگین و سبک کردن شرایط، برای افرادی تزریق می‌کنند که برایشان ضرورت دارد. اتفاقا اگر این دارو در مراحل اولیه تجویز شود، اثر منفی خواهد داشت. زیرا هنوز نیاز داریم که سیستم ایمنی بدن قوی باشد تا بتواند با ویروس مقابله کند، اما در مراحل پیشرفته چاره‌ای نیست و باید از آن استفاده کرد. به هر حال در شرایط تصمیم‌گیری بین خوب و بد، کار ساده است، اما تصمیم‌گیری بین بد و بدتر مهم است. تعداد افرادی که به دلیل پیشرفته شدن کرونا فوت می‌کنند، به مراتب بیش از افرادی است که ممکن است دچار عارضه قارچ سیاه شوند. به شرطی که دارو به صورت حساب شده و با نظر پزشک تجویز شود. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: