کد خبر: ۲۸۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 09
طبیعی است که بپرسید چگونه می توانیم خودمان را ایمن کنیم؟ پاسخ این سوال خیلی ساده و سهل الوصول و همان راه و چاره و توصیه تکراری این 18 ماه است، یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی

شفاآنلاین>سلامت> پیک پنجم همه گیری کووید19 در کشور، این روزها درحالی گریبانمان را وحشیانه گرفته است که بر خلاف انتظارات نه از جهت مدیریت در کنترل شرایط پیشا بحران و نه از بابت پشتیبانی درمانی در کشاکش بحران، چندان نمی توان به مسئولان مربوط نمره قابل قبولی داد.

غیر قابل باور اما ظاهرا واقعی است که در این پیک، در برخی استان ها با کمبود داروی ساده ای همچون «سرم تزریقی» مواجه ایم. البته در این یادداشت بنا نداریم به کاستی های تکراری در مواجهه کشور با کرونا بپردازیم اما هدف نهایی و موضوع این نوشتار را می توان از همین رهگذر بنیان نهاد و آغاز کرد که وقتی، سیستم درمانی و اقتصادی کشور حتی پس از 18ماه تجربه تنگاتنگ با چنین پیش آمدی، فاقد توانایی کافی برای مدیریت این همه گیری است، بهتر آن است یکایک مردم، خود را در برابر آسیب های احتمالی آن ایمن کنند.

طبیعی است که بپرسید چگونه می توانیم خودمان را ایمن کنیم؟ پاسخ این سوال خیلی ساده و سهل الوصول و همان راه و چاره و توصیه تکراری این 18 ماه است، یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی؛ شامل استفاده همواره از ماسک، پرهیز از حضور در جمع ها و دورهمی ها، به حداقل رساندن رفت و آمدها و در کنار تمامی این موارد دریافت واکسن.

واکسن، واکسن و واکسن
صحبت از کووید19 اکنون در دنیا بدون کم و کاست فقط بر محور واکسن و واکسیناسیون عمومی است. کشورهای حوزه اروپا همچون فرانسه گذرنامه سبز  (Green pass) و «گواهی نامه واکسن» برای ورود به مراکز عمومی و همگانی را به تصویب رساندند و برخی دیگر از کشورها به سمت و سوی قوانین اجباری سازی واکسن در حال حرکت اند. در روسیه صاحبان شرکت ها و مشاغل خدماتی ملزم شده اند حداقل 60تا 70 درصد پرسنل خود را واکسینه کنند و الا با جریمه مواجه خواهند شد. برخی ایالت های آمریکا نیز کارکنان شهرداری و ادارات عمومی را به انجام واکسیناسیون ملزم کرده اند.

رسانه های مطرحی همچون سی ان ان و نیویورک تایمز دو روز قبل نتایج پژوهش های جدید درباره واکسن کووید19 را منتشر کردند که این نتایج جز این نیست که هم اکنون تنها راه محافظت از این بلای فراگیر را «واکسن» معرفی می کند. چند گزاره پیش رو بخشی از نتایج این پژوهش است که توسط بالاترین مرجع کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده انجام و جمعه 6آگوست (15مرداد) منتشر شده است. (منبع: CNN )

*در افراد بزرگ سال که قبلاً به کووید19مبتلا شدند، اکنون واکسن ها در محافظت آن ها از عفونت مجدد نسبت به ایمنی طبیعی، بهتر عمل می کند.

*افرادی که ماه های گذشته مبتلا شدند و هنوز واکسن دریافت نکرده اند، نسبت به افرادی که مبتلا شدند و واکسن دریافت کردند، بیش از دوبرابر بیشتر به عفونت مجدد مبتلا شده اند.
*این مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که آنتی بادی های ناشی از عفونت طبیعی در برابر گونه های جدید همچون دلتا ضعیف تر هستند.

*مطالعات روی افراد واکسینه شده همچنان سطح بالایی از ایمنی را نشان می دهد، به ویژه در واکنش های شدید از جمله بستری شدن و مرگ و میر.

از حق الناس تا مسئولیت اجتماعی
اگرچه روند واکسیناسیون در کشور ما خیلی دیر و نصف و نیمه روی ریل افتاد و در مقایسه با همسایه غربی یعنی ترکیه 82 میلیونی که خود نیز صاحب واکسن نیست، فاصله ای طولانی دارد (در ترکیه تاکنون 76 میلیون دوز تزریق شده است) اما در همین روند هم با آمار قابل توجه واکسن نزن ها در کشورمان مواجه ایم. طبق آمار هفته گذشته سخنگوی ستاد ملی کرونا، هنوز حدود 30 درصد بالای 60ساله ها برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند و متاسفانه این آمار در برخی اندک از استان ها به حدود 60درصد می رسد.نمی دانیم این هموطنان محترم واکسن نزن برای فرار از این مسئولیت اجتماعی چه دلیل یا دلایلی در ذهن خود سر هم می کنند اما آن ها باید بدانند در این شرایط ملتهب درمانی و فوق بحرانی کشور، این رفتار آن ها نه عقلانی است، نه شرعی و نه اخلاقی:

یک: عقلانی از این جهت که وقتی متخصصان، واکسینه شدن را توصیه می کنند عقل سلیم حکم می کند به آن عمل کنیم.
دو: شرعا از این رو که وقتی واکسینه نشدن، باعث خسارت به سلامت خود و دیگران می شود، باید از تعلل در آن اجتناب کنیم.
سه: اخلاقا از این باب که  هر یک از ما در حوزه اجتماعی، دارای تکالیف و مسئولیت اجتماعی هستیم که بی توجهی به آن باعث ضایع شدن حقوق دیگران می شود. در واقع واکسینه شدن هر یک از ما یک قطعه از پازل ایمنی جمعی را به تکامل نزدیک تر و هدف اجتماعی را محقق می کند.
به همدیگر کمک کنیم
بنابراین امروز، دیگر وقت تعلل در امر مهم واکسیناسیون نیست نه برای مسئولان که باید در روند تهیه و تزریق آن تسریع کنند و نه برای یکایک من و شما که نوبتمان فرا رسیده است. توجه به حرف و حدیث های عوامانه و شایعه های کوچه  و بازاری درباره واکسن نه تنها به ما کمک نمی کند بلکه ما را از رسیدن به شرایط عادی زندگی به ویژه در بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد، دور و دور تر خواهد کرد. تمامی افراد جامعه از بالاترین مسئولان تا شهروندان عادی همه در برابر تکالیفی که بر عهده داریم سرانجام یک روز مورد سوال قرار می گیریم؛ همان طور که پیامبراکرم(ص) فرمود: إنّی مَسؤولٌ و إنّکُم مسؤولُون. (من بازخواست می شوم و شما نیز بازخواست می شوید.) نویسنده : سید صادق غفوریان/ رروزنامه خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: