کد خبر: ۲۸۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 11
در ورودی شهرستان های قوچان، بجستان و سبزوار، خودروهای با پلاک غیربومی صرفا توسط دوربین ها جریمه می شوند اما جلوی این خودروها گرفته نمی شود و به مبدا بازگردانده نمی شوند

شفاآنلاین>سلامت> کرونا در مشهد و استان همچنان بر مدار بحران است، شیب ابتلا و فوتی ها صعودی است و وضعیت بیمارستان ها هم روز به روز بحرانی تر می شود، با وجود این وضعیت بحرانی، دستورات و اقداماتی که برای کنترل بحران کرونا در مشهد اتخاذ می شود نیز به صورت تمام و کمال اجرایی نمی شود، از جمله طرح ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان که شامگاه یک شنبه توسط استاندار در رسانه ملی اعلام شد.

به گزارش شفاآنلاین: اما بر اساس بررسی های میدانی خبرنگاران ما از مبادی ورودی استان، ممنوعیتی برای این خودروها در نظر گرفته نشده و صرفا به جریمه اکتفا شده است، دستور کاهش 50 درصدی پروازهای ورودی به مشهد نیز بر اساس بررسی های ما به صورت نیم بند اجرا شده است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگاران ما، در ورودی شهرستان های قوچان، بجستان و سبزوار، خودروهای با پلاک غیربومی صرفا توسط دوربین ها جریمه می شوند اما جلوی این خودروها گرفته نمی شود و به مبدا  بازگردانده نمی شوند . در گناباد اما براساس مشاهدات خبرنگار، از ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی که از خراسان جنوبی و از مسیر گناباد قصد ورود به خراسان رضوی را دارند، ممانعت می شود. با وجود این، به دلیل این که بین استانداری های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هماهنگی انجام نشده است، مجوز تردد به خودروهای غیربومی داده شده که باعث سرگردانی مسافران در ورودی خراسان رضوی شده است.

کاهش نیم بند پروازها به مشهد
علاوه بر این، دستور استاندار خراسان رضوی برای کاهش 50 درصدی پروازهای فرودگاه مشهد به مدیرکل فرودگاه های استان ابلاغ شده که وی با اعلام کاهش شمار پروازهای این فرودگاه گفت: با دستور استاندار خراسان‌ رضوی کاهش حجم پروازهای این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و در اولین روز (سه شنبه) تعداد پروازها نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۴۰ درصد کاهش یافت. به گزارش ایرنا، وی افزود: این فرودگاه در هجدهم تیر امسال ۱۸۰ پرواز داشته که با اعمال محدودیت های ابلاغی، این پروازها به ۱۱۰ مورد کاهش یافته است. امانی بنی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونایی استان و مشهد، تا ۱۰ روز آینده حجم پروازهای این فرودگاه تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و به شرکت های هواپیمایی نیز این موضوع اعلام شده‌ است.

اجرای دستور کاهش 50 درصدی پروازها طی 10 روز دردی از این روزهای فاجعه بار کرونایی که نیازمند اقدام عاجل است، دوا نمی کند. با بررسی تابلوی پروازها در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد درمی یابیم که روز سه شنبه گذشته، 46 پرواز داخلی و پنج پرواز خارجی از این فرودگاه خارج و 38 پرواز داخلی و شش پرواز خارجی به این فرودگاه وارد شده است، این در حالی است که برای روز چهارشنبه یعنی امروز 61 پرواز داخلی و هشت پرواز خارجی به مشهد وارد و 58 پرواز داخلی و هشت پرواز خارجی نیز از مشهد خارج می شود. مجموع این پروازها برخلاف گفته های امانی بنی 135 پرواز بوده که نه تنها عملا با آمارها همخوانی ندارد بلکه در مقایسه با تعداد پروازهای روز قبل از این، افزایشی هم هست. موضوع را از مدیرکل فرودگاه های استان پیگیری کردیم که وی پاسخ گو نبود اما مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد در این باره گفت: من فکر نمی کنم این تعداد پرواز درست باشد و احتمالا تعدادی از این پروازها باطل شده است. او برای بررسی تعداد دقیق پروازها فرصت خواست و اعلام کرد که پاسخ را ارسال می کند اما تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت 17) جزئیاتی ارسال نشد.

حضور هیئت عالی‌رتبه کشوری برای بررسی وضعیت کرونا
استاندار نیز اعلام کرد که « به دنبال تماس تلفنی رئیس جمهوری و پیگیری‌های وزیر بهداشت، هیئتی عالی‌رتبه برای بررسی وضعیت مشهد و رسیدگی به نیازهای تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا در مشهد حضور یافته‌ است.» به گزارش روابط عمومی استانداری، معتمدیان اظهار کرد:  هیئت عالی‌رتبه وزارت بهداشت تاکنون بازدیدهای میدانی از مراکز درمانی استان داشته است.  
درخواست نمایندگان مشهد از رئیسی برای ممنوعیت سفر به مشهد
نمایندگان مردم مشهد در مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد این شهر شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «هر روز شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی در این شهر مقدس بوده و هستیم. عبور از این بحران، تصمیم قاطع و فوری جناب عالی مبنی بر تفویض اختیارات ویژه به استان و تامین فوری نیازهای دارویی، تجهیزاتی و بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌طلبد.» در ادامه این نامه، درخواست هایی از جمله اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد مشهد و تفویض اختیار تعطیلی موقت اماکن و تجمعات مذهبی به نماینده ولی فقیه در استان ارائه شده است.

24 ساعته شدن ۶ مرکز خدمات جامع سلامت مشهد
همچنین مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش حجم بیماران در موج پنجم سبب شد تا شش مرکز خدمت‌رسان به بیماران کرونایی تا ساعت ۲۴ فعال باشند. به گزارش ایسنا، درخشان اظهار کرد: شش مرکز در مناطق «آب‌و برق واقع در خیابان فکوری، ویلا ۱۳، مرکز سیدی بولوار صبای غربی ۱۱، مرکز شهرک لشکر، بولوار فلاحی، فاطمیه ۱۴، مرکز وحدت جنب پارک وحدت پنجراه پایین خیابان، مرکز سیلو، مرکز احمدی تقاطع قرنی و چهارراه ابوطالب» تا ساعت ۲۴ آماده خدمت رسانی به بیماران هستند.

همچنین روز گذشته تصاویری از برگزاری برخی مراسم  مذهبی در مشهد بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی منتشر شد که واکنش ها و انتقادهایی در پی داشت.

فوتی های مشهد 3 رقمی شد
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز گفت: آمار فوت شدگان در مشهد سه رقمی شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام مهدوی دامغانی افزود: بیشتر فوت شدگان کمتر از 40 سال دارند و برخی از آن ها از اعضای یک خانواده هستند.

همچنین روز گذشته خبرگزاری فارس در خبری به نقل از فرماندار مشهد از کمبود تابوت و آمبولانس در مشهد خبرداد، موضوعی که البته عصر دیروز توسط محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در گفت و گو با ایرنا تکذیب شد. فرماندار مشهد خبر منتشر شده به نقل از وی توسط برخی رسانه‌ها، مبنی بر «کمبود تابوت در مشهد و انباشت پیکر جان باختگان کرونا در این شهر» را تکذیب کرد و گفت: همه دستگاه‌های مرتبط در مشهد با تمام توان در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا فعال هستند. وی ادامه داد: ظرف روزهای اخیر «سیاست کاهش سفر» با جدیت دنبال شده و در همین زمینه میزان سفر ریلی به مشهد ۴۸ درصد، سفرهای هوایی ۷۲ درصد و مسافرت جاده‌ای با استفاده از اتوبوس به مشهد به میزان ۳۸ درصد نسبت به هفته پیش کمتر شده است.

قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان تشکیل شد
روز گذشته همچنین قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان تشکیل شد و دبیر این قرارگاه ساعاتی بعد از تشکیل آن، اولین نشست خبری خود را برگزار کرد.

نجات، مدیرکل مدیریت بحران استان در این نشست گفت: پیرو تماس تلفنی رئیس جمهور با استاندار در روزهای گذشته، استاندار دستور تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونای استان را صادر کرد که این قرارگاه متشکل از چهار کمیته حمل و نقل، نظارت، ویژه بازرسی و اماکن مذهبی، عمومی و گردشگری به ریاست استاندار خراسان رضوی است  و به صورت 24 ساعته به فعالیت می پردازد. وی اعلام کرد: تعدادی از مدیران کل و مسئولان شهرداری به استانداری دعوت شدند و توجیهات لازم در خصوص حوزه مسئولیتی آن ها در این قرارگاه انجام شد.

وی افزود: سپاه، بسیج و نیروهای مردمی نیز در بازرسی ها به یاری ما می آیند، تیم های چند نفره به صورت میدانی از نزدیک فعالیت سطح شهر را رصد می‌کنند و مردم می‌توانند گزارش‌ها را در هر حوزه‌ای با سامانه ۱۱۱ در میان بگذارند. نجات درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره انتقادها به رعایت نکردن پروتکل ها در حرم رضوی گفت: با قرارگاه مقابله با کرونای آستان قدس رضوی جلساتی را در زمینه اقدامات ضروری که باید در حرم مطهر انجام شود، برگزار کردیم و به نتایج مطلوبی رسیدیم. وی در پاسخ به این سوال که میزان اختیارات قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان در زمینه  برخورد با تخلفات چقدر است؟ گفت: رئیس جمهور به استاندار خراسان رضوی در این زمینه اختیار تام داده است.روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: