کد خبر: ۲۸۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۰ - 2021July 10
عضو انجمن آسیب شناسی ایران:
محمد علی برومند گفت: آزمایشگاه های دولتی و خصوصی در شرایط کرونایی تست های تشخیص ابتلا به کرونا را انجام داده و بصورت سریع جواب را به مردم می دهند.
شفاآنلاین>سلامت> عضو انجمن آسیب شناسی ایران با بیان اینکه ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور به شبکه تشخیص کرونا مجهز شده‌ است، افزود:‌ شرایط کرونایی و تحریم، مشکلات زیادی برای آزمایشگاه ها بوجود آورده است.

به گزارش شفاآنلاین:محمد علی برومند روز شنبه در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: آزمایشگاه های دولتی و خصوصی در شرایط کرونایی تست های تشخیص ابتلا به کرونا را انجام داده و بصورت سریع جواب را به مردم می دهند.

وی اظهار داشت: در شرایط کرونایی و تحریم، مشکلات زیادی برای آزمایشگاه ها بوجود آمد و بدلیل محدودیت منابع ارزی، هزینه خرید دستگاه ها چندین برابر افزایش یافت و کیت های تشخیصی گران و کمیاب شد، با وجود این مشکلات آزمایشگاهها سعی می کنند در ارائه خدمات و کیفیت آنها به مردم مشکلی پیش نیاید و مطلوب باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در دوره تحول سلامت، آزمایشگاه ها یکی از بهترین مراکز ارائه خدمت به مردم بودند و در این طرح سهم آزمایشگاه ها از اعتبارات، چهار درصد بود که توانست منابع را خوب مدیریت کند، اما اکنون با شرایط کرونایی، تحریم ، و کمبود ارز کار سخت تر است و باید برنامه ریزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اکنون وضعیت آزمایشگاه ها مطلوب نیست و آزاد شدن ارز در شرایط کنونی مشکلات زیادی را برای این مراکز بوجود می آورد.

به گفته برومند، با آزاد شدن ارز هزینه مواد مصرفی در آزمایشگاه ها بالا می رود در حالیکه در مدیریت منابع ارزی باید حوزه سلامت بویژه این مراکز سهم بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت برای منابع سلامت در حال حاضر دقیق نیست و نظارت وجود ندارد، هزینه ها بجا صرف نمی شود و بیمه ها هزینه جواب را به بیماران نمی دهند.

عضو انجمن آسیب شناسی ایران اظهار داشت: اکنون ترس مردم از مراجعه به آزمایشگاه ها در شرایط کرونایی واضح است و نمونه گیری در منازل افزایش یافته و این کار را آزمایشگاه های آنلاین انجام می دهند که بازار آنها گرم است در حالیکه نحوه نمونه گیری و حمل آن باید استاندارد بوده و آنها سلامت بیماران را به خطر می اندازند.

برومند با بیان اینکه انجمن ها می توانند در حوزه سلامت بویژه آزمایشگاه ها به وزارت بهداشت کمک کنند، تصریح کرد: کمک به وزارت بهداشت در حوزه نظارت باعث بهبود کیفیت خدمات نیز می شود. 

مشکلات فروانی در تامین کیت و ملزومات تشخیصی داریم 

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران نیز در این نشست گفت: آزمایشگاه ها بخش مهم حوزه سلامت بوده و با توجه به شرایط کرونایی، تامین کیت و ملزومات تشخیصی این مراکز مهم است و اکنون مشکلات زیادی در این باره داریم.

مهران قهرمانی افزود: اکنون حدود ۸۰ درصد کیت ها و ملزومات تشخیصی با شرایط تحریم به سختی و قطره ای دست ما می رسد و بسیاری از شرکت می گویند این وسایل موجود نیست و جوابگو نیستند که ضرر متوجه بیماران می شوند.

وی تصریح کرد: درآمد ارزی کشور کاهش یافته و تقسیم بندی ارز بویژه در حوزه سلامت باید بر اساس نیازهای ضرری بویژه آزمایشگاه ها باشد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: