کد خبر: ۲۸۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 16
در یک هفته اخیر پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند؛ این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند

شفاآنلاین>سلامت> دیروز درحالی رییس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته خوشبختانه از پیک چهارم کرونا عبور کرده‌ایم که برخی مسوولان و کارشناسان به دلیل تجعات مردم در انتخابات نگران شروع موج بعدی پاندمی در کشور هستند.

به گزارش شفاآنلاین: با این حال در یک هفته گذشته همه نمودارهای موج چهارم بیماری در کشور روند نزولی‌شان را ادامه دادند، اگرچه هنوز وضعیت با شرایط قبل از موج چهارم پاندمی در کشور تفاوت زیادی دارد؛ تعداد جان‌باختگان کرونا در ابتدای موج هفتگی حدود ۵۰۰ نفر بود، اما الان هر دو روز بیش از ۵۰۰ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت می‌کنند.

در یک هفته اخیر پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند؛ این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند. این یعنی در مجموع در این مدت ۲۳۲۵ نفر به جان‌باختگان کووید۱۹ در ایران اضافه شد. نسبت به هفته گذشته تعداد قربانیان ۹ درصد کاهش پیدا کرده است و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شده است. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور همچنان تمام نشده است.

از سویی در این مدت تعداد مبتلایان کرونا در کشور هم کاهش چشمگیری پیدا کرد و بالاخره در هفته اخیر هر روز آمار مبتلایان به زیر ۲۰هزار نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۱۵۹۹۸ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند.

این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر دقیقه ۱۱ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند، یا به نوعی هر ۴۵/۵ ثانیه یک زندگی در اثر ابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفت. این یعنی در مجموع در این دوره زمانی ۱۱۱۹۸۹ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند.

براین اساس تعداد مبتلایان نسبت به هفته قبلی ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است. اگرچه هنوز هم تعداد مبتلایان ۱۳/۲ برابر هفته اول فروردین است.از طرفی پس از مدت‌ها در یک هفته اخیر آمار روزانه بستری‌های کرونا به بالای سه هزار نفر رسید و حداکثر در روز ۱۷ اردیبهشت ۲۶۸۱ نفر در کشور به خاطر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند. در این مدت به طور میانگین هر روز ۲۳۲۴ نفر از مبتلایان کرونا بستری شدند. در این مدت در مجموع ۱۶۲۷۰ نفر بستری شدند و در مقایسه با هفته گذشته ۱۵ درصد تعداد بستری‌ها کاهش پیدا کرده است، البته که هنوز هم تعداد بستری‌ها ۹۵/۲ ابتدای موج چهارم کرونا در کشور است.

با این حال بخش زیادی از مسوولان نگران شروع موج بعدی کرونا هستند. چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در این رابطه گفته بود: «انتظار داریم خیزهای بعدی با وجود ویروس‌های جهش‌یافته وجود داشته باشد؛ خیزهایی که در آینده نه‌چندان دور با ویروس‌های جدید قابل پیش‌بینی هستند.» زالی افزود: «قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قطعا رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری همچنان به عنوان بهترین شیوه برای پیشگیری از این بیماری قلمداد می‌شود.» او افزود: «ویروس‌های جهش‌یافته در هنگام ورود بین ۱۰ تا ۱۵ روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می‌دهند. شرایط خیز چهارم به ‌دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقا همین سناریو برای ویروس‌های آفریقایی و هندی تکرار شود. البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک‌تر از ویروس هندی است.»

عادی‌انگاری‌ها منجر به پیک بعدی می‌شود
با این حال در کنار عده‌ای که دستورالعمل‌های بهداشتی را سخت‌تر از گذشته رعایت کرده‌اند، عده‌ای نسبت به آن بی‌تفاوت شده و گویا خسته از شرایط کنونی، عادی‌انگاری را در پیش گرفته‌ و همزیستی با کرونا را برگزیده‌اند آن هم بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی. عادی‌انگاری اجتماعی به گفته کارشناسان، احساس ناشی از خستگی روانی تداوم بحران است که زیر سایه بهره‌گیری از هنر رسانه، گفت‌وگو با مردم، تبلیغات صحیح و تکنیک‌های ارائه آمار واخبار از بین خواهد رفت. همچنین چندی پیش حسن روحانی رییس‌جمهوری هم در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود: رعایت مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی در کشور به طور متوسط ۶۱ درصد است و ۳۹ درصد از مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات نمی‌کنند. در همین راستا مهدی عسکری‌پور روانشناس و مدرس دانشگاه درباره علل این عادی‌انگاری و چگونگی کاهش و رفع این آسیب اجتماعی گفت: از منظر طبیعی، بشر اعتقاد به خطرات یک بحران را با گذشت زمان از دست می‌دهد و براساس این احساس، مخاطرات واقعه عادی می‌شود.

وی افزود: در بحران کرونا نیز مخاطرات بیماری به تدریج با گذشت زمان عادی می‌شود، به عنوان مثال اکنون کشور هند با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است، اما در این شرایط نیز گاه آداب و سنن سنتی و… توسط مردم انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این کنش‌ها و رفتارها در هر یک از کشورها مشاهده می‌شود و این در حالی است که براساس دستورات دینی هم حفظ جان واجب و بنابراین باید از خطرات احتمالی به ویژه در جامعه مسلمان ایران پیشگیری شود.

این روانشناس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین علل عادی‌انگاری اجتماعی در یک جامعه، تکرار مشابه و یکنواخت اخبار و اطلاعات واقعه است. تکرار همسان اطلاعات و آمار و ارقام مربوط به کرونا می‌تواند رویداد را برای جامعه عادی و در نتیجه مخاطرات را به دست فراموشی بسپارد.

تکرار «بدون تغییر» باعث عادی‌سازی واقعه می‌شود
عسکری‌پور با اشاره به مبحث تلقین در علم روانشناسی افزود: تکرار جملات انرژی‌بخش و مثبت نیز در علم روانشناختی به دلیل ثبت شدن این عبارات در ذهن و بنابراین عادی شدن این مثبت‌اندیشی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین باید گفت، تکرار «بدون تغییر» باعث عادی‌سازی واقعه می‌شود و به منظور کاهش و رفع این آسیب (عادی‌انگاری بحران) باید از تنوع در ارائه آمار و اخبار استفاده کرد. ساخت فیلم، انیمیشن و بهره‌گیری از هنر رسانه می‌تواند از عادی‌انگاری اجتماعی جلوگیری کند.
عسکری‌پور ادامه داد: گاه این تکرار برای پیشگیری از وحشت روانی جامعه هم اتفاق می‌افتد، اما کاهش این تنش اجتماعی نباید به عادی‌انگاری اجتماعی بینجامد و عمق فاجعه نادیده گرفته شود.وی اضافه کرد: ساخت مستند از بهشت زهرا(س) تهران، گفت‌وگو با بهبودیافتگان کرونا، مصاحبه با داغدیدگان و بازماندگان کرونا و… می‌تواند فاجعه را بار دیگر برای مردم روایت و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یادآوری کند.

این مشاور اضافه کرد: خستگی روانی ناشی از یکنواخت شدن زندگی به جهت شیوع کرونا هم در کاهش رعایت ضوابط بهداشتی موثر است. در حال حاضر به دلیل شیوع این بیماری زندگی یکنواخت شده و این مساله سبب خستگی شدید روحی، بی‌تفاوتی اجتماعی و در نتیجه عادی‌انگاری اجتماعی می‌شود.به گفته این مدرس، خانه‌نشینی دوران کرونا نیز اختلال اضطراب و افسردگی را افزایش داده و این تبعات روانی نیز بی‌تفاوتی عادی‌انگاری اجتماعی را رقم خواهد زد.
عسکری‌پور تاکید کرد: در این زمینه باید از مشاوران و کارشناسان روانشناختی بهره گرفت. آمار و اطلاعات کرونا را نزدیک به واقعیت، دور از وحشت، همراه با آموزش همگانی درباره این رویداد و اعمال سلیقه اصحاب رسانه بازنشر داد.

آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونا در ایران
طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور در حال حاضر سه شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور که از سوی اپلیکیشن ماسک اعلام و از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، با عبور کشور از موج چهارم کرونا، شهرستان‌های قرمز به سه مورد
کاهش یافت.

بر این اساس طبق آخرین آمار شهرستان‌ها، در حال حاضر سه شهر در وضعیت قرمز کرونا، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد کرونایی هستند. در عین‌ حال هیچ شهر آبی‌ای در کشور وجود ندارد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: