کد خبر: ۲۸۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 09
در حال حاضر هر ساعت آمار قربانی‌های کووید بیشتر می‌شود، این در حالی است که دیروز تعداد فوتی‌ها از مرز ۵۰۰ تن گذشت. این امر منجر به نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شده است

شفاآنلاین>سلامت> شمار قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران در حالی به شکل وحشتناکی رو به صعود است که برخی کارشناس‌های مذهبی و پزشکان همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان (ع) نسبت به پرهیز از برگزاری جلسات حضوری و هرگونه مراسم با هدف پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری و کمک به کاهش آمار فوتی‌ها و بیماران هشدار دادند.

به گزارش شفاآنلاین: در حال حاضر هر ساعت آمار قربانی‌های کووید بیشتر می‌شود، این در حالی است که دیروز تعداد فوتی‌ها از مرز ۵۰۰ تن گذشت. این امر منجر به نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شده است. زیرا قبل از افزایش فوتی‌ها، دولت برای کنترل کروناویروس تعطیلی شش روزه‌ای در تهران اعمال کرد ولی براساس گزارش‌ها نه‌تنها تاثیری در کاهش موارد ابتلا نداشته بلکه با وجود محدودیت‌ها نزدیک به ۵۰۰ هزار خودرو به هر طریقی خود را به شمال رساندند.

در نتیجه واریانت دلتا که به گفته کارشناسان قدرت سرایت ۷۰ درصدی دارد در کشور چرخیده و حالا تنها راه کنترل، قرنطینه کامل سراسری است. اگرچه طی ۱۷ ماهه گذشته هیچ‌گاه قرنطینه کامل اعمال نشده ولی نباید فراموش کرد که این بار با دفعات قبلی تفاوت دارد. زیرا واریانت دلتا با هیچکس شوخی ندارد، از قضا جان افرادی که واکسینه شدند هم در امان نیست.
حال با نزدیک شدن به مراسم عزاداری محرم، افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بیش از همیشه نگرا‌ن‌کننده شده است.

چرا که پزشکان عفونی بر این باورند که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم، بنابراین در روزهای آینده باید منتظر افزایش فوتی‌های کرونا باشیم و با حضور مردم در تجمعات، این تعداد رکورد می‌شکند. این را هم باید در نظر گرفت که کادر درمان بسیار خسته و شکننده شده‌اند و در شرایطی نیستیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شوخی بگیریم.

در این رابطه حضرت آیت‌الله سیستانی از مراجع بزرگ تقلید شیعه در پاسخ به استفتاء درباره مراسم عزاداری محرم سال ۱۴۰۰ اظهار داشته: « افرادی که قصد عزاداری دارند بهتر است از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی استفاده کنند و مراکز و موسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مداحان توانا هماهنگی به عمل آورند و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه‌های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند. اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت شود؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذی‌ربط تعیین می‌کنند، اکتفا شود که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد.»

برگزاری هرگونه تجمع حرام است
از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌ میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه گفت: به عقیده بنده هرگونه تجمعی که باعث انتشار ویروس در جامعه شود، حرام است.

حتی اگر این تجمع نماز جماعت، حج واجب و عزاداری مستحب باشد. بنابراین مسوولان باید از برگزاری عزاداری‌ها جلوگیری کنند و اجازه هیچ‌گونه تجمع را در سراسر کشور ندهند. این در حالی است که اگر یک درصد احتمال ابتلای مردم به کرونا در عزاداری‌ها وجود دارد باید از برگزاری آنها جلوگیری شود. زیرا با برگزاری عزاداری ایام محرم جان مردم به خطر می‌افتد. به همین خاطر افرادی که در این روزهای سیاه کرونایی ترویج عزاداری می‌کنند، یا اسلام را به خوبی درک نکردند یا می‌خواهند مردم را بکشند وگرنه عزاداری امام حسین(ع) در چنین بحرانی امر واجبی نیست. چه‌بسا برای آن حدیث و آیه‌ای هم نداریم. موضوعی که در این روزها اهمیت دارد و حتی برای آن حدیث و آیه داریم حفظ جان مردم است. پس مسوولان باید این صحنه را به گونه‌ای مدیریت کنند که هیچ تجمعی اعم از سینماها، مدارس، هیات‌های مذهبی هر نوع تجمعی که باعث انتشار ویروس در جامعه شود برپا نشود. چنین موضوعی دستور عقل الهی و پیغمبر است. وی افزود: برگزاری مراسم ایام محرم یا هرگونه تجمعی، بازی با جان مردم است. هیچ اشکالی ندارد در چنین وضعیت وخیمی عزاداری ایام محرم را برگزار نکنیم. چرا که با عدم برگزاری عزاداری، آسمان به زمین نمی‌آید و اعتقاد مردم هم ضعیف نمی‌شود. برای حفظ جان مردم عزاداری ایام محرم باید تعطیل شود. همین‌طور که مشاهده کردید حج را هم تعطیل کردند و کار بسیار خوبی انجام دادند.

میبدی درخصوص اصرار برخی افراد برای برگزاری مراسم‌های ایام محرم اظهار کرد: به نظرم پشت اصرارهای برخی افراد و این جریان‌ها دست‌هایی است که می‌خواهد آبروی اسلام را ببرد و اینکه چه افرادی‌اند، خدا می‌داند. قطعا پشت این جریان‌ها دست‌هایی است که می‌خواهد با جان مردم بازی کند. مسوولان باید برای مقابله با این تعصبات بیدار و هوشیار باشند.

در همین راستا مراجع تقلید هم باید وارد میدان شوند تا اجازه ندهند جان مردم به خطر بیفتد. در هر صورت می‌گویند برگزاری عزاداری در فقه اسلام امر واجبی است، در حالی که چنین حرفی شعاری است که برای احیای تشیع است و اگر این شعار منجر به مرگ و میر مردم شود، باید این شعار تلطیف شود.

عضو مجمع محققین با تاکید بر حفظ جان مردم بیان کرد: جان مردم در قرآن و نزد خدا از ارزش والایی برخوردار است حتی اگر روزه باعث به خطر افتادن جان فردی شود، آن روزه برای او حرام است چه برسد به عزاداری که امری مستحب است. چه‌بسا با شرکت در تجمعات و مراسم‌های عزاداری، جان افراد بیشتری هم به خطر می‌افتد. بنابراین شرکت در مراسم عزاداری ایام محرم به دلیل به خطر افتادن جان مردم، حرام است. در نتیجه جان فرد از هر چیزی مهم‌تر است.

عدم رعایت پروتکل‌ها در تجمعات
علاوه بر علمای دینی، پزشکان هم شرکت در هرگونه تجمعات حتی مراسم‌های عزاداری را ممنوع می‌دانند. دکتر علی رضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درخصوص حضور در تجمعات گفت: امروزه بدون هیچ برگزاری تجمعاتی آمار فوتی‌ها از مرز ۵۰۰ تن گذشته است. بنابراین اگر هرگونه مراسمی برگزار شود قاعدتا اتفاق‌های بدتری رخ خواهد داد. امروز در دوران بسیار بدی از کووید هستیم که چرخش بسیار بالایی از ویروس در سطح کشور وجود دارد. در نتیجه ما هرچقدر تجمع ایجاد کنیم موجب افزایش انتقال و تعداد بیماران می‌شویم که به موازات آن آمار قربانیان بسیار بیشتر خواهد شد. هر نوع تجمعی اعم از مراسم عزاداری، کنکور و بازگشایی مدارس می‌تواند فاجعه بیافریند. اینکه بارها به افراد حاضر در مراسم‌های عزاداری توصیه کنیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر به عواقب بسیار ناراحت‌کننده‌ای می‌شود.

ناجی درخصوص برگزاری مراسم ایام محرم در فضای باز نیز اظهار کرد: برگزاری مراسم در فضای باز و بسته از لحاظ انتشار ویروس فرق دارد ولی در حال حاضر با توجه به سرایت بالایی که واریانت دلتا نسبت به واریانت‌های قبلی دارد، این سویه در فضای باز هم می‌تواند منتقل شود. چه‌بسا تنها حضور در مراسم‌های عزاداری نیست بلکه حضور آن همه جمعیت در یک محیط و نوع مراسم و شور و شوق مردم در برپایی مراسم، می‌تواند منجر به انتقال ویروس در بین مردم شود. در هر صورت ما نمی‌توانیم تضمینی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عزاداران دهیم. چرا که در مراسم‌های قبلی هم همین مشکل وجود داشت.

این ویروس‌شناس عنوان کرد: هم‌اکنون وضعیت بسیار وخیم است و پیک چهارم و پنجم شکم به شکم بود حال اگر دوباره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم امکان دارد نرسیده به قله پیک پنجم، وارد پیک ششم شویم. اگرچه امکان دارد همین پیک شعله ور‌تر شود زیرا ما هنوز به قله پیک نرسیدیم. این در حالی است که هر روز بیش از ۴۰ هزار تن مبتلا شناسایی رسمی می‌شوند؛ برای پایان پیک باید آمار مبتلایان را به روزی هفت تا هشت هزار تن در کشور برسانیم وگرنه هیچ‌گونه امیدی برای کنترل کووید نخواهیم داشت.

پیش‌بینی فوتی‌ها بعد از ایام محرم به هزار تن
داود امی، معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش نیز با هشدار درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و افزایش آمار فوتی‌ها گفت: مسلما برگزاری عزاداری ایام محرم به صلاح کشور نیست. منتهی تصمیم‌گیری در خصوص عزاداری‌ها صرفا تصمیم‌گیری بر مبنای علمی نیست. زیرا شرایط در کشور ما همیشه آن‌گونه که تصور می‌کنیم پیش نمی‌رود. چرا که دستگاه‌های مذهبی برای برگزاری مراسم‌های عزاداری اصرار دارند. البته درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی قول و قرارهایی هم دادند ولی قاعدتا این قول و قرارها رعایت نخواهد شد و در نتیجه میزان فوتی‌های کرونا بعد از مراسم ایام محرم به روزانه هزار تن خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: البته بیان چنین موضوعی هم دور باطل است زیرا با وضعیت موجود همگان می‌دانند که برگزاری هر گونه تجمع اشتباه است. وقتی در ایام غیرتجمعی روزانه بیش از ۵۰۰ تن بر اثر کرونا جان می‌بازند، قطعا بعد از مراسم‌های ایام محرم تعداد فوتی‌ها به هزار و دویست تن هم می‌رسد. متخصص بیهوشی و آی سی یو درباره وجود نظارت بر مراسم‌های عزاداری عنوان کرد: در هر مقطعی که پای نظارت در کشور باز شد، شما باید فرض بر بی‌نظارتی بگذارید. اگر بخواهیم به صورت واقع‌بینانه بر نظارت بر بازار، نظارت بر جاده‌ها و نظارت بر پروتکل‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شوم که نظارت جدی در هیچ سیستمی نیست. این‌ که می‌گویند بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند حرف خیلی جدی نیست. به نظرم باید به طورکلی بحث نظارت را از ذهنتان خارج کنید زیرا هیچ سازمانی هم برای نظارت قوی وجود ندارد. مگر می‌شود کشور را با نظارت‌های پروتکلی اداره کرد، ولی اینکه جامعه پزشکی در این روزها سکوت کرده به این خاطر است که همه چیز عیان است و بازگویی مجدد آنها بی‌فایده است. زیرا هر شکلی از تجمعات در فضای باز یا بسته خطرناک است. حتی اگر مراسم‌های عزاداری ایام محرم در فضای باز هم برگزار شود، ویروس در بین مردم منتشر می‌شود. زیرا هیچ‌یک فاصله دو متری فیزیکی را رعایت نمی‌کند.

امی با تاکید بر اینکه هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم گفت: با وجود تعداد فوتی‌ها و مبتلایان اما ما هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و برگزاری هرگونه مراسم بدون تردید موجب وخیم شدن اوضاع می‌شود. زیرا ما دو پیک داریم، یکی پیک ابتلا و دیگری پیک مرگ و میر. تقریبا امروزه در پیک ابتلا هستیم و آمار ۴۰ هزار تن مبتلایانی که اعلام می‌شود افرادی‌اند که پاسخ تست آنها مثبت بود وگرنه سه چهار برابر آنها بیمارانی هستند که ناقل‌اند و یا هنوز تست پی‌سی‌آر ندادند و در جامعه هم تردد می‌کنند. بنابراین آمار ابتلاها خیلی بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. در هر صورت پیک مرگ و میر ما دو هفته بعد از ابتلا است. این در حالی است که در روزهای آینده به تدریج آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند، تا دو هفته دیگر نیز به پیک فوتی‌ها می‌رسیم.

عزاداری تعطیل ولی سفر باز باشد؟!
در این حال حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس برگزاری مراسم ایام محرم را بلااشکال دانست و گفت: به عقیده من مشکل تنها برگزاری مراسم ایام محرم نیست. امروزه متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود. این در حالی است که تمام مراکز از جمله پاساژها باز و سفرها دایر و بازارها شلوغ و برقرار است. حال که به مراسم‌های ایام محرم نزدیک شدیم همگان نگران گسترش ویروس شدند!؟ چرا مراسم‌هایی که باعث افزایش آمار فوتی‌ها و ابتلای این روزها بود ممنوع اعلام نشد؟! تنها عامل فوتی‌های این روزها سفرهای مردم بود، با وجود اینکه مسوولان اعلام کردند جاده‌ها را بستند ولی ۵۰۰ هزار ماشین به شمال کشور رفتند. بنابراین هیچ‌گونه از پروتکل‌هایی که اعلام کردند اجرایی نشده است. زیرا تمام مراکز کشور باز است. مسوولان برای کنترل کرونا باید یک تصمیم کلی بگیرند. نه اینکه تنها مراسم عزاداری را ممنوع اعلام کنند ولی جاده‌های منتهی به شمال باز باشد. اتفاقا مومنین در مراسم عزاداری پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند. وی افزود: با این حال امیداوریم که رییس‌جمهور جدید به عنوان رییس ستاد مقابله با کرونا به صورت جدی به این موضوع بپردازد.

چه‌بسا پروتکل‌هایی که نوشته می‌شود باید به صورت دقیق اعمال شود. چرا که پول‌های کلانی به دلیل سوءمدیریت هزینه درمان و داروی بیماران کرونایی می‌شود. اگر به درستی مدیریت شود باید پول‌های درمان و دارو را به کسب‌وکارهای خرد بدهند. در نتیجه کاهش ابتلاها و فوتی‌ها به نفع دولت است. هر بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود، حدود ۱۸ میلیون تومان هزینه می‌شود. باید قرنطینه اعمال شود و به جای هزینه درمان افراد، پول‌ها را به شغل‌های روزانه داد تا آنها هم برای حفظ جانشان در خانه بمانند. تعطیلی مراسم عزاداری با وجود باز بودن جاده‌ها و پاساژ‌ها، امری غیر معقول است. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: