کد خبر: ۲۸۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 15
برخلاف اظهارات محققان این واکسن، هنوز میزان اثربخشی واکسن برکت به‌طور قطعی مشخص نیست. بنابراین هدف از آن لبخندهای ملیح در کسری از ثانیه برای جامعه مشخص شد!

شفاآنلاین>سلامت> این روزها عکس‌های سلبریتی‌ها به همراه لبخند ملیح و در هنگام تزریق واکسن کووایران برکت در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش شفاآنلاین: منتقدان بر این باورند که پشت آن لبخندهای ملیح هدف مشخصی پنهان شده است. حال دیروز در حالی مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت از سوی وزارت بهداشت صادر شد که هنوز آخرین مراحل مربوط به فاز ۳ این واکسن به اتمام نرسیده است.

برخلاف اظهارات محققان این واکسن، هنوز میزان اثربخشی واکسن برکت به‌طور قطعی مشخص نیست. بنابراین هدف از آن لبخندهای ملیح در کسری از ثانیه برای جامعه مشخص شد! با این تفاسیر برخی معتقدند به جای اینکه برای اعتمادسازی عمومی تنها با عده‌ای خاص از سلبریتی‌ها قرارداد بسته شود، تا آنها مقابل دوربین‌ها و عکاسان ژست بگیرند و بعد عکس‌ها را در صفحه‌های اینستاگرام به اشتراک بگذارند، که به فرض ترس مردم عادی از تزریق واکسن ایرانی بریزد. شاید بهتر بود مقالات علمی فازهای مختلف این واکسن را در رسانه‌ها منتشر می‌کردند. اگر چه محققان این واکسن می‌توانستند مقالات علمی را در اختیار مراجع معتبر بین‌المللی همانند سازمان جهانی بهداشت نیز قرار دهند تا در این صورت نه تنها ایرانی‌ها بلکه برای کل جامعه جهانی اعتمادسازی کامل شکل می‌گرفت. با این وجود وزارت بهداشت و محققان این واکسن راهی را پیش گرفتند که به گفته‌ کارشناسان حوزه بهداشت ضدتبلیغ است.

به هر حال دیروز مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت صادر شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در این خصوص گفت: «شب‌های زیادی نخوابیدم اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود، ولی دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم.» وی تاکید کرد: «مجموعه برکت از دیروز محموله‌ای را که آماده کردند، تحویل همکارانمان در معاونت بهداشتی می‌دهند که از هفته آینده به مجموعه واکسیناسیون کشوری خواهد پیوست.» از طرفی نمکی درخصوص واکسن پاستور و کوبایی اضافه کرد: «درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم. بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست.»

با این تفاسیر شبهاتی درخصوص تزریق انبوه واکسن کووایران برکت وجود دارد. زیرا براساس گزارش‌ها هنوز میزان اثربخشی آن مشخص نیست. چه بسا شاید همچون واکسن آسترازنکا بعد از گذراندن فاز۳ هم عوارضی از خود نشان دهد.

باید منتظر فاز ۳ بمانیم
در همین راستا علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته علمی کووید۱۹ گفت: معمولا عوارض جدی و خطرآفرین واکسن‌ها در فاز اول و دوم مشخص می‌شود. همچنین ما در فاز ۳ به دنبال کفایت و عوارض بسیار نادر هستیم. به همین دلیل واکسن برکت از لحاظ امنیت و کم‌خطر بودن در این پاندمی می‌تواند به ما کمک بزرگی بکند. با این حال اگر میزان اثربخشی را بخواهیم، باید منتظر اتمام فاز ۳ بمانیم. اینکه چرا وزارت بهداشت درخصوص مجوز اضطراری این واکسن عجله کرده را باید از مسوولان پرسید که براساس کدام اطلاعات اثربخشی و کفایت واکسن را مطمئن شدند و مجوز اضطراری آن را صادر کردند.

وی افزود: حال با تزریق عمومی واکسن برکت با چنین عجله‌ای احتمال دارد عوارض نادر آن را مشاهده نکنیم. همان‌طور که واکسن آسترازنکا با وجود اینکه پلتفرم جدیدی است و ما آشنایی با آن نداشتیم اما بعد از اتمام فاز ۳ و با تزریق انبوه در جوامعه مختلف عوارض نادری از جمله لخته خون از خود نشان داد. حتی متخصصان در مورد واکسن فایزر هم به همین مشکل برخوردند. در حال حاضر متخصصان در مقالات جدیدی که در خصوص واکسن فایزر ارائه کردند متوجه عوارض مایاکاردیت یا همان بیماری ماهیچه قلب شدند. به همین خاطر است که محققان و متخصصان این حوزه بر اتمام فاز ۳ واکسن‌های کرونا تاکید دارند. اگر چه برخی واکسن‌ها هم بعد از پایان فاز ۳ در تزریق انبوه از خود عوارض نادر نشان دادند.

واکسن برکت عوارض جدی
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی اظهارکرد: اکنون درخصوص اثربخشی واکسن برکت نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. تنها می‌دانیم عوارض جدی ندارد. در خصوص تعیین اثربخشی واکسن‌ها باید حتما روی ۲۰ هزار نفر در گروه سنی و جنسیت مختلف آزمایش شود و بعد می‌توان درباره آن صحبت کرد. در نتیجه با گذراندن فاز ۲ نمی‌توان میزان اثربخشی واکسن برکت را تعیین کرد.وی افزود: از طرفی پلتفرم‌های واکسن برکت و واکسن‌های چینی یکسان است. در حال حاضر دو مل واکسن مشابه برکت داریم؛ یکی واکسن سینوفارم و دیگری سینوواک است که هردو ساخته چین است. براساس مقاله‌های علمی و مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته میزان اثربخشی سینوفارم حدود ۷۸ درصد است و اثربخشی سینوواک حدود ۶۰ درصد است. به طورکلی پلتفرم واکسن‌های که ویروس کشته شده است، میزان اثربخشی‌های ۶۰ تا ۷۸ درصدی دارد. احتمالا میزان اثربخشی واکسن برکت هم در همین حدود باشد ولی ما همچنان منتظر پایان فاز ۳ این واکسن هستیم تا بتوانیم با اطلاعات بیشتری در این زمینه اظهار نظر کنیم.

فشار کمبود واکسن منجر به صدور مجوز «برکت» شد
ناجی با تاکید بر اینکه کمبود واکسن در کشور یکی از دلایل عمده عجله وزارت بهداشت درخصوص مجوز اضطراری این واکسن بود، گفت: وزارت بهداشت برای صدور مجوز واکسن برکت به چند‌ عامل اتکا کردند؛ یکی اینکه پلتفرم واکسن برکت مرسوم است و سال‌هاست که این واکسن در ایران مورد استفاده واقع شده است. بنابراین احتمال عوارض جدی آن بسیار کم است ولی با فشاری که در کشور به دلیل کمبود واکسن کرونا، احتمالا این مجوز اضطراری را صادر کرده است.
بنابراین فشار کمبود واکسن کرونا در کشور منجر به صدور مجوز اضطراری واکسن برکت شده است.

تزریق هر دو دوز باید از یک واکسن باشد
عضو کمیته علمی کووید۱۹ درخصوص تزریق دوز دوم واکسن برکت به جای سینوفارم نیز اظهار کرد: اینکه به جای دوز دوم واکسن سینوفارم واکسن برکت تزریق شود، اشتباه است. همچنین سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند دوز اول و دوم باید از یک نوع واکسن باشد، زیرا معمولا واکسن‌ها براساس پلتفرم‌های که ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه افراد دوز اول را سینوفارم تزریق کنند و دوز دوم را برکت ممکن است هیچ اتفاقی هم رخ ندهد ولی اینکه چقدر کفایت و اثربخشی دارد هنوز اطلاعاتی در این خصوص صورت نگرفته است. شاید میزان اثربخشی آن کمتر یا بیشتر شود، مساله اصلی این است که ما اطمینانی از اثربخشی آن نداریم زیرا اطلاعاتی در این باره وجود ندارد. چه‌بسا به گفته معاونت بهداشت وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای درخصوص تزریق دوز دوم برکت به جای سینوفارم ندارد و شنبه هفته آینده واکسن‌های دوز دوم سینوفارم افرادی که عقب افتاده تزریق می‌شود.

تاکنون واکسن برکت عوارض خاصی نداشته است
از سوی دیگر دکتر محمد رضا‌هاشمیان- فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران- واکسن برکت را رونوشت واکسن سینوفارم ‌دانسته گفت: تکنولوژی ساخت واکسن برکت به دلیل آنکه ویروس ضعیف شده است، پیچیده نیست و در واقع همانند واکسن سینوفارم چینی است. واکسن برکت همانند دیگر واکسن‌های ایران به روش سنتی ساخته شده است. در نتیجه از ابتدا هم مشخص بود که قابلیت تزریق را دارد همچنین براساس گزارش‌ها تاکنون عوارض خاصی از خود نشان نداده بنابراین کاملا ایمن است. چرا که به نظر می‌رسد واکسن‌های سینوفارم چینی از لحاظ حساسیت و آلرژیک نسبت به بقیه واکسن‌ها عوارض کمتری داشته‌اند. این در حالی است که به تازگی چین مجوز تزریق واکسن سینوواک را برای ضریب سنی ۳ تا ۱۸ سال صادر کرده است. به همین خاطر واکسن برکت هم از نظر تکنولوژی ساخت همانند واکسن‌های چینی است. وی افزود: اگر سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت در فاز ۲ این واکسن مجوز اضطراری آن را صادر کردند به این دلیل است که همگان می‌دانند این واکسن مشابه واکسن سینوفارم است.

بنابراین دارای عوارض جدی‌ای نیست. اگرچه هر واکسنی دارای عوارضی است و هیچ واکسنی ۱۰۰درصد ایمن نیست. همچنین عوارض‌های شایعه واکسن کرونا در دنیا، ضعف، بی‌حالی، تب و لرز است. البته عوارض پرخطرتری هم گزارش شده ولی به طور کلی واکسن برکت می‌تواند جامعه را از حالت پاندمی خارج کند. در اصل وقتی مشابه‌سازی صورت می‌گیرد، عوارض و ایمنی آن هم مشابه نمونه اصلی است. چه‌بسا به جای آن که مردم میلیون‌ها تومان بابت داروی رمدسیویر هزینه کنند، دانشمندان ایرانی به سرعت نمونه مشابه آن را تولید کردند و حالا قیمت آن در بازار ۷۰۰ هزار تومان است. بنابراین ایران دارای تکنولوژی و تجهیزات ساخت دارو و واکسن قوی است، به همین خاطر مسوولان می‌توانند سرعت واکسیناسیون را افزایش دهند.

برکت کپی نیست، شبیه سینوفارم و سینوواک است!
هاشمیان درخصوص اینکه واکسن کرونا رونوشت سینوفارم است، اظهار کرد: نوع ساخت واکسن برکت شبیه واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک است! تکنولوژی ام‌آر‌ای نیست و پیش‌تر ایران از این نوع تکنولوژی برای واکسن‌های قبلی استفاده می‌کرده است. ما در خصوص واکسیناسیون سابقه ۱۰۰ساله داریم.

روند کند واکسیناسیون
وی با تاکید بر اینکه سرعت واکسیناسیون در ایران بسیار کند است، تاکید کرد: یکی از عمده مشکلات ما این است که در ابتدای شیوع کرونا در ایران وزارت بهداشت به ایمنی گله‌ای اعتقاد داشت و به واکسن معتقد نبود. زیرا افرادی که در وزارت بهداشت حضور دارند، شرکت‌های مختلف تجهیزات پزشکی را دارند، به همین دلیل نان آنها به عدم تهیه واکسن برای مردم است تا هر چه بیشتر ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی را به مردم بفروشند. آنها هنوز هم علاقه چندانی به تهیه واکسن برای مردم ندارند. مشکل اصلی ما با وزارت بهداشت افرادی‌ هستند که درون وزارتخانه فعالیت می‌کنند که کادر درمان نیستند. بلکه عده‌ای سودجو هستند که برای منافع شخصی جان مردم را بازیچه قرار داده‌اند. به همین دلیل برای تهیه واکسن بیش از اندازه تعلل کردند. وگرنه از همان ۱۰ ماه پیش هم می‌توانستند واکسن اسپوتنیک را وارد کنند و هم از دانشمندان ایرانی استفاده کنند تا واکسن برکت و امثال آن زودتر به دست مردم برسد.

وی افزود: سرعت واکسیناسیون باید در کشور ۲۴ ساعته باشد که نیست! واکسیناسیون در برخی کشورها ۲۴ ساعته است اینکه در ایران تنها به ساعات اداری ختم می‌شود، وضعیت خنده‌داری است.

وزارت بهداشت واکسن‌هراسی کرد
دکتر‌هاشمیان درخصوص جو واکسن‌هراسی در کشور نیز گفت: چرا مردم نسبت به واکسن‌های کرونا حساس شدند؟! چون وزیر بهداشت اعلام کرد ما واکسن خوب و مناسب وارد کشور می‌کنیم. در حالی که وزارت بهداشت هیچ وقت نگفت واکسن بد کدام است. به همین دلیل برای مردم سوال شده که واکسن بد کدام است؟! به عقیده من تمام مشکلات ما از دل افرادی است که نسبت به واکسن در بین مردم دلهره ایجاد می‌کنند. اما بنده و همکارانم از ابتدا اعلام کردیم که ایران هر واکسنی را وارد کند یا بسازد ما آن را تزریق می‌کنیم. ولی وزیر بهداشت با صراحت گفت ما نمی‌خواهیم مردم را موش آزمایشگاهی کنیم در صورتی که درخصوص واکسن‌های ایرانی این حرف‌ها را نزد.

وی افزود: در حال حاضر وزیر بهداشت باید پاسخگویی مردم باشد که چرا روزهایی که عزیزان مردم پرپر می‌شدند به دنبال واکسن خوب بود و چرا آن زمان اسم واکسن بد را نبرد؟ واکسن‌ها هیچ تفاوت فاحشی با هم ندارند. در اصل واکسن خوب و بد وجود ندارد. در تمام دنیا مردم همه نوع واکسن را تزریق می‌کنند و به دنبال واکسن بد نیستند اما وزیر بهداشت مردم را به سوی واکسن هراسی سوق داد. زیرا او اعتقادی به واکسیناسیون نداشت. امیدواریم با روی کار آمدن دولت بعدی اعضای وزارت بهداشت به طور کلی تغییر کنند و همچنین منتظر پرونده‌های قضایی این افراد خواهیم بود. چرا که در این ۱۷ ماه وزیر بهداشت مقصر فوت تمام افرادی است که بر اثر کرونا جان باختند. تعلل در تهیه و تولید واکسن باعث افزایش فوتی‌ها در ایران شد و اینکه با سخنان متناقض مردم را دچار واکسن هراسی کردند. هم اکنون چنان واکسن‌هراسی بزرگی در کشور رخ داد که تمام قشر‌ها به دنبال واکسن خوب هستند در حالی که خوب و بد وجود ندارد. متاسفانه این روزها مردم به واکسن‌های ایرانی و خارجی مشکوک هستند. به عقیده من مقصر تمام اتفاقات وزیر بهداشت است.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در ادامه تاکید کرد: امروزه واکسن‌های قاچاق در ایران وجود دارد و مردم هم میلیون‌ها تومان بابت آن هزینه می‌کنند. در هر صورت دولت بعدی هم باید واکسن کرونا را خریداری و وارد کند زیرا نوع ایرانی کفاف جمعیت را نخواهد داد. چراکه واکسیناسیون تمام مردم با واکسن ایرانی بسیار طول می‌کشد و این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست.

دوز دوم برکت به جای سینوفارم توصیه نمی‌شود
دکتر‌هاشمیان درخصوص تزریق دوز دوم برکت به جای سینوفارم گفت: چنین موضوعی در دنیا صورت نگرفته است. تزریق دوز دوم هر واکسنی باید همانی باشد که فرد دوز اول آن را تزریق کرده است. تزریق دوز دوم واکسن دیگری علمی نیست و در دنیا چنین چیزی سابقه نداشته است. بنابراین دوز دوم برکت به جای سینوفارم توصیه نمی‌شود و در این خصوص حتما باید آزمایش‌هایی صورت بگیرد و سازمان بهداشت جهانی در این باره اظهارنظر کند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: