کد خبر: ۲۸۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۰ - 2021June 27
روزرخ مطرح کرد؛
فوق تخصص جراحی کودکان گفت: فتق زمانی ایجاد می‌شود که یک ناحیه ضعیف، عضله ایجاد کرده و اندام‌های داخل به سمت بیرون فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد برآمدگی می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی کودکان به بیان توضیحاتی در خصوص فتق و انواع آن پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین:محسن روزرخ فوق تخصص جراحی کودکان اظهار کرد: فتق زمانی ایجاد می‌شود که یک ناحیه ضعیف، عضله ایجاد کرده و اندام‌های داخل به سمت بیرون فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد برآمدگی می‌شود.

او با اشاره به اینکه فتق‌ها یک دلیل شایع برای کودکانی است که نیاز به عمل دارند افزود: فتق بیشتر از اینکه در دختران ایجاد شود پسران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فوق تخصص جراحی کودکان با اشاره به انواع فتق نافی، جداره شکم، کشاله ران و محل جراحی عنوان کرد: فتق کشاله ران یکی از شایعترین انواع فتق در کودکان است، ترمیم فتق کشاله ران یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی در دوران کودکی است به طوری که در پسر‌ها در دوران جنینی بیضه‌ها در داخل شکم قرار دارد، اما به تدریج که جنین به تکامل می‌رسد، در زمان نزدیک تولد، بیضه‌ها از داخل شکم به داخل کیسه بیضه سیر نزولی پیدا می‌کنند.

روزرخ با اشاره به اینکه در مسیر نزول، کیسه‌ای پرده داخل شکمی را با خود به داخل کیسه بیضه می‌آورد، تاکید کرد: این کیسه در بدو تولد در ۹۰ درصد از کودکان بسته می‌شود، ولی در ۱۰ درصد کودکان باز می‌ماند و فتق کشاله ران در همین مسیر نزول بیضه به وجود می‌آید، وقتی مسیر باز بودن این کیسه وسیع باشد روده‌ها از شکم به داخل آن می‌آیند که به آن فتق کشاله ران می‌گویند.

این فوق تخصص جراحی کودکان اظهار کرد: بعضی از شیرخواران در موقع تولد ممکن است فتق کشاله ران داشته باشند، البته بروز این نوع فتق در نوزادان نارس بیشتر است، شایع‌ترین فتق در کودکان برجستگی در کشاله ران است.

روزرخ افزود: این تورم در زمان زور زدن کودک یا در حین گریه کردن بهتر و مشخص‌تر دیده می‌شود، در این نوع فقط ورود روده‌ها به داخل محل فتق می‌تواند باعث گیر افتادگی قسمتی از روده در داخل این بیرون زدگی شود که بسیار خطرناک است و باعث انسداد روده و یا از بین رفتن روده می‌شود و نیاز به عمل اورژانسی خواهد داشت، لذا فتق در اولین فرصت ممکن باید عمل شود.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: