کد خبر: ۲۸۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۸ تير ۱۴۰۰ - 2021July 19
میزان تکثیر این واریانت در سلول‌های ریوی نیز به شدت افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل، هم درگیری ریه را افزایش می‌دهد و هم اینکه نمای اپیدمیولوژیک بیماری را تغییر داده است

شفاآنلاین>سلامت> ویروس دلتا در حال حاضر به عنوان یک نگرانی جهانی مطرح است چنانکه دبیرکل سازمان جهانی بهداشت آن را عامل فاجعه آفرینی در بسیاری از کشورهای جهان می‌داند. از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور قرمز و ظرفیت عمده بیمارستان‌ها نیز تکمیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین: رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است در حال حاضر باید از گردش ویروس جلوگیری کرد و این کار هم جز با بالابردن سطح واکسیناسیون و تشدید مداخلات غیر درمانی محقق نمی‌شود در غیر این صورت این امکان وجود دارد که واریانت‌های جدیدتری تولید یا این واریانت‌ها با هم ترکیب شوند.

ویژگی‌های بیولوژیکی دلتا
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت کنونی واریانت دلتا اظهار کرد: «خصوصیات بیولوژیک این ویروس نگران کننده است به دلیل اینکه میزان سرایت آن نسبت به سایر واریانت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است و می‌توان گفت که این واریانت مسری‌ترین واریانتی است که تا امروز وجود داشته است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم میزان سرایت آن نسبت به واریانت آلفا حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده است.»

وی افزود: «میزان تکثیر این واریانت در سلول‌های ریوی نیز به شدت افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل، هم درگیری ریه را افزایش می‌دهد و هم اینکه نمای اپیدمیولوژیک بیماری را تغییر داده است، مثلا این ویروس تمامی یک خانواده‌ را درگیر کرده و به سرعت از فردی به فرد دیگری انتقال پیدا می‌کند. این واریانت وارد هر جایی شده توانسته خیزهایی از بیماری را ایجاد کند و به ویروس غالب در آن کشور تبدیل کند.» این ویروس‌شناس یادآور شد: «واریانت دلتا ویژگی دیگری دارد و آن این است که می‌تواند از ایمنی حاصل بیماری یا واکسن بگریزد.»

وی همچنین در رابطه با واریانت دلتا پلاس نیز گفت: «اگر چه در حال حاضر گزارشی از این ویروس نداریم اما نمی‌توانم بگوییم نیست چرا که ما یک پایش مستمر نداریم و جمعیت زیادی از افراد مبتلا به کووید را پایش نمی‌کنیم تا بدانیم چه واریانت‌هایی در حال چرخش بوده و این واریانت‌ها با واریانت‌هایی که داخل ایران بودند ترکیب شده‌اند یا خیر؟»

وی با بیان اینکه هر واریانتی در جهان موجود هست این امکان را دارد که در کشور ما نیز وجود داشته باشد، گفت: « واریانت دلتا پلاس واریانتی است که موتاسیون بیشتری از خود دلتا دارد. این موتاسیون قبلا در ویروس بتا یا گونه آفریقای جنوبی که یکی از ایمن‌گریزترین واریانت‌هاست مشاهده شده است لذا خطر گریز بیشتر از سیستم ایمنی را دارد. بسیاری از محققین در هندوستان در مورد این واریانت ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر نتوان جلوی این واریانت را گرفت امکان پیک‌های بعدی نیز وجود دارد.»

وضعیت ایران در مبارزه علیه کووید19 در پیک پنجم
ناجی در ادامه با بیان اینکه علی‌رغم تمامی واریانت‌ها و پیک‌ها روش مبارزه‌ ما با بیماری تغییری نکرده است، گفت: «مشکل اصلی ما در ایران یکی این است که تصمیمات به جا و قاطعی را در مورد گردش ویروس در سطح جامعه نمی‌گیریم. مثلا شهرهایی را که در آن خیز به وجود آمده است را قرنطینه نکرده و سکون در جامعه ایجاد نمی‌کنیم. همه اینها موجب می‌شود که ویروس‌ها در ایران بچرخند، دقیقا آنچه در پیک چهارم به وجود آمد در این پیک نیر در حال تکرار است.»

وی ادامه داد: «دومین مشکل این است که مردم دیگر آن تعهد قبلی را نسبت به مراقبت‌های بهداشتی و .. کمتر دارند این یک واقعیت است مردم دیگر کمتر ماسک می‌زنند و در تجمعات شرکت کرده و مسافرت می‌روند تمامی اینها دست به دست هم داده تا کمتر در مقابله با کووید19 موفق باشیم. این یک وظیفه دوطرفه بین مردم و دولت است.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه دولت و سیستمی که وظیفه کنترل کووید19 را دارد بیشتر از مردم مقصر وضعیت کنونی می‌دانم، گفت: «بسیاری از مقرراتی را که وضع می‌کنیم جلوگیری کننده نیست. اگر برای کسی جریمه‌ای را برای یک پروتکل شکنی تعیین کنیم ممکن است این جریمه نتواند جلوی تکرار این حرکت‌ها را بگیرد به همین دلیل ما باید قاطع‌تر پیش برویم. تازه سخن از تعطیلی تهران یا قرنطینه نصفه و نیمه شهرهای جنوبی می‌شود این کارها بسیار دیرهنگام است. ما وقتی به بحران می‌رسیم شروع به تصمیم‌گیری می‌کنیم که این تصمیمات هم قاطع نیست.»

وی یادآور شد: «علاوه بر این مشکلات باید تاکید کنم که روند واکسیناسیون هم روند مناسبی ندارد زودتر از اینها باید پوشش واکسیناسیون را بالا می‌بردیم اگرچه مشکلاتی در خط تولید واکسن و واردات آن به وجود آمده است.

تمامی این مشکلات موجب شده است که در موج اول بیماری 5 پیک مختلف بزنیم و این چیزی نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند.»

این استاد دانشگاه در مورد وضعیت واریانت‌های موجود ویروس کرونا در کشور گفت: « الان می‌دانیم که واریانت گاما(آفریقایی)، دلتا(هندی) وجود دارند چرا که گزارش شده است و آلفا هم از قبل وجود داشته است. احتمالا کارهای آزمایشگاهی هم نشان بدهند که واریانت‌های دیگری نیز وجود دارند. در کشور بسیار دیر به این موضوع رسیدیم که پایش را به صورت منظم انجام دهیم البته هنوز هم انجام نمی‌دهیم. در حال حاضر موضوع ترکیب واریانت‌ها وجود دارد. یکی از مکانیسم‌های تولید واریانت‌های جدید نیز ترکیب واریانت‌های مختلف است.»

وی تاکید کرد: واریانت‌ها به وجود می‌آیند به این دلیل که تدبیر مناسبی نداشته و اجازه می‌دهیم که ویروس گردش داشته باشد.»

ناجی با بیان اینکه در روزهای پایانی پیک چهارم همچنان روزانه چندین هزار نفر مورد جدید شناسایی می‌شد، گفت: « این موارد در رنگ‌بندی شهرها مورد توجه قرار نمی‌گرفت در حالیکه بیشتر کشورهای جهان این کار را انجام می‌دادند. این گونه نمی‌توان بیماری را کنترل کرد.»
وی با تاکید بر اینکه پیش از هر بحرانی باید به فکر کنترل و مدیریت آن بود، گفت: « همانگونه که عنوان شد در زمان بحران کار می‌کنیم و این کار کردن هم به گونه‌ای مثمر ثمر نیست. این تعطیلی‌ها و سکون‌ها زمانی در بحران‌ها ایجاد می‌شود که فشار را بر روی بیمارستان‌ها بردارند که این‌ها هم یک مسکن موقتی است و اگر جایی را به دلیل اقتصادی قرنطینه نمی‌کنیم در کنارش باید کارهای دیگری مانند تست‌های بسیار زیاد را انجام داده و به شناسایی موارد جدید، درمان‌ بیمارها و واکسیناسیون بپردازیم تا ویروس را از گردش بیندازیم. در غیر این صورت هر راهکار دیگری تنها یک دوای موقتی است.»

ناجی بیان کرد: «در حال حاضر وزارت بهداشت کار خود را نسبتا انجام می‌دهد هرچند مشکلات زیادی دارد اما برای تصمیم‌گیری در مورد کووید19 نیاز به تصمیماتی در سطوحی بالاتر از وزارت بهداشت وجود دارد. مشکل همینجاست که این سطوح بالاتر نمی‌توانند به خوبی تصمیم بگیرند، اگر وزارت بهداشت را به عنوان یک مغز متفکر در نظر بگیریم ارگان‌های دیگر باید به کمک او آمده تا بتوان کووید19 را کنترل کرد. در مورد واکسیناسیون هم همه از وزارت بهداشت انتظار دارند در صورتی که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، با مشکلاتی که در مورد واردات واکسن وجود دارد الان ظرفیت دیپلماسی ما باید فعال باشد تا از هر کشوری که می‌شود بتوان واکسن را وارد کرد.»

تاثیر واکسیناسیون با وجود واریانت‌های جدید
ناجی بیان کرد: «واکسیناسیون تاثیر بسیار زیادی در ایمنی جمعی دارد و مرگ و میر به شدت کاهش می‌دهد در کشورهایی که واکسیناسیون عمومی را انجام داده‌اند این موضوع را شاهد هستیم. تا زمانی که اجازه دهیم ویروس بچرخد ما موارد بیشماری از بیماری را داریم. اما وقتی سطح واکسیناسیون افزایش پیدا کند، از بیمار شدن گروه‌های هدف که دارای ریسک فاکتورهای زیادی هستند جلوگیری کرده یا از شدت بیماری آنها بکاهیم و می‌توانیم مرگ و میر را به شدت کاهش دهیم.»

وی یادآور شد: «در حال حاضر با توجه به ظهور واریانت‌های مختلف، واکسن‌ها ممکن است کارکرد اصلی خود را از دست بدهند، الان می‌بینیم کسانی که واکسن تزریق می‌کنند همچنان بیماری را هرچند خفیف می‌گیرند، البته ممکن است برخی از افراد بیماری را هم به صورت شدیدی بگیرند. کما اینکه در ایران گزارش‌هایی داریم که افراد واکسن‌ تزریق کرده اما مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده‌اند. با توجه به این موضوع باید یک نگرش جدید نسبت به واکسیناسیون داشته باشیم و واکسن‌هایی را تهیه و تولید کنیم که بر علیه واریانت‌های جدید به خوبی عمل کنند. تمامی واکسن‌های موجود همه اینها بر علیه ویروس ووهان و نه واریانت‌های جدید ساخته شده‌اند به همین دلیل همه دنیا به این نتیجه رسیده که باید اقدام به تولید واکسن‌های جدید با ترکیب‌های جدید داشت باشند برخی از شرکت‌ها مانند فایزر، مدرنا و آسترانکا این کار را آغاز کرده و خبرهای جدید از اسپوتنیک نیز حاکی از آن است که این شرکت نیز به زودی این کار را انجام خواهد داد. تا زمانی که اینها به نتیجه برسند باید با همین واکسن‌های کنونی جلو رفته و با سرعت بخشی به آنها و گسترده کردن پوشش آن بر اساس اولویت‌ها از چرخش ویروس جلوگیری کنیم و در کنار آن مداخلات غیر درمانی شامل تقویت بهداشت اجتماعی و قرنطینه کردن شهرها را داشته باشیم تا گردش ویروس را متوقف کند. تا زمانی که اجازه دهیم ویروس در چرخش باشد واریانت‌های مختلف را خواهیم داشت تمامی واریانت‌های موجود همه حاصل گردش لجام گسیخته ویروس است.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: