کد خبر: ۲۸۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 21
انجمن ملی دندان پزشکی توصیه می‌کند که هرسه ماه یکبار مسواک خود را تعویض و حداقل یکبار در هفته آن را ضد عفونی کنید.
شفاآنلاین>سلامت>طبق مطالعات جدید بسیاری از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی از طریق مسواک‌های آلوده شیوع پیدا می‌کنند. بنابراین باید مسواک‌ها را با روش مناسب استریل و ضدعفونی کرد.
 
به گزارش شفاآنلاین:مسواک‌ها محیط مناسبی برای رشد و پرورش باکتری‌ها هستند و اکثر مسواک‌ها حاوی ۱۰۰ میلیون میکروب و باکتری‌های خطرناک مانند «ایی. کولی» هستند بنابراین استریل نمودن مسواک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.   
 
گونه باکتری‌ها از دندان به مسواک منتقل می‌شوند؟
مسواک بستری مناسب برای رشد انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها از جمله عاملان آنفولانزا و سرما خوردگی‌ می‌باشند. به همین دلیل انجمن ملی دندان پزشکی توصیه می‌کند که هرسه ماه یکبار مسواک خود را تعویض و حداقل یکبار در هفته آن را ضد عفونی کنید.
 
مطالعات نشان می‌دهد که استفاده نادرست از طرفین مسواک سبب تجمع باکتری‌ها می‌شود. هرچه مدت زمان استفاده از مسواک و عدم ضد عفونی آن طولانی‌تر باشد خطر تجمع میکروارگانیسم‌های مضر نیز بیشتر خواهد بود. عاملی دیگر که باید در نظر گرفت، تیوب خمیر دندان می‌باشد.
 
درصورت استفاده مستقیم از دهانه تیوب خمیر دندان برروی رشته‌های موئی مسواک آلودگی گسترش میابد. هنگامی که خمیردندان را بر روی رشته‌های موئی می‌فشارید تماس آن‌ها با یکدیگر سبب آلودگی می‌شود. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حتی پس از ضد عفونی نیز امکان آنکه مسواک بتواند باکتری‌های مضر را افزایش دهد وجود دارد.
 
دهان انسان حاوی مجموعه‌ای از میکرو ارگانیسم‌ها است. طبق خبرنامه‌ای که انیستیتوی ملی بهداشت اظهار داشت، تقریبا ۷۰۰ کلاس باکتری، قارچ و میکروب‌های مختلف در دهان تمامی انسان‌ها یافت می‌شود، اما بر خلاف نام میکروب، تمامی آن‌ها برای بدن مضر نیستند در حقیقت میکروارگانیسم‌هایی که در بدن انسان ساکن هستند از میزبان خود محافظت می‌کنند بدان صورت که هربار که مواد غذایی وارد دهان می‌شود میکروارگانیسم‌های خوراکی به عنوان یک بازرس عمل می‌کنند و در عین حال باکتری‌های مضر داخلی مانند پلاک‌ها را در مقابل باکتری‌های سمی خارجی محافظت می‌کند.
 
آیا استفاده از مسواک‌های آلوده شما را بیمار می‌کند؟
خوشبختانه باید گفت که دفاع بدن در مقابل باکتری‌های مسواک به قدری هست که دچار عفونت ناشی از میکرب‌های روی مسواک نشویم به همین دلیل ما به درستی خبر از شواهد میکربی روی مسواکی که در دستشویی یا هر جای دیگر قرار می‌دهیم نیستیم.
 
راه‌های پیشگیری از آلوده شدن مسواک
قبل از طریقه استریل کردن مسواک بهتر است با راه‌های پیشگیری از آلوده شدن مسواک آشنا شوید:
 
مسواک را در دستشویی و نزدیک توالت قرار ندهید
گذاشتن مسواک در جای مسواکی در دستشویی‌های نزدیک توالت سبب آلوده شدن مسواک می‌شود، زیرا هر توالتی گاز‌های آلوده در هوا پراکنده می‌کند پس تا آنجا که امکان دارد مسواک را جایی دور‌تر از توالت قرار دهید.
 
قبل از مسواک زدن، مسواک را بشویید
حتما قبل از مسواک زدن دستان خود را با آب و صابون بشویید و سپس مسواک خود را بعد از هر بار مصرف به دقت شستشو دهید.
 
مسواک خود را خشک نگه دارید
باکتری‌ها بیشتر در محیط مرطوب زندگی می‌کنند بنابراین سعی کنید بعد از استفاده از مسواک درپوش مسواک را نگذارید، زیرا گذاشتن درپوش سبب می‌شود رطوبت مسواک حفظ و محیط هر چه بیشتر مستعد رشد باکتری‌ها شود.
 
مسواک را به حالت ایستاده قرار دهید
مسواک را در جایی که مستقیم باشد، قرار دهید و از گذاشتن آن به صورت افتاده روی هر سطح اجتناب کنید.
 
هر گز از مسواک دیگران استفاده نکنید
مسواک خود را به دیگران ندهید و از مسواک آن‌ها استفاده نکنید و حتی مسواک خود را در نزدیکی مسواک دیگری قرار ندهید تا باکتری‌ها از یکی به دیگری منتقل نشود.
 
مسواک خود را بعد از مدتی استفاده دور بیاندازید
هر سه تا چهار ماه یکبار مسواکتان را دور بیاندازید.
 
روش‌های استریل کردن مسواک:
استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده یو وی:
برای استریل کردن مسواک یک دستگاه ضد عفونی کننده مسواک یو وی بخرید. در این روش با استفاده از نور ماوراء بنفش مسواک استریل می‌شود. تحقیقات ثابت کرده است که این دستگاه راهی موثر در از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد. طی یک مطالعه ثابت شد که این دستگاه بطور متوسط ۸۶ درصد از واحد‌های تشکیل دهنده کلونی باکتری‌ها را کاهش داده است.
 
استفاده از هیدروژن پراکسید:
مسواک را درون کاسه‌ای از هیدروژن پراکسید قرار دهید. این راه حل روزمره مسواک را به خوبی ضد عفونی می‌کند. کافی است پس از هر بار اتمام مسواک زدن آن را دریک فنجان هیدروژن پراکسید به مدت ۳-۵ دقیقه بخیسانید و سپس با آب داغ به خوبی شستشو دهید. تنها نکته منفی این روش آن است که باید زود به زود مسواک خود را تعویض کنید، زیرا امکان خراب شدن رشته‌های موئی مسواک وجود دارد.
 
استفاده از ماشین ظرف شویی:
آب داغ ماشین ظرف شویی می‌تواند باکتری‌های موجود در مسواک را از بین ببرد پس مسواکتان را در ماشین ظرف شویی قرار دهید و بدون شوینده با آبکشی ماشین، مسواکتان را ضدعفونی کنید.
 
استفاده از مایکروفر:
برای ضدعفونی کردن و یا استریل مسواک آن را یک شب، داخل فریزر یا ١٠ ثانیه با ماکروفر حرارت دهید.نمناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: