کد خبر: ۲۸۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 12
ما در وزارت بهداشت اختيارات محدودي داريم، فقط پيشنهاد مي‌دهيم و تصميم براي مواردي مثل اعمال محدوديت‌ها در اختيار ما نيست

شفاآنلاین>سلامت> براي چهارمين روز متوالي، تلفات كرونا در ايران، بيش از 500 نفر بود. ديروز، وزارت بهداشت در گزارش روزانه از شيوع كوويد - 19 در كشور اعلام كرد كه در شبانه روز 19 تا 20 مرداد، 536 مبتلاي كرونا در كشور فوت كرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: افزايش تعداد مرگ‌هاي روزانه كرونايي در كشور در چهارمين روز پياپي و در حالي كه برگزاري هنجار‌شكنانه مراسم عزاداري براي سيدالشهدا در بسياري مناطق كشور در حال برگزاري است، خطر افزايش بيشتر تعداد بستري‌ها و مرگ‌هاي كرونايي طي هفته‌هاي آتي را تشديد كرده است چنانكه چند روز قبل، ايرج حريرچي؛ معاون وزارت بهداشت اعلام كرد كه فقط در يك شبانه روز، ۱۱ هزار و ۲۰۰ مبتلاي كرونا در بيمارستان‌هاي كشور بستري شده‌اند و تا 45 روز آينده (پايان شهريور) بايد در انتظار افزايش تعداد ابتلا و مرگ كرونايي‌ها باشيم. به دليل افزايش تعداد بستري‌ها، حالا داروهاي حياتي و حتي ان گروه از داروهاي توليد داخل مورد نياز بيماران كرونايي با خطر كمبود مواجه شده كه گراني چند برابري قيمت داروهايي از جمله رمديسيوير طي روزهاي گذشته، و در حالي كه هر مبتلاي كرونا در طول دوره درمان نيازمند 6 دوز تزريقي از اين داروست، تاييدي بر خطر كمبود داروهاي حياتي به دليل افزايش بار ابتلاست.

مشهد با شرايط ويژه و بحراني
صبح ديروز، وزير بهداشت در حالي براي بررسي روند درمان مبتلايان به كرونا و رفع چالش‌هاي پيش‌ رو وارد مشهد شد كه به نظر مي‌رسد هيات‌هاي مذهبي هنجارستيز، مايل به تغيير رويه خود نيستند و همچنان به رفتارهاي هنجارشكنانه و آسيب‌رسان به سلامت عمومي جامعه ادامه مي‌دهند. بنا به اطلاعاتي كه خبرنگار «اعتماد» كسب كرده، «هيات علمدار مشهد الرضا» شامگاه 19 مرداد، براي دومين شب متوالي، مراسم عزاداري سيد الشهدا (ع) را با زير پا گذاشتن پروتكل‌هاي بهداشتي با تراكم فشرده عزاداران بدون ماسك و بي‌توجه به فاصله‌گذاري اجتماعي برگزار كردند و در فيلم كوتاهي كه از اين مراسم به فضاي مجازي درز كرده، يكي از مداحان اين هيات كه احتمالا از خطر افشاي اين هنجارشكني گسترده با خبر شده، خطاب به عزاداران مي‌گويد: «هر كسي تلفن همراه يا ضبط خبرنگاري در دست دارد، از دستش بگيريد.» و به دنبال اين جملات، باقي نوحه‌خواني خود را از سر مي‌گيرد. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كه مقابله قانوني با هيات‌هاي متخلف و هنجارشكن در برخي شهرها از جمله مشهد و تهران به كاري غيرممكن براي ضابطان قضايي تبديل شده چنانكه استاندار خراسان رضوي به صراحت اعلام كرد كه حتي ستاد مقابله با كرونا در خراسان رضوي هم اختيار تعطيلي كلانشهر مشهد و حرم مطهر رضوي را ندارد.

ديروز هم وزير بهداشت گفت: «ما در وزارت بهداشت اختيارات محدودي داريم، فقط پيشنهاد مي‌دهيم و تصميم براي مواردي مثل اعمال محدوديت‌ها در اختيار ما نيست. پيشنهاد ما از روز نخست محدود كردن تردد و محدود كردن پرواز بوده و به ‌شدت معترض بوديم كه هر روز تعداد زيادي از افراد از جاهاي مختلف به خصوص نقاط آلوده مي‌آيند، وقتي از استان آلوده به ويروس دلتا، تعداد قابل‌توجهي پرواز به سمت مشهد و خراسان رضوي داشتيم، همان روز براي ما مسلم بود كه كانون آلودگي دارد جابه‌جا مي‌شود. اتوبوس‌ و ماشين‌هايي كه از جاهاي مختلف مي‌آيند هم همين طور است، ما از روز اول به اين بحث اعتراض داشتيم، الان هم داريم.» رييس اداره سلامت محيط و كار دانشگاه علوم پزشكي مشهد هم ديروز اعلام كرد كه در بازديدهاي شبانه‌روزي ناظران از رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در مراسم عزاداري مشهد، تخلفاتي مانند ازدحام و عدم استفاده از ماسك مشاهده شده كه بر اين اساس رعايت پروتكل‌هاي ‌بهداشتي در اين مراسم تنها حدود ۳۰ درصد بوده و افزود: «در بازديدهاي ميداني اداره سلامت محيط و كار دانشگاه علوم پزشكي از مراسم عزاداري در مشهد به ‌طور متوسط تنها حدود ۳۰ درصد پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت شده است. با توجه به اينكه شهر مشهد در وضعيت بسيار بد شيوع ويروس كرونا قرار دارد، براي اينكه سلامت عزاداران حسيني به خطر نيفتد، توصيه مي‌كنم كه اين مراسم برگزار نشود. البته دستورالعمل‌ها براي برگزاري مراسم دهه اول محرم براي تمامي ارگان‌ها فرستاده شده اما متولي اصلي برگزاري عزاداري‌ها و مراسم دهه اول محرم سازمان تبليغات اسلامي است و مجوز برگزاري مراسم از طريق اين سازمان دريافت مي‌شود و ما بر رعايت پروتكل‌ها نظارت مي‌كنيم. تخلفات هيات به سازمان تبليغات جهت تذكر و اقدام جدي و همچنين به استانداري و دادستاني اعلام مي‌شود، تخلفات به سازمان تبليغات اسلامي، دادگستري و استانداري ارجاع، اما تذكرات و در صورت نياز پلمب بايد توسط سازمان تبليغات اسلامي انجام شود. سازمان تبليغات اسلامي شخصا بايد براي لغو مجوز برگزاري اين مراسم اقدام كند چون هر روز كه به اوج مراسم عزاداري سيدالشهدا و روزهاي تاسوعا و عاشورا نزديك مي‌شويم، اوضاع خطرناك‌تر مي‌شود.


هفته اول مرداد، آمار بستري روزانه كرونايي‌ها در بيمارستان‌هاي استان خراسان رضوي، ۵۰۰ نفر و كل بستري‌هاي كرونايي در استان، 1815 نفر بود اما حالا بنا به اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشكي مشهد، تعداد ابتلاي روزانه در شهر مشهد در حالي به 7500 نفر افزايش يافته كه كل تعداد تخت‌هاي بيمارستاني استان خراسان رضوي، 8500 تخت است. بنا به آخرين اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشكي مشهد، در حالي كه كل ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني استان خراسان رضوي، 8500 تخت اعلام شده و به دليل افزايش بار بستري‌ها، 650 تخت اضطراري هم به تخت‌هاي بستري استان افزوده شده، ديروز (20 مرداد ماه 1400) تعداد بيماران كرونايي بستري شده در استان خراسان رضوي به 3170 نفر رسيد در حالي كه مرگ روزانه كرونايي‌ها در شهر مشهد، از روز 19 مرداد، 3 رقمي و به بيش از 200 نفر رسيده و تعداد مراجعات روزانه مبتلايان كروناي با علائم خفيف و بي‌نياز از بستري در استان هم به 20 هزار نفر افزايش يافته و روزانه هم 720 بيمار جديد كرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري مي‌شوند. بنا به اعلام مسوول فني آزمايشگاه مرجع كروناي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، نتيجه ۱۰۰ درصد نمونه‌هاي آزمايشگاهي در مشهد از نوع سويه دلتاي كروناست. به دنبال افزايش تعداد مبتلايان و بار بستري‌ها در شهر مشهد، ديروز هيات امناي صرفه‌جويي ارزي در معالجه بيماران اقدام به ارسال فوري تخت‌هاي ICU، دستگاه‌هاي ونتيلاتور و ساير تجهيزات و ملزومات پزشكي جهت مقابله با كوويد - ۱۹ به مشهد كرد كه اين محموله شامل ۵۰ دستگاه مانيتورينگ علائم حياتي ثابت، ۲۵ تخت ICU، ۱۵ دستگاه ونتيلاتور، به همراه تشك‌هاي مواج، اتوآناليزر، سل كانتر، ساكشن و الكتروكارديوگراف بود.

تهران در شرايطي بدتر از مشهد
شهر تهران هم كه كانون هيات‌هاي مذهبي است همچنان در بدترين شرايط خود به سر مي‌برد. با وجود اعلام امادگي تعداد معدودي از هيات‌هاي مذهبي براي برگزاري مراسم مجازي، شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از ان است كه تعداد زيادي از هيات‌هاي مذهبي، با قدرت هر چه تمام‌تر مشغول آذين‌بندي كوچه‌ها و معابر هستند تا با برپايي مراسم گسترده عزاداري و سينه‌زني و نوحه‌خواني، دين خود را به دهه اول محرم ادا كنند. ديروز فرمانده عمليات مديريت كرونا در تهران اعلام كرد كه تا ساعت ۸ صبح روز 20 مرداد ماه، ۹۶۲۰ بيمار كرونايي و همچنين ۲۵۴۰ بيمار در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌هاي پايتخت بستري هستند در حالي كه فقط در يك شبانه روز 19 تا 20 مرداد، ۱۹۰۰ بيمار جديد در بيمارستان‌هاي تهران بستري شدند و در همين بازه زماني هم 25 هزار مبتلاي كرونا به مراكز درماني پايتخت مراجعه سرپايي داشتند و درمان دارويي دريافت كرده و به منزل مراجعه كردند. ديروز، رييس بيمارستان شهيد لواساني در گفت‌وگو با ايلنا گفت: «به بيماران كرونايي كه به بيمارستان مراجعه مي‌كنند مي‌گوييم بيمارستان ديگر جا ندارد و آنها روي صندلي‌هاي حياط بيمارستان مي‌خوابند و حتي گاهي از خودشان يك عكس مي‌گيرند كه ما را در حياط خواباندند در صورتي كه ما آنها را در حياط نخوابانديم، به آنها مي‌گوييم تخت نداريم و بايد در نوبت باشند و خودشان هم مي‌بينند كه چقدر ورودي بيمارستان زياد است. حتي كسي كه روي تخت اورژانس يا در حياط هم خوابيده باشد ما به ناچار براي او مانند بيماران بخش‌هاي كرونايي درمان را شروع مي‌كنيم، تخت‌هاي اشغالي خيلي بيشتر از آن چيزي است كه خالي شود تا مريض ديگر جاي آن بخوابد. متاسفانه بيمارستان ما هم مانند ديگر بيمارستان‌ها ورودي بيشتري نسبت به خروجي دارد، مريض‌هاي كرونايي همچنان زياد هستند و دچار بحران شده‌ايم.»


از ساير استان‌ها چه خبر؟
استان اصفهان ظرف روزهاي گذشته و به دنبال افزايش نگران‌كننده تعداد ابتلاي جديد و در حالي كه تعداد بستري‌هاي كرونايي استان از مرز سه هزار نفر هم رد شد، با كمبود جدي نيروي پرستاري و مراقبت از بيماران در بيمارستان‌ها مواجه شده و به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، در صورت تداوم افزايش بستري‌ها، اتاق عمل و راهروي بيمارستان‌هاي استان هم به بخش بستري تبديل خواهد شد علاوه بر اينكه حتي در صورت اين تغييرات، خطر بر زمين ماندن مبتلايان جديد به دليل صفر شدن امكان پذيرش در بيمارستان‌هاي استان وجود دارد.
به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان، فقط در يك شبانه روز، در اين استان ۳۷ فوت كرونا ثبت شده كه اين تعداد در چند ماه گذشته بي‌سابقه بوده است. در حال حاضر همه شهرستان‌هاي استان گيلان در وضعيت قرمز كرونايي قرار دارند و در شبانه‌روز گذشته هم ۴۸۸ مبتلاي كرونا در مراكز درماني استان بستري شده‌اند در حالي كه اكنون حدود 1900 بيمار كرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند و اين تعداد بستري، بيش از ظرفيت‌هاي بيمارستاني گيلان است. استاندار هرمزگان هم ضمن ابراز نگراني از روند افزايشي ابتلا، بستري و فوتي ناشي از كرونا در استان اعلام كرده كه بايد تا دو هفته آينده، 1200 تخت اضطراري براي مقابله با كرونا به ظرفيت درماني استان اضافه شود. به گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز، در شبانه‌روز 19 تا 20 مرداد ماه 7800 مبتلاي كرونا به بيمارستان‌هاي استان خوزستان مراجعه كرده‌اند كه اين عدد نسبت به سه هفته قبل چهار برابر شده است علاوه بر اين، فقط در يك شبانه‌روز، ۴۷۱ مبتلاي كرونا در بيمارستان‌هاي خوزستان بستري شدند در حالي كه كل تخت‌هاي بيمارستاني استان، حدود 5 هزار تخت است و روزانه حدود 30 الي 50 درصد مراجعات نيازمند بستري هستند اما در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تخت عادي و ۴۵۰ تخت آي‌سي‌يو به بيماران كرونايي اختصاص يافته و اين در حالي است كه در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۵ بيمار در بيمارستان‌هاي استان بستري بوده و تمام ۴۵۰ تخت ‌آي‌سي‌يو نيز در اشغال بيماران قرار دارد. طبق آخرين گزارش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌ها، در روز 19 مرداد هم در استان گلستان، 1926 نفر بيمار بستري ثبت شده در حالي كه اين استان با كمبود تخت، كمبود اكسيژن، كمبود دارو و سرم ويژه درمان بيماران كرونايي مواجه است.روزنامه اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: