کد خبر: ۲۸۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 24
عمل‌های جراحی شکاف کام و شکاف لب هر یک 15 تا 30 میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد لذا همه این افراد دچار این ناهنجاری به دلایلی چون فقر یا محرومیت از امکانات، از درمان این اختلات محروم می‌مانند

شفاآنلاین>سلامت> جراحی‌های تخصصی زیبایی در هر کشوری از جمله گرانترین عمل‌های جراحی در جهان هستند که عموما بسیاری از اقشار ضعیف اقتصادی از آنها بی‌بهره‌اند. البته این جراحی‌ها تنها جنبه زیبایی ندارند بلکه بیشتر آنها جنبه ترمیمی و درمانی نیز دارند، جراحی‌هایی مانند ترمیم سوختگی، ترمیم ناهنجاری‌های فک و صورت و یا شکاف کام و لب از جمله این عمل‌ها هستند. اما این عمل‌ها در ایران و توسط گروهی از جراحان به نام پلاستیک کشور برای محرومان و فقرا رایگان شده است.

به گزارش شفاآنلاین شکاف لب و کام دو ناهنجاری ژنتیکی هستند که هنگام تولد در برخی از افراد به صورت جداگانه یا همزمان به وجود می‌آیند. شکاف کام و شکاف لب، میزان شیوع متغیری در کشورها و نژادهای مختلف دارند اما بطور میانگین از هر هزار نوزاد یکی از آنها شکاف لب، کام و یا هر دو را دارند. از هر هزار نوزاد تنها 20 درصد فقط شکاف لب دارند و حدود یک سوم فقط شکاف کام دارند همچنین بیش از 50 درصد آنها شکاف سراسری هم‌زمان لب و کام دارند.

بازماندن از درمان به دلیل فقر و دست‌های یاریگر
عمل‌های جراحی شکاف کام و شکاف لب هر یک 15 تا 30 میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد لذا همه این افراد دچار این ناهنجاری به دلایلی چون فقر یا محرومیت از امکانات، از درمان این اختلات محروم می‌مانند و همین موضوع موجب می‌شود تا به دلیل عارضه‌ای که در ظاهر آنها وجود دارد یا مشکلی که هنگام تکلم دارند کم کم از جامعه کناره گرفته و به تنهایی پناه ببرند. همین موضوع برای آنها بیماری‌ و مشکلات روحی و روانی را نیز در پی‌دارد و رنج آنها و خانواده‌ها را چندین برابر می‌کند.

شاید کسی باور نکند که در ایران پزشکانی هستند که نه تنها دستمزدی برای جراحی شکاف کام و لب از این افراد محروم دریافت نمی‌کنند که حتی خود هزینه درمان، دارو، بستری در بیمارستان، رفت‌و آمد بیمار و لوازم و تجهیزات جراحی را نیز متقبل شده و لبخند را برای همیشه جایگزین شکافی می‌کنند که در لب‌های این کودکان است. این پزشکان در گروهی به نام موسسه ملی مرهم سلامت جمع شده‌اند و مرهمی بر محنت این بیماران و خانواده‌هایشان می‌شوند. گروه مرهم، متشکل از متخصصان جراحی پلاستیک، بیهوشی، عمومی، تکنسین‌ها و پرستاران اتاق عمل و گفتاردرمان‌ها، چشم پزشکان، فیزیوتراپ‌ها، ارتوپدها و .. است که از سال 1387 به همت عبدالجلیل کلانتر هرمزی فوق تخصص جراحی پلاستیک و جمعی از همکاران و شاگردان او تشکیل شد. این گروه تا امروز بالغ بر 25 هزار معاینه فوق تخصصی و چهار هزار و نهصد عمل جراحی رایگان شکاف کام و لب در سراسر کشور انجام داده‌‌ است. در سال‌های اخیر ارتوپدها و متخصصان طب فیزیکی نیز به این گروه پیوسته و بخش دیگر از فعالیت‌های خیریه پزشکی این گروه را بر عهده گرفته‌اند.

جراحانی که خود به دنبال بیمار می‌روند
از جمله نکات قابل تامل در مورد این گروه این است که آنها منتظر بیمار نمی‌مانند که به آنها مراجعه کنند بلکه خود به تمامی نقاط محروم کشور سفر کرده و در هر شهری که بیمارستانی و اتاق عملی باشد لب‌شکری‌ها و افراد دارای شکاف کام را جراحی می‌کنند و برخی دیگر را که نیاز به عمل‌های تخصصی بیشتری دارند به بیمارستان‌های تهران ارجاع داده و با همکاری سایر خیرین عضو موسسه هزینه رفت‌و آمد بیمار، بستری و جراحی آن را می‌پردازند.

مرهم از بدو تاسیس
عبدالجلیل کلانتر هرمزی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه در رابطه با نحوه تاسیس این گروه اظهار کرد: «موسسه ملی مرهم برمبنای پیگیری و درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های فک وصورت و شکاف کام و لب تاسیس شد و با توجه به مشکلات پیش روی این بیماران در مسیر درمان از جمله دوری مراکز درمانی، ایاب و ذهاب و اسکان در محل درمان و نظیر آن تصمیم گرفته شد که خدمات درمانی را در سفرهای استانی به بیماران ارایه شود. همچنین به منظور تسهیل درمان این بیماران یک تیم درمانی ۵ نفره تشکیل و سفر به استان‌های مختلف برای شناسایی و درمان این بیماران آغاز شد. سفرهای مرهم به مناطق روستایی دوردست و با هزینه‌های شخصی و داوطلبانه اعضا شروع شد و گروه مرهم به عنوان یک گروه داوطلب مردمی به خدمت رسانی پرداخت که با استقبال خوب مواجه شد.»

رئیس موسسه ملی مرهم با اشاره به افزایش تعداد داوطلبان خدمت به این دسته از بیماران خاطرنشان کرد: «امروز اعضای تیم گروه مرهم به ۵۰۰ نفر افزایش یافته که در این کار خیرخواهانه داوطلبانه مشارکت دارند. اوایل سفرها با هزینه اعضای تیم انجام می شود اما به مرور خیرین و سازمانهای مردمی نیز به یاری موسسه شتافتند و این کار تداوم یافت و تعداد بیماران ویزیت شده افزایش پیدا کرد.»

کلانتر هرمزی با اشاره به اجرای ۳۰ برنامه درمانی توسط گروه مرهم گفت: «تاکنون ۲۶ سفر استانی و ۴ میعاد انجام داده‌ایم که «میعاد» عنوان اقدامات درمانی در استان تهران است. در طرح میعاد پس از شناسایی بیماران همه آنها را در یک روز در یک بیمارستان که عمدتا بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد است مورد عمل جراحی قرار می‌دهیم.»

کرونا و تعویق سفرها
همانگونه که رئیس موسسه ملی مرهم اظهار کرد که آنها تا پیش از شیوع کرونا ۲۶ سفر به مناطق مختلف کشور انجام داده و قرار بود که بیست و هفتمین سفرشان نیز در شیراز باشد اما کرونا مانع از انجام این سفر شد. تداوم شیوع این بیماری موجب شد سفرهای این گروه خیریه به تعویق بیفتد. اما این گروه تصمیم گرفت جراحی رایگان مبتلایان به شکاف کام و لب را به نحو دیگری انجام دهد. بر این اساس در اوایل تیرماه امسال از افراد بالای پنج سال که دارای شکاف کام و لب بوده و تاکنون عمل جراحی انجام نداده‌ و بیماری زمینه‌ای خاصی نیز نداشتند دعوت کردند تا مشخصات خود را به صفحه اینستاگرام این گروه ارسال کنند و پس از بررسی مدارک و عکس‌های افراد، براساس محل سکونت بیمار به نزدیک‌ترین پزشک عضو این گروه خیریه برای جراحی رایگان معرفی شوند. اگرچه پزشکان عضو مرهم هیچ هزینه‌ای بابت جراحی دریافت نمی‌کنند اما هزینه بیمارستان وجود دارد با این حال خیرین عضو این گروه با بررسی شرایط، هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کنند به این ترتیب زمینه‌های انجام عمل جراحی بسیاری از افراد در شرایط کرونایی نیز فراهم شد.

میعاد چهارم
صبح سه‌شنبه 29 تیرماه بیمارستان 15 خرداد در تهران مملو از افرادی است که بر اساس اطلاعیه این گروه به بیمارستان مراجعه کرده و قرار است پس از انجام مراحل بستری، صورت خود را به دستان شفابخشی بسپارند که هدف خود را رفع محرومیت در درمان و خنداندن صورت‌هایی می‌دانند که تا پیش از آن کمتر از ته دل خندیده‌اند.

کلانتر هرمزی در رابطه با این دور از عمل‌های خیریه که همزمان با روز عید قربان در بیمارستان 15 خرداد انجام شد اظهار کرد: «این طرح با همکاری بیش از 80 داوطلب در کسوت‌های مختلف شامل جراحی، بیهوشی، پرستاری، مددکاری، انتظامات و اداری در روز عید قربان انجام شد و در این دور حدود 31 بیمار در بازه سنی 3 تا 45 ساله کاملا رایگان و با مشارکت خیرین و برخی نهادها انجام شد.»

رکوردشکنی در عمل‌های ترمیمی
وی به رکوردشکنی اعمال جراحی روزانه در سفرهای موسسه مرهم اشاره کرد و افزود: «در یکی از این سفرها در یک روز ۶۵ عمل جراحی ترمیمی شکاف کام و لب انجام پذیرفت که بالاترین آمار جراحی ترمیمی روزانه در جهان است و یک رکورد بین‌المللی رقم خورد.»
این جراح فوق تخصص پلاستیک یادآور شد: «هم اکنون این موسسه با استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی به شناسایی بیماران از راه دور می‌پردازد و نمایندگان موسسه در اقصی نقاط کشور با ارسال اطلاعات و مشخصات بیماران امکان درمان آنان را فراهم می کنند.»
کلانترهرمزی با بیان اینکه تمامی این اعمال جراحی به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌شود، گفت: «در هر سفر و هر میعاد تعداد زیادی از بیماران درمان می شوند. تیم درمانی گروه مرهم یکی از بزرگترین تیم‌های تخصصی پزشکی جهان در زمینه جراحی شکاف کام و لب و جراحی پلاستیک است که با ویزیت بیش از ۲۵ هزار بیمار مبتلا و جراحی بیش از چهار هزار و 900 بیمار بیشترین آمار را تاکنون در جهان داشته است.»

وی در ادامه با بیان اینکه سن بیماران دارای شکاف کام و لب 3 تا 45 سال است اظهار کرد: «آمار ذکر شده به معنای زیاد بودن بیماران شکاف لب و کام در کشور نیست بلکه تعداد زیادی از این بیماران مغفول مانده بودند و به دلایل مختلفی نظیر فقر اقتصادی یا فرهنگی امکان درمان نداشتند. در واقع موسسه ملی مرهم پلی شد بین بیماران و مردم خیری که حاضر بودند برای درمان هموطنان خود مشارکت کنند و باعث شد که ما کارمان را با جدیت بیشتری ادامه دهیم و بیماران فراوانی را از این درد نجات دهیم.»

کلانتر هرمزی بیان کرد: «شکاف کام و لب ساده با یک یا دو عمل جراحی بهبود پیدا می‌کند اما در برخی موارد ممکن است که یک بیمار نیاز به ۱۵-۱۰ عمل جراحی از بدو تولد تا ۱۸ سالگی داشته باشد.»

وی یادآور شد: «اکثریت این بیماران از بضاعت مالی برخوردار نیستند و نیاز به حمایت دارند و امیدواریم هیچ کودکی به علت فقر مالی یا فرهنگی از درمان محروم نشود و مورد شناسایی و درمان قرار گیرد. برخی از این بیماران نیازمند درمانهای طولانی و پیچیده و پرهزینه هستند که همه آنها دراختیار گروه مرهم نیست و نیاز به حمایت دارد. اعضای موسسه مرهم فرزندان این مرزو بوم هستند که داوطلبانه و برای رضای خداوند و بدون هیچ چشمداشتی به درمان بیماران می پردازد و تمام توان و نیروی خود را با عشق برای درمان هموطنان خود به کار می برند.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: