کد خبر: ۲۸۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021June 23
همزمان با شیوع کرونا در ایران کادرهای درمانی در بیمارستان‌ها نیز از اولین قربانیان این بیماری بودند، در واقع از ۳۰ بهمن‌ماه سال ۹۸ که اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد کادر‌های درمانی در بیمارستان‌‎ها نیز از جمله قربانیان این ویروس منحوس بودند

شفاآنلاین>سلامت> بر اساس اعلام سازمان بنیاد شهید تنها170 نفر مصداق شهید خدمت هستند

به گزارش شفاآنلاین: بیش از یکسال و چهار ماه است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، از همان روزهای نخست بیماری، برخی از اعضای جامعه پزشکی و کادر درمان در جریان مبارزه با این بیماری جان خود را از دست دادند، بعدها این جانباختگان، شهدای مدافع سلامت نام گرفتند. علی رغم سپری شدن این مدت از شهادت اولین پزشکان و پرستاران تا امروز بسیاری از پرونده‌های شهادت این افراد راکد مانده و همین موضوع مشکلاتی را برای بسیاری از خانواده‌های آنها به وجود آورده است.

همزمان با شیوع کرونا در ایران کادرهای درمانی در بیمارستان‌ها نیز از اولین قربانیان این بیماری بودند، در واقع از ۳۰ بهمن‌ماه سال ۹۸ که اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد کادر‌های درمانی در بیمارستان‌‎ها نیز از جمله قربانیان این ویروس منحوس بودند به گونه‌ای که از همان ماه‌های نخست روزی نبود که از درگذشت یکی از نیرو‌های پزشک، پرستار، آزمایشگاهی، رادیولوژی، کارمند و نیرو‌های خدمات بیمارستان‌ها در مبارزه با کرونا خبری منتشر نشود.
این جانباختگان از همان روزها مدافعین سلامت خوانده شدند چرا که همچون رزمندگان مدافع کشور جان خود را به دست گرفته و به نجات جان افرادی رفتند که کرونا نفس‌های آن‌ها را سخت کرده بود. در پی درخواست وزیر بهداشت از رهبر معظم انقلاب، ایشان کادرهای درمانی که در صف مبارزه با کرونا جان خود برای نجات بیماران از دست داده بودند مصداق شهید خدمت خواند و قرار شد که بنیاد شهید پرونده این مدافعین سلامت جانباخته را مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس آمارهای غیر رسمی منتشر شده آمار شهدای جامعه پزشکی کشور حدود 500 نفر است که طیف‌های مختلفی را شامل می‌شوند، آمار سازمان نظام پزشکی نیز حدود 400 نفر است که از این تعداد بر اساس اعلام سازمان بنیاد شهید تاکنون تنها 170 نفر به عنوان شهید خدمت شناسایی شده‌اند.

یک پرونده قدیمی
سال گذشته کندی روند بررسی پرونده شهدای خدمت موجب انتقادات بسیاری را متوجه سازمان بنیاد شهید و وزارت بهداشت کرد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی از جمله این افراد بود که کندی روند رسیدگی به پرونده جانباختگان کادر درمان را موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی خانواده‌های آنان دانست.
وی در این رابطه گفت: «باید توجه کرد که کادر درمان اعم از پرستار یا پزشک اگر به هر دلیلی بیمار شد یا فوت کرد، درآمد خانواده‌اش ساقط می‌شود. کسی که شغل آزاد دارد، اگر فوت کند، فرزندش کارش را ادامه می‌دهد، اما حرفه پزشکی و پرستاری حرفه‌ای علمی و خاص است و خانواده کاری نمی‌تواند انجام دهد. با همسر یکی از همکاران ما که پزشک عمومی بود و فروردین ماه فوت کرده بود، تماس گرفتیم که می‌گفتند هزینه زندگی‌مان را پدرم می‌دهد. این یک انتقاد بسیار جدی سازمان نظام پزشکی است. ما مکاتباتی در این زمینه انجام داده‌ایم. در عین حال در ابتدا در آیین‌نامه‌ای که در این زمینه ارائه شد، یکسری سختگیری‌ها و محدودیت‌هایی بود که به نظر من منطقی نبود که نسبت به آن به صورت کتبی اعتراض کردیم.به عنوان مثال اعلام کرده بودند که اگر فرد در بیمارستان خصوصی و یا مطب فوت شده باشد، مشمول شهید نمی‌شود، اما باید تاکید کنم که نمی‌توان مطب را تعطیل کرد. پزشکان عمومی، عفونی و ریه در مطب ها، سطح اول مراجعه اند. اگر این پزشکان مطب را تعطیل کنند و بیمار نبینند، بار بیماران بر روی بیمارستان‌ها می‌ریزد؛ بنابراین نمی‌توان گفت اگر پزشکی که در مطب بیمار مبتلا به کرونا را می‌بیند، اگر شهید شد، جزو مدافعان سلامت محاسبه نمی‌شوند. ما این موارد را احصا و مکاتبه کردیم.»

این موضوع از سوی خانواده شهدای مدافع سلامت از جمله شیرین نیرومنش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همسر شهید مدافع سلامت دکتر حبیب‌الله پیروی فوق تخصص عروق و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در اسفندماه سال 98 فوت کرد تایید شد. وی سال گذشته گفت: « با گذشت بیش از چند ماه از شهادت دکتر پیروی، ایشان هنوز به عنوان شهید خدمت شناخته نشده است؛ تا مدت‌ها به هر کجا رجوع می‌کردیم می‌گفتند باید آیین‌نامه این کار تدوین و پرونده‌ها و مدارک جمع‌آوری شود. ظاهراً در حال حاضر این آیین‌نامه تدوین شده اما آخرین خبری که ما داریم این است که ایراداتی به پرونده وارد شده است.»

پرونده‌ای که از یک نهاد به نهاد دیگری ارجاع می‌شود
در حالیکه بیش از یکسال از ثبت اولین موارد جانباخته کرونا در میان کادر درمان می‌گذرد به گفته معاون حقوقی و امور مجلس سازمان بنیاد شهید تا امروز در میان کادرهای درمانی و مدافعین سلامت جانباخته تنها ۱۷۰ شهید مدافع سلامت زیر پوشش بنیاد شهید قرار گرفته و پرونده سایر اعضا همچنان در دست بررسی است. در این میان هنوز برخی از جانباختگان مصداق شهید شناخته نشده و همچنان پرونده آنان علی رغم گذشت بیش از یکسال تحت بررسی است.

نیرومنش در این رابطه اظهار کرد: «شهید دکتر پیروی در اسفندماه 98 در همان روزهای نخست شیوع کرونا جانباخت با این حال تا امروز که در ابتدای تیرماه 1400 هستیم و یکسال و 4 ماه گذشته است پرونده شهادت ایشان بلاتکلیف بوده و نه این است که پرونده را ببندند و نه اینکه هرچه زودتر ایشان را به عنوان شهید معرفی کنند.»

وی افزود: «حقوق و مزایای دوران خدمت آقای دکتر پیروی نیز بیش از یکسال است که توقیف بوده و تمامی کارهای اداری دیگر مرتبط با دکتر پیروی نیز بلوکه شده است، این موضوع مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است.»

نیرومنش علت تعلل در بررسی پرونده شهید خدمت همسرش را قوانین دست و پاگیر دولتی دانست و گفت: «این قوانین می‌گویند که شهید خدمت باید پرسنل بخش کرونا باشد یا اثبات شود که به دلیل کرونا فوت کرده است. این در حالیست که دکتر پیروی از همان روزهای نخست که پروتکلی برای تشخیص کرونا وجود نداشت در یکی از بخش‌های بیمارستان در حین مداوای بیماران مبتلا شدند و فوت کردند.»

وی بیان کرد: «پرونده شهادت دکتر پیروی بسته نشده و همچنان در جریان است، ما را به عنوان خانواده شهید مدافع سلامت به مراسم‌های مختلف دعوت می‌کنند و از ما تقدیر می‌کنند در حالیکه ایشان هنوز به صورت رسمی و قانونی به عنوان شهید مدافع سلامت شناخته نشده است.»
نیرومنش یادآور شد: «به نهادهای مختلفی برای رفع این مشکل مراجعه کرده‌ایم از دانشگاه تا وزارت بهداشت و سازمان بنیاد شهید، هریک ما را به دیگری ارجاع می‌دهند. در حالیکه برخی از شهدایی که ماه‌ها بعد از ایشان شهید شدند پرونده شهادت آنها تکمیل و اکنون به عنوان شهید خدمت خوانده می‌شوند. از سوی دیگر خانواده‌های دیگری مانند نیز ما وجود دارند که پرونده شهید مدافع سلامتشان راکد است، امیدواریم این موضوع هرچه زودتر حل شود.»

چندی قبل عبدالله صفری قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز از بلاتکلیفی پرونده شهادت کمتر 50 درصد از پرستاران جانباخته خبر داد و گفت: «با وجود بیش از 100 شهید مدافع سلامت در گروه پرستاری کمتر از 50 نفر پرونده‌های آن‌ها تعیین تکلیف شده است. انتظار جامعه پرستاری از مسئولان وزارت بهداشت این است که رسیدگی به پرونده شهدای مدافع سلامت را تسریع بخشند.»

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: «سختی کار شغل پرستاری بر همه آشکار است. زمانی که این عزیزان با اخلاص جان خودشان را در راه سلامتی بیماران گذاشته‌اند؛ شایسته نیست خانواده‌های آنها بیش از این بلاتکلیف بمانند.»

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار نیز با اشاره به شهادت 130 پرستار در جریان مبارزه با کرونا گفت: «اگرچه پرونده بسیاری از پرستاران تکمیل شده و به عنوان شهدای مدافع سلامت خوانده می‌شوند با این حال این خانواده افراد هنوز نتوانسته‌اند از مزایای شهدای مدافع سلامت بهره‌مند شوند.»

وضعیت خانواده شهدای مدافع سلامت و کندی روند رسیدگی به پرونده آنها در حالیست که مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان بنیاد شهید از تداوم روند رسیدگی به پرونده شهدای مدافع خبرداد و گفت: «

وی ادامه داد: «فرایند بررسی، تشکیل پرونده و ارائه خدمات به خانواده‌های معزز شهدای مدافع سلامت در حال انجام است.»

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص افزود: «ستادی در خود وزارت بهداشت و درمان با حضور وزیر بهداشت و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شهدای مدافع سلامت تشکیل شده است. نخست بر اساس قوانین موجود می‌بایست موضوع شهادت این سربازان سلامت وطن، در ستادی که در وزارت بهداشت تشکیل شده است احراز شود که شهادت این افراد در راستای خدمات‌رسانی به مردم بوده است. بعد از احراز شهادت مدافعان سلامت در ستاد تشکیل شده در وزارت بهداشت، بلافاصله پرونده‌های مربوط به آن در بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شده و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت زیرپوشش این بنیاد قرار می‌گیرند.»
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: «بقیه پرونده‌های نیز در کمیته و ستاد تشکیل شده در وزارت بهداشت، در دست بررسی است و شهدای مدافع سلامت بلافاصله بعد از ارجاع به باید زیر پوشش قرار می‌گیرند.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: