کد خبر: ۲۸۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 2021July 01
معلولان کشور شرایطشان به گونه‌ای است که در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرند به همین دلیل به همراه سایر انجمن‌های مرتبط با معلولان سه بار طی نامه‌های مختلف از مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا درخواست کردیم تا واکسیناسیون معلولان را همانند سایر گروه‌های در معرض خطر در اولویت قرار دهند

شفاآنلاین>سلامت> سراج، سخنگوی ستاد کرونای بهزیستی: 800 هزار معلول شدید چشم‌انتظار دریافت واکسن کرونا هستند

به گزارش شفاآنلاین: کندی و تعلل در واکسیناسیون جامعه معلولان کشور یکی از انتقاداتی است که همزمان با آغاز اولین فاز واکسیناسیون که مراکز نگهداری معلولان و سالمندان بهزیستی در کنار جامعه پزشکی در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند، مطرح شده و تا امروز ادامه دارد. در حال حاضر تنها 77 درصد از سالمندان و معلولان مقیم مراکز شبانه‌روزی بهزیستی واکسینه شده‌اند. این در حالیست که جمعیت عمده معلولانی که دارای معلولیت شدید یا بسیار شدید هستند انتظار واکسن را می‌کشند.

عدم توجه به درخواست معلولان
محمود کاری، مدیرعامل انجمن ندای معلولان کشور با اشاره به خطر ابتلای این گروه از جامعه به ویروس کرونا، اظهار کرد: «معلولان کشور شرایطشان به گونه‌ای است که در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرند به همین دلیل به همراه سایر انجمن‌های مرتبط با معلولان سه بار طی نامه‌های مختلف از مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا درخواست کردیم تا واکسیناسیون معلولان را همانند سایر گروه‌های در معرض خطر در اولویت قرار دهند اما به این نامه‌ها توجهی نشده است.»

وی افزود: «معلولین سالمند توانسته‌اند از اولویت سنی تزریق واکسیناسیون استفاده کنند اما سایر گروه معلولان در انتظار رسیدن نوبتشان هستند.»

کاری با اشاره به حدود 20 هزار واکسنی که برای معلولان ساکن در مراکز بهزیستی در نظر گرفته شده است، گفت: «معلولانی که در سطح اجتماع فعال هستند یا در منازل نگهداری می‌شوند تا امروز از واکسن کرونا محروم مانده و هیچ سازمانی فکری برای آنها نکرده است.»

مدیرعامل انجمن ندای معلولان کشور یادآور شد: «اگر نُرم جهانی را در نظر بگیریم تعداد معلولان ایران بین 4 تا 7 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که بستری برای واکسیناسیون آنها فراهم نشده است.»
کاری بیان کرد: «وزارت رفاه و سازمان بهزیستی که متولی جامعه معلولان کشور هستند برای واکسیناسیون آنها اقدامی نکرده‌اند و اگر هم کاری انجام داده‌اند برای معلولان ساکن در مراکز نگهداری بوده است وزارت بهداشت هم می‌توانست واکسن را برای معلولان فراهم کند اما هیچ کاری در این رابطه صورت گرفته است.»

در خواست واکسن برای معلولان ساکن در منازل
انتقادات کاری از سازمان بهزیستی در حالیست که مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از درخواست این سازمان به ستاد ملی کرونا و طرح آن در کمیته ملی واکسیناسیون برای تامین واکسن معلولان ساکن در منازل خبر داد.

مصطفی سراج از درخواست این سازمان به وزارت بهداشت و طرح آن در کمیته فنی واکسیناسیون برای تامین واکسن معلولان ساکن در منازل خبر داد.

سراج اظهار کرد: «علی‌رغم در خواست ما برای تامین واکسن افراد دارای معلولیت‌ ساکن در منازل هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. امیدواریم با ورود واکسن‌های ایرانی به چرخه واکسیناسیون‌، جامعه معلولان نیز در چرخه واکسیناسیون لحاظ شوند.»

وی افزود: «‌مطابق اولویتی که ستاد ملی مقابله با کرونا در ۴ فاز جهت واکسیناسیون تعیین کرده‌، افراد دارای معلولیت باید در مرحله دوم فاز دوم واکسن دریافت کنند. در حال حاضر 800 هزار نفر دارای معلولیت شدید وخیلی شدید داریم که بیش از ۱۰۰ هزار‌ نفر از آنها در شرایطی هستند که به هیچ عنوان امکان مراجعه به مراکز تزریق واکسن را ندارند و به دلیل شدت معلولیت کاملا بستر‌گرا هستند‌. لذا مراکز بهداشت و واکسیناسیون برای این افراد باید‌ تدابیر خاصی‌ به کار گیرند.»

نگرانی از نفوذ جهش دلتای کرونا
وی با اشاره به حضور بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: «‌شیوع ویروس جهش یافته دلتا بسیار نگران کننده است این امکان وجود دارد که در مراکز نگهداری با آن درگیر شویم به همین دلیل واکسن برای این گروه از افراد بسیار ضروری است.»
سخنگوی کمیته پیشگیری از بیماری سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل زمانی بروز می‌کند‌ که برنامه ریزان وسیاستگذران شناخت وآگاهی لازم را نسبت به جامعه معلولان ومحدودیتهای آنها ندارند لذا باید این گروه را در اولویت بگذارند، اظهار کرد: «هر گروه از معلولین اعم از حسی‌، جسمی ویا ذهنی مشکلات خاص خودشان‌ را دارند، نابینا یک نوع‌، ناشنوایان وافراد دارای معلولیت ذهنی و یا اختلالات‌ روانی هم نوع دیگر‌ و خانواده های این عزیزان هم نگرانند‌، کرونا باعث شده مشارکت اجتماعی معلولین کمتر شود اگر بخواهند در جامعه حضور فعال داشته باشند چندین برابر یک فرد غیر معلول باید هزینه وانرژی صرف کنند لذا این وظیفه جامعه است که شرایط را تا حد امکان برایشان فراهم نماید‌. توقع ما این است که در برنامه‌ریزی‌ها این مسائل را لحاظ کنند.»
وی تاکید کرد: «‌افراد دارای معلولیت عمدتا علاوه بر بیماری‌های زمینه‌ای با محدودیت‌های متعددی نیز مواجه هستند مانند فرد آسیب نخاعی بسترگرا و یا فرد نابینایی که برای تردد به ناچار باید سطوح را لمس کند به ویژه در ترددی که در سطح جامعه دارد و یا افرادی که به سبب نوع معلولیت خود امکان رعایت اصول بهداشتی را به صورت کامل ندارد. لذا انتظار داریم‌با ورود واکسن‌های ایرانی به چرخه واکسیناسیون و همچنین واردات جدید در فاز دوم‌، ‌جامعه هدف بهزیستی در اولویت قرار گیرند.»

میزان واکسیناسیون در مراکز نگهداری
وی در مورد معلولان مقیم مراکز نیز اظهار کرد: «سالمندان تحت پوشش حدود 90 درصد واکسن دوز اول خود را دریافت کرده‌اند اما سایر گروه‌های دارای معلولیت حدود 77 درصد دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه تنها یک سوم کل این جمعیت دوز دوم را دریافت کرده‌اند.»

سخنگوی ستاد کرونا سازمان بهزیستی ادامه داد: «تعداد کل واکسیناسیون سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان ۱۸ هزار و ۴۷۴ نفر به عبارتی قریب به ۹۰ درصد این افراد واکسن را دریافت کردند.»

مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درخصوص واکسیناسیون سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن، گفت: «۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر به عبارتی حدود ۷۳ درصد واکسن را دریافت کردند. همچنین واکسیناسیون تمامی مراکز اعم از سالمندان و افراد دارای معلولیت ۵۵ هزار و ۵۳ نفر(حدود ۷۷ درصد) و تعداد افرادی که دور دوم واکسن دریافت کردند ۲۲ هزار و ۶۴۵ نفر است.

‌سراج تاکید کرد: «این گروه‌ها در فاز اول واکسیناسیون بودند و می‌بایست در همان زمان واکسن خود را دریافت می‌کردند. این موضوع نیز از سوی وزارت بهداشت مورد تاکید قرار می‌گرفت اما متاسفانه برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در این روند تعلل کردند. در همین تهران که سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران متولی تزریق واکسیناسیون هستند دو دانشگاه نخست تقریبا کار خود را انجام داده اما دانشگاه علوم پزشکی ایران هنوز نسبت به این موضوع عقب است. یا برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مثل قزوین و سمنان هنوز واکسیناسیون دوز اول را در برخی مراکز انجام نداده‌اند.»

مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: «با انجام واکسیناسیون در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی هم میزان ابتلا و هم میزان فوت به طور محسوسی کاهش یافته است که این دستاورد ضرورت انجام واکسیناسیون مراکز پرخطر را بیش از پیش به ویژه تزریق به موقع دوز دوم در مراکزی که دوز اول را دریافت کردند مشخص می‌کند.»

وی افزود: «وزارت بهداشت از اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام کرد که مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی از جمله مراکز پرخطر بوده و باید اقدامات و تدابیر لازم در این رابطه صورت بگیرد و حتی واکسیناسیون معلولان و پرسنل این مراکز را نیز آنها مصوب کردند. مراکز چون حالت تجمعی دارند اگر یک فردی مبتلا شود به سرعت می‌تواند به دیگران نیز منتقل کند و مدیریت آن به سختی صورت می‌گیرد.»

سراج بیان کرد: «وقتی ستاد ملی کرونا اولویت بندی کرده است که مراکز مراقبتی در فاز اول انجام شود اما الان فاز دوم در حال انجام است که مربوط به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. خوشبختانه واکسیناسیون افراد سالمند انجام شده است و الان نگرانی ما افرادی است که در خانواده هستند و درخواست ما واکسیناسیون این افراد است.»

حل مشکل معلولان مجهول‌الهویه
وی همچنین در مورد مشکل سالمندان یا معلولان مجهول‌الهویه نیز گفت: «‌تقریبا مشکل این افراد حل شده است اما در حال حاضر نگرانی ما افراد مجهول الهویه جدید هستند و توقع داریم دانشگاه‌های علوم پزشکی این افراد جدید را نیز لحاظ کنند، افراد که از سوی مراجع قضایی معرفی می‌شوند هیچگونه پرونده یا سابقه پزشکی نداشته و فاقد خانواده موثر هستند. توقع ما این است وقتی این افراد به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند سریعا تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند، اگر این افراد مبتلا باشند ممکن است که کل مرکز را درگیر کنند. از سوی دیگر‌ از خانواده ومراجع محترم قضایی انتظار داریم اگر افرادی دارای خانواده هستند و توانایی لازم را برای نگهداری از سالمند و معلولشان دارند در این شرایط به سمت مراکز شبانه روزی هدایت نشوند.»

کندی سرعت واکسیناسیون نه تنها در جامعه معلولین که حتی در جامعه سالمندان نیز وجود دارد. این موضوع با تشکیل صف‌هایی از سالمندانی که قرار است واکسن دوز دوم خود را دریافت کنند دیده می‌شود. از سوی دیگر هنوز بسیاری از افرادی که قرار بود در فاز دوم واکسینه شوند واکسن خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالیست که حدود 30 درصد از افراد جامعه پزشکی در هر دو بخش دولتی و خصوصی نیز یا دوز دوم واکسن خود را دریافت نکرده یا این که از هردو دوز واکسن جامانده‌اند. از سوی دیگر‌ قرار بود در تیرماه فاز سوم واکسیناسیون با واکسینه کردن برخی دیگر از گروه‌های در معرض خطر همچون خبرنگاران، سربازان، خلبانان و .. ادامه یابد. با این حال هنوز گروه‌های بسیاری از اولویت‌های نخست موفق به دریافت واکسن خود نشده‌اند.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: