کد خبر: ۲۸۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 24
سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر قدرت باروری زوجین دارد.
شفاآنلاین>سلامت>خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: زنگ خطر کاهش جمعیت و افزایش سالخوردگی برای سال‌های آینده به دلیل افزایش ناباروری و عدم تمایل به فرزندآوری به صدا در خواهد آمد.

به گزارش شفاآنلاین:«شهناز ملکی» در گفت و گو با ایسنا  اظهار کرد: جمعیت یکی از مولفه‌های مهم تعیین کننده قدرت و ثروت در سطح کشورها است  و پرداختن به این مقوله و بررسی چرایی افت و خیزهای این موضوع می‌تواند به سیاست گذاران و تصمیم سازان کمک نماید تا با استفاده از ساز و کارهای موجود در راستای پویایی و بالندگی جمعیت گام بردارند.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه تغییرات نگران کننده‌ای نرخ باروری کلی و رسیدن این شاخص به زیر سطح جانشینی یعنی ۲.۱ فرزند برای هر زن در طول دوره بارداری طی سالیان اخیر در کشور، زنگ خطر جدی در خصوص کاهش جمعیت و سالخوردگی کشور در سال‌های آتی به صدا درآمده است، افزود: عواقب این کاهش نرخ باروری منجر به کاهش حجم و رشد جمعیت ملی، کاهش باروری و قدرت تجدید نسل، افزایش میانه‌ سنی و سالمندی جمعیت، پیامدهای اقتصادی، کاهش جمعیت در سن کار، کاهش رشد اقتصادی، پایین آمدن نرخ پس‌انداز خانواده، افزایش بار مالی نسل‌های جوان‌تر، افزایش بار تکفل، افزایش تقاضای بازنشسته‌های فعلی و فشار بر سیستم تأمین اجتماعی، شکاف‌های نسلی در اثر به هم خوردن توازن جمعیت نسل می‌شود.

وی در مورد قدرت باروری زوجین در سنین بالا، گفت: خانم‌هایی که تولد فرزند را به تاخیر می‌اندازند در خطر ناباروری هستند و توان باروری در این زنان از سن ۳۵ سالگی به طور مشخصی کاهش پیدا می‌کند. البته زوجین باید آگاهی داشته باشند که با افزایش سن؛ توان باروری کاهش و خطر اختلالات ژنتیکی افزایش می‌یابد بنابراین تاخیر در فرزندآوری با عوارض بارداری و زایمان همراه است و باید مراقبت‌های خاص این دوره مدنظر باشد.

ملکی به یکی از مباحث کاهش جمعیت یعنی تک فرزندی اشاره و خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهند تک فرزندانی که در کنار کودکان اقوام و یا در محیط مهدکودک قرار گرفته‌اند سایر کودکان، جای خواهر و برادر را برای تک فرزند نمی‌گیرد و این کودکان فاقد صفاتی همچون خوش بینی به آینده، وظیفه شناسی، قابل اعتماد بودن، رقابت جویی و خطر پذیری در محیط کار در دوران جوانی خواهند بود.

وی به داشتن روحیه‌ی احتمالی مستبدانه افراد تک فرزند و خصوصیات کمتر تعاملی و خونگرمی آنها اشاره کرد و افزود: تک فرزند هنگام ورود به جامعه از حیث رفتارهای تعاملی از مهارت کمتری برخوردار است، چرا که قرار بوده این مهارت را در آزمایشگاه خدادادی خانواده"در عمل" و با وجود خواهر و برادر یاد بگیرد. شایان ذکر است سوء رفتارهای جنسی از جمله تمایل به ارتباط با جنس مخالف در دختران تک فرزند بیشتر است. بنابراین تبعات منفی از دست دادن تک فرزند، بر جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و روانی والدین، از جمله ابتلا به افسردگی و بیماری‌های مزمن بسیار بیشتر از خانواده‌های چند فرزندی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوه زندگی افراد بر قدرت باروری آنها تاثیرگذار است؟ گفت: سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر قدرت باروری زوجین دارد.  عوامل تاثیرگذار بر باروری زوجین مواردی مانند سن، سیگار، وزن، تغذیه، ورزش، مواد محرک و مکمل‌ها، آلودگی محیطی و ناباروری، سفیدکننده‌های حاوی کلر و دیوکسین، فشار روحی، الکل، تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان‌ها، بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای را برشمرد.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از زوجین مبتلا به نازایی اولیه و ثانویه هستند و سال‌های متمادی در آرزوی فرزند هستند دانشگاه علوم پزشکی سعی کرده در سطح مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت زوجین مبتلا به نازایی‌های اولیه و ثانویه را بر اساس معیارهای مطرح شده شناسایی کند و به جهت هزینه‌بر بودن فرایندهای درمانی جهت باروری، این زوجین جهت دریافت خدمات حمایتی نازا به بنیاد برکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام ره (جهت زنان نازای ساکن روستا) و کلینیک فجر معرفی می‌شوند. در این مراکز هم با ارائه خدمات، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و حمایت مالی بالای‌۹۰% ، زوجین را به سطوح فوق تخصصی درمان ناباروری جهت انجام سه بار IUI و یکبارIVF  ارجاع می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: