کد خبر: ۲۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۳ - 2014July 14
شفا آنلاين-عضو هیئت علمی پژوهشکده صنایع غذایی گفت: اغلب فرآوری آجیل و خشکبار در کشور ما به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می­شود.
به گزارش شفا آنلاين به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی علیرضا صادقیان با بیان این مطلب اظهار کرد: این نوع از روش­ها به دلیل نبود کنترل درست و علمی معمولاً سبب از بین رفتن ارزش تغذیه­ای آجیل و خشکبار شده که نه تنها برای بدن مفید نبوده بلکه می‌تواند زیان آور نیز  باشد.

وی گفت:‌ مغزها منبع بسیار غنی از ویتامین­ها نظیر A و E و املاحی چون فسفر، منگنز، کلسیم، آهن و سلنیوم هستند به‌علاوه، وجود اسیدهای­چرب ضروری امگا-3 و امگا-6 در این محصولات آنها را در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی ارزشمندتر ساخته است.

وی تصریح کرد: روش­های قدیمی فرآوری نظیر نمک­سود­کردن، خشک­کردن و دیگر مواردی از این قبیل، مواد مغذی آجیل و خشکبار را از بین برده و در برخی موارد با تولید ترکیبات مضر سلامت مصرف­کننده  را به خطر می‌اندازند به عنوان مثال افزودن بیش از حد نمک به پوسته بیرونی برخی از انواع آجیل و خشکبار  برای فرآوری سبب افزایش فشار خون شده که خود عوارض متعددی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: به علاوه، در برخی موارد فرآوری با روش­های غیر علمی و سنتی سبب فساد و مسمومیت این دسته از مواد غذایی می­شود. به عنوان مثال می­توان به مسمومیت­های غذایی ناشی از آلوده شدن آجیل و خشکبار با سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین اشاره کرد که مصرف آن عوارض جدی از جمله ابتلا به سرطان به دنبال دارد.

صادقیان با اشاره به پایین بودن بازده اقتصادی روش­های سنتی فرآوری آجیل و خشکبار خاطر نشان کرد: روش­های سنتی از آنجایی که بازده پایینی به لحاظ حفظ مواد مغذی و بهره‌وری انرژی داشته و سبب هدر رفتن بخشی از ماده خام می­شوند، از نظر اقتصادی صرفه مناسبی نداشته و سبب پایین آمدن سود بالقوه این صنعت می­شوند.

وی با بیان اینکه انجام پژوهش­های کاربردی در زمینه­های مختلف فرآوری و بسته­بندی می­تواند در اجرای درست این مراحل، تضمین سلامت محصولات و افزایش سود حاصله از فرآوری آن تأثیر بسزایی داشته باشد خاطر نشان کرد: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برای بهبود کیفیت فرآوری آجیل و خشکبار اقدامات زیادی در قالب طرح­های پژوهشی با بهره­گیری از دانش نوین انجام شده است.

عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: از جمله طرح­های انجام گرفته در پژوهشکده می­توان به انجام تحقیقات کامل در زمینه فرآوری و بسته­بندی پسته، زرشک و چند محصول راهبردی دیگر اشاره کرد.

صادقیان اضافه کرد: انجام تحقیقات کاربردی به دلیل ارائه راهکارهای جدید در نگهداری مواد مفید این دسته از مواد غذایی، سبب افزایش امنیت غذایی و ارتقاء سطح سلامت جامعه در تمام گروه­های سنی می­شود.

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: