کد خبر: ۲۸۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۲ تير ۱۴۰۰ - 2021July 03
ما شواهدی از پیک پنجم را می‌بینیم و در واقع این پیک آغاز شده است. شیوع این پیک دلایل متفاوتی دارد که علت‌های آن را در پیک‌های سوم و چهارم هم مشاهده کردیم

شفاآنلاین>سلامت> گزارش‌های مختلف حاکی از افزایش تعداد افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و میزان بستری است، از سوی دیگر تعداد شهرهای قرمز روز به روز در حال رشد بوده و برخی از کارشناسان این موضوع را نشانه آغاز پیک پنجم کرونا در سراسر کشور می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین: آنچه از نظر این افراد نگران کننده است، غالب شدن جهش دلتا در این خیز جدید بیماری است. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی احتمال می‌دهد به زودی واریانت دلتا سراسر کشور را فرا ‌بگیرد، از سوی دیگر، وی با ابراز نگرانی از عدم تصمیم‌گیری مناسب در رابطه با کنترل بیماری، این بی عملی را ناشی از اعتقاد برخی از تصمیم‌گیرندگان به نظریه منسوخ ایمنی گله‌ای دانست.

شواهد پیک پنجم کرونا
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نگرانی‌های موجود در مورد پیک پنجم کرونا اظهار کرد: «ما شواهدی از پیک پنجم را می‌بینیم و در واقع این پیک آغاز شده است. شیوع این پیک دلایل متفاوتی دارد که علت‌های آن را در پیک‌های سوم و چهارم هم مشاهده کردیم. دو پیک چهارم و پنجم بسیار به هم نزدیک بوده و به اصطلاح شکم به شکم شده‌اند.»

وی با اشاره به احتمال غالب بودن واریانت هندی در پیک پنجم کرونا، گفت: «واریانت‌ دلتا نگران‌کننده‌ است از این نظر که میزان سرایت بسیار بالایی دارد و اگر آن را با واریانت آلفا یا همان بریتانیایی که در پیک چهارم غالب بود و سرایت‌پذیری بیشتری داشت مقایسه کنیم می‌بینیم که این سرایت‌پذیری بسیار بیشتر است. در پیک چهارم خانواده‌ها درگیر می‌شدند الان نیز همین خصوصیات را می‌بینیم، واریانت دلتا با این خصوصیات نشان داده است که وقتی وارد جایی می‌شود می‌تواند تبدیل به واریانت غالب شود و سرعت انتقال بسیار زیادی از فردی به فردی دیگر دارد.»

‌‌ناجی ادامه داد: «دومین نگرانی ما مقاومت انسان در برابر واکسن است. واکسن‌هایی که بررسی می‌شوند ضعف بیشتری در مقابل دلتا نسبت به گونه‌های آلفا و ووهان دارند؛ در واقع واریانت دلتا یک واریانت ایمن‌گریز است. هرچند که مطالعات جدید نشان می‌دهد در جوامعی که واکسیناسیون انجام شده این موضوع مهار شده است اما به هر صورت ما بیماری را می‌بینیم و کفایت واکسن مربوط به گونه ووهان است که جلوی بیماری علامت‌دار را می‌گیرد. در مورد واریانت دلتا بیماری هرچند خفیف و متوسط باشد شانس ابتلای دیگران را نیز افزایش می‌دهد.»

میزان مرگ‌و‌میر در گونه دلتا
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه داد:‌ «واریانت دلتا ممکن است میزان مرگ و میر را در میان درصدی که مبتلا شده‌اند بالا ببرد اما از آنجایی که درگیری شدیدی را در سطح جامعه به وجود می‌آورد و تعداد افرادی را که مبتلا می‌شوند افزایش می‌دهد به همان نسبت هم تعداد افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری دارند افزایش یافته و فشار مضاعفی را بر کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد می‌کند و همان اتفاقی که در هندوستان رخ داد را ممکن است در بیمارستان‌های ما ایجاد کند.»

این ویروس شناس با بیان اینکه واریانت دلتا در هرجایی که وارد شد یک خیز و پیک بیماری را ایجاد کرد، گفت:‌ «کشور ما نیز از این امر مستثنا نیست و شواهد موجود نشان می‌دهد که این واریانت ممکن است در ایران پخش شده باشد به این دلیل که کار موثری را برای مقابله با این پیک انجام نداده‌ایم، در واقع مراقبت‌ها و مدیریت‌های غیر درمانی کووید19 مانند قرنطینه کردن شهرها و محدودیت‌های حرکتی و اجتماعی یا تشویق به بهداشت و خود مراقبتی که به دلیل خستگی مردم از طولانی مدت شدن بیماری کمرنگ شده است، انجام نمی‌شود.»
وی تاکید کرد: «ما تنها کشوری هستیم که در موج اول بیماری بوده و چهار پیک مختلف زده و در حال زدن پیک‌های دیگر هستیم. رفتارهایی که از مردم می‌بینیم به خاطر خستگی آنها از بیماری و عدم قاطعیت نظام کنترلی و مسئولان مقابله با بیماری است، اینکه جامعه را به گونه‌ای راهبری کرده تا موج را خوابانده و استراحتی به مردم یا صنوف بدهیم و یکسری آزادی اجتماعی برای مردم فراهم کنیم اقدامی نکرده و موجب شده تا همچنان بیماری ادامه پیدا کند.»

ناجی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی نگران کننده است، تصریح کرد: «به نظر می‌رسد وارد پیک پنجم شده‌ایم هرچند پایش ژنتیکی گسترده‌ای بر روی ویروس‌های داخل کشور نداریم اما به نظر می‌رسد که این خیز مرتبط است با ویروس دلتا که در استان‌های جنوبی از چندین هفته قبل آن را مشاهده کردیم. شهرهای قرمز از 10 شهر اکنون به 60 شهر رسیده‌اند. قرمزی شهرها از جنوب به میانه و شمال کشور منتقل می‌شود. تهران هم در حال قرمز شدن است و مراجعه افراد به بیمارستان‌ها افزایش داشته است. عمده تخت‌های بیمارستان‌های بزرگ که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند حاکی از آن است که وارد پیک پنجم شده‌ایم.»

ابتلای کودکان
وی با هشدار در مورد خانوادگی شدن ابتلا به کرونا در پیک پنجم کرونا، گفت: «واریانت آلفا تاثیر زیادی بر درگیری خانواده‌ها داشت حال به دلیل تغییرات اپیدمیولوژیکی که به وجود آمده، در واریانت دلتا نیز این موضوع را مشاهده می‌کنیم که البته این درگیری نسبت به واریانت آلفا بسیار بیشتر است. لذا هم خانوادگی افراد مبتلا می‌شوند و هم اینکه کودکان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»
وی در مورد وضعیت مرگ و میر در اثر جهش دلتا نیز تصریح کرد: «این بیماری ضایعات ریوی شدیدتری می‌دهد ولی اینکه بگوییم که کشندگی زیادی دارد یا سونامی مرگ و میر راه ‌می‌اندازد اطمینان صد در صدی وجود ندارد.»

ناجی ادامه داد: «ممکن است درصد مرگ و میر بالاتر نرود، در پیک چهارم هم میزان خام تعداد افرادی که فوت کردند و هم افراد جدید مبتلا افزایش یافت اما درصد مرگ و میر تغییری نکرد، اما اگر پیک چهارم را با پیک سوم مقایسه کنیم به میزان کشته‌ها در یک روز پیک سوم نرسیدیم اما تعداد افراد جدید مبتلا، رکورد بیشتری نسبت به پیک سوم زدی، وقتی تعداد بیماران افزایش یابد عدد خام افراد متوفی در اثر این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند اما درصد مرگ و میر ممکن است تغییر نکند. در هر صورت ما باید این وضعیت را مشاهده کنیم و آن وقت بتوانیم در این رابطه اظهار نظر کنیم اما در هر صورت فشار عظیمی بر بیمارستان‌ها وارد می‌شود و ممکن است کشته‌های ما هم بالاتر برود.»

اعتقاد برخی از مسئولان به ایمنی گله‌ای
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه موضوع نگران کننده دیگر بی‌عملی برای مقابله با پیک پنجم است، گفت: «همان خوش‌آمدگویی که برای پیک چهارم انجام دادیم برای پیک پنجم هم انجام می‌دهیم. وقتی که شهرهای جنوبی قرمز شد و ردپایی از واریانت‌های دلتا و بتا را پیدا کردیم آن مناطق را آزاد گذاشتیم و مردم به مسافرت رفتند و کنسرت‌های موسیقی را راه‌اندازی کردیم این تصمیمات بسیار نادرست بود و در جهت عکس موضوع عمل کردیم. در حال حاضر که این اتفاقات رخ داده باید سفت و سخت وارد شده و شهرها را قرنطینه کنیم و تعداد تست‌ها را افزایش داده و شناسایی افراد جدید را به حداکثر برسانیم، مراقبت و درمان کرده و واکسیناسیون وسیع را پیگیری کنیم و اولویت را به شهرهای قرمز بدهیم که این منوط به آن است که واکسن موثر و خوبی را به تعداد کافی در دسترس داشته باشیم.»

وی تاکید کرد: «باید مردم را به رعایت حداکثری بهداشت و کاهش رفتارهای پرخطر مانند مسافرت رفتن، عروسی یا عزا گرفتن تشویق کنیم. در این مورد صحبت زیاد کرده و هشدارهای زیادی دادیم اما در حوزه تصمیم‌گیری چیزی را در ستاد ملی کرونا ندیدیم. در پیک چهارم یک روند ثابت مبتلا و مرگ و میر روزانه داشتیم که ثبت می‌شد. ثابت بودن و طولانی بودن این موضوع و سینوسی بودن و دورانی بودن آن یک هشداری برای امروز بود که ممکن است چه اتفاقی رخ دهد.» ناجی ادامه داد: «پیک چهارم از اواسط اسفندماه تقریبا آغاز و جهش زیادی را در عید به وجود آورد و هنوز هم ادامه دارد، تداوم یا خروج از پیک به این موضوع بستگی دارد که چه اقدامی برای آن انجام دهیم، الان هم پیک پنجم با یک واریانت آغاز شده و باید یک اقدام موثر را انجام دهیم اما یک بی عملی را مشاهده می‌کنیم. فکر می‌کنم کسانی را در بالا در مورد کووید19 تصمیم می‌گیرند بیشتر به دنبال ایمنی گله‌ای باشند این نظریه در تمام دنیا منسوخ شده و اصلا چیز درستی نیست اینکه تا کی می‌خواهند به این نظریه پایبند باشند چیزی در این رابطه نمی‌دانم اما این موضوع بسیار دردآور است.»

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشتباه است
وی همچنین با بیان اینکه هرگونه تجمع می‌تواند باعث گسترش ویروس و خیز جدید شود، گفت: «ویروس تغییر می‌کند و گردش آن در جامعه نیز موجب واریانت‌های جدید می‌شود، به وجود آمدن واریانت‌ها در کشورهای مختلف هم به این دلیل بوده که نتوانسته‌اند کنترل موثری را در زمینه مبارزه با کرونا به وجود آورند لذا این کار بسیار خطرناک است.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: «اگر می‌خواهیم اقدام مناسبی را انجام دهیم باید سطح واکسیناسیون را افزایش داده و یک برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون کودکان انجام دهیم اگر فقط معلمان را واکسن بزنیم نمی‌تواند جلوی گسترش ویروس را بگیرد اگر کودکان واکسینه نشوند می‌توانند ویروس را به خانواده‌ها که تا زمان بازگشایی مدارس درصد بسیاری از آنها واکسینه نشده‌اند منتقل کنند که این یک خطر بسیار بزرگ است. برای هر بازگشایی به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها باید یک تحلیل علمی داشته باشیم. کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت باید دیتاها و تحلیل‌های مختلف را در اختیار ستاد ملی کرونا بگذارند تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود.»

وی بیان کرد: «اگر قرار است مدارس بازگشایی شوند باید سریعتر واکسن وارد کنیم یا در کشور زودتر یک کارآزمایی بالینی را بر روی افراد 13 سال به بالا انجام دهیم و با نتایج متقن از واکسن‌های موجود برای این کودکان استفاده کنیم، واکسیناسیون کودکان نه تنها برای بازگشت این افراد به زندگی اجتماعی بسیار مهم است که حتی برای پایان دادن به پاندمی کووید19 هم حائز اهمیت است چرا که کودکان می‌توانند ویروس را به یکدیگر و خانواده‌ها منتقل کنند.»

این ویروس شناس در مورد توالی یابی ژنتیکی ویروس در سیستان و بلوچستان نیز گفت: «اطلاعاتی در این رابطه ارائه نمی‌شود من الان عضو دو کمیته اپیدمیولوژی و کمیته علمی کووید19 هستم و در این رابطه اطلاعات جامعی نداریم اینکه این خیز جدید مرتبط با دلتا باشد منطقی و واقعی است اما اینکه میزان این شیوع این واریانت چند درصد است و آیا ورایانت‌های دیگری هم داریم اطلاعی ندارم چون گزارشی در این رابطه وجود ندارد.»

سخنان رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حالیست که همزمان گزارش‌هایی در مورد ابتلای بیشتر کودکان در واریانت دلتا از سوی سازمان جهانی بهداشت و مشاهدات پزشکان داخلی در اطراف کشور وجود دارد، این در حالیست که گفته می‌شود در روزهای آینده مناطق بیشتری از کشور تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرد.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: