کد خبر: ۲۸۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 29
یکی از برنامه‎هایی که باید در نظام سلامت کشور اجرایی می‌شد، تعیین راهکار برای جلوگیری از ارجاع بیمار از بیمارستان‌های دولتی به خصوصی بود

شفاآنلاین>سلامت> طبق گزارش ها فقط 29 درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرایی شده اما چرا؟

به گزارش شفاآنلاین: طبق گزارش کمیسیون بهداشت فقط 29 درصد احکام برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت اجرایی شده است. رئیس این کمیسیون و معاون حقوقی وزیر از چرایی بر زمین ماندن این احکام گفته اند

مصطفی عبدالهی- 29 درصد یا 60 درصد؟ کدام درست است؟ صحبت از میزان اجرای احکام برنامه ششم توسعه کشور در حوزه سلامت است؛ برنامه‎ای که سال آخر عمرش فرارسیده اما به گفته کارشناسان، در طول پنج‎سال فقط حدود 29 درصد اجرایی شده است.  قرار بود در برنامه ششم توسعه اتفاقات مهمی در حوزه سلامت رخ دهد، از جمله پیاده‌سازی کامل نظام ارجاع بیمار، ممنوعیت فعالیت پزشکان دولتی در بخش خصوصی و پوشش کامل نسخه‌نویسی الکترونیک. با این حال آن‌طور که سخنگوی کمیسیون بهداشت می‎گوید، میزان تحقق این برنامه‎ها فقط 29 درصد بوده است.

یک مثال ساده
یکی از برنامه‎هایی که باید در نظام سلامت کشور اجرایی می‌شد، تعیین راهکار برای جلوگیری از ارجاع بیمار از بیمارستان‌های دولتی به خصوصی بود. کاری که سال‌هاست به دلیل بالابودن تعرفه بخش خصوصی و نامتناسب‌بودن تعرفه بخش دولتی، انجامش را برای پزشکان توجیه‎پذیر می‎کرد. راه‌حل این مشکل مشخص بود؛ یا باید تعرفه بخش خصوصی پایین می‎آمد که با تورم‎های سالانه کشور امکان‎پذیر نبود، یا باید تعرفه بخش دولتی ارتقا پیدا می‌کرد که نیازمند بودجه سالانه و افزایش پلکانی بود؛ اتفاقا همین راه دوم انتخاب شده است اما تکمیلش زمان‌بر است و قطعا تا پایان امسال که سال آخر اجرای برنامه ششم است محقق نخواهد شد.

تقریبا هیچ!
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‎گوید: متاسفانه میزان اجرای اکثر برنامه‎های توسعه در کشور بین 30 تا35 درصد است و وضعیت برنامه‌های سلامت هم به همین شکل است. دکتر «حسینعلی شهریاری» می‎افزاید: طبق برنامه ششم، قرار بود نظام ارجاع بیمار اجرایی شود اما فقط در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی انجام شد که رضایت‌بخش نبود، باید سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر مکلف به خرید راهبردی خدمات سلامت می‌شدند، باید سطح‌بندی تمامی خدمات تشخیصی و درمانی طبق راهنماهای بالینی انجام می‌شد، باید نسخه الکترونیک فراگیر باشد و... . شهریاری می‌افزاید: با وجود این، تقریبا می‌توانیم بگوییم هیچ‎کدام از این برنامه‎ها به عنوان احکام اصلی برنامه ششم در حوزه سلامت اجرایی نشده و تنها در بخش‎هایی مثل نسخه الکترونیک اقداماتی داشته‎ایم که آن هم به لطف کرونا و ضرورت توسعه خدمات الکترونیک بوده است.

کوچ برخی احکام از برنامه ششم به هفتم
شهریاری ادامه می‎دهد: در کمیسیون بهداشت مجلس تلاش می‎کنیم برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه سلامت، مشکلات اجرایی نشدن برنامه ششم را احصا کنیم و قانون را طوری بنویسیم که قابلیت اجرا داشته باشد. البته علاوه بر خود قانون، نوع برخورد دولت و پیش‎بینی منابع مالی اجرای برنامه هم مهم است. رئیس کمیسیون بهداشت تصریح می‌کند: با بررسی همه این جوانب، برنامه هفتم توسعه نوشته خواهد شد و منتظر خواهیم ماند تا ببینیم آیا وزیر پیشنهادی بهداشت در دولت سیزدهم توان عملیاتی‎کردن آن را دارد یا نه؟

وزارت بهداشت:60 درصد محقق  شده است
اما وزارت بهداشت هم دراین‎باره توضیحاتی دارد که قابل توجه است. مهندس «طاهر موهبتی» معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت که در جلسه هفته گذشته کمیسیون برای بررسی اقدامات انجام‎شده حضور داشته است، می‌گوید: تاکنون از 60 حکم برنامه ششم در حوزه سلامت فقط 15 حکم بررسی شده، بنابراین نمی‌توان به طور قطعی میزان تحقق را اعلام کرد. موهبتی می‌افزاید: به گفته برخی کارشناسان به طور میانگین میزان تحقق همه برنامه‌های توسعه در کشور بین 29 تا 33 درصد است و درباره برنامه ششم نیز همین تحلیل وجود دارد. درباره احکام حوزه سلامت هم برخی میزان تحقق را 29 درصد می‎دانند اما همکاران ما در وزارت بهداشت در گزارشی که به مجلس ارائه کردند، اعلام داشتند 60 درصد محقق شده است؛ بنابراین مقرر شد مجلس به طور دقیق موضوع را بررسی کند.

     چرا برنامه‎های توسعه محقق نمی‎شود؟
از طاهر موهبتی معاون حقوقی وزیر بهداشت  درباره چرایی ناکامی برنامه‎های توسعه در کشور هم سوال می‎کنم و او دراین‏باره توضیحاتی می‎دهد. البته تاکیدش این است که این نظرات او در جایگاه حقوقی نیست و به عنوان یک کارشناس سلامت، مطرح می‎شود. دلایلی که موهبتی به آن اشاره می‎کند، شامل این موارد است:
* ما در تدوین برنامه‎های توسعه، آرزوهایمان را می‌نویسیم و طبیعتا این‎که فکر کنیم تنها با نوشتن آرزوها، می‎توانیم آن‎ها را محقق کنیم درست نیست.
* اصولا برنامه‎های توسعه، برنامه‎های کیفی‎گراست اما اگر شاخص‎گرا و کمی نباشد، امکان اجرای آن‌ها وجود نخواهد داشت.
* گاهی لایحه‎ای که دولت می‎نویسد در مسیر تصویب با تغییرات گسترده‎ای مواجه می‎شود که هرچند ممکن است این تغییرات کاملا کارشناسی باشد و طبق قانون دولت هم مقید به اجرای آن است، اما طبیعتا اختلاف قانون با لایحه، در روند اجرا تاثیر می‎گذارد.
* بسیاری از احکام برنامه توسعه نیازمند آیین‎نامه‎های اجرایی است که گاهی روند تهیه و ابلاغ آن تا 3 سال هم زمان می‎برد.
* برخی احکام نیازمند تامین اعتبار سالانه است اما ردیف اعتباری آن دیده نمی‎شود و طبیعتا اجرای برنامه منتفی خواهد بود. این ایراد، هم می‎تواند متوجه دولت باشد، هم مجلس. اما در یک آسیب‌شناسی درست نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه باید ایراد را بیابیم و رفع کنیم.
* بودجه‎های سالانه کشور باید برشی از برنامه توسعه باشد اما نه تنها این‎طور نیست بلکه گاهی کاملا خلاف آن نوشته می‎شود و راه قانونی برای تصویب این قوانین متضاد برنامه توسعه هم وجود دارد.
* نظارت بر روند اجرای برنامه توسعه هم بسیار کلیدی است. اگر قرار باشد نظارت‎ها سالانه یک‎بار انجام شود، کاری پیش نخواهد رفت اما به عنوان مثال اگر هر سه‎ماه یک‎بار انجام شود، جدیت در کار را هم بیشتر خواهد کرد. روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: