کد خبر: ۲۸۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 19
تجمع‌‌های گسترده، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و قرار گرفتن تعداد زیادی از رأی‌دهندگان در مکان‌های سربسته، وضعیتی بود که در برخی از این مراکز به‌ویژه‌ مکان‌های شناخته‌شده رأی‌گیری که با حضور مسئولان و نامزدهای ریاست‌جمهوری همراه بود، دیده شد

شفاآنلاین>سلامت> مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی شعب جای گرفته در محله‌ها و خیابان‌های فرعی رعایت و در تعدادی از مراکز بزرگ و شناخته‌شده، به فراموشی سپرده شد

به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار 3انتخابات دیگر برگزار شد. با اینکه پیش از این بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به همه‌گیری‌ کرونا تأکید فراوانی شده بود، اما باز هم این پروتکل‌ها در تعدادی از مراکز رعایت نشد.

تجمع‌‌های گسترده، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و قرار گرفتن تعداد زیادی از رأی‌دهندگان در مکان‌های سربسته، وضعیتی بود که در برخی از این مراکز به‌ویژه‌ مکان‌های شناخته‌شده رأی‌گیری که با حضور مسئولان و نامزدهای ریاست‌جمهوری همراه بود، دیده شد؛ هر چند که در مقابل، این پروتکل‌ها در بسیاری از شعبه‌های رای‌گیری که در داخل محله‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی شهر، قرار گرفته بودند، رعایت شد؛ مثل چندین شعبه رای‌گیری که در خیابان کارگر شمالی قرار داشتند.

مدارس و مساجدی که به‌عنوان شعبه‌های رای‌گیری انتخاب شده بودند، صندوق‌ها را در حیاط محوطه و با فاصله قرار داده بودند و مردم بدون اینکه تجمعی شکل بگیرد، رأی خود را به صندوق می‌انداختند. نگهبان جلوی در هم درصورت ازدحام جمعیت از مردم می‌خواست تا بیرون منتظر بمانند و پس از خلوت شدن دوباره وارد شعبه شوند.

کمی بالاتر نگهبانان مدرسه‌ای که شعبه رای‌گیری بود، هم همین تذکر را به مراجعه‌کنندگان می‌دادند. آنجا حیاط بدون سایه بود و صندوق‌ها داخل راهرویی قرار گرفته شده بود. مردم در فاصله‌ کم، ایستاده بودند تا نوبت‌شان شود. نگهبان از مردم می‌خواست تا به شعبه دیگری که خلوت‌تر است، مراجعه کنند. 2شعبه رای‌گیری در خیابان عباس‌آباد هم شرایط مشابهی داشتند.

رای‌دهندگان به‌صورت پراکنده با پر کردن برگه‌ها، رأی خود را به داخل صندوق می‌انداختند. برخی یک ماسک و تعدادی هم 2ماسک بر صورت داشتند. عده‌ای خودکارهایشان را از جیب بیرون می‌آوردند و گروهی از همان خودکارهای مرکز استفاده می‌کردند.

مشاهدات خبرنگاران نشان می‌داد که در این شعبه‌ها مردم خود اقدام به رعایت پروتکل‌ها می‌کردند . به‌نظر می‌رسید که مردم در این شعبه‌ها برای خروج از مرکز و جلوگیری از تجمع عجله داشتند، اما این شرایط در تمام شعبه‌ها دیده نمی‌شد. یکی از   آنها، حسینیه ارشاد در تهران بود که به‌دلیل حضور چهره‌های سیاسی، همواره در چنین مناسبت‌هایی با ازدحام جمعیت مواجه می‌شود.
روز گذشته هم این مرکز با حضور قابل توجه مردم مواجه شد؛ هر چند که در ساعت‌های اول روز ازدحام جمعیتی در این مکان دیده نمی‌شد و مردم با فاصله در صف‌ها ایستاده بودند و ناظر وزارت بهداشت هم در مکان حضور داشت، اما هر چه به ساعت‌های ظهر و از آن طرف به ساعت‌های پایانی روز نزدیک می‌شد، بر شلوغی جمعیت هم اضافه می‌شد. چند ساعتی از آغاز رای‌گیری در این شعبه نگذشته بود که یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری وارد حسینیه شد و موجی از جمعیت او را همراهی کردند. مردم در تلاش بودند تا با این نامزد انتخابات صحبت کنند و همین مسئله، منجر به سخت شدن شرایط شد. این شرایط را در سایر مکان‌های شناخته‌شده برای رای‌گیری هم می‌شد دید.

ویدئوها و تصاویر منتشر شده از این مراکز، گویای رعایت نکردن ساده‌ترین پروتکل‌های بهداشتی بود؛ وضعیتی که پیش‌بینی کارشناسان حوزه سلامت و اعضای ستاد مقابله با کرونا درباره بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا پس از برگزاری انتخابات را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. در برخی از شعبه‌ها، تعدادی از مراجعه‌کنندگان حتی ماسک بر صورت نداشتند و اعلام می‌کردند، چون واکسن زده‌اند نیازی به این ماسک‌ها ندارند. نگهبانان و مأموران مسجدی در خیابان بهشتی آنها را بدون ماسک هم به داخل شعبه راهنمایی می‌کردند.

گرفتن اثر انگشت حذف شد
مسئولان وزارت بهداشت بر حضور ضابطان بهداشتی در شعبه‌های رای‌گیری تأیید می‌کنند. یکی از آنها جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس کمیته سلامت استان تهران است که روز گذشته اعلام کرد: «تعداد شعبه‌های‌ رای‌گیری دوبرابر و ساعت‌ اخذ رای هم برای جلوگیری از تجمع از 7صبح تا 12شب درنظر گرفته و اثر انگشت هم حذف شد. اگر مردم رعایت کرده باشند، با کمترین میزان انتقال ویروس مواجه می‌شویم.»

به‌گفته او، هر 10مرکز، یک ضابط ناظر دارد. با اینکه این مسئول تأکید می‌کند که ضابطان بهداشتی بر رعایت فاصله‌گذاری 2متری در شعبه‌های رای‌گیری نظارت داشتند، اما گزارش‌های میدانی از این مراکز، حکایت از رعایت نکردن این میزان فاصله در بخشی از شعبه‌ها دارد . با این همه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تا ظهر روز گذشته از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز رای‌گیری اعلام رضایت کرده و گفته بود که «جز یکی، دو شهر که تجمعات موقتی داشتند، تاکنون گزارش خاصی نرسیده است.»

 در این بین با اینکه قبلا بر رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی تأکید فراوانی شده بود، اما خبرهای به‌دست آمده از تعدادی استان‌ها حکایت از تکرار همین وضعیت دارد؛ یعنی رعایت پروتکل‌ها در مراکز خلوت‌تر و شلوغی و فراموشی کرونا در مکان‌های مهم و شناخته‌شده. یکی از ساکنان خرم‌آباد که به‌گفته خودش مبتلا به کروناست و دوران نقاهت را در منزل می‌گذراند، می‌گوید که صبح زود به مسجد محله‌شان مراجعه کرده تا قبل از شلوغی رأی خود را به صندوق بیندازد، اما رای‌گیری با تأخیر آغاز شده و مدت‌های زیادی در کنار سایر افراد معطل مانده است.
در خوزستان، قم، آذربایجان‌شرقی و حتی همدان هم شلوغی ناشی از تشکیل صف‌های طولانی هر چند در ساعت‌های خاصی ایجاد شد و مدت طولانی ادامه نداشت، اما باز هم به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی مثل فاصله اجتماعی منجر شد. یکی از شهروندان همدانی در این‌باره  می‌گوید: «اختلال در رای‌گیری الکترونیکی باعث معطلی شد. در این وضعیت گرما و شلوغی، مردم باید مدت‌های زیادی برای رفع این اختلال منتظر می‌ماندند. به‌نظرم اگر بلافاصله رای‌گیری به شکل دستی را اجرا می‌کردند، کار سریع‌تر پیش می‌رفت و مجبور نبودیم که در فضای بسته داخل مسجد این همه معطل بمانیم.»

یکی از مسئولان شعبه رای‌گیری در تبریز هم می‌گوید: «روز گذشته تمام تلاش نیروهای حاضر در این مرکز رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود؛ به‌طوری که از ورود همشهریان بدون ماسک جلوگیری و حتما به آنها ماسک ارائه می‌شد. البته شلوغی غیرقابل اجتناب بود، اما سعی کردیم این شلوغی‌ها بیشتر در فضای باز باشد و در داخل سالن که رای‌گیری صورت می‌گرفت، جمعیت کمتری حضور داشته باشند.»

اگر رعایت شده باشد، نگرانی نداریم
برگزاری مراسم‌های تجمعی اما همواره خطر بالا بردن موارد ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند. مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رقم خوردن پیک جدید کرونا در روزهای آینده توضیحاتی می‌دهد: «بسیاری از کشورها، در دوران پاندمی کرونا انتخابات برگزار کردند، اما شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی آنها بودیم؛ به‌ویژه آنکه زمان رای‌گیری هم طولانی‌تر شده بود و مانع از ازدحام جمعیت می‌شدند. در ایران هم اگر پروتکل‌ها به دقت رعایت شده باشد، ما نگرانی از رقم خوردن یک پیک دیگر کرونا را نخواهیم داشت.»

روز گذشته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به ایسنا گفت که وضعیت بیماری کرونا در کشور، در حال کنترل و موارد ابتلا رو به کاهش است. به‌گفته او، میزان اشغال تخت‌های بیمارستان هم کم شده است: «کاهش موارد ابتلا به‌دلیل رعایت پروتکل‌ها و روند طبیعی عملکرد پیک‌هاست. بیماری‌های اپیدمی به‌ویژه ویروسی، در 3 تا 4هفته به پیک می‌رسند و سپس شروع به کاهش می‌کنند.

این به‌دلیل ماهیت ویروس است. حالا با این توضیحات، مینو محرز درعین حال که صحبت‌های مردانی را تأیید می‌کند، اما نگران واریانت‌های جدید ویروس است: «جهش‌های جدید بسیار سریع‌‌الانتقال است؛ بنابراین باید حتما فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در تجمعات رعایت شود.
 از سوی دیگر در روزهای آینده هم با توجه به فرارسیدن فصل تابستان رفت‌وآمد بین‌شهری بالا می‌رود که همین مسئله می‌تواند منجر به انتقال ویروس از شهری به شهر دیگر شود.» به‌گفته او، در برخی شهرها، گزارش دیده شدن واریانت هندی کرونا داده شده و حتی در تهران هم این جهش دیده شده است. سرعت انتقال و شدت این جهش‌، از سایر جهش‌ها بسیار بیشتر است: «اگر می‌خواهیم پیک‌های قبلی در کشور تکرار نشود، باید برخی محدودیت‌ها در شهرها اجرایی شود؛ آن‌هم به‌صورت طولانی‌ مدت؛ چراکه این ویروس دوره نهفتگی طولانی دارد و جابه‌جایی آن می‌تواند به رقم خوردن پیک پنجم در بسیاری از شهرهای کشور منجر شود.»روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: