کد خبر: ۲۸۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۵ تير ۱۴۰۰ - 2021July 06
تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد که واکسیناسیون چندان موثر نبوده و اولویت امروز جامعه نباید واکسیناسیون باشد، بلکه اولویت اصلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

شفاآنلاین>سلامت> در حالی که بیشتر کشورهای دنیا واکسن ضد کرونا را تزریق کرده‌اند و از این رهگذر، این روزها بدون ماسک در معابر و خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند و زندگی‌شان روال عادی را به دست آورده، ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

به گزارش شفاآنلاین: یعنی کمبود واکسن داریم و خیلی‌ها هنوز واکسینه نشده اند، واکسن فقط تولید می‌کنیم و خبری از آن‌ها نیست و از همه بدتر آنکه بلدیم صورت مسئله را پاک کنیم و با حرف‌های نسجیده آتش این آشفته بازار را شعله ورتر کنیم که بگوییم ما خوبیم. مثل کاری که ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای امور داخلی مجلس می‌کند. او در شرایطی که مردم چشم انتظار واکسن هستند و حتی برخی‌ها برای به دست آوردن آن راهی کشورهای خارجی می‌شوند، معتقد است که اولویت مردم واکسن نیست! او حتی برای اثبات گفته‌هایش اساسا واکسن را زیر سوال می‌برد و می‌گوید که واکسن‌های ضد کرونا چندان موثر نیستند که اگر بود کشورهایی مثل روسیه و انگلیس که بیشتر جمعیت‌شان واکسن دریافت کرده اند، الان آنقدر وضعیتشان به لحاظ کرونا حاد نبود. اینکه چرا ابوترابی برای شانه خالی کردن از وظایف‌اش چنین حرف‌های عجیبی را می‌زند، جای سوال دارد اما لازم است که ایشان بدانند که کشورهایی که معتقدند علی رغم دریافت واکسن شرایطی به مراتب بدتر از ایران دارند، درحال حاضر تزریق واکسن به حیوانات را آغاز کرده‌اند یا مردم همچون گذشته در ورزشگاه‌ها در کنار یکدیگر به تماشای فوتبال می‌نشینند. این یعنی آنکه واکسن کرونا اثربخش است و اصلا شرایط بدی ندارند.

ضمن آنکه غالب کارشناسان اعلام کرده‌اند واکسن مصونیت ۱۰۰درصدی نمی‌آورد ولی تزریق آن قطعا مفید و موثر است. بنابراین بهتر است که آقای ابوترابی به گونه دیگری کم کاری و سوءمدیریت‌شان را توجیه کنند.

اولویت امروز جامعه واکسیناسیون نیست
وی گفته است: «تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد که واکسیناسیون چندان موثر نبوده و اولویت امروز جامعه نباید واکسیناسیون باشد، بلکه اولویت اصلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.» ابوالفضل ابوترابی درباره موج جدید کرونا در کشور و روند واکسیناسیون، اظهار کرد: «تجربه نشان داده است که واکسیناسیون در دنیا چندان تاثیری نداشته است و در روسیه و انگلستان که بیشتر جمعیت آن‌ها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر و حادتر است.»

وی افزود: «بنابراین اولویت امروز جامعه ما واکسیناسیون نیست، بلکه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در اولویت است. مردم باید در دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی تجدید نظر کنند و در محیط‌های بسته اجتماع نکنند.» نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس، گفت: «همچنین سفر نرفتن باید در اولویت امور مردم باشد و دستگاه‌های مربوط نیز نظارت بیشتری بر این امر داشته باشند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود. مردم کارهای غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول و فعلاً روی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تمرکز کنند.» ابوترابی با بیان اینکه ظاهراً واکسن زدن هم نمی‌تواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا چندان موثر باشد، تصریح کرد: «رژیم اشغالگر قدس تقریباً ۱۰۰ درصد جمعیت خود را واکسن زده است، اما امروز شرایط خوبی ندارد. در آمریکا نیز بیشتر جمعیت، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اما آمار فوتی‌ها و مبتلایان این کشور در حال افزایش است.»

وی با بیان اینکه دولت هم تا حدی می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاثیر داشته باشد، ادامه داد: «نقش اصلی را در این باره مردم دارند، چرا که اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند هر قدر هم نظارت‌ها تشدید شود باز هم فایده‌ای ندارد و کرونا ریشه‌کن نمی‌شود. بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید در جامعه به فرهنگ تبدیل شود و رسانه‌ها در این امر نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.» این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که مردم از محدودیت‌های کرونایی خسته شده‌اند و دوست دارند این محدودیت‌ها برداشته شود. به نظر می‌رسد واکسن‌های کرونا در کشورهایی مانند انگلستان، روسیه و آمریکا از کارآیی لازم برخوردار نبوده‌اند. در هند نیز واکسن صادر می‌شود، اما دچار بحران شدید هستند و آمار فوتی‌ها و مبتلایان در این کشور زیاد است. به نظر می‌رسد ویروس کرونا به قدری هوشمند است و جهش پیدا می‌کند که واکسن‌ها نیز تاثیری بر از بین‌بردن آن ندارند. حتی اگر در کشور تمام جمعیت هم واکسن کرونا دریافت کنند باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. ویروس کرونا بسیار مرموز و جهش آن شدید است و فعلاً بهترین راه مقابله با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.»

واکنش کاربران
این اظهارات واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «آره خب این‌قدر مشکل برای مردم ایجاد کردید که دیگه کسی دغدغه کرونا و واکسن نداشته باشه. آدمی که نون، آب، شغل، درآمد و آینده‌ای نداره، واکسن رو می‌خواد چیکار آقای ابوترابی؟»

کاربر دیگری گفته است: «پس اینایی که میرن ارمنستان واکسن می‌زنند از سرخوشی و الکیه».
دیگری نوشت: «بله واکسن اولویت نیست دیگه اولویت کشور مسدود کردن شبکه‌های اجتماعیه».
کاربران دیگر نوشته اند: «اینا با این حرف‌ها تو چشم میان خودشون رو نشون میدن»، «شاهد تاثیر نداشتن واکسن روی مردم اروپا در مسابقات یورو هستیم. آقای ابوترابی منبع و مواخذ تجربه بیان شده خودتون رو لطفا منتشر کنید.»، «آقای ابوترابی، چون گویا شما در جریان نیستید، عرض شود که اولویت امروز ما قسر در رفتن و زنده موندنه. یکی از راه هاش زدن واکسنه. باقیش هم توکل به خدا»، «انگلیس رو مثال زدن آقای ابوترابی! از اول آوریل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا+کاهش موارد بستری در بیمارستان‌ها این در حالیه که فقط ۵۰ درصد جمعیتشون کاملا واکسینه شدن! مزیت مهم واکسیناسیون کاهش مرگ و میره»، «آسانترین راه حل مسئله پاک کردن صورت مسئله است. نه خانی آمده و نه خانی رفته.».روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: