کد خبر: ۲۸۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۰ - 2021July 05
واکسن و به واسطه آن زنده ماندن حق مردم است.دولت‌ها وظیفه تامین واکسن همگانی را در مواقع پاندمی به عهده دارند. بسیاری از مردم داغدار عزیزان از دست رفته‌شان و بسیاری دیگر برای نمردن در حال جنگیدن با این بیماری هستند

شفاآنلاین>سلامت> ‌برای تولید واکسن داخل هیچ پیش پرداختی از سمت وزارت بهداشت و درمان انجام نشده است‌

به گزارش شفاآنلاین: واکسن و واکسیناسیون مدتهاست که به بزرگترین دغدغه دولت‌ها و ملت‌ها تبدیل شده است. بسیاری از کشورها با استفاده از واکسیناسیون گسترده و همگانی زندگی عادی را به مردم خود باز گردانده‌اند و مبارزه با کرونا دیگر اولین و بزرگترین اولویت آن‌ها نیست. اما وضع در کشور ما به گونه‌ای دیگر است؛روند واکسیناسیون آنقدر کند است که هنوز بسیاری از سالمندان برای تزریق واکسن در صف‌ها سرگردان هستند، کشور به پیک پنجم کرونا رسیده است، کرونای هندی تمام کشور را گرفته است، تخت‌های بیمارستان‌ها مملو از بیماران است، از واکسن‌های زیادی در داخل رونمایی می‌شود، خبر از واردات واکسن‌های مختلف به کشور می‌رسد اما هنوز کشور ما با واکسیناسیون همگانی و ریشه کن کردن بیماری فاصله زیادی دارد.

واکسن و به واسطه آن زنده ماندن حق مردم است.دولت‌ها وظیفه تامین واکسن همگانی را در مواقع پاندمی به عهده دارند. بسیاری از مردم داغدار عزیزان از دست رفته‌شان و بسیاری دیگر برای نمردن در حال جنگیدن با این بیماری هستند. مطالبه مردم کاملا شفاف است؛ مردم حق زندگی کردن و زنده ماندن دارند و در این شرایط تنها راه زنده ماندن تزریق واکسن برای مصون شدن در مقابله بیماری کرونا است. ما درباره موضوع واکسن با زهرا شیخی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده ایم:

‏nکنترل سه ضلع مثلث پاندمی
زهرا شیخی در مقدمه  گفت:« اگر یک مثلث را در نظر بگیریم که یک ضلع این مثلث محیط باشد، ضلع دیگر میزبان، انسان یا همان مدافع و ضلع سوم عامل بیماری و کووید 19 است.این سه ضلع باید مدیریت شود. عوامل محیطی در خصوص این بیماری شست و شوی دست، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و... از مواردی است که اغلب مردم تلاش کردند این موارد را رعایت کنند. البته درست است که یک سری افت و خیز‌هایی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سمت مردم وجود دارد. اما ما باید این حق را به مردم بدهیم که خسته شده باشند و به نوعی کنترل کامل این مورد شاید از دست خارج شود. ضلع دیگر ضله مهاجم و خود بیماری کووید 19 است که همه دنیا بر این اعتقاد هستند که این یک ویروسی است که رفتارهای ناشناخته دارد، خیلی قابل پیش‌بینی نیست و جهش‌های مختلف این بیماری هم به همین دلیل است. تا به امروز جهان با انواع مختلف این ویروس مثل کرونای هندی، کرونا انگلیسی، دلتا و... مواجه شده است. تمام رفتارهای ناشناخته این ویروس به نوعی نشان می‌دهد که ما با یک بیماری‌ای مواجه هستیم که رفتارهای آن دقیق قابل پیش‌بینی نیست. پس این مورد هم به نوعی از کنترل جامعه پزشکی خارج است و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما ضلع سوم که عامل مدافع یا همان میزبان بیماری است که بر این مورد باید تمرکز شود. به این صورت که وقتی سیستم ایمنی مدافع به نوعی تقویت شود و بتواند با بیماری مقابله کند شاید از دو ضلع دیگر بتواند قوی‌تر در پاندمی مواجهه درستی داشته باشد. »

‏تولید واکسن داخلی بدون پیش پرداخت
این کارشناس در ادامه گفت: «برای تقویت سیستم ایمنی دو راه کار بیشتر وجود ندارد، اصلاح سبک زندگی و یادآوری نحوه تغذیه و کمک به روش‌هایی که در کیفیت زندگی تاثیر دارد و عامل دوم که مهمتر است واکسیناسیون فرد است. در بحث واکسیناسیون از ابتدای امر آن چیزی که برای ما نگران‌کننده بود، این موضع بود که به جای تمرکز زیاد بر بحث واردات باید سایر بازو‌ها هم در نظر گرفته شود.مثلا تولید داخلی واکسن نباید دست کم گرفته شود و اگر قرار است وارداتی در کشور وجود داشته باشد باید این واردات مطمئن باشند. سبد کواکس سبدی است که کشورهای خاصی در آن شرکت کرده بودند. نکته‌ای که وجود دارد این است که قطعا مردم ایران به واکسن احتیاج دارند و قطعا وزارت بهداشت، مسئولین اجرایی کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید واکسیناسیون به شیوه درست را جزو اولویت‌های خود قرار می‌داد. ولیکن وقتی ما با کشورهایی مواجه هستیم که در دوران تحریم‌های ظالمانه ثابت کرده‌اند که از کمک‌رسانی و ارسال داروهای خاص و تجهیزات پزشکی خودداری می‌کنند،پس این موضوع نیازمند مدیریت جدی دارد. الان گزارشی که در هفته گذشته به کمیسیون بهداشت و درمان رسیده است حاکی از آن است بانک مرکزی ادعا می‌کند که برای ‌ پیش پرداخت واکسن سبد کواکس 177 میلیون دلار ارز اختصاص و پرداخت کرده است.سازمان غذا و دارو ادعا دارد که نه همه این مبلغ پرداخت نشده است.در هر صورت این موضوع اتفاق افتاده است این در صورتی است که برای تولید واکسن داخل هیچ پیش پرداختی از سمت وزارت بهداشت و درمان انجام نشده است.اگر در زمینه تولید واکسن‌های داخلی کاری انجام شده است نتیجه تلاش شبانه روزی دانشمندان داخلی و ستاد اجرایی فرمان امام است. در صورتی این معطل ماندن که ما در کمیسیون بهداشت و درمان شاهد آن بودیم به راحتی قابل حل بود.»

واکسن‌های داخلی
وی ادامه داد:«تامین تمام واکسن مورد نیاز مردم در داخل مهیا نبود و تا حدودی ما نیاز به خرید واکسن‌های وارداتی داشتیم و داریم اما مهم است در چه روندی و از چه کشوری‌هایی واکسن‌های وارداتی تامین می‌شوند.در کل موضوع واکسیناسیون موضوعی است که باید به آن پرداخته شود و هرچه سریع‌تر باید مشخص شود در چه زمانی واکسیناسیون عمومی پایان می‌پذیرد. برای مثال دولت جدید اعلام کند که تا پایان سال 1400 واکسیناسیون عمومی را انجام می‌دهد. کرونا مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را برای مردم به وجود آورده است و این بر کسی پوشیده نیست. ما بازدید‌ها را انجام داده‌ایم و در این روند به نظر من موفق‌تر از تمام پروژه‌ها واکسن کوو برکت است. هر یک از این واکسن‌ها یک توانی دارند مثلا واکسن پاستور پیشروی خیلی خوبی داشته است، و همکاری ایران و کوبا در تهیه واکسن همکاری خوبی بوده است و نتایج خوبی هم به همراه داشته است.اما این که واکسن کوبرکت و دیگر موارد در ماه چقدر قابلیت تولید دارد بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان قرار است تا پایان شهریور حدود 50 میلیون دوز تحویل داده شود. یعنی ماهانه یک تعداد واکسن از کوبرکت، پاستور و.... تهیه می‌شود. ضمن اینکه واکسن‌های خارجی هم طبق قرار دادهای گذشته قرار است تحویل داده شوند. به نظر می‌رسد واکسیناسیون به خوبی انجام شود البته به شرط اینکه این گفته‌ها در حد حرف باقی نماند.»

باید با مردم شفاف باشیم
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد:«یکی از گلایه‌های ما از وزارت بهداشت این است که حرف‌ها و عملشان با یکدیگر تناقض دارد. باید با مردم شفاف باشیم و با صداقت با آن‌ها رفتار شود. مثلا با دلیل به مردم گفته شود چه واکسنی به چه دلیلی وارد کشور نمی‌شود و چه واکسنی در چه میزان خریداری شده است.وقتی که با مردم شفاف نباشیم اعتماد مردم خدشه دار می‌شود.در بحث مدیریت کرونا متاسفانه ما شاهد دستور العمل مشخص و یکپارچه نبودیم. این مشکل اصلی ما است. در بحث مدیریت واکسیناسیون بعد از بازدید‌های سرزده موضوعی که خود مسئولین ذیربط اذعان داشتند این بود که افراد به دلیل نگرانی و استرسی که دارند به پیامک‌ها اعتماد ندارند و به جای اینکه طبق پیامک 8 صبح به مرکز مراجعه کنند، از شب قبل در صف می‌ایستند. پس یکی از دلایل ازدحام صف‌ها همین اضطراب و نگرانی مردم است که باید مدیریت شود. زمانی که حرف‌ها و عمل باهم تناقض دارند یک استرسی به مردم منتقل می‌شود. همه باید برای مدیریت استرس مردم کمک کنند که القای منفی صورت نگیرد. یک سری مشکلات وجود دارد و مسئولین باید درمورد همین امر هم با مردم صادق باشند.گزارش‌های زیادی به کمیسیون بهداشت و درمان رسیده است که در حال بررسی هستند. درباره بحث واکسن مسئله‌های زیادی وجود دارد. » روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: