کد خبر: ۲۸۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 09
براساس گزارش‌هایی که رسیده است، تعدادی از هموطنان بر اثر تزریق واکسن‌های کرونا جان خودشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که هفته گذشته نیز در آلمان یک فرد بر اثر تزریق واکسن فایزر فوت کرد

شفاآنلاین>سلامت> واکسیناسیون علیه کرونا برای با اولویت گروه‌های در معرض خطر از بهمن سال گذشته در ایران شروع شده و توصیه می‌شود افرادی که نوبت‌شان می‌شود، حتما این واکسن را تزریق کنند. این در حالی است که تعدادی از این افراد بعد از تزریق واکسن فوت کرده یا دچار نقص عضو شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: البته پیش‌تر دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با رد هرگونه شایعه در مورد خطرات ناشی از تزریق واکسن ایرانی کرونا، گفته بود: «نخستین قدم و اولین فاز تولید واکسن‌ها در عرصه بالینی بر ایمنی‌زایی در برابر بیماری‌ها متمرکز است. همه واکسن‌ها نیز بر این اساس تولید می‌شوند و زیربنای آنها اثربخشی و ایمنی‌زایی در افراد است و نمی‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. هر دارو و هر اقدام درمانی مانند جراحی‌ها، با عوارضی همراه هستند. واکسن کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است عوارض سطحی و گذرایی داشته باشد اما آنقدر جدی نیست و نمی‌تواند منجر به آسیب‌های پایدار یا مرگ شود.»

با این حال براساس گزارش‌هایی که رسیده است، تعدادی از هموطنان بر اثر تزریق واکسن‌های کرونا جان خودشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که هفته گذشته نیز در آلمان یک فرد بر اثر تزریق واکسن فایزر فوت کرد. با این حال به قدری آمار فوتی‌ها بر اثر تزریق واکسن در دیگر کشورها شفاف است که در نمودارهای واکسیناسیون آلمان آمده است، در حال حاضر اگر روزانه به یک میلیون نفر واکسن کرونا تزریق شود از بین آنها یک نفر بر اثر عوارض واکسن فوت می‌کند. این در حالی است که تا پیش از واکسیناسیون، روزانه هزار نفر مبتلا می‌شدند و نیمی از آنها فوت می‌کردند. بنابراین برخلاف نظرات متخصصان بهداشت و درمان مرگ‌ومیر بر اثر عوارض واکسن در ایران هم وجود دارد اما با پنهان کردن آن این امر را کمی دچار شبهه کردند. چه بسا هر واکسنی از هر نوعی در جهان عارضه‌هایی داشته است. همچنین براساس گزارش‌ها شاید یکی از علل‌های فوت افراد بر اثر کرونا تداخل‌های دارویی و بیماری‌های زمینه‌ای آنها بوده است. به همین خاطر کارشناسان حوزه بهداشت بر این عقیده‌اند افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای یا آلرژیک‌ هستند حتما قبل از تزریق واکسن با دکتر مشورت کنند.

درد دل فرزاد بعد از فوت پدرش
فرزاد، چند روز پیش پدرش را بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا از دست داد. او در این خصوص گفت: از ابتدای گسترش کرونا تا هفته گذشته پدرم به دلیل بیماری زمینه‌ای به باغمان در زنجان نقل مکان کرد. پدرم سال‌ها از بیماری آسم رنج می‌برد. به همین خاطر با شیوع بیماری بیش از همه رعایت می‌کرد. مدتی پیش برای تزریق واکسن به او پیامک زدند و او هم از خدا خواسته به مرکز بهداشت زنجان مراجعه کرد. بعد از تزریق حدود دو روز تب و لرز داشت. روز سوم دچار تنگی نفس شد که ما فکر کردیم شاید آسم پدرم عود کرده و او را سریعا به بیمارستان منتقل کردیم و پزشکان گفتند حالش رو به بهبود است. اما متاسفانه پدرم سحرگاه روز بعد بر اثر سکته قلبی فوت کرد.
ناشنوایی بعد از تزریق واکسن
مینا یکی دیگر از افرادی که عضو خانواده‌اش دچار عارضه تزریق واکسن کرونا شده گفت: مادربزرگم حدود ۸۲ سال دارد. مدتی پیش وی را همانند دیگران برای تزریق واکسن به مرکز بهداشت بردیم ولی دو روز بعد از تزریق واکسن مادربزرگم دچار ناشنوایی شد. چند متخصص معاینه‌اش کردند. برخی دکتر‌ها گفتند شاید به دلیل لخته خون که یکی از عوارض‌ واکسن کروناست دچار ناشنوایی شده است.

پدرم همان شب تزریق، فوت کرد!
زنی به نام «هدیه» نیز در خصوص مرگ ناگهانی پدرش بر اثر تزریق واکسن کرونا گفت: پدرم ۷۶ سال داشت. او چند سال پیش عمل قلب باز کرده بود. روزی که واکسن زد کاملا صحیح و سالم بود اما متاسفانه همان شب و پس از تزریق واکسن سکته کرد و فوت شد. زمانی که او را از پزشکی قانونی تحویل گرفتیم علت مرگ را جویا شدیم که گفتند افرادی که مشکل قلبی دارند تا وقتی که از نوع واکسن مطمئن نبودند نباید واکسن را تزریق نمایند. پدرم در مرکز بهداشت سرپل ذهاب کرمانشاه، واکسن سینوفارم چینی تزریق کرد. ناگفته نماند قبل از تزریق به پزشک مسوول اعلام کردیم که پدرم قبلا عمل قلب داشته اما متاسفانه کسی توجهی نکرد. البته شکایتی هم نکردیم. به رسم ایل و طایفه‌ای فورا خاکش کردیم و حالا ما مانده‌ایم و غم فراغ پدر.

اسپوتنیک و آسترازنکا می‌توانند مرگبار باشند
در همین رابطه دکتر مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص احتمال فوت افراد براثر تزریق واکسن گفت: به عقیده من نمی‌توان صددرصد گفت که فوتی‌های بعد از تزریق واکسن مرتبط به واکسن است. البته افرادی بودند که بعد از تزریق واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دچار سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از لخته خون شدند و فوت کردند. اما تعداد این افراد بسیار کم است. اما واکسن سینوفارم چینی معمولا این عوارض را نشان نداده است. اما من بیمارانی را داشتم که بعد از تزریق واکسن سینوفارم هم باز به کرونا مبتلا شدند. ولی اینکه طرف فوت کند، تعداد انگشت‌شمار بوده و بعید می‌دانم به واکسن ارتباطی داشته باشد. چه‌بسا درخصوص چنین عوارضی هم در مقاله‌های واکسن چیزی گفته نشده است.
آمار دقیقی از فوتی‌ها نداریم!

این در حالی است که دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران درخصوص مرگ و میر بر اثر واکسن‌های کرونا می‌گوید: متاسفانه ما آمار دقیقی از مرگ و میر افراد بر اثر تزریق واکسن نداریم. اما اگر خانواده‌هایی که احساس می‌کنند، فرد فوت شده بر اثر تزریق واکسن بوده حتما باید به بیمارستان اطلاع دهند تا پزشکی قانونی کالبدشکافی کند و این موضوع را پیگیری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر گزارش فوتی مرتبط با واکسن در کادر درمان و افراد تهرانی نداشتیم، در سامانه هم موردی ثبت نشده است. اما امکان دارد فردی بر اثر بیماری زمینه‌ای فوت کند و خانواده‌ها به اشتباه فکر کنند که بر اثر تزریق واکسن فوت کرده. در صورتی که جواب این ابهامات را باید پزشکی قانونی با یافته‌های نمونه‌برداری علمی بدهد. بنابراین نمی‌توانیم فوتی‌های بعد از تزریق واکسن را به عوارض آن ارتباط دهیم. برای اثبات این امر حتما باید فرد فوت شده به پزشکی قانونی ارجاع داده شود. چرا که در اوایل واکسیناسیون هم یکی از اعضای کادر درمان بعد از تزریق واکسن فوت کرد و همه بر این تصور بودند که به دلیل تزریق واکسن فوت شده. در حالی که بعد از کالبدشکافی مشخص شد مرگ او ربطی به واکسن ندارد. بنابراین بعضا احتمال دارد افراد دچار عارضه‌هایی شوند و این همزمانی با تزریق واکسن می‌تواند شبهاتی به وجود آورد.

توکلی درپاسخ به اینکه آیا با تزریق واکسن کرونای ۱۴ روزه را فرد دوروزه می‌گیرد؟ اظهار کرد: خیر؛ همچین موضوعی استناد علمی ندارد. در واقع واکسن فقط سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا بدن آنتی بادی ترشح کند. در این راستا سلول‌های دفاعی بدن نسبت به ویروس واکنش نشان می‌دهند و سطح ایمنی افزایش پیدا کند. در این موقع فرد نسبت به بیماری کرونا تا مدتی ایمن می‌شود. ویروس کشته شده داخل واکسن به عنوان عاملی است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس تحریک کند، در اصل واکسن هیچ بیماری‌زایی ایجاد نمی‌کند.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر عارضه‌های محدود واکسن آسترازنکا گفت: با توجه به درصد عارضه‌ای که به نسبت کل تزریقی در کشور داشتیم، خیلی نادر بوده است. چرا که از بین واکسیناسیون کل کادر درمان شاید به تعداد انگشت‌شمار دچار عارضه واکسن شدند.
وی درباره اینکه تزریق فاز دوم برکت به جای سینوفارم چه عوارضی دارد؟ اظهار کرد: براساس منابع عملی چون هردو واکسن از ویروس کشته شده است، بنابراین مشکلی پیش نمی‌آید. از سوی فرد می‌تواند دوز دوم هر واکسنی که دارای پلتفرم کشته شده ویروس است را تزریق کند. تاکنون عارضه اینچنینی در جهان مشاهده نشده است.
توکلی در پایان بیان کرد: افراد برای اینکه از عوارض واکسن کرونا در امان باشند نیاز نیست عمل خاصی انجام دهند. افرادی که واکسینه شدند شاید بعد از ۴۸ ساعت ابتدایی دچار تب، سرماخوردگی و سنگینی بدن داشته باشند، این افراد با مصرف مسکن استامینوفن، مایعات فراوان و استراحت می‌توانند این بحران را به خوبی پشت سر بگذارند. البته اگر علائم فرد بیشتر شد بهتر است به دکتر مراجعه کند.

برخی افراد بعد از تزریق واکسن، کرونایی شدند
دکتر پیام طبرسی، عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران نیز درباره نقص عضو افراد بعد از تزریق واکسن گفت: اینکه برخی افراد ادعا کردند بعد از تزریق واکسن دچار نقص عضو شدند بسیار اشتباه است. چراکه افرادی بعد از واکسینه شدن به کرونا مبتلا شدند و به دلیل بیماری کرونا فوت کردند. برخی از آنها قبل از تزریق واکسن یا حین تزریق به کرونا مبتلا بودند اما اطلاعی نداشتند. بنابراین تزریق واکسن به فرد بیمار امری خطرناک است. به همین خاطر مرگ این افراد هیچ ارتباطی به واکسن ندارد. چه بسا واکسن فرد را کر یا دچار نقص عضو نمی‌کند.

وی افزود: در حال حاضر افراد زیادی در بیمارستان بستری هستند که واکسن زدند ولی مجدد به بیماری کرونا مبتلا شدند. چه‌بسا عارضه‌های واکسن امری شناخته شده است. اگر چه وقتی واکسن در چنین حجم بزرگی هم تزریق شود امکان دارد تعدادی هم دچار عارضه آن شوند. اما اینکه افراد زیادی به خاطر تزریق واکسن فوت کنند امری غیرعادی است.

حساس‌ها سراغ واکسن کرونا نروند
اظهارات برخی صاحب‌نظران تاکید دارند برخی افراد نباید واکسن کرونا را تزریق کنند. آنها که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، حتما قبل از تزریق واکسن کرونا از پزشک مرکز سوال کنند که آیا می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند یا خیر. در عین حال کسانی که سابقه هر نوع آلرژی جدی دارند، حتما بعد از تزریق واکسن یک ربع تا نیم ساعت در مرکز واکسیناسیون تحت‌نظر بمانند.همچنین اگر فردی بعد از تزریق واکسن، شوک آلرژیک شدید نشان داد، با دارو قابل درمان بوده و اصلا جای نگرانی نیست، اما کسانی که بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا واکنش آلرژیک شدید نشان دادند، نباید دوز دوم واکسن را دریافت کنند.

باید توجه کرد که حداکثر ایمنی واکسن کرونا چهار هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کروناست و ایمنی اولیه نیز چهار هفته بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا حاصل می‌شود، اما این ایمنی کامل نیست و باید حتما تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

در عین حال فاصله تزریق بین دو دوز واکسن کرونا، در واکسن‌های مختلف، متفاوت است و نباید اصرار کرد که دوز دوم واکسن را زودتر از موعد تزریق کرد زیرا ایمنی کمتری حاصل می‌شود.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: