کد خبر: ۲۸۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 13
با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز افزایش می‌یابد. یکی از خطرات بسیار رایجی که افراد کهنسال با آن مواجه هستند مصرف نکردن میزان کافی مواد غذایی است.
شفاآنلاین>سلامت>متخصصان می‌گویند یکی از خطراتی که با افزایش سن کهنسالان را تهدید می‌کند، تغذیه ناکافی است.

 به گزارش شفاآنلاین:با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز افزایش می‌یابد. یکی از خطرات بسیار رایجی که افراد کهنسال با آن مواجه هستند مصرف نکردن میزان کافی مواد غذایی است.

متخصصان می‌گویند این موضوع دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. در این مطلب به اصلی‌ترین دلایل دخیل در این موضوع می‌پردازیم:

۱- مشکلات مرتبط با جویدن

نیازی به گفتن نیست که برای لذت بردن از غذا خوردن داشتن دندان‌هایی سالم ضروری است. از دست دادن یا سوراخ شدن دندان‌ها  یا بیماری‌های لثه می‌تواند فرآیند خوردن غذا را دردناک کند. از این رو، کهنسالان بیشتر ترجیح می‌دهند غذا‌های نرم مانند سوپ میل کنند.

متاسفانه افراد کهنسالی که از زوال عقلی رنج می‌برند نمی‌توانند دیگران را از بیماری‌های دهان و دندان خود مطلع کنند. همین موضوع کیفیت غذاخوردن آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بهتر است هر چند وقت یکبار افراد کهنسال به دندان پزشک مراجعه کنند.

۲- مصرف برخی دارو‌ها

به طور طبیعی با افزایش سن کمی از میزان حس چشایی افراد کاسته می‌شود. با این حال، مصرف برخی از دارو‌ها باعث ایجاد اختلال در حس چشایی می‌شود. اگر فرد کهنسالی در خانواده دارید و موقع خوردن غذا از بی طعمی آن گلایه و شکایت دارد، این موضوع نشان دهنده اختلال در حس چشایی است.

در این مواقع مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. اگر پس از مصرف داروی خاص این حالت ایجاد شده است، بهتر است پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. پزشک می‌تواند در صورت صلاحدید داروی دیگری را جایگزین آن کند.

۳- افسردگی

اتفاقاتی که در کهنسالی برای افراد رخ می‌دهد مانند از دست دادن همسر یا بستگان نزدیک می‌تواند بسیار غمگین کننده باشد. همین امر می‌تواند باعث افسردگی این افراد شود. افسردگی یا استرس می‌تواند منجر به سرکوب اشتها شده و در نهایت سوء تغذیه را به همراه دارد. بهتر است با این افراد درباره احساساتشان گفت‌وگو کنید. بسیاری از افراد زمانی که صحبت می‌کنند دچار سبکی شده و حالشان بهتر می‌شود. در موارد حاد مراجعه به روانشناس توصیه می‌شود.

۴- ناتوانی در پختن غذا

افراد کهنسال به ویژه آن‌هایی که به تنهایی زندگی می‌کنند گرچه از پخت و پز لذت می‌برند، اما به دلیل کهولت سن انجام چنین کاری برایشان سخت است. در صورتی که دیگران نمی‌توانند به طور دائمی مراقب این افراد باشد، بهتر است مواد غذایی مختلف را خرد و آماده طبخ کنند و آن‌ها را در داخل یخچال قرار دهند؛ همچنین هر چند وقت یکبار با مراجعه به افراد کهنسال، اقدام به پخت و پز برای آن‌ها کنید.

متخصصان تغذیه می‌گویند با اقدامات ذیل می‌توانید غذاخوردن کهنسالان را بهبود بخشید:

۱- به جای آنکه بر مواد غذایی مغذی تاکید کنید، غذا‌های مورد علاقه آن‌ها را درست کنید مگر آنکه به دلیل شرایط بیماری فرد باید از برخی مواد غذایی اجتناب کند.
۲- به جای ۳ وعده غذایی بزرگ، چند وعده غذایی کوچک در طول روز برای آن‌ها تهیه کنید.
۳- به جای آنکه به صورت انفرادی به آن‌ها غذا دهید، دورهم و با خانواده غذا بخورید.
۴- پیش از خوردن غذا، غذای کهنسالان را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
۵- از ادویه‌های مختلف برای طعم دار کردن غذا استفاده کنید.
۶- در زمان غذا خوردن به کهنسالان توجه کنید، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است از درخواست برای غذای بیشتر اجتناب کنند. در این موارد غذای اضافی را در دسترس آن‌ها قرار دهید.
۷- اگر برای افراد کهنسال استفاده از قاشق و چنگال دشوار است، از غذا‌های نانی مانند ساندویچ برای آن‌ها استفاده کنید.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: