شفاآنلاین>سلامت> محمدرضا ظفرقندی، روز دوشنبه آخرین نشست خبری خود به عنوان رئیس کل این سازمان را برگزار کرد. وی در این نشست ضمن دفاع از عملکرد خود و معاونانش، به وضعیت کنونی جامعه پزشکی، تعرفهگذاریها، موضوع واکسن و پیک پنجم کرونا پرداخت.
به گزارش شفاآنلاین: محمدرضا ظفرقندی در پاسخ مبنی بر دلیل عدم توفیق در بازگرداندن حق تعرفهگذاری به سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: «ما مساله واگذاری حق تعرفهگذاری به سازمان نظام پزشکی را پیگیری کرده و موافقت مکتوب معاون اول رئیس جمهور را گرفتهایم. سازمان نظام پزشکی در مجلس ششم حق تعرفهگذاری در بخش خصوصی را به دست گرفت و بعدا در دوره ریاست جمهوری آقای احمدینژاد این حق از سازمان نظام پزشکی سلب شد.»
وی افزود: «حالا حق
تعرفه گذاری جزء احکام برنامههای پنج ساله توسعه بوده که مصوب مجلس است. قدم بزرگی که ما توانستیم برداریم، این بود که موافقت دولت را با امضای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اخذ کنیم و امیدواریم افرادی که در دوره بعد در هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی قرار میگیرند این موضوع را به مجلس برده و در احکام دائمی توسعه که قرار است سال آینده تغییر کند، قرار دهند.»
ظفرقندی همچنین در رابطه با موانع کاری هیئت مدیره بعدی سازمان نظام پزشکی گفت: «مهمترین موانع آینده نظام پزشکی در سه شاخه است. سازمان نظام پزشکی باید مطالبهگر باشد اینکه «به دستور» باشد مانع این کار است رئیس کل و افراد سازمان باید این واقعیت را بپذیرند. مانع دوم ساختار است. منظور از ساختار، پزشک خانواده، نظام ارجاع، نسخه الکترونیک و ... است و نهایتا حفظ سرمایه نیروی انسانی. یعنی باید کاری کنیم نیروی انسانی خوب و باکیفیت پرورش دهیم و نگه داریم.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جامعه پزشکی، مدیریت سازمان را دارای نگاه سیاسی و نه صنفی میدانند، گفت: «ما سعی کردیم در حوزههایی که مربوط به سیاستگذاری است، ورود کنیم. در همین زمینه کرونا در حوزههای حمایت از بخش پزشکی و همچنین رعایت پروتکلها بارها نظر دادیم و بحث کردیم و توانستیم اثرگذار باشیم.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: «اگر معنای کار سیاسی پیگیری مطالبات مردم و پزشکان است، بله کردیم و با افتخار باز هم انجام می دهیم. ما برای همین آمدیم، من افتخار اولم معلمی است و الان هم بهترین لذتم کار با دانشجو است. بنابراین چرا از اینها بگذرم و بیایم اینجا و ببینم سلامت و منافع مردم تهدید میشود و سکوت کنم؟ اگر این معنای سیاسی کاری است ما برای این آمدهایم. اسم کار ما پیگیری حق است که عدهای بر نمیتابند. تامین واکسن از هر طریقی اولویت منافع ملی ما است و باید تامین شود و خط قرمزی در این زمینه شناخته نمیشود و این حرف را عدهای بر نمیتابند و فعالیتهایی در راستای رد صلاحیتها انجام میدهند. من میگویم این برخورد سیاسی است. اگر در حوزه غیر سلامت از این دوره نظام پزشکی یک مورد موضع گیری سیاسی دیدید، ما همه حرف آقایان را میپذیریم.»
اقدامات سازمان نظام پزشکی در دوره هفتم
ظفرقندی در ادامه درباره اقدامات انجام شده در دوره اخیر سازمان نظام پزشکی گفت: «قدرت نظام پزشکی و اعمال اثر آن دو جنبه بیشتر ندارد، یکی جنبه قانون و مبانی آن است و دوم جنبه اعتبار و مطالبه و اتکا به جامعه پزشکی است. ما باید در نظام پزشکی کارشناسانه جلو رویم و با اتکا به آرای جامعه پزشکی مطالباتمان را دنبال کنیم هرجا این اتفاق افتاد نتیجه مثبت بود. در تاریخ نظام پزشکی سابفه ندارد در عرض ۳ ماه تعرفه جامعه پزشکی دوبار رشد کند، ولی این اتفاق در دی ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ رخ داد، زیرا با کار کارشناسی دقیق محاسبه هزینه تمام شده را با افراد اقتصادی انجام دادیم که تعارض منافع هم نداشتند و سازمان برنامه و شورای عالی بیمه را قانع کردیم.»
وی افزود: «با شعار و وعده هیچ چیز محقق نمیشود. کسانی که وعده بزرگ میدهند باید بدانند در چه حوزهای میتوانند موفق شوند و در آن حوزه کار کنند. کشور ما پر از وعده بدون عمل است و نقطه اشکال همین است که هرکس میآید وعدههایی میدهد و باعث سرخوردگی افراد میشود.»
وی همچنین در مورد انتقاداتی که متوجه وی و دیگر اعضای هئیت مدیره نظام پزشکی در رابطه با عدم وقت گذاری برای جامعه پزشکی نیز گفت: «در مورد وقت گذاری ما برای سازمان کاری که توانستیم را انجام دادیم، حداقل ۵ روز در هفته از صبح تا ۱۲ شب اینجا هستیم و بعد هم جلسات فضای مجازی با نهادهای مختلف داریم و حتی کارهای شخصی را تعطیل کردیم و کارهای بیمارستانی را کاهش دادیم تا کار اینجا را انجام دهیم.»
ظفرقندی در ادامه در رابطه با موضوع کارتخوان و مالیاتهای پزشکی نیز گفت: «آنچه از کرامت جامعه پزشکی باید مدنظر باشد تامین حقوقشان است. تعرض به همکاران را به دقت رصد و پیگیری کردیم. تبلیغات سو علیه پزشکی به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم میشود. قبل از کرونا در مورد کارتخوان و... بود که مواضع ما مشخص بود و مکاتبات ما مشخص است. حتی مواردی موضع گیری کردیم که رئیس شبکه صدا و سیما آمد از ما عذرخواهی کرد. پس از کرونا بحثها خیلی کمرنگ شد چون جامعه پزشکی در کرونا بیش از ۳۰۰ شهید در این بحران داشته است. در حوزه کارتخوان تکلیف قانونی وجود دارد و ما هم آنجا که حق مردم مطرح است را دنبال میکنیم و کاملا همراه مردم هستیم و اعتقاد داریم باید کارتخوان در مطب نصب شود.»
انتخابات دوره هشتم نظام پزشکی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از این نشست به موضوع انتخابات نظام پزشکی پرداخت و اظهار کرد: «هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در ۲۰۴ شهرستان برگزار شد و در ۱۶ شهرستان نیز به دلایلی انتخابات به دور دوم رسید. نتایج شهرستانها اعلام شد و از هر شهرستانی، هیئت مدیره رئیس سازمان آن شهرستان را انتخاب میکند و و از آنجا نمایندگانی برای مجمع عمومی انتخاب میکنند. سپس این افراد در مجمع عمومی که یک ماه آینده برگزار میشود، رئیس کل و اعضای شورای عالی را انتخاب میکنند. بنابراین یک مرحله دیگر از انتخابات باقی مانده است که امیدواریم به خوبی انجام شود.»
وی افزود: «در مورد انتخابات نظام پزشکی از ابتدا جهتگیری سازمان و درخواست این بود که هرچه جامعه پزشکی حضور بیشتری داشته باشد ما معدل نزدیکتری برای نظام پزشکی خواهیم داشت و طبیعتا این معدل به اینکه انتخاب خوبی باشد نزدیکتر خواهد بود. ما مکرر درخواست داشتیم ولی این وسط اتفاقاتی افتاد که هم ما و هم انجمنهای علمی اعتراضاتی به هئیت نظارت نظام پزشکی منتقل کردند. اعتراضات عمدتا در این جهت بود که این نوع رد صلاحیتهای غیر قانونی و برنامهریزی شده و جهتدار در این مسیر رخ داد. ما این موارد را منعکس کردیم و اعتراض کردیم و جلسهای با حضور وزیر محترم درخواست کردیم تا موضوع پیگیری شود. عمده درخواست ما این بود که مسیر در چارچوب قانونی پیش برود و اینکه به دستور، افرادی رد صلاحیت شوند مورد اعتراض بود چون هم حق آنها سلب میشد و هم حق انتخاب از جامعه پزشکی سلب میشد. برخی از روسای انجمنهای علمی قانونی موجود کشور رد صلاحیت شدند و این مورد اعتراض ما بود. این روسای انجمنها از هر نوعی وقتی میخواهند به عنوان رئیس انجمن یا هیئت مدیره انتخاب شوند باید تایید مراجع قانونی را داشته باشند و این مسیر طی شده است. چگونه میشود رئیس یک انجمن علمی بزرگ مثلا رئیس انجمن علمی مامایی با حدود ۳۰ هزار عضو آنجا تایید میشود اما برای انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت میشود. این تناقض باید برای افکار عمومی و افراد پاسخ داده شود.»
وی در ادامه تاکید کرد: «با برخی افراد تماس گرفته شد و گفتند که در انتخابات شرکت نکنید یا اگر شرکت کنید رد صلاحیت میشوید، حتی بعضی از همکاران در مرحله اول که نظارت شهرستانها بود تایید شدند، اما روز آخر در هیئت نظارت مرکزی رد صلاحیت شدند و این یعنی یاس، دلزدگی و عدم مشارکت. طبیعی است وقتی انجمنی ببیند رئیسش رد صلاحیت شده آن انگیزه لازم را برای حضور در انتخابات نخواهد داشت و این نقطه ضعف باید پیگیری شود.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: «در یک نهاد مدنی باید با دید باز افراد را برای حضور بیشتر به صحنه آوریم. فقط از حوزه قانون باید عمل شود و نهادهای خارج از حوزه قانون نباید ورود کنند و دستور دهند و به نظرم این نقاط، نقاط ضعفی بود اما ما بازهم در بیانیههای مختلف از همکاران خواستیم در انتخابات شرکت کنند چون سازمان نظام پزشکی متکی به آرای افراد است.»
ظفرقندی همچنین در ادامه به موضوع واکسیناسیون کرونا در کشور پرداخت و گفت: «در مورد واکسن کرونا، اظهار کرد: «در زمینه واکسن و ایجاد ایمنی که فعلا تنها راه سلامت مردم در این معرکه است، عقب هستیم الان واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است. تعداد واکسن با واکسیناسیون فرق دارد اگر به هر فردی دو دوز واکسن زدیم یعنی واکسیناسیون انجام شده است و این عدد در مقایسه با بسیاری از کشورها عدد پایینی است. در این زمینه مشکل کجا بود؟ این موضوع قابل بحث است. میشد در حوزه سیاستگذاری بهتر از این عمل شود.»
وی تاکید کرد: حوزه سیاستگذاری را با حوزه عملیاتی تفکیک میکنیم، گفت: «از همکاران حوزه اجرا و نیروهای معاونتهای درمان و بهداشت یعنی پرستاران و پزشکان و بهورزان برای تزریق واکسیناسیون تشکر میکنیم.»
ظفرقندی در ادامه با بیان اینکه مقایسه کشورها نشان میدهد که سه نوع برخورد با کرونا وجود دارد، گفت: «اول واکسیناسیون وسیع مانند آنچه در انگلستان رخ داد که ۹۰ درصد مردم یک دوز و ۵۰ درصد دو دوز واکسن زدند. واکسیناسیون وسیع موجب شد تا آمار مرگ و میر در کشورهایی مانند انگلستان، ایتالیا و فرانسه به زیر ۱۰۰ رسیده و حتی یک رقمی شود. اما ما متاسفانه با پیک پنجم مواجه شدیم، البته این سوش در اروپا هم هست و ۹۰ درصد سوش موجود دلتا است اما مرگ و میر بسیار پایین است.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در مورد آمارهای مرتبط با واکسن نیز گفت: «آماری که ارائه میشود دقیق نیست. یک زمانی در سازمان نظام پزشکی خیلی پیگیری میکردیم که واکسنی مطلوب تهیه شود. مرزبندیها، سیاسیکاریها و برنامههایی که مانع ورود واکسن است در منافع ملی جایی ندارد. ما مورد هجمههایی قرارگرفتیم اما وظیفه نظام پزشکی این است که در این امور کنار مردم باشد و سلامت مردم را اولویت قرار دهد و در حمایت از جامعه پزشکی هم اقدام کند. قانون این را به نظام پزشکی اجازه داده است، قانونی که در سال ۱۳۸۳ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد میگوید وظیفه اصلی ما حمایت از سلامت مردم و جامعه پزشکی است. وظیفه نظام پزشکی این نیست که مطالبات را فراموش کند تا به دستور عمل کند. وظیفه ما این نیست که این نیاز ضروری را به دلیل سیاسی کنار بگذاریم. ممکن است هزینه بدهد اما باید به وظیفه عمل کند اگر قرار بود نظام پزشکی ارگان منصوب باشد که انتخابات معنا نداشت. الان نظام پزشکی باید وظیفه خود بداند تا مسیری که منافع ملت در آن مستتر است را پیگیری کند.»
وی افزود: «پس اولین راه برای مقابله با کرونا واکسیناسیون حداکثری است، الان از ۱۹ جولای انگلیس محدودیتها را برداشت. راه دوم، کنترل درست است. کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور و چین که اقتصاد خوبی دارند توانستند این کار را انجام دهند و با کنترل دقیق پایان کرونا را جشن گرفتند، برخی در هفته شاید یک مرگ داشته باشند. بنابراین مدل دیگری داشتند. دسته سوم مثل ایران و هندوستان نتوانستند واکسن تامین کنند و علیرغم وعدههای متعدد، وعده به تعویق افتاد. یکی از مسئولین چهارشنبه دو هفته قبل گفت از شنبه روزی ۴۰۰ هزار دوز واکسن زده میشود و این محقق نشد. ما چرا وعدههایی میدهیم که واکسن صادر میکنیم؟ ما باید اول مردم خود را واکسن بزنیم.»
ظفرقندی افزود: «از صمیم قلب از همه گروههایی که برای تولید واکسن تلاش میکنند ممنونم ولی واقعیت را باید در نظر گرفت. چقدر گفته شد که خرداد این واکسن آماده میشود و نشد؛ چون در فاز صنعتی مسیری که باید طی نشد و واگذاری این واکسنها تاکنون به وزارت بهداشت حدود ۷۰۰ هزار دوز بوده است و این هم در حالی است که فاز سوم انجام نشده است و فقط در یک فاز اضطراری مجوز داده شده است. ولی به هر صورت نه کنترل خوبی داریم و نه از جهت واکسن شرایط کشورهای دیگر را که با سیاست درست پیش رفتند را داریم.»
ظفرقندی در ادامه صحبتهایش گفت: «در فروردین ماه ۱۳۹۹ انگلیس برای خرید واکسن سیاستگذاری کرد و استفاده از همه ظرفیت ها در حدی بود که در اردیبهشت ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۰۰ میلیون دوز واکسن از ۴ پلتفرم، پیش خرید کردند.
بقیه کشورهای اروپا هم چند ماه بعد یک پیش خرید را انجام دادند. راه تهیه واکسن، پیش خرید به موقع است. اگر در این مسائل یک قدم عقب بیفتید، 10 قدم عقب افتادید. زیرا ظرفیت محدود است و اگر شما زود اقدام نکنید، ظرفیت میرود و در دست افراد دیگر قرار میگیرد. بنابراین پیش خرید به موقع یک سیاست بود.»
وی افزود: «موضوع دیگر بحث مشارکت در فاز سوم بود. البته تحریمها در زمینه نقل و انتقال مالی اثرگذار بوده است، اما در کشورهایی که واکسیناسیون خوب انجام دادند، چه کشورهایی هستند؟ آیا همه پولدارند؟ خیر یکی از کشورها شیلی است. اینکشور با سینوفارم و چند شرکت دیگر در فاز سوم مشارکت کرد. بسیاری از کشورها مشارکت کردند. امریکا، کانادا و برزیل هم مشارکت کردند. زیرا پیشبینی میکردند که اگر در فاز سوم مشارکت کنند، میتوانند با قیمت ارزانتر و وسعت بیشتر واکسن تهیه کنند. حال اگر سیاست گذار آمد و گفت نه ما وارد فاز سوم مشارکت نمیشویم یا حرفهایی که گفته شد که مثلا مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند. اینها حرف هایی است که جنبه علمی ندارد و واکسیناسیون ما را عقب انداخت. موش آزمایشگاهی برای فاز حیوانی است. یعنی قبل از فاز یک آزمایش انسانی، فاز یک هم روی جمعیتی ۵۰ تا ۶۰ نفره است که مشخص کند این واکسن عارضه مهمی ندارد.»
ظفرقندی ادامه داد: «در فاز دو عدد روی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می آید تا هم ایمنی ارزیابی شود و تا حدی هم میزان آنتیبادی بررسی شود. فاز سوم هم برای این است که ببینیم ایا واکسن عارضه نادر دارد یا خیر. عارضه نادر یعنی اینکه ممکن است در هر 2 هزار نفر یک نفر دچار عارضه شود که اگر بروز کند، پروژه متوقف میشود. دومین هدف فاز سوم این است که بررسی کنند میزان افزایش آنتیبادی در بلند مدت چقدر است. حال برخی کشورها داوطلبانه در فاز سوم مشارکت ایجاد میکنند که اگر مشارکت کنید هم تامین واکسنتان را برعهده میگیریم و هم با قیمت کمتر واکسن را تامین میکنیم. این اقدامی مصطلح است که دردنیا انجام میشود. این اقدام در کشور ما میتوانست باعث تامین سریعتر واکسن شود.»
ظفرقندی با بیان اینکه در حال حاضر با پیک پنجم کرونا مواجه هستیم گفت: «میزانانتقال در سوش انگلیسی ۳.۵ تا ۴ بود اما در دلتا حدود هشت است. بنابراین باید هرچه سریع تر همه امکانات کشور را وارد کنیم تا زودتر واکسیناسیون انجام شود.»
وی تاکید کرد: «باید همه کشور و همه پتانسیلهای کشور بسیج شوند تا به واکسن برسیم تهیه واکسن از هر طریق ممکن است. آن هم بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی، تا جایی که واکسن داخلی به تولید صنعتی برسد، راهی جز این وجود ندارد. قولهایی داده میشود و الان هم وعدههایی داده شده که طی یکی دو هفته آینده واکسنهایی وارد میشود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.»
ظفرقندی درباره چرایی عدم ورود واکسنهای ایرانی به صورت گسترده، گفت: «مشکل تبدیل فاز علمی به فاز صنعتی است. یعنی واکسنهای موجود که مجوز اضطراری دریافت کردند، از نظر علمی توانستند معاونت غذا و دارو را برای دریافت مجوز اضطراری قانع کنند. البته این مجوز از کمیته اخلاق دریافت نشد، اما معاونت غذا و دارو مجوز اضطراری را صادر کرد، اما برای تولید صنعتی هنوز سازوکار لازم فراهم نشده که قول دادند تا در یکی دو هفته آینده این موضوع را حل کنند. فاز صنعتی هم یعنی اینکه پیش نیازهایی مانند مواد اولیه و ... فراهم شود و هر یک از اینها که بسیاری از آنها هم به تهیه از خارج نیاز دارد، اگر با مانع مواجه شود، طبیعتا آن فاز به تاخیر می افتد. بسیاری از واکسنها قبل از صدور مجوز، تولید صنعتی شان را شروع میکنند.»
ظفرقندی درابطه با امکان صدور مجوز اضطراری مصرف بدون اخذ مجوز کمیته اخلاق برای واکسنها، گفت: «در شرایط خاص امکان پذیر است و آن شرایط خاص این است که تعداد واکسن مورد نیاز جامعه به مقدار کافی و زیاد وجود داشته باشد، خطر ابتلا فوق العاده بالا باشد و در اینجا گفته میشود که مجوز اضطراری معنا دارد و صادر می شود. ما واکسنی را داریم که اگر بخواهد فاز سوم را به صورت کامل انجام دهد، باید چند ماه دیگر ادامه دهد. البته فاز یک و دو آن با موفقیت انجام شده است. حال پیکی هم وارد کشور شده که می تواند آمار مرگ و میر را بالا برد، اینجا مجوز اضطراری بدون مراحلی که کمیته اخلاق برایش تعیین کرده، صادر می شود. در حالی که مجوز اضطراری برای زمانیکه واکسن کافی در دست ما نیست، معنا ندارد. الان ما فقط مثلا ۵۰۰ هزار دوز واکسن داریم که اساسا اثربخش نیست و نمی تواند جمعیت مورد هدف را پوشش دهد و اینجا دیگر این موضوع که مجوز کمیته اخلاق اخذ نشود، معنا ندارد.»
دلایل عدم توفیق واردات واکسن از سوی بخش خصوصی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در رابطه با واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، گفت: «واردات واکسن از طریق بخش خصوصی تاکنون به نتیجه نرسیده است. البته مجوز کلی که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند، صادر می شود. اما طبیعتا برای واردات واکسن از خارج از سوی بخش خصوصی هم به دلیل انتقال ارز و هم به دلیل تایید کیفیت و بعد نحوه توزیع، ضوابطی ایجاد میشود. این ضوابط هنوز برای بخش خصوصی قابل اجرا و انجام نیست. اگر هم واکسنی وارد میشود، طبیعتا تا به حال از طریق سیستماتیک نبوده است. ممکن است از طرق غیرمعمول وارد کرده باشند که اسمشان قاچاق میشود و من نمیتوانم درباره تایید آن ها اظهارنظر کنم. سازمان نظام پزشکی هم برای واردات واکسن وارد مذاکراتی از طریق بخش خصوصی شد، منتها آنها هم در مسیر مشکلاتی مانند انتقال ارز و مسائل تایید واکسن با موانعی برخورد کردند که عملیاتی و اجرا نشد.»
ظفرقندی همچنین در رابطه با مهمترین چالش سازمان نظام پزشکی، گفت: «مهمترین چالش برای سازمان نظام پزشکی برای تهیه واکسن، بحث سیاست گذاریها و عدم توجه به نظرات صاحب نظران بوده است. به عبارت دیگر به کار نگرفتن مشورتهای افراد و صاحب نظران در حوزه پزشکی از جمله سازمان نظامپزشکی که در این تصمیمگیریها مشارکت نداشتهاند که این یک نقطه ضعف است که بدنه جامعه را هم از جهت نظرات کمک کننده و راهنمایی کننده و هم از نظر جلب اعتماد دچار مشکل میکند. به هر حال وقتی مردم ببینند که سازمان نظامپزشکی یک مطلبی را تایید میکند، این بهتر میتواند جای خود را باز کند و کمک کند. مهمترین موضوع عدم توجه به خرد جمعی، پیشنهادها، بسته عمل کردن و... است که با توجه به اینها سیاستگذاری ها میتوانست بهتر انجام شود.»
ظفرقندی درباره ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن تزریق کردهاند و همچنین بحث کیفیت واکسن ایرانی نیز گفت: «تا زمانیکه فاز سوم واکسنی انجام نشود و ارزیابی جمعیتی نشود، کیفیت آن قابل اظهار نظر نیست. درباره ابتلای افرادی که واکسن تزریق کردهاند، این موارد وجود دارد. هیچ واکسنی مصونیت ۱۰۰ درصد نمیدهد. حتی فایزر هم که میگوید ۹۱ درصد مصونیت دارم، معنایش این است که ۹ درصد امکان ابتلا را دارند. هر واکسنی را که در نظر بگیرید از نظر کاهش ابتلای شدید و مرگ و میر موفق بوده است.»
ظفرقندی درباره انتظارات از دولت آینده در حوزه کرونا نیز گفت: « انتظارات ما ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد، یک مطالبه برای مردم و جامعه پزشکی است و باید واکسن را به هر طریقی تامین کرد. حرف درست مسیر خودش را پیدا میکند. ما قبلا اعلام کردیم که واکسن آسترازنکا انگلیسی نیست و سوئدی است. حالا هم یکی از بزرگترین واکسنهایی که در کشور می زنیم، استرازنکاست.»
ظفرقندی درباره بحث مهاجرت پزشکان نیز گفت: «همه قبول دارند که مهاجرت آن هم در اقشار تحصیل کرده، خسارت بزرگی برای کشور است. منتها مهاجرت در حوزه پزشکی و... تابع یکسری شرایط اجتماعی است که میزان مهاجرت را افزایش یا کاهش میدهد. اگر این میزان را با سالهای دور مقایسه کنید، میبینید زمانی بوده که مهاجرت کم بوده یا نبوده، اما در شرایط خاصی افزایش یافته است. البته در سازمان نظام پزشکی درخواستهای برگه اعتباری یا گود استندینگ را داریم که الان سالانه ۳ هزار درخواست در این باره وجود دارد. البته همه اینها مهاجرت نمیکنند اما تمایل به مهاجرت را نشان میدهد. در دو سال گذشته درخواستهای گود استندینگ ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته است.»روزنامه سپید