کد خبر: ۲۸۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 04
چالش ما این است که مردم نمی‌دانند زمانی که درگیر این مسائل روانی هستند باید چه کاری انجام دهند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از رئیس دولت سیزدهم درخواست کرد: در اولین روز از تشکیل دولت، بیمه‌های پایه و تکمیلی را برای مردم کم درآمد وضع کنند.
به گزارش شفاآنلاین:محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره نامه ارسالی خود به رئیس جمهور با محتوای تشکیل کمیته مراقبت بعد از اتمام کرونا در کشور، گفت: سلامت روان به عنوان هسته سلامت و حتی مهمتر از سلامت جسم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بسیاری از اختلالات جسمی ریشه روانی دارند. کرونا طی یک سال و نیم گذشته مردم را تحت فشار روانی شدید قرارداده که واکنش های روانی و به تبع آن اختلالات روانی را در پی داشته است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: افزود: از همان روزهای اول به ستاد کرونا، مسئله سلامت روان را گوشزد کردیم و مهمترین هدف ما پیشگیری بوده است. به طور مشخص آنچه که سازمان نظام روانشناسی پیگیر آن است پیوستهای سلامت روان به همراه پیوست‌های پروتکل‌های بهداشتی است که در کشورهای دیگر مثل کره جنوبی هم مورد توجه قرار گرفته است.

حاتمی خاطرنشان کرد: روابط در خانواده و بین همکاران و مشکلاتی که با آن برخورد می‌کنیم باید در اولین فرصت به وسیله پیوست‌هایی در کمیته مقابله با عوارض روانی زیر نظر ستاد مقابله با کرونا تدوین و ابلاغ و استفاده شود وگرنه با سونامی اختلالات روانی پسا کرونا مواجه خواهیم بود.

وی درباره غربالگری سلامت روان به صورت قشری و نهادی، گفت: غربالگری می‌تواند با توجه به جامعه هدف‌های مختلف مثل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و یا گروه‌های در معرض خطر انجام شود. آمار دقیقی از وضعیت سلامت مردم نداریم. به همین دلیل به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم تا اینکار با کمک شهرداری انجام شود. چون شهرداری تهران نیرو و تمکن مالی لازم  را دارد.

حاتمی تصریح کرد: تا زمانی که مسئولیت این کمیته ذیل ستاد مقابله با کرونا تحت نظر روانشناسان  یا سازمان روانشناسی نباشد اقدام خاصی انجام نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور انتظارات سازمان روانشناسی از دولت سیزدهم را اینگونه بر شمرد: من از دولت سیزدهم می‌خواهم در دوران پساکرونا برای سلامت روان چه برنامه‌ای دارند؟ این مورد را به صورت شفاف به مردم بگویند.

وی اضافه کرد: در اولین روز از تشکیل دولت بیمه‌های پایه و تکمیلی را برای مردم کم درآمد وضع کنند تا بتوانند از خدمات مشاوره و روانشناسی استفاده کنند. مردم کم درآمد و در معرض خطر در حال حاضر از این خدمات بی بهره هستند.

حاتمی بیان داشت: مردم شاید نیاز زیادی به مراقبت‌های پزشکی نداشته باشند اما باید در خدمات مشاوره‌ای مهارت‌های زندگی در شرایط کرونایی، کنترل استرس و خشم، مهارت‌های ارتباطاتی را یاد بگیرند. باید فرهنگسازی استفاده از خدمات مشاوره‌ای در سطح ملی صورت بگیرد تا به سمت افزایش سطح سواد جامعه در این حوزه حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: چالش ما این است که مردم نمی‌دانند زمانی که درگیر این مسائل روانی هستند باید چه کاری انجام دهند.

حاتمی درباره آمار اختلالات روانی در شهر تهران گفت: اعتیاد، افسردگی و وسواس در دوره کرونا افزایش داشته است. در حال حاضر نوع برخورد خانواده ها با کودکان و نوجوانان که در حال حاضر بیشتر در خانه هستند از مهمترین مسائل در مراجعه مردم به دفتر و مراکز روانشناسی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: