کد خبر: ۲۸۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 30
از نظر ما توسعه خوابگاه‌ها موجب آسان‌تر شدن ازدواج می‌شود در همین راستا برنامه‌ریزی لازم را برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته‌ایم. با این کار مشکل هزینه اولیه زندگی، مسکن و جهیزیه نیز تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> طرح جوانی جمعیت پس از سال‌ها سکوت در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی دوباره مورد توجه نمایندگان فعلی قرار گرفت و پس از بررسی‌های مختلف در کمیسیون ویژه‌ای با همین نام و ذیل اصل 85 قانون اساسی تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت.

شفاآنلاین>سلامت> این طرح پس از تصویب درکمیسیون ویژه طرح جوانی جمعیت مورد اعتراضات گوناگون جامعه پزشکی، وزرای بهداشت و رفاه، کمیسیون بهداشت مجلس و سازمان نظام پزشکی قرار گرفت. طرح مذکور در زمان بررسی تطبیق آن با قانون اساسی و عدم مغایرت با شرع اسلام توسط شورای نگهبان رد و برای رفع ایراد به کمیسیون ویژه عودت داده شد. رئیس این کمیسیون اکنون از رفع اشکالات مطرح شده از سوی شورای نگهبان با دعوت از متخصصان و نمایندگان وزارت بهداشت خبر می‌دهد.

پوشش هزینه‌های بارداری
امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون ویژه مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در نشستی مجازی با عنوان چالش کاهش جمعیت در ایران که با حضور برخی از مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در مقوله ازدواج توسعه خوابگاه‌‌های دانشجویی مدنظر قرار داده شده است، گفت: «از نظر ما توسعه خوابگاه‌ها موجب آسان‌تر شدن ازدواج می‌شود در همین راستا برنامه‌ریزی لازم را برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته‌ایم. با این کار مشکل هزینه اولیه زندگی، مسکن و جهیزیه نیز تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود.»

بانکی‌پور همچنین در رابطه با پوشش بیمه‌ای درمان‌های ناباروری اظهار کرد: «هزینه درمان ناباروری بسیار بالا است لذا قرار شد این هزینه تحت پوشش بیمه قرارگیرد تا همه زوج‌های نابارور بتوانند بدون فشار مالی مشکلات عدم باروری را درمان کنند. البته هزینه‌های بارداری نیز در کشور بالا بوده و موجب شده تا استرس دوران بارداری افزایش پیدا کند، بنابراین در سند مذکور این هزینه‌ها لحاظ شده و قرار است بسته‌های بهداشتی تا زمان دو سالگی فرزند، در اختیار مادران قرار گیرد، همچنین زایمان طبیعی به طور کامل رایگان خواهد بود.»

رئیس کمیسیون ویژه مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس با بیان اینکه هزینه‌ها روی فرزندآوری تاثیر بسیار زیادی دارد، گفت: «ما تصمیم گرفتیم تا حق اولاد را دو برابر کنیم. کارمندان هم برای فرزندآوری هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرند همچنین تسهیلات قرض الحسنه‌ای نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.»

بانکی‌پور درباره چالش مسکن و تاثیر آن در فرزندآوری گفت: «الگوی آپارتمانی کشش یک یا دو فرزند بیشتر را ندارد. بنابراین مقرر کردیم تا به کسانی که فرزند سوم به دنیا می‌آورند زمین ١۵٠ تا ٢٠٠ متری به قیمت تمام شده بدهیم، این زمین در شهرهای بالای ۵٠٠ هزار نفر و کلان شهرها در شهرک‌های اطراف شهر یا زادگاه پدر و مادر اعطا و طی ١٠ سال هزینه آن به صورت اقساط دریافت می‌شود، ٢ سال اول نیاز به پرداخت هزینه نیست، ضمن اینکه ٣ دانگ زمین به نام خانم و ٣ دانگ دیگر به نام پدر خواهد شد.»

رئیس کمیسیون ویژه مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «نظام آموزشی ما باعث شده است که تحصیل کرده‌ها فرزند نداشته باشند و تسهیلاتی فراهم کردیم تا به سنوات اضافه شود و تا چند ترم اجازه مرخصی داشته باشند و بخشی از دروس مجازی شود.»

بررسی ایرادات مطرح شده به طرح جوانی جمعیت
بانکی پور در مورد مواد ۵٣ و ۵۶ طرح جوانی جمعیت و خانواده که مورد ایراد شورای نگهبان و مخالفت بسیاری از متخصصان جامعه پزشکی قرار گرفت، اظهار کرد: «رئیس کمیسیون بهداشت مجلس موافق بند ۵٣ و ۵۶ درباره غربالگری بود، در کمیسیون جمعیت ۶ متخصص و ۵ مشاور حضور دارند و ایراداتی هم که شورای نگهبان به طرح وارد کرده است آن چنان نیستند که محتوای طرح را تحت شعاع قرار دهد. ایرادات شورای نگهبان به این طرح دو تا سه مورد بود که ارتباط چندانی به وزارت بهداشت پیدا نمی‌کرد.»

وی درباره نامه وزارت بهداشت به شورای نگهبان و ایرادات وارده به طرح جوانی جمعیت و خانواده گفت: «وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت در رابطه با وظایف ستاد عالی جمعیت که تعیین کننده شاخص‌های جمعیتی است انتقاد داشت. بر اساس طرح تعالی جمعیت این ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است تا ناظر کمی و کیفی موضوع رشد جمعیت باشد و به موضوعات فرهنگی جمعیت رسیدگی کند. لذا قرار شد شاخص‌های سلامت محور را وزارت بهداشت تعیین کند و شاخص جمعیت که بیشتر فرهنگی است از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال شود.»

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با ایرادات مربوط به موضوع غربالگری نیز گفت: «بخشی از دستورالعمل‌های مربوط به غربالگری اصلاح شده است. این طرح با دستورالعمل اصلاحی وزارت بهداشت در حوزه غربالگری بسیار به هم نزدیک است.»

بانکی‌پور ادامه داد: «غربالگری چند سالی است که راه‌اندازی شده است. در سال‌های گذشته موارد انحراف از اصل کار شامل نتایج مثبت و منفی کاذب زیاد بود و وزارت بهداشت هم در حال بازنگری طرح خود است.»

تخمین 300 هزار سقط غیر قانونی سالیانه در کشور
سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در این نشست با اشاره به وضعیت سقط جنین در کشور، گفت: «سه نوع سقط جنین وجود دارد که شامل سقط‌های قانونی، جنایی و خودبه‌خودی است. سالانه حدود 12 هزار درخواست برای سقط جنین قانونی به پزشکی قانونی ارسال می‌شود که از این تعداد، بر اساس استانداردهای موجود، کمتر از 9 هزار سقط قانونی با تشخیص پزشکی قانونی و بر اساس قوانین کشور انجام می‌شود.»

برکاتی ادامه داد: «در وزارت بهداشت بررسی‌هایی در مورد سقط‌های جنایی که غیرقانونی است انجام داده که آمارهای آن در حال نهایی‌سازی است اما آخرین برآوردی که از سقط جنایی داریم این است که سالانه بیش از 300 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در رابطه با کفایت مراکز درمانی زوجین نابارور گفت: «در حال حاضر نزدیک به 100 مرکز درمان ناباروری در کشور وجود دارند که مراکز سطح 3 بوده و خدمات تخصصی و پیشرفته به زوجین نابارور ارائه می‌کنند. نیازی که احساس می‌شود مربوط به مراکز سطوح پایین‌تر است یعنی نیاز به مراکزی داریم که متخصصین زنانی که دوره‌‌های کوتاه‌مدت گذرانده‌اند بتوانند در سطوح پایین‌تر خدمات درمانی ارائه کنند تا زوجین نابارور زودتر غربالگری و شناسایی شوند و با خدمات درمانی ابتدایی‌تری موفق به باروری شوند.»

ادغام غربالگری ناباروری در نظام شبکه
برکاتی در ادامه از ادغام برنامه غربالگری ناباروری در نظام شبکه سلامت خبر داد و گفت: « این اقدام در دست اجراست و شاخص‌های آن در حال بارگذاری در سامانه سیب است. در شش شهرستان به‌صورت پایلوت این طرح اجرا می‌شود، مراکز سطح یک و دو نیز در حال گسترش بوده و دوره‌های کوتاه‌مدتی هم تعریف شده است تا در شهرستان‌های کشور که جمعیت زیادی نداشته و نیازی هم به تاسیس مراکز فوق‌تخصصی ندارند با سطح‌بندی تعریف‌شده بتوان خدمات تشخیصی زودهنگام و درمانی را به زوجین ارائه داد.»

وی با اشاره به طرح تعالی جمعیت و خانواده، گفت: «در این طرح منابع مورد نیاز برای افزایش جمعیت در نظر گرفته است؛ امیدواریم که با تامین این منابع و اجرای این طرح بتوان مشکل کاهش جمعیت را رفع کرد.»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی برای افزایش جمعیت کشور تصریح کرد: «ما از سال 96 دستورالعمل‌هایی را که در جهت تحدید جمعیت تدوین شده بود در وزارت بهداشت تغییر داده و ابلاغ کرده‌ایم. در خصوص دستورالعمل‌های غربالگری نیز تغییراتی صورت گرفته است که تا چند ماه دیگر ابلاغ می‌شود اما باید توجه داشت که تنها متولی حوزه جمعیت وزارت بهداشت نیست و در طرح تعالی در مجلس شورای اسلامی به سایر مباحث نیز پرداخته شده است.»

وی یادآور شد: «افزایش جمعیت دو بال دیگر نیز دارد که یکی شرایط فرهنگی و دیگری بخش اقتصادی است، من فکر می‌کنم نهادهای فرهنگی و اقتصادی در جهت افزایش جمعیت آن‌طور که باید، عمل نکرده‌اند.»

برکاتی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت طرح جوانی جمعیت پس از اعتراضات وزارت بهداشت و جامعه پزشکی به آن اظهار کرد: «موارد اعتراضی زیاد نیستند. کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس شورای برای بررسی ایرادات و اعتراضات نسبت به این طرح، مسئولان وزارت بهداشت را دعوت کرد و تا در کمیسیون حضور پیدا کنند. ما تا شروع ماده 51 با دوستانمان در مجلس رایزنی کردیم که به نظر وزارت بهداشت توجه و ایرادات برطرف شد و امیدواریم در مورد مواد بعدی نیز وزارت بهداشت را دعوت کرده و نظر کارشناسی در این رابطه را مورد توجه قرار دهند.»

برکاتی همچنین اظهار کرد: «طرح جوانی جمعیت و خانواده ذیل ماده 85 قانون اساسی مطرح شده است که در صورت تصویب در کمیسیون ویژه نیاز به طرح در صحن علنی و تصویب تمامی نمایندگان مجلس ندارد. از همین رو طرح پس از تصویب در کمیسیون ویژه برای بررسی تطبیق آن با قانون اساس و عدم مغایرت با شرع اسلامی به شورای نگهبان رفت.»

وی افزود: «این طرح توسط شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و قرار شد کمیسیون ایرادات آن را رفع کند. با توجه به این که طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی مطرح شده است در صورت رفع ایراد در کمیسیون ویژه و تایید شورای نگهبان طرح به صورت قانون در می‌آید. چنانچه طرح توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت بازهم به کمسیون ویژه ارجاع داده می‌شود و تا تایید نهایی این مسیر ادامه پیدا می‌کند البته احتمال ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وجود دارد.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: