کد خبر: ۲۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 21
فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- فوق تخصص گوارش و کبد مسمومیت های غذایی را شایع ترین بیماری فصل گرم و تابستان دانست و گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در چنین شرایطی نه تنها مفید نیست بلکه گاهی هم می تواند مضرباشد.

دکتر شهرام آگاه در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: به دنبال مسمومیت های غذایی، میکروب ها و سم ناشی از آنها در هوای گرم تکثیر بیشتری می یابند و از طرفی در صورت عدم نگهداری مناسب مواد غذایی امکان ترشح سموم نیز وجود دارد.

فلوشیپ آندوسونوگرافی و تراپیوتیک آندوسکوپی از دانشگاه لایپزیک ،آلمان ادامه داد: مهم ترین علامت مسمومیت های غذایی، اسهال و استفراغ و گاهی هم همراه با هر دومي باشد. اما به طور معمول بسته به نوع میکروب غذایی بین 6 تا 48 ساعت پس از مصرف غذای آلوده علائم خود نمایی می کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران به جز اسهال و استفراغ، دل درد و ضعف و بی حالی را از دیگر علائم ابتلا به مسمومیت غذایی برشمرد.

وی تصریح کرد: در افراد مبتلا به مسمومیت غذایی به علت از دست دادن تعریق زیاد و آب بدن معضل دو چندان می شود.

آگاه توصیه کرد: دقت در مصرف نوع مواد غذایی و نگهداری آنها در داخل یخچال، تهیه آنها از مراکز بهداشتی مطمئن، شستشوی تمیز دست ها قبل از میل غذا و ضد عفونی کردن صحیح میوه و سبزیجات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی تأکید کرد: آب و املاحی که بیمار به دلیل اسهال از دست داده باید جبران شود حال آن که باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در چنین شرایطی خودداری کرد. زیرا نه تنها مفید واقع نمی شود بلکه گاهی هم به بروز مشکلات جدی تر دامن می زند.

فوق تخصص گوارش و کبد هشدار داد: اسهال های عفونی، ویروسی و میکروبی در فصول گرم افزایش می یابد كه مردم بايد به اين مسايل نيز توجه جدي نمايند

وی به شفاآنلاين یادآور شد: در صورتی که فرد دارای اسهال و استفراغ شدید، یا دفع اسهال همراه با خون و دل دردهای شدید باشد خیلی فوری باید به پزشک مراجعه نمايد.

به گفته وی در صورت ابتلا افراد مسن به اسهال خیلی فوری باید تحت درمان قرارگيرند زیرا امکان دارد به دارو درمانی و انجام آزمایش نیز احتیاج داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: