کد خبر: ۲۸۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 01
بحث انحصار در مجوز داروخانه‌ها یکی از مهم‌‌ترین انحصارات حوزه سلامت کشور بوده است. انحصار موجود در این بخش، موجب شده است بسیاری از شهرها تنها دارای یک داروخانه باشند و مجوز داروخانه‌های موجود نیز با رقم‌های میلیاردی به خرید و فروش برسند.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس حوزه سلامت گفت: بالابودن هزینه مجوز داروخانه‌ها و نیز انتظار چندین ساله متقاضیان تاسیس داروخانه سبب می‌شود تا بسیاری از داورخانه‌داران از شرایط انحصاری مجوز داروخانه استقبال کنند.

به گزارش شفاآنلاین:بحث انحصار در مجوز داروخانه‌ها یکی از مهم‌‌ترین انحصارات حوزه سلامت کشور بوده است. انحصار موجود در این بخش، موجب شده است بسیاری از شهرها تنها دارای یک داروخانه باشند و مجوز داروخانه‌های موجود نیز با رقم‌های میلیاردی به خرید و فروش برسند. دیوان عدالت اداری با شکایت کیوان لطفی یک داروساز جوان، این مسئله را بررسی کرد و حکم به تغییر و اصلاح آیین‌نامه داروخانه‌ها داد. با این وجود سازمان غذا و دارو پس از یک و نیم سال بالاخره آیین‌نامه جدید را صادر کرد که بسیاری از انحصارات موجود در این بخش را حذف کرد. حال با توجه به فضای مثبت تغییرات ایجاد شده و حمایت داروسازان جوان و کمیته غذا و دارو مجلس از آیین‌نامه جدید، به بررسی زوایای مختلف این آیین‌نامه پرداختیم و در این زمینه با دکتر سید سجاد موسوی کارشناس نظام سلامت به گفتگو پرداختیم.

سید سجاد موسوی کارشناس حوزه سلامت درباره اصلاحات انجام گرفته از سوی وزارت بهداشت در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها، گفت: در آیین‌نامه‌ی قبل انحصاراتی وجود داشت که سبب ایجاد صف عریض و طویلی برای کسب مجوز تاسیس داروخانه‌ها شکل بگیرد، بطوری که حتی بعضا افرادی با امتیازهای حدود 4000 که طی 15سال بدست آورده اند، هنوز در صف تأسیس داروخانه‌ها هستند و این مسئله یکی از مهمترین دلایل مشکل دسترسی شهرستان‌ها به دارو و داورخانه است، که مانع ایجاد داروخانه‌های جدید شده است. اغلب این انحصاراتی که مشکل ساز شده عبارتند از: محدودیت جمعیتی و دوم بحث فاصله است.

وی درباره اثرات مثبتی که بدنبال اجرای آیین نامه جدید اتفاق خواهد افتاد، افزود: تسهیل تأسیس داروخانه چند اثر مثبت دارد، اول اینکه دسترسی مردم به دارو افزایش پیدا می‌کند، دوم بحث کیفیت افزایش خدمات است چون رقابت ایجاد می‌شود. بطور مثال در صورت وجود یک داروخانه در یک منطقه، با وجود درست پاسخگو نبودن و به ندادن مشاوره و توضیح خاصی درمورد داروها، مردم مجبورند از همین داروخانه، نیاز دارویی خود را تهیه کنند ولی با افزایش تعداد داوخانه‌ها با رفع این دو قانون انحصاری، داروخانه‌ها مجبور به بالا بردن کیفیت خدمات خود و ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم دارویی هستند تا بتوانند مشتری برای خود جذب کنند، و اثر سوم آن اشتغال است. درحال حاضر بسیاری از داروسازهای جوانی هستند که امروزه متقاضی تاسیس داروخانه بوده اما جلوی آن‌ها گرفته شده است که این مسئله هم رفع شده و یک اشتغالی برای فارغ‌التحصیلان جوان ما ایجاد می‌کند و اثر مثبت چهارمی‌که به دنبال اجرای این آیین‌نامه‌ی جدید اتفاق می‌افتد، کاهش هزینه‌ی دارو و هزینه‌ی دسترسی مردم به دارو است.

موسوی در ادامه گفتگو به ادعای مخالفان طرح و عدم رقابت پذیری بدلیل قیمت‌های تعیین شده، افزود: قیمت‌ها دارو تعیین‌شده است اما قیمت خدمات که تعیین‌شده نیست و خدمات را خود داروخانه ارائه می‌دهد، این خدمات عبارتند از خدمات دارویی، مشاوره، مکمل‌های غذایی و ورزشی؛ همه این‌ها را داروخانه‌ها می‌توانند ارائه بدهد و همه‌ی مسائل آن مربوط به خود داروخانه است. شما فرض کنید که قصد خرید قرص دیازپام را دارید و قیمت آن توسط غذا و دارو تعیین شده ولی این‌که داروخانه شیوه مصرف قرص دیازپام را به شما توضیح بدهد که مصرف این قرص با شکم پر نباشد یا با شکم خالی نباشد یا با فلان دارو با هم نخور، این را جدا بخور. یک خدمات دارویی است و برای همه‌ی داروها هم می‌تواند اتفاق بیفتد و در واقع کسی هم که این خدمات را ارائه کند علاوه بر جذب مشتری بیشتر، فروش زیادتری نیز خواهد داشت. حضور مسئول فنی در داروخانه از این پس بسیار پررنگ‌تر خواهد شد و حذف انحصار از مجوز داروخانه، علاوه بر حرکت دادن داروخانه‌ها به سمت ارائه خدمات بهتر و رقابتی‌تر، کیفیت خدمات و دسترسی مردم به داروخانه را افزایش می‌دهد.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان با نقد زیان‌ده بودن داروخانه‌ها و دلیلی برای مخالفت با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها، توضیح داد: مهم‌ترین هزینه داروخانه در شرایط انحصاری، قیمت نجومی مجوز داروخانه است. اما در شرایط آیین نامه جدید برای داروخانه‌های تازه تاسیس حاشیه‌ی سود بسیار زیاد است چراکه دیگر هزینه‌ی زیادی برای اخذ مجوز متحمل نمی‌شوند. در مورد داروخانه‌های قبلی از آنجا که حاشیه‌ سود داروخانه‌ها از فروش دارو نیست و درصورتی که دسترسی مردم به داروخانه‌ها افزایش پیداکند، خود به خود بازار رقابتی باعث می‌شود که کیفیت خدمات افزایش پیدا کند، بسیاری از خدماتی که داروسازان می‌توانند ارائه بدهند و الان مشاهده نمی‌شود با توجه به رقابت پذیری بسیار افزایش خواهد یافت. اتاق مشاوره نیز به همین منظور در آیین نامه جدید تعبیه شده است. این اتفاقات به طور کلی فروش داروخانه رقابت‌پذیر را به شدت افزایش می‌دهد. نکته‌ی بعدی این‌که اگر داروخانه زیان‌ده است ربطی به مجوز ندارد زیرا فعلا که مجوزها سخت است و تعداد داروخانه‌ها نیز کم است، مسلما ریشه‌ی زیان ده بودن آن جای دیگری است، که ممکن است مربوط به مسائلی چون کم بودن حق فنی یا مثلاً پایین بودن حاشیه‌ی سود فروش داروی آن‌هاست، که باید آنها را اصلاح کنند و این دلیل قابل توجیهی نیست که بدلیل کم شدن حاشیه سود داروخانه‌ها اجازه ندهیم به افراد دارای صلاحیت داروخانه تاسیس کنند تا مردم دسترسی نداشته باشند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: