کد خبر: ۲۸۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 11
تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم

شفاآنلاین>سلامت> کرونا افسارگسیخته است؛ با وجود اینکه وزیر بهداشت بارها از نحوه مدیریت کرونا در کشور سخن گفته و آن را الگویی برای کشورهای دیگر خوانده بود؛ اما حالا بیش از یک ماه است که سویه «دلتا» با سرعت هر چه تمام در کشور در حال پیشتازی و جابه‌جایی رکوردهاست؛ به طوری که در روزهای اخیر آمار فوتی‌ها از مرز ۵۰۰ تن در یک شبانه‌روز گذشته است. براساس گزارش‌ها در حال حاضر در هر دو دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان می‌سپارد و در هر دو ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری البته براساس اعلام وزارت بهداشت به ۹۵ هزار و ۱۱۱ تن رسید.

به گزارش شفاآنلاین: از طرفی در حال حاضر ظرفیت‌های بیمارستانی اشباع و تخت‌های آی‌سی‌یو هم پُر هستند. در همین حال بیماران زیادی در جست‌وجوی بیمارستان هستند و سامانه جایابی ۶۰۷۰ هم در بسیاری از موارد پاسخگوی بیماران نیست؛ کمبود داروهای حیاتی نظیر فاویپیراویر و رمدسیویر و حتی سرم تزریقی هم مزیدی بر علت شده و بیماران و همراه‌هانشان در اوج استیصال سرگردان و در جست‌وجو هستند؛ موضوعی که سازمان غذا و دارو، افزایش چهار برابری مصرف رمدسیویر و اعتراض تولیدکنندگان سرم تزریقی به مجلس برای عدم واردات را توجیهی برای برخی از این کمبودها اعلام کرده است.

محمدرضا شانه‌ساز- رییس سازمان غذا و دارو- درباره وضعیت تامین رمدسیویر در داروخانه‌ها اعلام کرد: «تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم. هم‌اکنون افزایش چهار برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم. این در حالی است که در هیچ کشوری چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم.»
از سوی دیگر با شروع ایام عزاداری محرم، پزشکان و متخصصان نسبت به انتشار ویروس کرونا در هیات‌های عزاداری هشدار دادند.

اگر چه وزیر بهداشت در نامه‌ای خواهان قرنطینه فوری و سراسری کشور شد ولی دیروز دکتر کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت در پیام توئیتری نوشت: «‏پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای در ستاد مقابله با کرونا پذیرفته نشد، در ستاد، رای‌گیری و رای شماری انجام نشده، دستگاه‌ها نظرات و پیشنهاد خود را مطرح می‌کنند و نظر وزارت بهداشت که قبل ازین هم در نامه به مقام معظم رهبری و رییس محترم جمهوری آمده است مقبول نیفتاده است!»

با این اوصاف تعطیلی کشور منتفی است اما برگزاری انواع تجمع‌ها و مراسم‌ها و همچنین حضور در تجمعات مانعی ندارد!

وزیر بهداشت توانایی کنترل کرونا را ندارد

در همین رابطه دکتر محمدمهدی قیامت رییس اسبق انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران درخصوص راهکارهای کنترل سونامی کرونا گفت: وزیر بهداشت علاوه بر کنترل بیماری کرونا وظایف متعددی دارد ولی از آنجا که متاسفانه در کشور ما همه چیز براساس رابطه تعریف می‌شود و برخی افراد براساس شایستگی و تخصص لازم به سمت و مسوولیتی گمارده نمی‌شوند بلکه بر حسب میزان چاپلوسی و ارتباطات به خصوصی که دارند به ریاست می‌رسند. بنده معتقدم وزیر بهداشت نباید به سیاست کاری داشته باشد بلکه بهتر است تمام تمرکز‌ش معطوف به وظیفه‌ای که به او محول کرده‌اند باشد. البته بعید می‌دانم در حال حاضر وزیر بهداشت بتواند کرونا را کنترل کند، چرا که برای کنترل کرونا یک ارتش بسیار قوی و دارای امکانات فراوان مورد نیاز است.

معاون پیشین نظام پزشکی تهران افزود: ابتدای ورود کرونا در ایران، وزیر بهداشت ستادی برای تصمیم‌گیری درباره این بیماری از سازمان‌ها و افراد مختلف تشکیل داد. حال با گذشت ۱۸ ماه مشخص شده که این افراد برای کنترل کووید هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید. زیرا افراد متخصص و برجسته‌ای که باید در ستاد کرونا حضور داشته باشند، نیستند. حال آنکه مشخص نیست ملاک انتخاب اعضای ستاد کرونا چه بوده است؟! چرا که تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد چندان منطقی نبوده و تبعات این تصمیمات وضعیت سیاه این روزها را رقم زده است.

دکتر قیامت در ادامه تاکید کرد: امروزه وضعیت کشور اسفناک است ولی با این وجود برخی‌ها با وجود تاکیدات دلسوزانه علما و بزرگان، همچنان اصرار بر برگزاری گسترده عزاداری ایام محرم دارند. تصاویری هم که از عزاداری‌ها منتشر شد نشان داد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیچ تجمعی قابل کنترل نیست. ستاد کرونا هم اطلاعیه‌هایی در خصوص رعایت ضوابط بهداشتی می‌دهد اما متاسفانه نظارتی بر رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد.

متخصص برجسته بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با تاکید بر عدم برگزاری مراسم عزاداری گفت: به عقیده من در چنین شرایطی که واریانت دلتا در سراسر کشور می‌چرخد و جان مردم را به راحتی می‌گیرد. تشویق به برگزاری مراسم عزاداری و حضور در تجمعات اشتباه است. بنابراین خون هر بیماری که جانش را در این روزها از دست می‌دهد، به گردن افرادی است عامل رسیدن کشور به این وضعیت هستند. در چنین شرایطی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و روزانه بیش از ۵۰۰ تن فوتی داریم با حضور در تجمعات ایام محرم خواه نا خواه وارد پیک ششم و پیک‌های بعدی می‌شویم. به نظرم اگر هدف عزاداری امام حسین (ع) است، مردم باید در خانه عزاداری کنند. ولی اگر عزاداری برای خودنمایی است که باید منتظر بروز فاجعه سهمگینی در روزهای آینده باشیم. متاسفانه هیچ مسوولی هم جوابگوی وضعیت سیاه این روزهای کشور نیست، چراکه وزارت بهداشت در تهیه واکسن تعلل کرده و شرکت‌هایی هم که قصد تولید واکسن را داشتند تا امروز مقدار اندکی واکسن تولید کرده‌اند که باید پاسخگوی جان‌های از دست رفته باشند. ضمنا مسوولان باید بدانند که ملت و خدای ملت مسببان این روزهای سیاه را نمی‌بخشد.

وی در ادامه گفت: کادر درمان هم در این شرایط مظلوم‌ترین افرادی‌اند که با تمام مشکلات، جان بر کف و عاشق همچنان استوار ایستاده‌اند و به فریاد مردم می‌رسند. طی این دوران شهدای زیادی را تقدیم کردیم و خواهیم کرد. ضمن اینکه صحنه‌هایی که در آی‌سی‌یو و اورژانس بیمارستان‌ها مشاهد می‌شود بسیار فجیع‌تر از آنی است که تصور می‌کنید. کادر درمان هم تقریبا در برابر این سونامی با کمبود جدی تخت، دارو و امکانات هستند. بی‌تردید فشار مضاعفی هم بر آنها وارد شده است. تمام این موارد در حالی است که اضافه حقوق پرسنل پرستاری و کادر درمان به موقع پرداخت نمی‌شود. کادر درمان روزانه به ده‌ها هزار بیمار کرونایی خدمات می‌دهند. اما کسی به آنها توجه جدی نمی‌کند. در هر صورت امیدواریم انگیزه کادر درمان همچنان به قوت خود باقی بماند و به فریاد مردم بینوا برسند.

دکتر قیامت درخصوص ضرورت اعلام تعطیلی سراسری در چنین وضعیتی بیان کرد: لاک‌دوان- قرنطینه- برای عبور از این روزهای سیاه در کشور ضروری است ولی تعطیلی به تنهایی و بدون کنترل فایده‌ای ندارد. اگر قرار باشد کشور را تعطیل کنیم ولی مردم به سفر و پاساژگردی و… بروند که دیگر تعطیلی تاثیری بر کنترل کروناویروس ندارد. با این حال به نظرم تنها با یک ارتش قوی می‌توان این ویروس را کنترل کرد وگرنه دخالت‌های بی‌جا همین وضعیتی می‌شود که درگیرش هستیم.

صف‌های طویل داروخانه‌ها
در چنین شرایطی، وضعیت اسفناک دارو نیز رنجی مضاعف را به بیماران و خانواده‌هایشان تحمیل کرده. این در حالی است که در شرایط فعلی اغلب ابتلاها خانوادگی است و گاها در یک خانواده، چند نفر همزمان مبتلا شده و نیاز به دارو و درمان دارند و با توجه به ظرفیت تکمیل بیمارستان‌ها، بیماران خود دارو را تهیه کرده و روزانه جهت تزریق به مراکز و کلینیک‌های درمانی مراجعه می‌کنند. اما به گفته مسوولان داروخانه‌ها به اندازه‌ای تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است که با کمبود دارو و سرم نیز مواجه هستیم. صف‌های طویلی هم که مقابل داروخانه‌ها به وجود آمده به دلیل تعداد زیاد بیماران کرونایی و تقاضای بسیار بالاست.

محمد یکی از افرادی که در این روزها به کرونا مبتلا شده، درخصوص شرایط تهیه داروهایش می‌گوید: حدود یک هفته‌ای می‌شود که به کرونا مبتلا شدم. از همان روزهای ابتدایی ریه‌های من درگیر ویروس شد و روزی ۱۰ بار می‌میرم و زنده می‌شوم. هر روز که برای تزریق داروی رمدسیویر به بیمارستان می‌روم حال خودم را فراموش می‌کنم و به حال مردم گریه می‌کنم. وضعیت بیمارستان‌ها به اندازه‌ای وخیم است که تعدادی از مردم روی صندلی‌ها از حال می‌روند. جلوی داروخانه‌ها صف‌های وحشتناکی ایجاد شده و افراد مسن از فرط خستگی حضور چندساعته در این صف‌ها غش می‌کنند. من که برای تجویز سرم به بیمارستان رفته بودم یک تخت خالی وجود نداشت. برخی از مردم سه نفری روی یک تخت در حال تزریق سرم بودند. در این هیاهو هیچ مسوولی هم به داد مردم نمی‌رسد. البته کادر درمان از جان گذشته‌اند ولی واقعا از این وضعیت کلافه‌اند.

تخت خالی نیست!
خبرنگاری هم که تازگی به کرونا مبتلا شده گفت: همانند دیگران کرونا هم به خانه ما رسید، متاسفانه بعد از ابتلای من، برادر، مادر و پدرم هم به این ویروس مبتلا شدند. دیروز پدرم را براثر کرونا از دست دادم. با حال جسمی و روحی وخیمی که دارم در به در دنبال تخت‌ خالی برای بستری برادرم هستم. پزشکان می‌گویند ۸۰ درصد ریه برادرم درگیر شده و حتما باید در آی‌سی‌یو بستری شود ولی هیچ بیمارستانی تخت خالی ندارد. می‌گویند باید منتظر شوید تا بیماری مرخص شود یا فوت کند. اغلب بیماران در حیاط، مسجد یا رستوران بیمارستان‌ها منتظر تخت خالی هستند. شرایط به گونه‌ای است که هر لحظه امکان دارد این افراد بدون آنکه تختی عایدشان شود، فوت کنند. بردار من هم حال خوشی ندارد، مسوولان هیچ چاره‌ای برای این وضعیت اتخاذ نکرده‌اند. ای‌کاش لااقل از برگزاری تجمعات، سفرها و حضور مردم در رستوران‌ها و پاساژها جلوگیری کنند

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی
کارشناسان هشدار می‌دهند که پیک پنجم کرونا بسیار شدید است و شاید تعداد روزهای پیک پنجم نسبت به پیک چهارم افزایش جدی یابد. ضمن اینکه پیش‌بینی روزهای وحشتناک آینده سویه دلتا بسیار نگران‌کننده است. اما در عین حال آنها تاکید دارند اگر بخواهیم تعداد مبتلایان و مرگ و میر را کمتر کنیم، باید رعایت و اجرای پروتکل‌ها بسیار جدی گرفته شود. در غیر این صورت اگر به همین شکل شاهد افزایش لحظه‌ای مراجعات سرپایی و بستری باشیم، قاعدتا باید منتظر افزایش مرگ‌و‌میرها باشیم، به طوری که برخی پیش‌بینی‌ها از مرگ‌ومیر روزانه بالای هزار و ۲۰۰ تن حکایت دارند. این در حالی است که کادر درمان بیش از ۱۸ ماه است با سختی و رنج فراوان در مقابل این ویروس ایستادگی کرده و تعدادی قابل توجهی از آنها نیز قربانی کرونا شده‌اند.

نفس‌های کادر درمان به شماره افتاده!
در همین رابطه دکتر محمدرضا ‌هاشمیان- رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری- در خصوص وضعیت کادر درمان گفت: به نظرم این روزها مردم پروتکل‌های بهداشتی را خیلی جدی رعایت نمی‌کنند. همین امر موجب چرخش ویروس در سراسر کشور شده است. هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ بیمار بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند. حال آنکه کاهش تعداد بیماران آرزوی تمام کادر درمان است. بنده تاکید می‌کنم در این شرایط وخیم دولت باید سراسر کشور را قرنطینه کند زیرا کادر درمان دیگر توانایی و رمق برای مقابله با این ویروس را ندارند. ما گرفتار بیماری‌های مکرر هستیم و همکاران من بارها پس از واکسن دوم هم کرونا گرفته‌اند. این در حالی است که خانواده‌ پزشکان کشور واکسینه نیستند. مردم و مسوولان باید بدانند این ویروس تبعات فراوانی هم برای کادر پزشکان و پرستاران داشته است.

وی افزود: مسائلی که یک پزشک با آن درگیر است، فراوان است. مثلا همین که یک بیمار فوت می‌کند، پزشک با خانواده او درگیر است، از نظر عاطفی ضربه می‌بیند.

وی در ادامه با اشاره به سود مافیای دارو در کشور تاکید کرد: مشکل کمبود دارو در این روزها به معضلی جدی تبدیل شده است. مافیای دارو در این مدت بالاترین درآمدهای کشور را داشتند، بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند و رسیدی داشته باشند، اما در همین شرایط وحشتناک پزشکان باید مالیات هم بدهند. با این حال همین مافیایی دارو از ورود زودهنگام واکسن به کشور جلوگیری کردند. چرا که آنها از کش آمدن روند واکسیناسیون سود می‌برند. بنابراین امیدواریم در دولت جدید مافیای دارو که با جان ملت بازی کرده و می‌کنند قطع شود. روند واکسیناسیون به شدت افزایش یابد. تعطیلی دست‌کم دوهفته‌ای با رعایت تمام ضوابط و نکات مربوطه در دستور کار قرار گیرد، شاید از این روزها سیاه عبور کنیم.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: