کد خبر: ۲۸۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 23
محققان می‌گویند تحقیقات بیشتری در مورد اینکه کدام ویژگی‌های آموزش ذهن آگاهی ممکن است مزایای شناختی بیشتری را به همراه داشته باشد.
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه لندن در تازه‌ترین مطالعات خود به بررسی مزایای جدیدی از انجام تمرینات ذهن آگاهی یا مدیتیشن در زندگی افراد به ویژه سالمندان پرداختند.
به گزارش شفاآنلاین:شفاآنلاین:به نقل از مدیکال اکسپرس، نتیجه بررسی‌های محققان دانشگاه لندن نشان می‌دهد ذهن آگاهی ممکن است مزایای نسبتا بالایی برای افزایش قدرت تشخیص، به ویژه در میان افراد مسن داشته باشد.

بررسی سیستماتیک و متاآنالیز که در سایت Neuropsychology Review منتشر شده است، نشان داد در حالی که ذهن آگاهی معمولا به منظور بهبود سلامت و بهزیستی روان است، ممکن است مزایای بیشتری برای سلامت مغز به همراه داشته باشد.

دکتر تیم ویتفیلد، روانپزشک دانشگاه لندن و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اثرات مثبت برنامه‌های مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان در حال حاضر نسبتا اثبات شده است. در اینجا یافته‌های ما مزیت دیگری را به مجموع مزایای ذهن آگاهی می‌افزاید و آن افزایش قدرن شناخت حداقل در میان سالمندان است.

محققان مطالعات منتشر شده در مورد ذهن آگاهی را مرور کردند و ۴۵ مطالعه را که با معیار‌های آن‌ها مطابقت داشت، شناسایی کردند که در مجموع ۲ هزار و ۲۳۸ شرکت کننده در مطالعه حضور داشتند. هر مطالعه تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی را که توسط یک مجری در محیط گروهی انجام شد، حداقل در چهار جلسه آزمایش کرد. 

اکثر مطالعات شامل یک مربی معتبر بود که به شرکت کنندگان تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن نشسته، حرکت آگاهانه و اسکن بدن را به صورت هفتگی در طی ۶ تا ۱۲ هفته آموزش می‌داد و در عین حال از شرکت کنندگان خواسته بود تا تمرینات خود را در زمان خود ادامه دهند.

محققان دریافتند به طور کلی ذهن آگاهی یک مزیت کوچک، اما قابل توجه برای شناخت ایجاد می‌کند. تجزیه و تحلیل زیر گروه نشان داد این تاثیر برای افراد بالای ۶۰ سال کمی قوی‌تر است، در حالی که برای افراد زیر ۶۰ سال تاثیر قابل توجهی وجود نداشت.

تیم ویتفیلد اظهار کرد: عملکرد اجرایی با افزایش سن در افراد مسن کاهش می‌یابد؛ بهبود در افراد بالای ۶۰ سال نشان می‌دهد که ذهن آگاهی با حفظ یا بازیابی عملکرد اجرایی در اواخر بزرگسالی می‌تواند از زوال شناختی جلوگیری کند یعنی عملکرد‌های شناختی را به جای بهبود عملکرد آن‌ها به سطوح قبلی بازمی‌گرداند. 

هنگامی که آن‌ها به بررسی جنبه‌های شناختی پرداختند، محققان دریافتند ذهن آگاهی تنها برای عملکرد اجرایی مفید است و به طور خاص، شواهد قوی از تاثیر مثبت کوچک بر حافظه فعال (که یکی از جنبه‌های عملکرد اجرایی است) وجود دارد.

محققان همچنین تجزیه و تحلیل کردند که آیا ذهن آگاهی از «مداخلات فعال» دیگر (مانند آموزش مغز، آرامش، یا سایر برنامه‌های بهداشتی یا آموزشی) بهتر عمل می‌کند یا فقط در مقایسه با افرادی که هیچ درمان جایگزینی به آن‌ها ارائه نشده است، چنین است؟ آن‌ها دریافتند مزایای شناختی ذهن آگاهی در مقایسه با  «مداخلات غیرفعال» قابل توجه است، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانند رد کنند که مزایا ممکن است حداقل تا حدی ناشی از انتظار منافع درمانی یا تعاملات اجتماعی باشد.

محققان می‌گویند تحقیقات بیشتری در مورد اینکه کدام ویژگی‌های آموزش ذهن آگاهی ممکن است مزایای شناختی بیشتری را به همراه داشته باشد.

دکتر ناتالی مارچانت یکی دیگر از محققان گفت: آن‌ها می‌دانند برنامه‌های مبتنی بر ذهن آگاهی برای سلامت روان مفید هستند و مقاله ما اکنون نشان می‌دهد که ذهن آگاهی نیز ممکن است به حفظ توانایی‌های شناختی با افزایش سن کمک کند و این احتمال وجود دارد که برخی از انواع آموزش‌های ذهن آگاهی دستاورد‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

برچسب ها: مدیتیشن ، مبارزه ، فراموشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: