کد خبر: ۲۸۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۹ تير ۱۴۰۰ - 2021June 30
در روز هفت تیر ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونایی در ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان ۱۲ هزار و ۳۵۱ نفر اعلام شد که نسبت به روز قبل خود تقریبا ۲۷ درصد رشد داشته است.

شفاآنلاین>سلامت> در روزهای آغازین تابستان باز هم روند ابتلای بیماری در کشور افزایشی شد. بررسی آمارها در این ماه نشان از سه نکته مهم دارد که مهم‌ترین آنها احتمال بالای افزایش ابتلا در ایران در روز‌های آتی است.

به گزارش شفاآنلاین: وضعیت ابتلا در روزهای اخیر روندی صعودی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در هفته‌های پایانی بهار آمارها باوجود نوسانات متعدد انتظار روندی نزولی را در آمارهای کرونایی کشور شکل داده بود.

رکورد رشد ابتلا در دو هفته اخیر
در روز هفت تیر ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونایی در ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان ۱۲ هزار و ۳۵۱ نفر اعلام شد که نسبت به روز قبل خود تقریبا ۲۷ درصد رشد داشته است.
در بررسی دقیق‌تر آمار کرونایی می‌توان ابتلا را در مجموع هفت‌روزه در موقعیت‌های مختلف مقایسه کرد. آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلا به کرونا در هفت روز گذشته برابر با ۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر بوده که نسبت به قبل ۵۷/۲ درصد رشد داشته است. این رشد در تمام دو هفته گذشته بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که در تابستان سال گذشته، جهش و رشدهای آماری بیشتر در بخش فوتی‌ها و مرگ‌ومیر ثبت شده و ابتلا تغییرات چندانی را ثبت نکرده بود.

برای درک میزان تغییرات در وضعیت ابتلای کرونا می‌توان روند رشد در مجموع هفت‌روزه هر متغیر را با همین روند در سال گذشته خود مقایسه کرده و روند این رشد را برای بررسی وضعیت شیوع تحلیل کرد.

از ابتدای خرداد تاکنون رشد ابتلا هرگز پایین‌تر از ۱۷۰ درصد نبوده است. روند رشد سالانه ابتلا نشان می‌دهد در ابتدای سومین ماه بهاری در کشور رشد ابتلای کشوری در ایران روندی نزولی داشته و تا ۱۹ خرداد تا مرز ۱۷۷ درصد پایین آمد. پس از آن دوباره این رشد افزایش پیدا کرده و در نهایت در روز هفتم تیر ماه به ۳۲۳ درصد رسیده است.

به عبارت دیگر مقایسه ابتلا نشان می‌دهد هرچند در روزهای ابتدایی خرداد شدت شیوع نسبت به سال گذشته در حال کاهش بوده اما دوباره از روز بیستم خرداد همه‌گیری این بیماری افزایش پیدا کرده و فاصله میزان ابتلا در روزهای اخیر نسبت به سال قبل در حال بیشتر شدن است.
این در حالی است که مقایسه میزان مرگ و میر و بستری با سال گذشته نشان‌دهنده آن است که اکنون رشد سالانه این دو شاخص نزدیک به صفر رسیده است.

مقایسه بستری‌ها در قاب سالانه
شمار بستری‌ها در هفت روز ابتدای تیر ماه برابر با هشت هزار و ۸۰۷ نفر رقم خورد. این متغیر در مقایسه با روز قبل خود ۶/۶ درصد افزایش پیدا کرد.

اما در ارزیابی رشد سالانه بستری‌های هفت‌روزه مشاهده می‌شود شدت این شاخص از ابتدای خرداد تاکنون در حال کمتر شدن بوده است. به عنوان مثال در ابتدای خرداد میزان رشد بستری در بازه ۳۶۵ روز معادل با ۳۳۰ درصد بوده اما به مرور با کاهش و ثبات بستری‌های روزانه در ایران این متغیر به صفر درصد تنزل پیدا کرده است.

به عبارت دیگر شدت بستری در کشور تغییر چندانی با آنچه در سال گذشته داشته است نکرده و اکنون برابر با همان موقع به ثبت رسیده است. آمار فوتی‌ها نیز گویای همین روند آماری است.

کاهش رشد سالانه مرگ ومیر کرونا
در هفت روز ابتدایی تابستان مجموعا در ایران ۸۵۷ نفر جان خود را بر سر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند. مقایسه این رقم با روز گذشته نشان‌دهنده رشد ۲/۱ درصدی متغیر سیاه کرونایی است.
اما در خصوص متغیر مرگ و میر آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر در ابتدای خرداد در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته با رشد ۳۴۲ درصد روبه‌رو بوده است. اما از ابتدای خرداد روند رشد مرگ و میر بر اثر کرونا در مقیاس سالانه مسیر نزولی داشته و در آخر در روز هفتم تیر ماه به صفر درصد کاهش پیدا کرد. یعنی تعداد فوتی‌ها در دوره مورد بررسی تغییری نسبت به تعداد فوتی‌ها در دوره مشابه سال گذشته نداشته و میزان فوتی در همان حد سال گذشته بوده است.

این کاهش در آمار‌ها نشان از دو اتفاق مهم دارد
نخست اینکه در سال گذشته در بخش مرگ و میر در ابتدای تابستان جهشی شکل گرفت که اکنون باوجود ثبت کاهشی اندک در متغیرها باز هم در همان سطح از سیاهی آماری قرار گرفته‌ایم. این اتفاق در میزان بستری‌های روزانه نیز به ثبت رسیده است.این در حالی است که موقعیت ابتلا نشان از فاصله حداقل ۱۷۰ درصدی شیوع کرونا با سال قبل دارد. ضمن آنکه رشد ابتلا نیز در حال افزایش است. به عبارت دیگر در میان شاخص‌های کرونایی کشور در ۴۰ روز گذشته، ابتلا از رشد بیشتری برخوردار بوده است.

نکته دوم در تحلیل آماری این شاخص‌ها آن است که کاهش رشد ابتلا نشان‌دهنده موفقیت بیشتر کادر درمان در کنترل بیماری نسبت به سال ۹۹ بوده اما به دلیل جهش‌های به وجود آمده در ماهیت ویروس سرکشی این بیماری و قدرت شیوع آن اکنون قوی‌تر از نیروی درمان در حال پیشتازی است.

حفاظت از ریه‌ها در برابر کرونا
ریه‌ها شاید مهم‌ترین منطقه جذاب برای حمله ویروس کووید۱۹ باشند، پس در درجه اول باید تلاش کنیم ریه‌ها را از دسترسی این ویروس دور کنیم.دکتر حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در صفحه اینستاگرام خود از «زدن ماسک»، «دوری از تجمع و ازدحام»، «تهویه مناسب» و «تمرین روزانه پرهوایی ریه» به عنوان چهار کلید طلایی برای محافظت از ریه در مقابله با حمله ویروس کرونا نام برده است.

وی همچنین «تعداد تنفس در دقیقه بالای ۲۶ تا ۳۰ تنفس»، «اکسیژن خون کمتر از ۹۰»، «تب بالای ۵/۳۸ همراه سرفه»، «ناتوانایی در تنفس عمیق»، «تنگی‌نفس پیشرونده»، «سی‌تی‌اسکن ریه» و «تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن» را از نشانه‌های درگیری ریه با ویروس کرونا برشمرده است.
کرمانپور همچنین با طرح این سوال که اگر ریه‌ها درگیر شد چطور به ریه‌ها کمک کنیم، پاسخ داد: در این مرحله «مراجعه به پزشک»، «درمان دارویی»، «تمرین پرهوایی»، «فیزیوتراپی قفسه سینه»، «مصرف مایعات فراوان» و «بخور ساده با یا بدون اکالیپتوس» باید در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین به درمان دارویی معمول درگیری ریه نیز اشاره می‌کند و در این رابطه «نظر پزشک و معاینه» را در اولویت می‌داند.

به گفته کرمانپور، اگر پزشک در دسترس نبود معمولا مصرف داروهای ریه در صورتی که خلط رنگی نباشد کمک‌کننده است از جمله مصرف شربت خلط‌آور (مثل دیفن هیدرامین، برم هگزین یا اکسپکتورانت و…) و قرص جوشان‌ان‌استیل سیستئین.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: اگر خلط سبز، زرد یا خونی باشد مراجعه به پزشک برای دریافت آنتی‌بیوتیک ضروری است.

وی همچنین هدف فیزیوتراپی قفسه سینه را «بهبود تغذیه»، «افزایش عملکرد ماهیچه‌های تنفسی»، «بهبود استقامت فعالیت‌های عمومی»، «جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی»، «افزایش تحرک قفسه سینه»، «تصحیح الگوی تنفس» و پیشگیری از آتلکتازی(جمع شدن ریه) عنوان کرد.مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی از «مصرف مایعات فراوان»، «بخور گرم اکالیپتوس بلافاصله قبل از فیزیوتراپی»، «مصرف شربت با هدف روان شدن خلط یک تا دو ساعت قبل از فیزیوتراپی»، «مصرف قرص جوشان ان‌ای‌سی که باعث روان شدن خلط می‌شود یک تا دو ساعت قبل از فیزیوتراپی»، «سرفه موثر حین فیزیوتراپی» و «تنفس عمیق شامل دم و بازدم هر دو» و «وضعیت مناسب نشستن» به عنوان چند توصیه یاد کرد که به کارگیری آنها فیزیوتراپی قفسه سینه را کارآمدتر می‌کند.

خطر ۴۰ درصد ویروس دلتا نسبت به کرونای انگلیسی
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ویروس کرونا که به تازگی جهش یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.
دکتر سید محمد جمالیان گفت: به همخ استانی‌ها توصیه می‌شود مراقب نوع جهش‌یافته این ویروس و موج پنجم باشند و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی اظهار داشت: موج پنجم این بیماری خواه یا ناخواه در کشور و استان مرکزی آغاز خواهد شد، اما مدت زمان طول کشیدن این پیک بااهمیت است و زمان آن به همکاری مردم بستگی دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخی در ابتدای شیوع کرونای هندی، میزان سرایت‌پذیری آن را ۶۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی اعلام کردند، اما مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع جهش ۴۰ درصد مسری‌تر از آن است.

جمالیان افزود: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده در معرض خطر قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این‌گونه به عنوان ویروس غالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علائم ابتلا محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

وی اظهار داشت: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.

وضعیت قرمز در ۶۳ شهر
هشدار نسبت به بروز موج پنجم داده شده، مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور در حال گسترش هستند و در حال حاضر ۶۳ شهرستان در کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند.
هشدار موج پنجم کرونا اعلام شده و شاهد گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور هستیم.

در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند، تعداد بستری در تهران به سرعت در حال افزایش است و قرمز شدن آن قطعی است. بر این اساس رنگ‌بندی شهرستان‌ها که از چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک قرار گرفته است.

بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه در استان بوشهر، اسلامشهر و بهارستان در استان تهران، نهبندان در استان خراسان‌جنوبی، امیدیه و اندیمشک در استان خوزستان، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه در استان سیستان‌و‌بلوچستان، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون در استان فارس، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد در استان کرمان، گچساران در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، علی‌آباد و مینودشت در استان گلستان، پلدختر در استان لرستان، آمل در استان مازندران، تفت، خاتم، مهریز و میبد در استان یزد در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر این اساس طبق آخرین آمار شهرستان‌ها در نقشه رنگ‌بندی کشور، اکنون ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: