کد خبر: ۲۸۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۳ تير ۱۴۰۰ - 2021June 24
حتی طی یکسال گذشته و در شرایط کرونا نه تنها تعداد درخواست های ارسالی به شبکه ملی کاهش پیدا نکرده است
شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ ساز ایران تاکنون موفق به جذب ۹۱۰۸۹ اهداکننده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیش از ده هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا انجام شده است.
به گزارش شفاآنلاین:مهدی شادنوش در بزرگداشت ششمین سالروز تاسیس شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ ساز ایران که در محل مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: شبکه ملی از سال ۹۴ با هدف سازماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استاندارد سازی و هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراکز پذیره نویسی اهدای سلول‌های  بنیادی خون ساز به غیرخویشاوند آغاز به کار کرد و تاکنون به بیش از ۱۷ مرکز پذیره نویسی و سه بانک خون بندناف توسعه یافته که پذیره نویسی از اهداکنندگان داوطلب برای اهدا سلول بنیادی خون‌ساز را انجام می دهند.

وی یادآور شد: این شبکه تاکنون موفق به جذب ۹۱هزار و ۸۹ اهداکننده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیش از ده هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا انجام شده است که حاکی از عدم تاثیرپذیری زیاد کرونا بر فعالیت این مرکز است.

شادنوش تصریح کرد: از دیگر اقدامات شبکه ملی می توان به ایجاد دسترسی سرچ برای مراکز سراسر کشور جهت جلوگیری از رفت و آمد بیماران در دوران پاندمی کرونا، درنظر گرفتن بسته حمایتی ویژه بیماران پیوندی که انجام ۵ آزمایش HLA typing برای بیماران و اهداکنندگانشان به صورت رایگان را شامل می شود و اختصاص ارز دولتی جهت ورود سلول از خارج از کشور برای بیمارانی که اهداکننده داخلی ندارند، اشاره کرد.

وی گفت: بیماران مبتلا به MPS که اهداکننده مناسب در کشور ندارند، می توانند به شبکه ملی مراجعه کرده و با جستجو در بانک جهانی، پس از کاندید شدن پیوند توسط پزشک معالج و تایید اهداکننده خارجی، هزینه ورود سلول را تماما از طریق وزارت بهداشت دریافت کنند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت، ادامه داد: حتی طی یکسال گذشته و در شرایط کرونا نه تنها تعداد درخواست های ارسالی به شبکه ملی کاهش پیدا نکرده است، بلکه افزایش سالانه هم داشته است. همچنین زمان پاسخدهی به بیماران با مدیریت و نظارت وسیع تری که صورت گرفته کوتاه تر شده است.

دکتر شادنوش با تاکید بر اینکه در یکسال گذشته و طی انعقاد تفاهم نامه ای بین معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت دانش بنیان داخلی جهت تعیین hla ده هزار نمونه اهداکننده به روش high resolution انجام شده است، تصریح کرد: این امر ضمن اینکه نیاز کشور را به اهداکنندگان خارجی کمتر و  پروسه درمان را هم کوتاهتر می کند، از طریق سازگار شدن اهداکنندگان با بیماران خارجی باعث ارزآوری برای کشور هم می شود.
برچسب ها: جذب ، بزرگسال ، خون ، بندناف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: