کد خبر: ۲۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 22
شفاآنلاین-دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود آهن در مادران باردار باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود که به حافظه کودکان در دوران جوانی و نوجوانی آسیب وارد می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره مشکلات تغذیه ای دوران بارداری و رشد کودکان اظهار داشت: بیش از 2 میلیارد نفر زن فقیر در دنیا زندگی می‌کنند که کودکان و نوزادان دارای کمبود ید، آهن و ویتامین به دنیا می‌آورند.

به گفته وی در آمریکا 21 درصد کودکان کم درآمد دارای کمبود مواد معدنی و آلی هستند و 41 درصد از زنان کم درآمد سیاه و سفید دارای کم خونی هستند که به نوزادان خود آسیب می‌رسانند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: حدود 200 میلیون کودک در کشورهای در حال توسعه دچار کمبود رشد شده‌اند که تا سن 5 سالگی آنها را درگیر می‌کند.

صفوی ادامه داد: سوء تغذیه مادران باردار در اثر عفونت نوزادان، کودکانی با وزن کمتر از 2500 گرم و 37 هفته به دنیا می‌آورند که مشکلات دوران کودکی و رشد را به وجود می‌آورند.

وی گفت: 18 تحقیق در چین نشان داد که مشکلات تغذیه‌ای در کودکی باعث به وجود آمدن مشکلات رفتاری در بزرگسالی می‌شود، بنابراین تغذیه مؤلفه مهم حیاتی برای توسعه جامعه سالم است که علاوه بر مشخصات جسمانی روح و رفتار و روان افراد نیز تاثیر دارد. به خصوص در دوران جنینی که ممکن است آثار آن تا آخر عمر همراه کودک باشد که شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

صفوی افزود: کمبود آهن در مادران باردار باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود که به حافظه کودکان در دوران جوانی و نوجوانی آسیب وارد می‌کند. براین اساس دسترسی به غذای سالم، استفاده مناسب از غذا، نگرش مثبت نسبت به غذاهای سالم از نکات قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید نگرش عادات خوب غذا خوردن در میان والدین افزایش یابد تا آگاهی والدین از مواد غذایی کم ارزش بالا رود و در صورت چنین کمبودهای با مراجعه به متخصصان و دریافت مکمل‌ها برای مادران باردار این مشکلات سوءتغذیه برطرف شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار