کد خبر: ۲۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 22
ایالات متحده در حال حاضر حدود ۶۰۰۰۰۰ کودک بین ۱۲ تا ۱۵ سال را واکسیناسیون کرده است. اما انگلستان در حال واکسیناسیون بزرگسالان است و هنوز در مورد کودکان تصمیم نگرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>واکسیناسیون کودکان امری معمول و مورد قبول عموم است. تزریق واکسن های سرخک، اوریون، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه و … از چند هفتگی نوزاد شروع می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: ایالات متحده در حال حاضر حدود ۶۰۰۰۰۰ کودک بین ۱۲ تا ۱۵ سال را واکسیناسیون کرده است. اما انگلستان در حال واکسیناسیون بزرگسالان است و هنوز در مورد کودکان تصمیم نگرفته است.

آیا واکسیناسیون کودکان زندگی‌شان را نجات می‌دهد؟ پاسخ این سؤال پیچیده است زیرا ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. یک پرسش از بعد اخلاقی نیز وجود دارد و آن اینست که اگر واکسن‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده است را به کادر درمان و بزرگسالان آسیب پذیر در سایر کشورها ارائه بدهند، آیا جان‌های بیشتری نجات نمی‌یابد؟

خطر کووید در کودکان بسیار کم است

یک بحث علیه واکسیناسیون کودکان این است که آنها نفع چندانی ازواکسن کووید نمی‌برند.

پروفسور آدام فین، عضو کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس گفت: «خوشبختانه در این همه گیری کودکان به ندرت تحت تأثیر این عفونت قرار می‌گیرند».

عفونت در کودکان تقریباً همیشه خفیف یا بدون علامت است، که در مقایسه با گروه‌های سنی بالاتر که در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند، بسیار متفاوت است.

یک مطالعه در هفت کشور جهان که در لانست منتشر شده است، تخمین می زند که از هر یک میلیون کودک کمتر از دو نفر در طی همه گیری با کووید فوت کرده‌اند.

در حال حاضر در انگلیس فقط کودکانی که در معرض ریسک بالای ابتلا و نتایج جدی آن هستند واکسینه می‌شوند که شامل کودکان بزرگ‌تر با معلولیت شدید است.

واکسن‌ها بسیار ایمن هستند، اما خطر و منفعت آنها هنوز باید با دقت سنجیده شود.

برخی کشورها ممکن است از واکسیناسیون کودکان بهره مند شوند.

واکسیناسیون کودکان مزیت بالقوه دیگری نیز دارد مثلاً می‌تواند جان اطرافیان آنها را نجات دهد. این روش قبلاً برای آنفولانزا استفاده شده است. به کودکان بریتانیایی از ۲ تا ۱۲ ساله هر ساله اسپری بینی داده می‌شود که بیشتر برای محافظت از پدربزرگ و مادربزرگ آنها است. انجام همین کار با واکسن کووید می‌تواند به ایمنی جمعی کمک کند.

به نظر می‌رسد که تزریق فقط یک دوز واکسن، احتمال ابتلا به ویروس را حداقل به نصف کاهش می‌دهد و حتی کسانی که به آن مبتلا می‌شوند به میزان پنجاه درصد کمتر ناقل می‌شوند.

 ویروس کرونا، مدارس و کودکان

دکتر آدام کوچارسکی، از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، گفت: «شواهدی از احتمال انتقال در سنین دبیرستان وجود دارد، بنابراین واکسیناسیون می‌تواند در میزان کلی انتقال تأثیر بگذارد». اما در مورد ارزشمند بودن آن پاسخ جهانی وجود ندارد.

بیش از یک چهارم نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله در انگلیس در خون خود آنتی بادی ویروس کرونا دارند، با توجه به اینکه به ندرت احتمال دارد که هرکدام واکسینه شده باشند. بنابراین انگلیس و کشورهای مشابه می‌توانند بدون واکسیناسیون کودکان، ایمنی کافی برای جلوگیری از شیوع ویروس را داشته باشند.

آیا واکسیناسیون کودکان اخلاقی است؟

نکته‌ای که باید بخاطر داشته باشید این است که در صورتی که به کودک واکسن تزریق شود به چه کسی واکسن نمی‌رسد؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کشورهای ثروتمند باید برنامه‌های خود را برای مصون سازی کودکان به تعویق بیندازند و واکسنها را به سایر نقاط جهان اهدا کنند. پروفسور اندرو پولارد، که آزمایش‌های بالینی واکسن آکسفورد- آسترا زنکا را انجام داده، گفت که اولویت بندی کودکان از نظر اخلاقی اشتباه است.

پروفسور النور رایلی، ایمونولوژیست در دانشگاه ادینبورگ گفت: «اگر عرضه نامحدود واکسن وجود داشته باشد ما می‌توانیم به واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال ادامه دهیم، اما وجود ندارد».

«درنهایت این یک تصمیم سیاسی است که آیا فرزندانمان نسبت به بزرگسالانی است که دسته دسته در سایر نقاط جهان می‌میرند اولویت دارند یا خیر»؟

شفقنا زندگی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: