کد خبر: ۲۸۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 23
روانپزشک مطرح کرد؛
جمال شمس اظهار کرد: کاهش خلق، به هم ریختگی زمان خواب و افکار ناراحت کننده می تواند از نشانه های استرس و نگرانی در دوران کرونا باشد.
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: کرونا سلامت روان زنان باردار را بیش از سایرین تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش شفاآنلاین:جمال شمس با اشاره به استرس و فشارهای روانی دوران بارداری درپاندمی کرونا اظهار کرد: کاهش خلق، به هم ریختگی زمان خواب و افکار ناراحت کننده می تواند از نشانه های استرس و نگرانی در دوران کرونا باشد.

وی با بیان اینکه دوران بارداری تغییراتی را به لحاظ فیزیولوژیک دربدن ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: خانم های باردار در این دوران به لحاظ خلقی دچار تغییراتی شوند که زود رنجی یکی از این نشانه هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تغییرات اجتماعی و جسمی از جمله مولفه هایی است که می تواند زنان باردار را با چالش هایی روبرو کند اظهار کرد: تمام این موارد به افزایش استرس و فشارهای روانی دامن می زند.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: به طور اتوماتیک روند بارداری، نحوه زایمان، شرایط جنین و سلامت جنین و نگرانی های نگهداری از نوزاد می تواند خانم های باردار را در شرایطی قرار دهد که درمقایسه با سایرین تحت استرس و فشار روانی بیشتری قرار گیرند.

شمس ادامه داد: استرس و فشارهای روانی می تواند خلق وخوی زنان باردار را دستخوش تغییراتی کند.

به گفته وی، تغییراتی در میزان اشتها، کاهش خلق و تغییر در ساعت خواب از جمله عواملی است که در برخی از زنان بادار دیده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه از زمان آغاز پاندمی کرونا ترس، استرس و نگرانی ناشی از ابتلا خانم های باردار به کرونا ویا انتقال بیماری به جنین بیشتر شده تاکید کرد: این موضوع که اگر مادر دچار کرونا شود چه مشکلاتی برای جنین ایجاد خواهد کرد و یا در صورت ابتلا تضمینی برای سلامت نوزاد وجود دارد یا خیر می تواند یکی از علل اصلی استرس ونگرانی زنان باردارتلقی می شود.

این روانپزشک تاکید کرد: بدون تردید کرونا مشغله ذهنی خانم های باردار را افزایش داده است.

شمس با تاکید بر اینکه به طور کلی شانس ابتلای افرادی که دچاراسترس و فشار روانی می شوند بیشتر از سایرین است گفت: این موضوع که احتمال افسردگی در افرادیکه به طور مستمر با فشارهای روانی روبرو هستند بیشتراست ارتباطی به روند بارداری و استرس های ناشی از آن نداشته و یک قانون کلی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه شرایط کرونایی وضعیت زنان باردار را نسبت به سایرین بیشتر تحت الشعاع قرار می دهد گفت: کم شدن انرژی، اختلال در تمرکز، ایجاد اشکالاتی در خواب و افکار ناراحت می تواند از نشانه های جدی و قابل بررسی باشد.

شمس افزود: اگرچنانچه خانم بارداری به یکباره دچار افت انرژی و یا اختلال در خواب باشد و یا مدام فکرهای ناراحت کننده به سراغش بیاید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند، این موارد علائمی هستند که مربوط به استرس و فشار روانی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ورزش های مناسب، تغذیه کافی، ارتباط و تعامل با سایرین نیز می تواند به میزان قابل توجهی اثرگذار باشد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: