کد خبر: ۲۸۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۳ تير ۱۴۰۰ - 2021July 04
ما در مسیر افزایش این بیماری هستیم، در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوب و جنوب شرقی وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به داخل کشور سرایت نکند

شفاآنلاین>سلامت> کرونا دست‌بردار نیست و نقشه ایران دوباره قرمز شده است. وضعیت اصلا خوب نبوده و برای همین شاهد افزایش هشدارها و بازگشت دورکاری‌ها هستیم. واکسیناسیون نیز با وجود چالش‌ها و کندی‌ها در جریان است و ادامه خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین: با این حال هنوز هم نیاز جدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی احساس می‌شود و از همین رو دیدیم که حسن روحانی، رییس‌جمهور، دیروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا موکدا به این امر پرداخت. البته او وارد فاز مقصریابی نیز شد و از انتخابات به خصوص مهمانی‌های حاشیه‌ای انتخابات شوراها نام برد.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم، اظهار کرد: ما در مسیر افزایش این بیماری هستیم، در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوب و جنوب شرقی وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به داخل کشور سرایت نکند.

وی افزود: متاسفانه ما این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها که گزارش‌هایی به ما رسید، آن مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند، متناسب با پروتکل‌ها نبود.روحانی یادآور شد: سفرهای تابستانی را هم داریم که قبلا ماه رمضان و عید فطر هم بوده و همه اینها دست به دست هم می‌دهند. باید همه مقررات مناطق قرمز و نارنجی اجرا شود، اگر این موارد با تردید مواجه شود ما به مشکل می‌خوریم. این بیماری که معلوم نیست تا کی مهمان ناخوانده جامعه ما می‌ماند و نتیجه بی‌توجهی به مقررات همین وضعیت می‌شود.

رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه از لحاظ مرگ و میر، واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است، افزود: در جهان نشان داده شده آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند به مقدار قابل توجهی این بیماری را مهار کرده‌اند.روحانی تصریح کرد: در موضوع واکسن در کشور شرایط روز‌به‌روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می‌گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کوواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند. وی با تاکید بر اینکه مشکلاتی در تزریق واکسن در بعضی نقاط برای نوبت دوم به وجود آمده بود، اظهار کرد: ازدحامی در برخی مراکز البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.

رییس‌جمهوری گفت: اگر فاصله‌گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند. روحانی یادآور شد: با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم بنابراین چاره‌ای جز عمل به پروتکل‌ها و تزریق واکسن و امید و اعتماد به رعایت اصول بهداشتی نداریم.روحانی با بیان اینکه ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود. از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه افرادی که باید نظارت و مراقبت کنند می‌خواهم تا رنگ‌بندی را به دقت مورد توجه قرار دهند و تمام دستورالعمل‌ها در شهرها بسته به نوع رنگ، رعایت شود.وی گفت: مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: