کد خبر: ۲۸۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 12
هزینه‌های کلی و واقعی درمان کرونا در حال حاضر بسته به عوامل مختلف، از ۵۰۰ هزار تا بیش از ۴۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. هیچ گونه تعرفه ثابتی برای مخارج مورد نیاز بیماران کرونایی در کشور وجود ندارد

شفاآنلاین>سلامت> در حدود ۱۵ ماهی که از اعلام اخبار رسمی انتشار گسترش کووید۱۹ در ایران می‌گذرد، براساس آمار رسمی وزارت بهداشت حدود ۴۰ تا ۵۵ درصد جمعیت ایران با علامت و بی‌علامت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. البته این عدد بدون در نظر گرفتن ابتلای مجدد افراد است. در چنین شرایطی هزینه‌های سرسام‌آور بستری و داروهای کرونا برای اغلب بیماران و خانواده‌هایشان کمرشکن شده است. اگرچه در طول این مدت مسوولان به‌طور مکرر از رایگان بودن درمان کرونا در کشور صحبت می‌کنند، اما عده زیادی از بیماران کرونا برای تامین هزینه‌های درمان با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

به گزارش شفاآنلاین: در بیمارستان‌های دولتی به طور معمول از بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه و دارنده دفترچه‌، حدود ۳۰ درصد هزینه‌های درمانی دریافت می‌شود و ۷۰ درصد بر عهده بیمه‌ها است. اما بیمارستان‌های خصوصی در زمینه دریافت هزینه‌های پزشکی و درمانی از بیماران کرونایی تقریبا تابع هیچ یک از قوانین دولتی نیستند. به عنوان مثال، در حالی که هزینه ویزیت پزشک متخصص در بیمارستان دولتی ۲۰ هزار تومان است، این مبلغ در بیمارستان خصوصی تا ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر هم می‌رسد.

از طرفی به دلیل ازدحام جمعیت مبتلایان در اغلب بیمارستان‌های دولتی تخت خالی به راحتی پیدا نمی‌شود به همین خاطر خانواده‌ها مجبور می‌شوند، بیمار خود را در بیمارستان‌های خصوصی با هزینه‌های گزاف بستری کنند. البته برخی از بیمارستان‌های غیرخصوصی هم اعلام می‌کنند که با بیمه‌ها قرارداد ندارند و بنابراین هزینه‌ای مشابه بیمارستان خصوصی از بیمار مطالبه می‌کنند.

در هر صورت برخلاف وعده‌های مسوولان، بیماران کرونا در عمل با روی دیگری از واقعیت روبه‌رو هستند. هزینه‌های کلی و واقعی درمان کرونا در حال حاضر بسته به عوامل مختلف، از ۵۰۰ هزار تا بیش از ۴۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. هیچ گونه تعرفه ثابتی برای مخارج مورد نیاز بیماران کرونایی در کشور وجود ندارد و بسته به حال بیمار و اینکه در چه مرحله‌ای از پیشرفت بیماری باشد، تغییر می‌کند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از بیماران هم توان مقابله با بیماری را ندارند و فوت می‌کنند.

هزینه آزمایش پی‌سی‌آر
به طور معمول تعرفه آزمایش کرونا برای بیمار با دفترچه بیمه که بنا به تشخیص پزشک نیاز به بستری شدن داشته باشد، مشمول همان قانون ۷۰ درصد بیمه و ۳۰ درصد به عهده بیمار است، اما هزینه این تست در صورت نبود نیاز به بستری و در شرایط عادی، در بیمارستان‌های دولتی ۲۲۰ هزار و در بیمارستان‌های خصوصی تا ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد.با این حال بسیاری از آزمایشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف هزینه‌های بالاتری حتی تا ۶۸۰ هزار تومان از بیماران می‌گیرند و گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن است که در برخی موارد، شهروندان حدود یک میلیون تومان تنها برای تست پی‌سی‌آر هزینه کرده‌اند. اگرچه برخی آزمایشگاه‌ها برای اعلام جواب تست پی‌سی‌آر منفی- به درخواست فرد- تا دو میلیون تومان هم گرفته‌اند.

کمبود رمدسیویر در داروخانه‌های دولتی
رمدسیویر داروی نسبتا موفق در بهبود علائم بیماری کرونا است. هر بار که پیک کرونا در ایران رخ می‌داد این دارو هم نایاب و قیمتش روز به روز گران‌تر می‌شود. این در حالی است که در ۳۰ دی  سال ۹۹ طی مراسمی ملی، از تولید ایرانی داروی «آیورمکتین ۶ و ۳‌«، توسط محققان ایرانی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) رونمایی شد. آن  روز اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت، از توزیع این دارو برای درمان بیماری کرونا در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی خبر داده بود. همان زمان هم اعلام شد که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون از این دارو ایجاد شده است. اما برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد از داروی جدید «آیورمکتین ۳» خبری نیست و رمدسیویر هم در اغلب شهرهای ایران کمیاب شده است. در این میان دولت و سازمان غذا و دارو مکرر تحریم‌ها را عامل اصلی گرانی و کمبود داروهای کووید۱۹ در کشور می‌دانند. اما مشخص نیست مقصر راه یافتن داروهای کرونا در بازار سیاه کیست؟!

گلایه از گرانی داروی این بیماری در روزهای اخیر به جایی رسیده که دارویی همچون رمدسیویر تا ده‌ها میلیون تومان در ناصرخسرو معامله می‌شود. علی که برای تهیه دارو به ناصرخسرو رفته بود، در این باره می‌گوید: «چند روز پیش پدرم به بیماری کرونا مبتلا شد. ابتدا بیمارستان برای اینکه پدرم را بستری کند ۵۰ میلیون از ما گرفت. بعد از آن دکتر بیمارستان گفت باید داروی رمدسیویر و تعدادی داروی دیگر را برای پدرم تهیه کنم. برخلاف گفته‌های مسوولان، داروخانه بیمارستان اصلا داروی رمدسیویر نداشت و تمام داروخانه‌های دولتی را جست‌وجو کردم اما هیچ جا این دارو را نداشت. بنابراین مجبور شدم به ناصرخسرو بروم. ناصرخسرو انواع و اقسام داروهای کرونا را دست دلال‌ها دیدم اما با قیمت‌های گزاف. بالاخره ما داروی رمدسیویر را در ناصر خسرو پیدا کردیم اما هر عدد آن دو میلیون تومان شد. داروهای ریه پدرم نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشت. در کل ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارو و بیمارستان پدرم شد ولی بعد از این همه ماجرا دیشب پدرم فوت کرد.»

زهرا شهروند دیگری است که نسخه به دست از داروخانه شبانه روزی میدان فاطمی خارج می‌شود. او می‌گوید: «مادرم به کرونا مبتلا شده و در شهرستان بستری است. با هزار مشکل و گرفتاری در شیراز پزشک متخصصی پیدا کردم که به طور برخط مادرم را ویزیت کرد. دکتر در ابتدا برای مادرم «آیورمکتین۳» تجویز کرد که اصلا در داروخانه‌ها موجود نبود و مجبور شدم دوز ۶ آن را تهیه کنم. با مصرف «آیورمکتین ۶» مادرم بهبود پیدا نکرد و این بار پزشک آمپول رمدسیویر تجویز کرد.»
او با ابراز نگرانی از اینکه این  آمپول در هیچ داروخانه‌ای یافت نمی‌شود، افزود: «به هر  داروخانه‌ای مراجعه کردم این  آمپول را نداشت. گفته می‌شود باید حتما پزشک متخصص عفونی این  دارو را تجویز کند؛ ضمن اینکه در صورت تجویز توسط متخصص، باز هم این  دارو یافت نمی‌شود.» مشکل دیگری که برای بیماران وجود دارد آن است که سازمان‌های بیمه‌ای بسیاری از این داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

از طرفی بخش توزیع دارو در داروخانه شبانه روزی ۲۲ بهمن برای توزیع آمپول رمدسیویر نیز گفت: این آمپول به تعداد خیلی محدود با رقمی معادل ۷۰۰ هزار تومان موجود است. به هر نسخه فقط یک آمپول می‌دهیم. نسخه حتما باید توسط پزشک متخصص عفونی تجویز شده باشد و اگر بیمار در شهرستان است و پزشک عمومی تجویز کرده باشد، باید در همان شهرستان توسط پزشک متخصص ویزیت شود. نسخه هم حتما باید رویت شود و آن را حضوری ببینیم؛ یعنی نمی‌توان از طریق فضای مجازی نسخه را دریافت کرد.

واکسن و داروهای تقلبی موجود در ناصرخسرو
همه چیز از آنجا شروع شد که پای دلالان دارو هم به کرونا و دارو‌های این بیماری باز شد. با اعلام وزارت بهداشت قرار بر این بود که واکسن کرونا از هر نوعی که باشد به صورت رایگان و با رعایت اولویت گروه‎های پرخطر در اختیار عموم مردم قرار گیرد، اما به نظر می‎رسد این واکسن با قیمت‌‎های نجومی و انواع مختلف آن در بازار سیاه ناصرخسرو قابل خریداری است؛ دارو‌هایی که با قیمت‎های چند ده میلیونی به فروش می‎رسند و مردمی که حتی حاضر به فروش اسباب و اثاثیه منزل خود شده‎اند تا بلکه بتوانند جان عزیزانشان را نجات دهند؛ بنابراین با توجه به این اتفاقات سر در آوردن واکسن کرونا از این بازار و حتی انواع تقلبی آن دور از ذهن نبود. واکسن‌هایی که با قیمت‌‎های چند ده میلیونی به فروش می‎رسند و متاسفانه مردمی که همچنان برای حفظ جان خود و خانواده‎شان حاضر به خرید این واکسن‎ها هستند. اگرچه قسمت اعظم این واکسن‌ها تقلبی است که گاهی تزریق آنها منجر به فوت فرد می‌شود.این در حالی است که بسیاری از داروهای موجود در ناصرخسرو تقلبی است ولی مردم آن را به قیمت‌های گزاف خریداری می‌کنند. این آشفته‌بازار سبب شده تا بیماران و خانواده‌هایی که درگیر بیماری کرونا هستند، حتی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز بی‌اعتماد شوند، به طوری که مدام گله می‌کنند حتی در صورت تهیه اصل دارو، از کجا معلوم که این دارو واقعا به آنها داده شده و در بیرون دوباره به فروش نرسیده باشد؟

چندی پیش در همین راستا دکتر مینو محرز عضو کمیته ملی مقابله با کرونا می‌گوید: ناصرخسرو را ما دکترها با تجویزهای نابجا شلوغ کرده‌ایم. وقتی دارویی در داروخانه‌ها نایاب می‌شود، پزشکان باید داروهای خارجی آن را تجویز نکنند و به داروهای دیگری متوسل شوند. شاید کمی تاثیر داروهای ایرانی کمتر باشد اما در چنین شرایطی چاره‌ای نیست. با تجویز برخی داروها که ضرورت ندارد مردم را به دنبال نخود سیاه می‌فرستیم. همچنین مردم هم باید بدانند زیرا نیمی از داروهای موجود در ناصرخسرو تاریخ‌گذشته و تقلبی هستند. چه‌بسا پزشکان برای درمان کرونا باید طبق پروتکل‌های درمانی پیش بروند. پزشکان نباید داروی انتخابی برای بیمار تجویز کنند. از سویی داروی حیاتی که ۱۰۰ درصد علیه ویروس موثر باشد نداریم. با این حال بازار آزاد و ناصرخسرو همیشه بوده و هست. متاسفانه وزارت بهداشت و دولت باید در این امر نظارت کنند که در این چندساله نظارت موفقی نداشتند. داروی حیاتی کرونا اکسیژن، کورتون و داروی ضدانعقاد است که در تمام داروخانه‌ها موجود است. منتهی عده‌ای از پزشکان داروهایی را به بیمار کرونایی تجویز می‌کنند که اثری ندارد و حتی عوارض هم در پی دارد.

این عضو کمیته اظهار کرد: امروزه داروی فاوی‌پیراویر که مورد تایید کمیته علمی مقابله با کرونا نیست به طرز وحشتناکی در بین بیماران توزیع می‌شود. اکثر بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند از این دارو مصرف کرده‌اند. اگر بیماران به دنبال داروهای بی‌اثر بروند، زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند. تنها داروی رمدسیویر آن هم در زمان اوایل بیماری تجویز می‌شود. بنابراین اگر فردی دارویی را برای درمان کرونا تبلیغ می‌کند، مردم نباید به چاه او بیفتند. پروتکل‌های درمانی در سایت وزارت بهداشت موجود است. ما پزشکان در حال تقویت ناصرخسرو هستیم. همچنین داروی آزیترومایسین در درمان بیماری کرونا اثر ندارد و عارضه قلبی ایجاد می‌کند. فاوی‌پیراویر نیز عوارض کلیوی و کبدی بر جای می‌گذارد. وزارت بهداشت باید بر نسخه‌های پزشکی که این داروها را تجویز می‌کند نظارت کند. چه‌بسا بیمار برای تهیه این داروها هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: