کد خبر: ۲۸۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 2021July 01
طبق قانون، وظیفه‌ای که درباره تعرفه‌ خدمات پرستاری به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود، انجام گرفته است. الان همت سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت را می‌طلبد تا بعد از ۱۷ ماه کار طاقت فرسا در مبارزه با کووید-19 کام پرستاران را شیرین کنند

شفاآنلاین>سلامت> قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در تیرماه 1386 توسط نمایندگان مجلس تصویب شد، آیین‌نامه اجرایی آن پس از 14 سال در تیرماه 1400 به تصویب شورای عالی بیمه رسید و برای تصویب نهایی به هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه ارسال شد

به گزارش شفاآنلاین: بالاخره بعد از گذشت 14 سال انتظار، آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تصویب شورای عالی بیمه رسید. می‌توان انتظار داشت که از هفته‌های آینده، پرستاران بتوانند از مواهب این قانون بهره‌مند شوند.

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت روز گذشته در این رابطه گفت: «طبق قانون، وظیفه‌ای که درباره تعرفه‌ خدمات پرستاری به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود، انجام گرفته است. الان همت سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت را می‌طلبد تا بعد از ۱۷ ماه کار طاقت فرسا در مبارزه با کووید-19 کام پرستاران را شیرین کنند.»

وی با اشاره به این که موضوع تعرفه خدمات پرستاری 6 تیرماه 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بالاخره در 6 تیرماه 1400، پس از ۱۴ سال به تصویب شورای عالی بیمه رسید، گفت: «به دنبال پیام الهام‌ بخش و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در روز پرستار سال 99، به دستور وزیر بهداشت سه معاونت پرستاری، درمان و حقوقی به تولیت معاونت پرستاری مامور تسریع و پیگیری در اجرای این قانون شدند. در جلسات متعدد و مستمر با معاونت حقوقی، معاونت توسعه و درمان وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، سازمان بیمه سلامت، سازمان بیمه تامین اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی بیمه، موانع بررسی و پیگیری شد.»

معاون پرستاری وزیر بهداشت درخصوص اهداف بازنگری تعرفه‌های خدمات پرستاری افزود: «مهم‌ترین هدف از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، یکی برقراری عدالت در توزیع درآمد‌ها و دوم هویت بخشی و استقلال به خدمات پرستاری است.»

وی افزود: «جهت تدوین و بازنگری بسته‌های استاندارد خدمات پرستاری کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان و صاحب نظران پرستاری تشکیل و حدود ۵۷۰ خدمت پرستاری تعیین، بازنگری و به تایید اداره استاندارد معاونت درمان رسید.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: «سپس این خدمات در قالب ۶۰ بسته استاندارد مراقبتی تدوین شد که برای سهولت کار سازمان‌های بیمه گر در ۱۵ بسته خدمتی تجمیع و ارزش نسبی هر بسته خدمتی تعیین شد. درنهایت آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری با مشارکت و همکاری معاون حقوقی وزارت، دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد، سازمان نظام پرستاری و دبیرخانه شورای‌عالی بیمه، تدوین و تایید شد و به همراه تعرفه خدمات و پوشش بیمه‌ای این خدمات با تامین بار مالی مورد نیاز در هشتاد و دومین جلسه شورای‌عالی بیمه مصوب شد که انشاالله پس از تصویب در هیات محترم وزیران و سازمان برنامه و بودجه اجرایی خواهد شد.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: «با اتفاق نظر اعضای شورای عالی بیمه سلامت، آئین‌نامه تعرفه خدمات پرستاری هم مصوب شد. هدف اصلی از این تعرفه گذاری، برقراری عدالت در توزیع درآمدها و هویت بخشی مستقل به خدمات پرستاری است. این دو هدف اصلی ما، محقق شد و این دستاورد بزرگ را به جامعه پرستاری تبریک می‌گویم و از وزیر بهداشت که همواره از جامعه پرستاری حمایت کرده، تشکر می‌کنم.»

پس از 14 سال
وزیر بهداشت هم در این باره گفت: «آئین نامه تعرفه خدمات پرستاری که ۱۴ سال بر زمین مانده بود در طول چند ماه گذشته کار کارشناسی دقیق بر روی آن صورت گرفت و این آئین نامه به تصویب شورای عالی بیمه رسید.»

سعید نمکی با عنوان این مطلب که تعرفه تمامی خدمات پرستاری با کار دقیق مشخص شده و پس از تصویب در شورای عالی بیمه سلامت برای تایید در هیات وزیران تقدیم دولت شد، افزود: «این کار نشان از پاسداری خدمات پرستاران است که نمی‌توان با هیچ انگیزه مالی این خدمات و زحمات را جبران کرد. امیدواریم به عنوان نشانی از قدرشناسی دولت و کارگزاران نظام در راستای اجرای دستور رهبری برای به سرانجام رساندن این قانون بر زمین مانده توانسته باشیم انجام وظیفه کنیم.»

از سوی دیگر، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری هم اظهار داشت: «آیین نامه تعرفه خدمات پرستاری، درست در چهاردهمین سال تصویب این قانون در مجلس به تصویب رسید و در این مدت، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده بود که خوشبختانه در جلسه شورای عالی بیمه سلامت مصوب و در مرحله بعد به هیات دولت ارسال شد.»

وی افزود: «برجسته ترین موضوعات در تعرفه‌های خدمات پرستاری، مباحث هویتی و خدمات پرستاران است و بعد هم ساماندهی کارانه های پرستاری است که از یک نظم و روش مشخصی تبعیت کند.»
دلگرمی جامعه پرستاری با اجرای قانون
جامعه پرستاری در دوران کرونا، روزهای سخت و پرتنشی را می‌گذراند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در این روزهای سخت می‌تواند قدری خستگی و فرسایش روانی جامعه پرستاری را کاهش دهد و امیدی تازه به پرستاران تزریق کند.خالد بیت سعید، رئیس خانه پرستار استان خوزستان هم با اشاره به اهمیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تاکید می‌کند: «شاکله قانون تعرفه پرستاری فقط می‌خواهد بگوید هر کاری را که پرستار انجام می‌دهد، هزینه آن را خودش دریافت ‌کند. تعرفه‌های پرستاری برای پرستاران انگیزه مضاعفی را ایجاد می‌کند که این انگیزه مانع از روی زمین ماندن کارها می‌شود. هرچند بحث «پرستاری» فراتر از انگیزه‌های مالی است، اما با اجرای این قانون پرستار مطمئن است که سود کار یا وظیفه‌اش در جیب خودش خواهد رفت و به عبارتی مزد زحمت خودش را دریافت می‌کند.»

او یادآور می‌شود: «برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری‌ خدمات پرستاری، ما باید از کشورهایی که این طرح را اجرایی کردند و موفق بودند الگوبرداری کنیم. این کشورها سطح بهداشت و درمان خود را به‌جایی رساندند که کشور ما فاصله بسیاری با آن‌ها دارد.»

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور هم با اشاره به اثرات اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، یادآور می‌شود: «با توجه به طولانی شدن بحران کرونا، کادر پرستاری ما خسته و فرسوده شده‌اند. بسیاری از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند. الان هر پرستار نیز به جای چند نیرو کار می‌کند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله حقوق قطعی و قانونی جامعه پرستاری است که می‌تواند انگیزه‌های جامعه پرستاری را برای خدمت در دوران سخت کرونا افزایش دهد.»

همچنین او خاطرنشان می‌کند: «تمام خدمات گروه‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی دارای تعرفه بود، به جز گروه پرستاری. تا قبل از سال ۱۳۷۴ حقوق پرستار، پزشک و سایر گروه‌های درمانی به صورت ثابت پرداخت می‌شد و در مقابل آن به مردم خدمات پزشکی و پیراپزشکی ارائه می‌کردند. در دهه ۷۰، تعرفه‌های پزشکی اعمال شد. در نهایت بعد از کلی پیگیری و درخواست، بالاخره در تیرماه سال ۱۳۸۶ تعرفه‌های خدمات پرستاری نیز تایید و تصویب شد. اجرای تعرفه‌های پرستاری بدون منبع تامین مالی میسر نیست. بخشی از منابع مالی اجرای این قانون از فعالیت‌های صورت گرفته‌شده توسط پرستار است که بخشی از آن تعریف‌نشده است و بخشی دیگر آن در قالب تعرفه به پزشکان تعلق می‌گیرد.»

او تاکید می‌کند: «به دلیل حضور نداشتن پرستاران در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به‌ویژه در بحث بودجه‌بندی‌ها، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در طی سالیان سال، عملی نشد. سال‌ها اجرای این قانون به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن پشتوانه پایلوت و علمی لازم و یا نبود بودجه مسکوت ماند، این درحالی است که اگر این قانون نیازمند پشتوانه پایلوت بود سال ۸۶ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مربوطه با حداکثر آرای موافق تصویب نمی‌شد. ضمن آنکه محل تامین بودجه اجرای این قانون نیز از سوی قانون‌گذار از محل بودجه عمومی دیده شده است.»

شریفی مقدم خاطرنشان می‌کند: «موضوع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به عنوان «ام‌المطالبات جامعه پرستاری» مطرح است که نه تنها به لحاظ مالی، بلکه به عنوان مسئله‌ای هویتی برای جامعه پرستاری دارای اهمیت است.»

ضرورت اجرای فوری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری
همچنین علی‌‌اکبر جراحی، نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری هم با اشاره به ضرورت اجرای سریع قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تاکید می‌کند: «تعرفه پانسمان، سونداژ و تزریقات و ... در زمان حاضر به اسم پرستاری که آن را انجام داده ثبت نمی‌‌شود، در حالی که کار را پرستاران انجام می‌‌دهند، زحمت را پرستار می‌‌کشد، اما این زحمات به نام پرستار ثبت نمی‌شود. پول این خدمات به درآمد بیمارستان اضافه می‌‌شود و درصدی از آن به عنوان کارانه به پرسنل شامل پزشکان، پرستاران و سایر اعضای کادر درمان، از محل درآمد بیمارستان پرداخت می‌‌شود. در واقع زحمت را پرستار می‌‌کشد، اما به دلیل عدم اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری، این اقدامات به نام خود پرستار ثبت نمی‌‌شود.»

او یادآور می‌شود: «با اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری، خدمات ارزان‌‌تر می‌‌شود و بیمه‌‌ها و مردم از این کاهش هزینه‌‌ها سود می‌‌برند. اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری باعث کاهش هزینه درمان برای مردم و بیمه‌‌ها می‌‌شود. برای افزایش نظارت بر خدمات پرستاری نیز بیمه‌‌ها می‌‌توانند وارد عمل شوند و نظارت و کنترل کنند.»

همچنین رضا فانی، عضو شورای عالی نظام پرستاری هم با تاکید بر ضرورت اجرای سریع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تاکید می‌کند: «‌حقوق و مزایای پرستاری نسبت به ماهیت کاری که در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند متناسب نیست. با توجه با شیوع کرونا و فعالیتی که این پرستاران در این ایام انجام داده‌اند، آنگونه که شایسته است به مطالبات پرستاران توجه نشده که موجب نارضایتی پرستاران شده است. چندین ماه است که پرستاران درگیر بحران کرونا هستند و به عنوان سربازان خط مقدم این جنگ در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند. پرستاران در بحرانی قدم گذاشتند که موجب شده در خستگی و فرسودگی قرار بگیرند.»

این عضو شورای عالی نظام پرستاری خاطرنشان می‌کند: «ضریب پرستار به تخت در کشور ما زیر یک است و کم شدن ضریب پرستار به تخت، اضافه کاری اجباری ، حجم کار زیاد و... را برای پرستاران در بردارد که به مرور سبب خستگی و فرسودگی پرستاران می‌شود. بنابراین از جمله مشکلاتی که در حال حاضر، جامعه پرستاری با آن روبرو است، بحث کمبود نیروی پرستار است. نیاز داریم در کشور به استاندارد حداقلی برسیم تا کمی از خستگی و فرسودگی کادر درمان جبران شود. از مردم هم درخواست داریم که کادر درمان را درک کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ورودی بیمارستان‌ها را کم کنند تا به این شکل، مراقب سلامت خودشان و پرستاران باشند.»
همچنین محسن گچ پزان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد هم تاکید کرد: «پرستار به طور معمول کارهایی نظیر تعویض پانسمان، وصل کردن سوند، اتصال اکسیژن و… را برای بیماران انجام می‌دهد که طبق قانون تعرفه‌گذاری به هرکدام از اینها دستمزد تعلق می‌گیرد، اما در حال حاضر دستمزد پرستاران در قالب حقوق ماهیانه، کارانه و اضافه کرد برای آنها منظور می‌شود و عملا بازدهی پرستاران، تاثیری در حقوق آنها ندارد.»

گچ پزان خاطرنشان کرد: «هم اکنون پزشکان از ضریبی به نام ضریب k بهره می‌برند و هر تجویزی که برای بیماران انجام دهند به آنها دستمزد تعلق می‌گیرد. اجرای این قانون باعث می‌شود تا پرستاران هم از این مزیت برخوردار شوند. درواقع، وقتی که پزشک برای بیمار کاری را تجویز می‌کند از ضریب k یا همان دستمزد آن تجویز برخوردار می‌شود، اما به پرستار که آن کار را انجام می‌دهد، هیچ ضریبی تعلق نمی‌گیرد. با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود و پزشک و پرستار هر دو از این ضریب بهره‌مند خواهند شد.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: