کد خبر: ۲۸۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 08
محمد فقیری گفت: بازگشایی مدارس فقط باید در زمانی بروز پیدا کند که تمامی دانش آموزان واکسینه شوند و واکسیناسیون معلمان به تنهایی کفایت نمی کند.
شفاآنلاین>اجتماعی>فقیری گفت: بسیاری از کشورهای جهان دنبال کننده آموزش های ترکیبی هستند، اما چنین آموزش هایی در کشور با کمبود روبه رو هستند.

به گزارش شفاآنلاین:محمد فقیری، زبانشناس، متخصص حوزه آموزش و پرورش و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران درباره بازگشایی مدارس در دوران کرونا گفت: بازگشایی مدارس فقط باید در زمانی بروز پیدا کند که تمامی دانش آموزان واکسینه شوند و واکسیناسیون معلمان به تنهایی کفایت نمی کند، همچنین به نظر می رسد، مهرماه دانش آموزان نتوانند در کلاس حاضر شوند و احتمالا آموزش ها به صورت ترکیبی انجام می شود، یعنی آموزش ها به صورت حضوری و برخط (آنلاین) انجام می شود، به طوریکه در این صورت دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری مناسب و در کلاس درس و مدرسه می توانند از نزدیک با معلم تعامل داشته باشند.

او درباره ترس افراد جامعه از انجام واکسیناسیون، افزود: برخی از افراد جامعه بر این باورند که پس از دریافت واکسن کرونا ممکن است به این ویروس مبتلا شوند و جامعه را همانند سایر افراد جامعه درگیر کنند، درگیری محیط های جمعی شامل: مدارس، دانشگاهها و خوابگاهها یکی از اوهام افراد جامعه است.

فقیری در ادامه بیان داشت: اگر بتوان شرایطی برای آموزش ترکیبی یا (Bended Learning) در ایران گسترش داد و برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرد، می توان به نوعی بیان داشت با آغاز و تغیر جالب و موثری در روند آموزش رو به رو خواهیم بود.

این زبانشناس در ادامه بیان داشت: آموزش ترکیبی یا آمیخته دارای گونه های متفاوتی همانند انعطاف پذیری، تکمیلی، خانه به مدرسه و ... هستند، که می توان با توجه به شرایط معلم، مخاطب، محیط، مدرسه، متون درسی و ... یکی از آنها را انتخاب کرد، اما لازم به ذکر است این کار نیاز به آگاهی در جامعه دارد و همچنین معلمان و علی الخصوص مدیران باید از انواع آموزش آمیخته آگاهی های لازم را پیدا کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران درباره دنبال کردن کشورهای جهان با الگوی آموزش آمیخته و الگوی مناسب برای آموزش و پرورش ایران گفت: بسیاری از کشورهای جهان دنبال کننده آموزش های آمیخته هستند، اما متاسفانه چنین آموزش هایی در کشور ما با عدم و یا کمبود روبه رو هستند.

او درباره عدم برنامه ریزی برای آموزش های مجازی، تصریح کرد: از یک طرف در کشور با کاهش و یا نبود امکاناتی از قبیل: رایانه، تلفن همراه، تبلت و از سوی دیگر از امکانات و مهارتهای نرم افزاری همانند: ساخت کتاب ورق زن، تصویرسازی، پویانمایی یا انیمیشن و ... رو به رو هستیم.

استفاده از نرم افزار در مدارس مهمتر از سخت افزار است 

فقیری مجهزسازی مدارس از لوازم صوتی و تصویری را لازمه یک نظام آموزشی دانست و گفت: مدارس باید از لحاظ نرم افزار و سخت افزار مجهز به لوازم صوتی و تصویری شوند، البته استفاده از نرم افزار در مدارس مهمتر از سخت افزار است، زیرا دغدغه و مشکل مدارس نداشتن الگوهای مناسب برای تولید محتوا و مهارتهای دانش آمزان با آن ها است.

این زبانشناس در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش و همچنین موسسه های خیریه پتانسیل تولید محتوای آماده برای در اختیار گذاشتن برای معلمان را دارند، زیرا بسیاری از معلمان زمان، مهارت و قدرت تولید محتوای مناسب برای دانش آموزان را ندارند، برای مثال اگر متون درسی برای دانش آموزان «کدگذاری و سبک شناسی» شود و نمونههای جالب، کاربردی و زیبایی از کتابهای درسی فراهم شود، مشکلات آموزش مجازی به تدریج کمتر می شود.

با دست خالی انتظار فراتر از توان معلمان داریم 

این عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران اظهار کرد: متاسفانه ما معلمان را با ندادن آموزش های کافی و لازم، بازآفرینی متون درسی دست خالی گذاشته ایم و انتظاری فراتر از توان آنها داریم.

فقیری در ادامه خبرداد: معلمان با زمان اندک، مهارت ناکافی و محتوای بدون استاندارد، محتواهایی را از سر ضرورت تولید می کنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند، لذا ما باید مشکل را به صورت ریشه ای حل کرده، در غیراین صورت این روند بیمارگونه همچنان در جامعه ادامه خواهد داشت و در سالهای آینده شاهد افت بیشتر آموزش در ایران خواهیم بود.

او در پایان از پیشنهادات خود برای یک جامعه مصون از مشکلات نظام آموزشی، گفت: گسترش امکانات نرم افزاری آموزش مجازی، توسعه امکانات سخت افزاری آموزش برخط، آشنایی بیشتر معلمان با کدگذاری و سبک شناسی متون درسی، بازآفرینی متون درسی با سبکهای بهتر و آسانتر، توجه به الگوها و مدلهای آموزش مجازی در جهان، آشنایی معلمان با زبانشناسی متن و شیوه نگارش متون درسی و بازآفرینی آنها، آشنایی با الگوها و روشهای تدریس هر کتاب، عملی کردن طرح درس ملی و فعالیتهای آن مانند فعالیت گروهی، خلاقانه و ...، استفاده بیشتر از روشهای اکتشافی و تعاملی در تدریس، تربیت یادگیرنده مستقل از جمله مواردی است که می توان با آنها نظام آموزشی کشور را برای دانش آموزان مسهل کرد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: