کد خبر: ۲۸۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 21
سونامی انتخابات با همان سرعتی که پدید آمد فرو خواهد نشست، این‌همه تنش و احساسات که جریان یافت با رعایت قانون انتقال در سیستم اعصاب گویی از یک قطعه چهارساله میلین* مستقیماً به حدفاصل دو قطعه میلین در انتخابات چهارسال دیگر منتقل خواهد شد.

شفاآنلاین>سلامت> بی‌تردید انتخابات اخیر ریاست جمهوری یک نمره صفر بزرگ در کارنامه جامعه مدنی ایران، که جامعه پزشکی هم بخشی از آن است به شمار می‌آید و این موضوع مستقل از نتیجه آن میباشد.

جامعه مدنی‌ای که هیچ نهاد مستقلی برای فعالیت‌های اجتماعی در دوران قبل و بعد از انتخابات ندارد و چون خرس قطبیِ پرواری، تا چند روز قبل از انتخابات به خواب زمستانی و بهاری و تابستانی و... می‌رود. جامعه پزشکی هم نهادهای متعدد با نام‌های گوناگون انتخابی، نیمه‌انتخابی و غیرانتخابی دارد، اما هیچ‌کدام آن‌ها تا روز انتخابات مستعجل، هیچ برنامه و درخواست روشنی برای ارائه به کاندیداها نداشتند؟

در دموکراسی‌های مدرن احزاب و انجمن‌های صنفی از مدت‌ها پیش از انتخابات و اساساً مستقل از انتخابات در مورد مسائل مختلف جامعه، حتی مسائلی که ممکن است تنها ارتباط غیرمستقیم با کار سلامت یا سایر شئون کشور داشته باشد، صاحبِ ‌نظری هستند، آن را پی گیری می‌کنند و درنتیجه رقابت انتخاباتی عمدتاً برای تحقق برنامه‌های اعلام‌شده‌ای است که مخالفان حاضر به انجام آن نشده‌اند. درخواست‌ها و شکایات جوامع پزشکی گاه حتی در تغییر دولت‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث سقوط یا اعتلای کاندیداهای مختلف می‌شود.

   چشم بانیان و بنیان‌گذاران مشروطیت و مردم‌سالاری در صدسال گذشته و پیروان راه آن‌ها روشن که این‌همه مؤسسات و نهادهایی که تنها بر اساس آن‌هاست که اعمال‌نظر اقشار مردم میسر می‌شود، تا چند روز قبل از انتخابات هیچ فعالیتی ندارند و به ناگاه همه‌چیز چون یک سونامی یا یک زلزله از راه می‌رسد. هرکس نه بر اساس عقل سلیم جمعی که خود را متعلق به آن می‌داند، نه از طریق کنشی که پیشاپیش عواقب مستقیم یا غیرمستقیم آن‎را عقل جمعی برایش روشن کرده و نه بر اساس آهنگ موزونی که از شیپوری ناظم برمی‌خیزد؛ بلکه تنها بر اساس برداشت‌ها و احساسات شخصی خود و در پاسخ به غرش مهیب و برهم‌زننده آن سونامی است که تصمیم می‌گیرد. مشروطیت و مردم‌سالاری بدون ابزارها و ملزومات بدیهی آن -احزاب و انجمن ها و مطبوعات جدی و مستقل نه‌فقط بازگشتی است به فرماسیون‌های پیشینی‌تر، بلکه این ابزارها هم ممکن است در جهتی معکوس،  با مهندسی افکار عمومی، اعمال‌نظر توانمندان را تسهیل هم بکنند.

 سونامی انتخابات با همان سرعتی که پدید آمد فرو خواهد نشست، این‌همه تنش و احساسات که جریان یافت با رعایت قانون انتقال در سیستم اعصاب گویی از یک قطعه چهارساله میلین* مستقیماً به حدفاصل دو قطعه میلین در انتخابات چهارسال دیگر منتقل خواهد شد.

 از فردا احتمالا همه‌چیز به روال معمول بر خواهد گشت. تحریم تنها به غر و متلک آن‌هم تنها در فضای مجازی تبدیل خواهد شد،  جنبش پیگیر اجتماعی با خواسته‌هایی ولو حداقلی ولی پیگیر همراه با اکراه عملی ازآنچه نپسندیده‌ایم پدید نخواهد آمد. آنکه رأی داد و شکست خورد هم به دنبال اصلاح برداشت‌های خود از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، رفتارشناسی آن و تلاش برای تشکل و تأثیر بر افراد و تدوین برنامه‌ای منسجم برای آن‌ها نخواهد رفت. آنکه در خلوت به پیروز ی دست یافت فقدان استراتژی و چشم‌انداز-همان برنامه کذایی- در جهت خیر عموم در کار خود را در سایه غنای تاکتیک‌های قوی اما کوتاه‌مدتش نادیده خواهد گرفت و سرمست پیروزی تغییری در نگرش‌های بنیادین خود نخواهد داد.

 «پیروزی اراده» همواره پدیده مطلوبی  نیست.
آسیاب روزمرگی، سیاهچاله فراموشی یا پیکار «اولیس»‌وارِ نان همه را در خود فرو خواهد برد.
راستی سنگی که سیزیف محکوم شد تا ابد به بالای کوه ببرد و هر بار دوباره سرازیر شود بی‌هیچ نتیجه‌ای، هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد؟

* کلیه عصب‌ها در سیستم عصبی دارای غلافی به نام میلین هستند که باعث انتقال پیام عصبی در آنها می‌شود. میلین دارای فواصلی است که انتقال عصبی از این فاصله تا فاصله بعد جهش می‌کند.دکتر بابک زمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: