کد خبر: ۲۸۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 08
یکصد نفر از روسای جمهوری، نخست‌وزیران و وزرای خارجه سابق جهان از گروه هفت خواسته‌اند با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی علیه کووید۱۹، به جلوگیری از بروز جهش‌های بیشتر در ویروس کرونا و تبدیل مجدد آن به یک تهدید بین‌المللی کمک کنند

شفاآنلاین>سلامت> یکصد نفر از روسای جمهوری، نخست‌وزیران و وزرای خارجه سابق جهان از گروه هفت خواسته‌اند با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی علیه کووید۱۹، به جلوگیری از بروز جهش‌های بیشتر در ویروس کرونا و تبدیل مجدد آن به یک تهدید بین‌المللی کمک کنند. این درخواست در آستانه برگزاری نشست رهبران گروه هفت کشور صنعتی در بریتانیا که از روز جمعه برگزار می‌شود، مطرح شده است.

به گزارش شفاآنلاین: جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به همراه رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن در این نشست حضور دارند. آنها خواهان اختصاص دوسوم بودجه ۶۶ میلیارد دلاری که برای واکسینه کردن کشورهای کم‌درآمد برای ویروس کرونا نیاز است، هستند.

رهبران سابق جهان در نامه خود به گروه هفت نوشته‌اند باوجود ناموفق بودن همکاری جهانی در سال ۲۰۲۰، سال جاری می‌تواند سرآغاز دوران جدیدی باشد. این نامه به رهبران این هفت کشور تذکر می‌دهد که سال ۲۰۲۱ را باید به «نقطه عطفی در همکاری جهانی» تبدیل کرد. روزنامه‌هایی همچون گاردین و ژاپن‌تایمز بخش‌هایی از نامه را منتشر کرده‌اند که در آن آمده است: عمل حمایتی از سوی گروه هفت و گروه بیست برای اینکه واکسن‌ها در اختیار کشورهای کم‌درآمد و میان‌درآمد قرار بگیرند عمل خیریه نیست بلکه در راستای منفعت راهبردی تمام کشورها است.

این در حالی است که بوریس جانسون به دلیل کاهش بودجه کمک خارجی با اعتراض شدید چندین نماینده از حزب خودش، حزب محافظه‌کار، روبه‌رو است. منتقدان می‌گویند این کاهش بودجه به مبارزه کشورهای فقیر با ویروس کرونا لطمه می‌زند. سنت دیرین بریتانیا این بوده که ۷/۰ درصد بودجه سالیانه خود را به کمک خارجی اختصاص دهد.

دو نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از حزب کارگر، تونی بلر و گوردون براون، افزون بر بن کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل و ۱۵ نفر از رهبران پیشین کشورهای قاره آفریقا جزو امضاکنندگان نامه هستند و از آن جمله اولوسگون اوباسانجو از نیجریه و اف دبلیو دی کلرک از آفریقای جنوبی است.

در حال حاضر میزان واکسیناسیون در آفریقای سیاه کمتر از ۲ درصد است، در حالی که در کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا، امارات،‌ بحرین و مغولستان اکثریت مردم واکسینه شده‌اند. بیشترین درصد کنونی واکسیناسیون در جهان در منطقه کوچک جبل‌الطارق است که در جنوب اسپانیا واقع شده و تحتالحمایه بریتانیا محسوب می‌شود. جبل‌الطارق تنها منطقه دنیا است که در آن هر فرد به طور میانگین بیش از دو دوز واکسن زده است.

نامه از رهبران گروه هفت و سایر کشورهایی که به صورت دعوتی در این نشست شرکت می‌کنند خواست تا تضمین کنند که در دو سال آینده سالی ۳۰ میلیارد دلار برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کنند.

براون تاکید کرد: برای گروه هفت این کار امر خیریه نیست بلکه جهت حفاظت از خود برای توقف روند گسترش، جهش و بازگشت ویروس است که می‌تواند همگان را به خطر بیندازد. او در بیانیه‌ای گفت: هزینه کردن به میزان ۳۰ پنس (۴۳/۰ دلار) به ازای هر شخص در هفته در انگلیس هزینه‌ای کوچک است که به منظور بهترین سیاست بیمه در جهان پرداخت می‌شود.

نظرسنجی‌ای‌ که سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید»، مستقر در لندن، انجام داده است نشان می‌دهد که بین مردم آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا پشتیبانی گسترده مردمی برای تامین بودجه ۶۶ میلیارد دلاری مورد نیاز برای واکسیناسیون جهانی وجود دارد. در بریتانیا ۷۹ درصد طرفدار چنین سیاستی بودند و در آمریکا هم دقیقا به همین تعداد. پایین‌ترین میزان حمایت در فرانسه بود که همچنان با ۶۳ درصد شامل اکثریت مردم می‌شد.

جانسون روز یکشنبه از همتایانش در نشست گروه هفت خواست تا «مقابل بزرگ‌ترین چالش دوران پس از جنگ جهانی دوم» به پا خیزند تا کار واکسیناسیون تمام شهروندان جهان تا پایان سال آینده (۲۰۲۲) پایان یابد. او اما هیچ جزئیاتی در مورد تامین بودجه و تشریک واکسن ارائه نکرده است.
نخست‌وزیر انگلیس که کشورش سریع‌ترین روند واکسیناسیون را در اروپا دارد گفت: از همکاران خود در G7 درخواست دارم به درخواست من مبنی بر بزرگ‌ترین عملیات پزشکی در تاریخ جهان، واکسیناسیون علیه کرونا، ملحق شوند تا یک بار برای همیشه به کابوس کرونا در جهان پایان دهند. درخواست جانسون درحالی مطرح می‌شود که کشورهای ثروتمند دنیا به احتکار واکسن کرونا متهم هستند؛ درحالی که کشورهای فقیر به دوزهای کافی برای ایمنی‌بخشی به مردم خود دسترسی ندارند.

بین چهره‌های اقتصادی امضاکننده نامه، سر ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت «ویرجین» از مشهورترین‌هاست. در متن نامه آمده: «در سال ۲۰۲۰ شاهد ناکامی همکاری جهانی بودیم، اما سال ۲۰۲۱ می‌تواند دوران جدیدی را آغاز کند. هیچ‌کس در هیچ‌ کجا از ویروس کرونا در امان نیست تا زمانی که همه در همه‌جا در امان باشند.» این نامه یادآوری می‌کند که صندوق جهانی پول، واکسیناسیون جهان را بهترین سرمایه‌گذاری عمومی در تاریخ خوانده است.

پیش از این روسای چند سازمان مهم بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی از کشورهای ثروتمند جهان خواسته بودند تا فورا واکسن‌های کرونا بیشتری به کشورهای فقیرتر جهان ارائه کنند که در غیر این صورت احتمال ظهور گونه‌های جدید کرونا در جهان و اتخاذ تدابیر محدودکننده اجباری جدید در سراسر دنیا وجود دارد.

این مقامات هشدار دادند که یک شکاف خطرناک میان کشورهای ثروتمند و فقیر جهان در مورد توزیع و در اختیار گرفتن واکسن کرونا در حال ایجاد شدن است.
مقامات این نهادهای بین‌المللی پیشتر عنوان کرده بودند: نابرابری‌ها در توزیع واکسن کرونا در جهان نه تنها باعث می‌شود که میلیون‌ها انسان در برابر این ویروس آسیب‌پذیر بمانند، همچنین باعث می‌شود تا گونه‌های جدید کرونا در جهان ظهور کنند که در نتیجه کشورهای پیشرفته مجبور به اتخاذ تدابیر محدودکننده جدید و قرنطینه اجباری شوند. اگر شرایط این گونه پیش برود، حتی کشورهای پیشرفته با برنامه‌های قوی واکسن کرونا نیز مجبور به اعمال تدابیر محدود‌کننده جدید عمومی خواهند شد.

۹ ماه تا رسیدن به ایمنی جمعی در برابر کرونا
این در حالی است که به نوشته بلومبرگ تعداد واکسیناسیون ضدکرونایی در کل جهان به دو میلیارد رسیده است، اما با در نظر گرفتن سرعت فعلی واکسیناسیون، به منظور واکسینه شدن ۷۵ درصد از جمعیت کل جهان و متعاقب آن تامین ایمنی جمعی، ۹ ماه دیگر زمان لازم است.
واکسیناسیون در برابر کرونا به شیوه‌ای نابرابر صورت می‌گیرد و این روند عمدتا به نفع کشورهای توسعه‌یافته جهان تمام شده است، در حالی که کشورهای کم‌درآمد دنیا برای تامین دوزهای واکسن کرونا در تقلا هستند. بر اساس این گزارش، ۲۷ کشور ثروتمند جهان در حال حاضر حدود ۲۹ درصد از واکسیناسیون کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند درحالی که این کشورها صرفا ۱۰ درصد از جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهند.

آمریکا و انگلیس از نظر انجام واکسیناسیون در مراحل اولیه پیشگام شده‌اند و چین بیشترین میزان دوز واکسن کرونا را در اختیار جهانیان قرار داده است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بعد از یک شروع آهسته،‌ اکنون در حال جبران عقب‌ماندگی خود در مسیر واکسیناسیون در برابر کرونا هستند.
چین در حال حاضر تقریبا دوسوم از ۳۶ میلیون دوز تقریبی واکسن کرونایی که به صورت روزانه در جهان تزریق می‌شود را به خود اختصاص داده است؛ اتحادیه اروپا در زمینه تعداد واکسیناسیون در جهان رتبه دوم را دارد و حدود ۶/۳ میلیون دوز به صورت روزانه تزریق می‌کند. هند نیز با تزریق روزانه ۶/۲ میلیون واکسن کرونا در جایگاه سوم قرار گرفته است. در آمریکا، ۴/۸۹ دوز واکسن کرونا برای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده است؛ این رقم با میانگین جهانی ۲۳ دوز برای هر ۱۰۰ نفر قابل قیاس است.

اگرچه دو میلیارد دوز واکسن کرونا معادل بیش از یک چهارم جمعیت کل جهان است، اما نسبت ایمنی ایجاد شده در برابر کرونا به مراتب کمتر از سطح بیان شده است چرا که بیشتر واکسن‌های مورد استفاده برای مهار بیماری کووید۱۹ جهت دوام و اثربخشی کامل به تزریق دو دوزی نیاز دارند و این در حالی است که برخی افراد صرفا یک دوز واکسن کرونا را تاکنون دریافت کرده‌اند.

برنامه آمریکا برای تقویت صدور واکسن کرونا
این در حالی است که آمریکا اعلام کرده ۷۵۰ هزار دوز واکسن به تایوان اهدا می‌کند. ژاپن نیز یک میلیون دوز واکسن کرونا به تایوان ارسال خواهد کرد.
این اقدام آمریکا و ژاپن سبب نارضایتی پکن شده است، چراکه چین تایوان را بخشی از کشور خود می‌داند.

مشکل اساسی تایوان عدم دریافت واکسن کرونا است. تاکنون شهروندان تایوانی واکسن تزریق نکردند. دلیل آن مانع‌تراشی پکن اعلام شده است. دولت تایوان تاکنون برای دریافت واکسن کرونای بیون‌تک- فایزر تلاش کرده اما با فشارهای پکن این تلاش‌ها به شکست انجامیده است.
دولت جو بایدن اخیرا از اهدای ۲۵ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند آسیایی و آفریقا و از جمله به تایوان خبر داد. بایدن پیش از این نیز اعلام کرده بود که آمریکا از لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا حمایت می‌کند.

طبق آخرین آمارها، بیش از یکصد و هفتاد میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد حدود سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: