کد خبر: ۲۸۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۰ - 2021June 22
تا دو سه روز پیش، برای کسی باور پذیر نبود که در واکسن هم تحریم هستیم و برخی از بلندگوهای داخلی هم در این شیپور می‌دمیدند که دولت واکسن وارد نمی‌کند

شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت گفت: «ایام کرونا برای همه ما بسیار سخت بود اما دستاوردهای قابل توجهی هم داشت.»

به گزارش شفاآنلاین: سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در گلستان اظهار داشت: «ما در اوج تحریم‌های ظالمانه بودیم. سه روز پیش آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم واکسن برای ایران را برداشته‌ایم.»

وی گفت: «تا دو سه روز پیش، برای کسی باور پذیر نبود که در واکسن هم تحریم هستیم و برخی از بلندگوهای داخلی هم در این شیپور می‌دمیدند که دولت واکسن وارد نمی‌کند. برخی از دوستان هم که کمتر از نیم درصد از آرای کل کشور را شاید در سبدشان بود، این فرمایشات را مطرح کردند که اگر بیاییم فلان کار را می کنیم و حرف‌هایی می‌زدند که به قول ما کاشانی‌ها همه این حرف‌ها را به بازار مسگرها ببرید، یک پیاله مس هم به آدم نمی‌دهند و ‌شروع کردند به فرمایشات متعدد و بقیه هم از بیرون پنل و میزگرد گذاشتند که ایران واکسن وارد نمی‌کند.»

‌وی افزود: «پریروز تشت این رسوایی از بام افتاد و آمریکایی‌ها تازه اعلام کردند که به کشورها اجازه می‌دهیم به ایران واکسن بدهند البته این هم بی‌مقدمه نبود و وحی و الهام به مقامات محترم آمریکا نشد. چند روز قبل اعلام کردیم که ایران سازنده واکسن کرونا است و وقتش گذشته و هر قدر هم که عشوه کنید، دیگر خریدار ندارد چون خودمان به تکنولوژی واکسن رسیدیم و شما باور نکردید و اگر می خواستید باور کنید، خودتان را به جهالت می‌زدید و برایتان خیلی ثقیل بود که ایران در اوج تحریم‌ها در زمانی که برای فروپاشی ایران در گرداب کرونا برنامه‌ریزی کرده بودید، اعلام می‌کند که ششمین یا هفتمین کشور جهان است که واکسن می‌سازد آن هم نه با یک پلتفرم بلکه با 6 تا 7 پلتفرم.»

وزیر بهداشت یادآور شد: «آمریکایی‌ها از ایران این پیام را گرفتند که دیگر بیش از این خودشان را خجل و شرمسار نکنند چون ایران دیگر سازنده واکسن است. این پیام شجاعت آمیز از سوی ایران بود که آمریکا این فضل و بخشش را در این روزهای سخت، ارائه کرد وگرنه نمی‌دانید که در یکسال گذشته چه کشیدیم چه از سوی آنهایی که خودشان را در دنیا با ما دوست می‌دانستند و چه از سوی بقیه. دری نبود که برای تهیه واکسن نزنیم. بعضی‌ها که دوست ما بودند، گفتند ما واکسن را مستقیم به شما نمی‌دهیم بلکه به فلان جا می‌دهیم، آنجا به یک محل دیگر بدهد، آن محل یک محل در داخل پیدا کند که به او بدهیم تا اسم ما افشا نشود که آمریکایی‌ها فشار نیاورند. تازه آن محل پز می‌داد و زیرنویس می‌کرد که ما فلان مقدار واکسن وارد کردیم در حالیکه افراد دیگری شبانه روز، تلاش کرده بودند اما آنها واکسن را می‌گرفتند و به وزارت بهداشت تحویل می‌دادند و هر روز هم مصاحبه می‌کردند.» نمکی تصریح کرد: «ما بنا بر شکواییه نداریم چون هر چه بود زیبا بود و برای مردم، نظام و انقلاب تلاش کردیم. روزهای بسیار سختی گذشت اما دستاوردهای بسیار قابل توجه و چشمگیری برای ایران به همراه است.»

وی تاکید کرد: «در اوج بدترین تحریم‌ها به لطف خدا و همت همکاران‌مان، در طول یکسال گذشته توانستیم میزان تخت های ویژه ICU را دو برابر افزایش دهیم و ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۸۰ دستگاه سی تی اسکن، ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی در کشور توزیع کنیم. امسال ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه می‌کنیم که در تاریخ کشور، بی‌سابقه است.»
وزیر بهداشت یادآور شد: «عده‌ای کوته فکر می گویند اینها در روزهای پایانی دولت گیج شده و پروژه افتتاح می‌کنند این هم به دلیل نگرانی از پیک جدید بیماری است. این پروژه‌ها را از یکسال پیش پیگیری کردیم اما اعتبارات دیر رسید. نگران پیک‌های بعدی بیماری هستیم که اگر فرد جدیدی در وزارت بهداشت مستقر شد بگوید خدا پدرش را بیامرزد.»

نمکی خاطرنشان کرد: «در دولت آینده مشکلاتی مانند کمبود تخت ویژه، اکسیژن ساز، رمدسیویر، فاویپراویر، ونتیلاتور، ماسک، گان و صد البته واکسن کرونا که باید برای آن جشن ملی بگیریم، نداریم.»

وی ادامه داد: «بیش از یکسال پیش که ساخت واکسن کرونا را آغاز کردیم، خیلی‌ها خندیدند، مسخره کردند و باور نمی‌کردند گروه‌های مختلف برای تولید واکسن را جمع کردیم و این غیر از مذاکره با خارجی هابرای تامین و انتقال دانش فنی بود.»

وزیر بهداشت گفت: «امروز در نقطه ای ایستاده‌ایم که دولت بعدی، دغدغه واکسن کرونا را ندارد. تا پاییز علاوه بر تامین نیاز داخلی، در زمستان می‌توانیم صادر کننده واکسن کرونا باشیم. مجموعه برکت به خوبی کار کرد و اولین بچ‌های آن را تحویل می‌گیریم. سه شنبه واکسن پاستور، اجازه مصرف اضطراری خود را می‌گیرد.»

نمکی خاطرنشان کرد: «یک خبر خوش این است که واکسن استرازنیکا روی گونه آفریقای جنوبی و برزیلی، ۱۱ درصد اثرگذاری دارد اما در بررسی‌های ما و کوبا مشخص شد که واکسن پاستور، ۶۲ درصد اثربخشی دارد که خیلی مژده بزرگی است.»

وی افزود: روز شنبه با حضور سفیر ایران در روسیه، اولین بچ واکسن اسپوتنیک تولید مشترک در ایران، رونمایی می‌شود. روز یکشنبه مرحله اول بالینی واکسنی که در بیمارستان بقیه‌الله ساخته شده، آغاز می شود. واکسن رازی، فاز اول را به خوبی طی کرده و فاز دوم آن هم در حال اتمام است. واکسن سیناژن در حال طی کردن فاز دو است. در ایران ۶ تا ۷ پلتفرم ساخت واکسن به خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم تا پایان شهریور معلمان، گروه‌های نظامی و مشاغل پرخطر را بعد از تزریق واکسن به گروه های سنی بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب‌العلاج (که ۸۵ درصد از مرگ و میرها مربوط به گروه‌های سنی و بیماران است) واکسینه کنیم و امیدواریم که تا پایان پاییز، کل جمعیت هدف در کشور با واردات و تولید داخل، واکسینه شوند تا زنجیره انتقال را قطع کنیم.»

وزیر بهداشت گفت: «از همه دست‌اندرکاران انتخابات و همچنین از مردم تشکر می‌کنم که علی‌رغم توطئه‌هایی که برای ناامیدی و قهره آنها از صندوق‌های رای طراحی شده بود و شاید گله‌مندی‌هایی به حق از سوی مردم همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند وجود داشت اما بازهم حماسه دیگری خلق کردند و انتخاباتی شکوهمند رقم زدند.»

نمکی با اشاره به مشخص شدن رییس جمهور منتخب، افزود: «روزی وقتی از مقام معظم رهبری، تقدیر و تشکر می‌کردم، گروهی نابخردانه به حساب این می‌گذاشتند که فلانی قصد کاندیداتوری ریاست جمهوری را دارد و از حالا مقدمه فراهم می‌کند. یک روز با شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم که گفت برخی ها می‌گویند که قاسم می‌خواهد رییس جمهور شود اما نمی‌دانند که من، کوچه به کوچه دنبال شهادت می‌گردم و در مورد بنده نیز در اوج رزم نابرابر با ویروس، برخی افراد شایعاتی را دامن می‌زدند.»

وی خاطرنشان کرد: «در بین افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح بودند، مردم هوشمندانه بهترین فرد را برگزیدند. این را برادری می‌گوید که داعیه هیچ پدیده‌ای در کشور ندارد. خدا شاهد است روزی که در سازمان برنامه و بودجه بودم و از جلوی وزارت بهداشت رد می شدم، می‌گفتم خدایا همه چیز را به تو سپردم اما من را به این دام نینداز. قبل از استعفای دکتر هاشمی، برای چند ماه مطرح بود که بنده به وزارت بهداشت بیایم اما با دکتر هاشمی دیدار کردم و گفتم من در زندگی فقط دست پدرم را بوسیده ام اما حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی تا من به دام و تله نیفتم.»

وزیر بهداشت تصریح کرد: «امروز هم خدا را شاهد می‌گیرم که بزرگترین آرزوی ما و همکاران مان که 16 ماه طاقت فرسا، لحظه‌ای آرامش نداشتیم و 4 موج بیماری را با صرف انرژی زیاد مدیریت کردیم، نه عدم خدمتگزاری به مردم بلکه برداشتن این بار و تکلیف از دوش ما است و اینکه بتوانیم حداقل یک شب مانند همه افراد معمولی، تلفن همراه را خاموش کنیم و دو و سه ساعت بخوابیم. 16 ماه است که ما و همکاران مان یک ساعت، خواب راحت نداشته‌ایم. این بزرگترین رستگاری است که عزیزان بپذیرند که ما هم مدتی استراحت کنیم.»

نمکی یادآور شد: «آنچه می‌خواهم بگویم، با کمال آزادگی است. آن سید بزرگوار هم می‌داند که در زندگی‌ام، اهل کوچک‌ترین تملقی نیستم. پدرم یک راننده کامیون بود اما من را با آزادگی، رزق حلال و عدم وابستگی به خیلی از چیزهای دنیا، بزرگ کرد. اولا بنده وقتی وارد وزارت بهداشت شدم، مجموعه سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی، پرمشکل بود. وقتی به این لانه زنبور دست کردم، گزش های عدیده‌ای آزارم داد اما با خدای خودم عهد بسته بودم که برای پاکیزه کردن ذهن مردم از جمهوری اسلامی، تلاش کنم. خیلی ها بازی راه انداختند، توییت زدند، پول دادند، آدم خریدند که یکی از آنها که محکوم به حبس شد اعلام کرد که به او گفته بودند تو برو ما پول وکیلت را می‌دهیم هر چه می توانی برای تخریب فلانی، تلاش کن. میلیاردها پول مطرح بود و من هم برای حمایت از تولید داخلی و قطع واردات، ایستادگی کرده بودم و بولدوزرها روشن بود که از جنازه من، رد شود.»
وی ادامه داد: «وقتی آیت الله رییسی، رییس قوه قضاییه شد و مسائل را به صورت خصوصی با او در میان گذاشتم، قوت قلب جدیدی برای مبارزه من با این فساد سازمان یافته شد و ایستادم تا آخرین مراحلی که باید پیگیری می‌کردم. همکاران ما در کرونا روزها و شب‌های خیلی سختی را گذراندند. در آن ایام سخت و پرصعوبت، هر کسی با ما همراهی کرد و دست ما را گرفت، تا آخر عمر شرمنده و قدردانش خواهیم بود.»

وزیر بهداشت گفت: «یکی از افرادی که در طول دوران مبارزه با کرونا ما را حمایت کرد آیت‌الله رییسی بود. او به همه قضات دستور داد هر کس برای کرونا تعلل می کند برخورد کنید. هر وقت می خواست سفر برود از دفتر ما استعلام می‌گرفت که آیا بروند یا خیر و با چه پروتکلی به سفر بروند و در این مدت، شرمسار محبت ها، رعایت ها و حمایت‌ها بوده‌ام. این را خواستم شهادت بدهم به عنوان کسی که مشتاقِ خلاص شدن از این کسوت پرعذاب است.»

نمکی خاطرنشان کرد: «چندی پیش شرح حال خودمان در مبارزه با کرونا را برای بعضی از دوستان اهل قلم در قالب شعر بلندی نوشته بودم که دو بیت از آن این بود که «جز لبان تشنه جان سوخته/ حاصل این ظهر تابستان نبود/ غیر داغ سینه و افسوس دل/ سهم ما از این عذابستان نبود. در این مدت جز رنج، اندوه و خستگی ثمره ای برای جسم و روح ما نداشت به همین دلیل با اشتیاق فراوان از اینکه عزیزی بیاید و این بار را به او بسپاریم و خودمان را در رهایی احساس کنیم، این عرایض را می‌گویم. مردم بهترین گزینه‌ای که می‌توانستند انتخاب کنند را کردند و بر همه مبارک باد.»

وزیر بهداشت گفت: «نه به دلیل انتخابات بلکه برای جلوگیری از شکل‌گیری پیک پنجم بیماری در کشور، نباید کرونا را فراموش کنیم. در حال حاضر، مواردی از ویروس هندی، هیبرید هندی نیویورکی و آفریقای جنوبی را در استان‌های جنوبی و جنوب شرق، کرمان، یزد و آذربایجان غربی شناسایی کرده‌ایم اما همکاران ما بطور مستمر بیماری را رصد و ردیابی می‌کنند و خوشبختانه همکاری و وفاق باعث شد که با بیداری مستمر، اجازه ندهیم که پیک جدیدی از بیماری در کشور ناشی از انتخابات شکل بگیرد.»

نمکی افزود: «در حال حاضر در برخی استانها از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مشکلاتی داریم و عزیزان ما در گلستان باید بیشتر مراقبت کنند چون رفت و آمدهای زیادی بین استان گلستان و سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زابل وجود دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: