کد خبر: ۲۸۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۰ - 2021July 10
سازمان باید به موازات دفاع از حقوق صنفی شاغلان حرفه پزشکی از حریم حقوق بیماران هم با هوشمندی و احساس مسوولیت حمایت کند
شفاآنلاین>سلامت>در آستانه انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی ،دکتر مریم میکانیک، جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان درخصوص دلایل کاندیداتوری اش در انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی ۱۴۰۰ و مسائل مهم و انتظارات جامعه پزشکی در قبال این سازمان مهم صنفی و حرفه‌ای توضیحات جامعی ارایه کرد.

به گزارش شفاآنلاین درادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

جایگاه و نقش سازمان نظام پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سازمان نظام پزشکی دارای جایگاهی قانونی مستقل و اهدافی روشن است. مجلس اهداف و وظایفی را تحت عنوان اساسنامه نظام پزشکی در سال ۱۳۸۳ تدوین کرده است. با نگاه اجمالی به این اهداف و وظایف ظرفیت‌های فراوان و اهمیت این سازمان مشهود است. در واقع مهم‌ترین وظیفه سازمان تلاش در جهت بهبود وضعیت پزشکان و کمک به ارتقای سطح و کیفیت خدمات پزشکی است. اما از سوی دیگر سازمان باید به موازات دفاع از حقوق صنفی شاغلان حرفه پزشکی از حریم حقوق بیماران هم با هوشمندی و احساس مسوولیت حمایت کند. علاوه بر اینها سازمان نظام پزشکی یک راه ارتباطی قابل اعتماد بین شاغلان این حوزه با متولیان بخش‌های قانونگذاری، سیاستگذاری و اجرایی در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود. بنابراین سازمان نظام پزشکی می‌تواند نقش موثری را در تمام این زمینه‌ها ایفا کند. البته باید گفت دامنه این تاثیرگذاری در ادوار مختلف به اشکال مختلف محدود شده است. به طور مثال سازمان در مورد تعیین تعرفه‌های پزشکی، سال‌ها قبل اختیارات بیشتری داشت ولی در سال ۱۳۸۳ مجلس این اختیارات را به مراجع دیگری محول کرد. در نتیجه سازمان تنها می‌تواند درباره تعرفه‌های پزشکی مشارکت داشته باشد و پیشنهاد ارائه کند. با این حال برخلاف عقیده برخی، سازمان نظام پزشکی به کلی بی‌اختیار نیست. چه‌بسا در حیطه اساسنامه آن وظایفی است که اگر برنامه‌ریزی درستی شود، می‌توان برای بهبود شرایط حرفه‌ای همکاران و کلیه افرادی که در حیطه پزشکی فعال هستند، تلاش کرد. با این یادآوری که بهبود و اصلاح امور پزشکی و رضایتمندی پزشکان بی‌شک به نفع مردم و موثر در ارتقای کیفیت خدمات مورد نیاز آنها خواهد بود.
فعالیت و عملکرد سازمان نظام پزشکی را در این سال‌ها چگونه می‌بینید؟
به نظر می‌رسد در تمام این سال‌ها با تمام زحمات و کوشش‌های انجام‌شده، سازمان نظام پزشکی نتوانسته است از کلیه اختیاراتش به شکل مطلوب استفاده کند. بی‌تردید دلایل این وضعیت باید به طور همه‌جانبه و منصفانه بررسی شود و برای احیای جایگاه و ارتقای کارآمدی این نهاد مهم صنفی و حرفه‌ای تلاش مضاعفی به عمل بیاید. به ویژه آنکه وجود یک سازمان و نهاد مدنی و صنفی قوی در هر حیطه‌ای از جمله در عرصه پزشکی می‌تواند راهگشای سیاستگذاری‌های صحیح و تصمیمات اصولی و واقع‌بینانه در بخش‌های سیاستگذاری و اجرایی و به سود مصالح عمومی باشد. در واقع متولیان امور سلامت نباید و نمی‌توانند خود را بی‌نیاز از حضور موثر یک چنین نهاد صنفی معتبر و فراگیری بدانند.
به نظر شما شرکت در انتخابات تاثیری در بهبود وضعیت پزشکان و نظام سلامت دارد؟
باید به نوع نگاه و رویکردهای نامزدهای هر انتخابات و دیگر عوامل موثر محیطی نیز توجه کرد. تنوع مسائل فراوان و اولویت‌بندی آنها حائزاهمیت است. به طور مثال همه می‌دانیم که این روزها بسیاری از پزشکان و به ویژه پزشکان جوان از وضعیت موجود بسیار ناراضی هستند. متاسفانه رزیدنت‌های ما حتی با درآمدهای کمتر از سه میلیون تومان در ماه زندگی می‌کنند. در حالی که آنها دوره پزشکی عمومی را به اتمام رسانده و در حال گذران دوره تخصصی هستند ولی از حداقل درآمد هم محروم هستند و اغلب توانایی اداره زندگی مستقل را ندارند و همچنان خانواده‌ها از آنها حمایت می‌کنند! این وضعیت از دهه‌ها پیش به همین منوال تداوم پیدا کرده است. امروزه علی‌الخصوص در بحران کرونا شرایط برای رزیدنت‌ها بسیار غیرقابل تحمل شده است. امروزه رزیدنت‌ها بار سنگینی در امر درمان بیماران کرونایی را به دوش می‌کشند. دراین شرایط حتی از روال عادی آموزش هم جا می‌مانند. به نحوی که بارها بر اینکه امتحانات آنها به تاخیر بیفتد اعتراض کرده‌اند هرچند اعتراض آنها شنیده نشده است. بنابراین به عقیده من یکی از برنامه‌های سازمان نظام پزشکی باید حمایت از همکاران جوان باشد. باید صدای آنها را به گوش دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برسد، نه اینکه این افراد برای مطالبات خود راهی خیابان شوند. البته این فقط نمونه‌ای از مشکلات بخشی از جامعه پزشکی است که سازمان نظام پزشکی باید برای رفع آن از طرق مختلف برنامه داشته باشد؛ یا مثلا در مورد رفع اختلافات بین‌رشته‌ای و کمک به تعامل و همکاری میان آنها در عین رعایت موازین حرفه‌ای یا اتخاذ تدابیری برای تقویت و تحکیم جایگاه معنوی پزشکان در جامعه که در دوران کرونا درخشش کم‌سابقه‌ای داشته و جلب همراهی نظام تصمیم‌گیری برای تکریم واقعی از جامعه پزشکی در عمل و نه فقط در پیام‌ها و شعارهای موسمی…
خانم دکتر میکانیک، چرا تصمیم گرفتید کاندیدای انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی شوید؟
من در حال حاضر عضوهیات مدیره انجمن متخصصان زنان هستم. تجربه چهارساله حضور در امور مدیریتی یک تشکل حرفه‌ای برای من فرصتی بود تا به سهم خودم و درکنار دیگر دلبستگان به کارجمعی و صنفی برای کمک به حل مشکلات اعضای انجمن تلاش کنم. با توجه به انصرافم از مشارکت در انتخابات جدید هیات مدیره انجمن و توصیه ریاست محترم و برخی همکاران موثر انجمن، تصمیم گرفتم در انتخابات سازمان نظام پزشکی شرکت کنم. دلیل اصلی این توصیه‌ها و تصمیم بعدی من این بوده که حضور در هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی فرصت مناسب‌تر و امکانات موثرتری را برای خدمات صنفی و اجتماعی فراهم می‌کند و اهداف وسیع‌تر و کلان‌تری را دربر می‌گیرد که شامل تمام اعضای خانواده حرفه پزشکی اعم از پزشکان عمومی، رزیدنت‌ها و متخصصان خواهد بود. طبعا در این موقعیت انتخاب شدن هم دشوار است زیرا هرکاندیدایی به حمایت اکثریت متخصصان و رزیدنت‌ها و پزشکان عمومی نیاز دارد.
اهداف و برنامه‌های شما چیست؟
همان طور که اشاره شد قبل از هرچیز باید به احیای جایگاه اصلی سازمان و نقش حرفه‌ای و تاثیر‌گذار آن به عنوان یک نهاد مدنی و صنفی پرسابقه و معتبر اندیشید. انسجام اعضای سازمان حول چنین‌محوری می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه پزشکی باشد. بدیهی است عزم هیات مدیره برای دفاع از حقوق و منافع همکاران و رسیدگی همه‌جانبه به مشکلات همکاران جوان‌تر باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. همچنین باید منابع صندوق رفاهی موجود در سازمان برای حمایت از اعضا را بیشتر تقویت کرد. مقداری از این منابع توسط همکارانی که توانایی دارند، به طور داوطلبانه قابل تامین است اما بخش اصلی آن باید از محل منابعی که برای ارتقای نظام سلامت تعریف شده و نیز نظام بانکی تامین شود. تضمین وام‌های کم‌بهره سیستم بانکی برای حمایت از پزشکان جوان می‌تواند در دستور کار قرارگیرد. ما باید با جلب مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به هر طریقی از همکاران جوان حمایت کنیم. زیرا حمایت از آنها زمینه‌ساز بهبود وضعیت نظام سلامت در آینده است. حمایت از پزشکان جوان باعث تقویت بدنه جامعه پزشکی کشور و در نهایت به سود مردم است. اما عدم‌حمایت از پزشکان جوان باعث ناامیدی و دلزدگی و حتی مهاجرت آنها می‌شود. متاسفانه این روزها بدبینی و بی‌اعتمادی نسبت به آینده را بیش از گذشته بین پزشکان جوان مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل سازمان نظام پزشکی در حال حاضر باید فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش دهد. موضوع بغرنج دیگر، موانع افزایش حقوق رزیدنت‌هاست. گویی امروزه رزیدنت‌ها برای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیروی خدمت ارزان محسوب می‌شوند. آنها از حقوق مکفی و بیمه درمانی و بازنشستگی برخوردار نیستند در حالی که فعالیت‌شان در مقابله با پاندمی کرونا و در فرآیند درمان بیماران در سراسر کشور بسیار برجسته بوده است. اگر چه اخیرا گام‌هایی در این زمینه برداشته شده اما کافی نبوده و بحث بیمه رزیدنت‌ها به سرانجام نرسیده است. به نظرم ادامه این روند برای نظام سلامت کشور خسارت‌بار است. هنر سازمان نظام پزشکی این است که اولا با فعال‌سازی کمیته‌های تخصصی درک دقیق و جامعی از ابعاد مسائل اصلی و اولویت‌بندی آنها براساس اهمیت و ضرورت‌ها داشته باشد و سپس با تدبیر و تعامل و گفت‌و‌گو در مسیر حل‌وفصل مشکلات نقش موثر و راهگشا ایفا کند و در نهایت نتایج تلاش‌ها و اقدامات خود و همچنین موانع احتمالی را به طور مستمر و منظم و شفاف به اعضای سازمان و به مردم گزارش کند.
جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: