کد خبر: ۲۸۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 24
محققان یک درمان امیدوارکننده را ابداع کرده اند که به طور خودکار از ابتلای کودکان دیابت نوع یک به سکته دیابتی در هنگام خواب جلوگیری می‌کند که در صورت بروز، ممکن است منجر به کما یا مرگ شود.
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان راهی را کشف کردند که می‌تواند مانع از سکته کودکان دیابتی هنگام خواب شود.

به گزارش شفاآنلاین:یک تیم تحقیقاتی از گروه مهندسی زیستی در دانشگاه نوتردام، یک درمان امیدوارکننده را ابداع کرده است که به طور خودکار از ابتلای کودکان دیابت نوع یک به سکته دیابتی در هنگام خواب جلوگیری می‌کند که در صورت بروز، ممکن است منجر به کما یا مرگ شود.

محققان موفق به ایجاد روشی جدید برای تحویل داروی "گلوکاگون" شدند که سطح قند خون را کنترل می‌کند؛ به گونه‌ای که آن‌ها یک "هیدروژل" مبتنی بر آب به شکل یک شبکه مهندسی شده را که در داخل آن گلوکاگون در صورت لزوم آزاد می‌شود، طراحی کردند.

متیو وبر نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: در درمان‌های متداول، والدین می‌توانند سطح گلوکز خون فرزندان خود را درست قبل از خواب بررسی کنند، اما به نظر می‌رسد منظم است و سپس حدود ساعت ۲ بامداد سطح قند خون آن‌ها به طور خطرناکی پایین می‌آید و نزدیک به سطح کما افت می‌کند.

کودکان مبتلا به دیابت که هنگام خواب دچار افت ناگهانی و شدید قند خون می‌شوند، این اتفاق ممکن است منجر به مرگ در یک حادثه معروف به "سندرم مرگ ناگهانی در رختخواب" شود.

وبر بیان کرد: تعدادی از والدین کودکان مبتلا به دیابت،  ترس خود را از اینکه بچه هایشان دچار چنین تشنجی شده ابراز کرده و آن‌ها را نیمه شب به بیمارستان و به اورژانس در بیمارستان منتقل می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی توضیح داد که این درمان جدید یک چرخه کنترل قند خون با استفاده از هیدروژل است که با کاهش سطح گلوکز و آزاد شدن گلوکاگون، به طور خودکار تجزیه می‌شود.

وبر توضیح داد: هیدروژل هنگام پایداری گلوکز دست نخورده باقی می‌ماند، اما با کاهش سطح گلوکز به آرامی بی ثبات می‌شود و گلوکاگون را در سیستم آزاد می‌کند و باعث افزایش سطح گلوکز می‌شود.

نتایج آزمایشات درمانی بر روی مدل‌های حیوانی، هیدرولیز هیدروژل با سطح گلوکز پایین و ترشح گلوکاگون را نشان داد.

از تزریق گلوکاگون معمولاً در صورت بروز یک مرحله شدید دیابت در کودکان استفاده می‌شود، زیرا سطح گلوکز خون را به اندازه کافی کنترل می‌کند تا والدین بتوانند مراقبت‌های پزشکی لازم را به فرزندان خود ارائه دهند.

اما در مطالعه جدید، محققان توانستند با کنترل ترشح آن، استفاده سنتی از گلوکاگون را به عنوان واکنش اضطراری به اقدامی پیشگیرانه تبدیل کنند.

وبر با بیان اینکه مواد واکنش گلوکز معمولاً بر کنترل انسولین برای کنترل قند خون بالا تمرکز دارند، افزود: کنترل قند خون دارای دو حالت است یا شما نمی‌خواهید قند خونتان بیش از حد بالا و یا نمی‌خواهید خیلی کم باشد.

محققان می‌گویند که درمان جدید هنوز به تحقیقات بیشتری برای بهبود پایداری هیدروژل و پاسخ به کنترل قند در بیماران دیابتی نوع یک برای استفاده از آن در بین بیماران نیاز دارد.

در آینده، درمان هیدروژل به صورت ایده آل می‌تواند هر شب قبل از خواب انجام شود. اگر یک دوره افت قند خون ظاهر شود، پس از سه یا پنج ساعت در حالی که کودک در خواب است، این فناوری آماده خواهد بود تا درمان را انجام دهد، عدم تعادل گلوکز را اصلاح کند و از بروز خطر جلوگیری کند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: