کد خبر: ۲۸۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 11
در حال حاضر، تخصیص ارز برای واردات واکسن با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس جمهوری در اولویت تامین است. بنگاه‌های بزرگ توانمند می‌توانند در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند.

شفاآنلاین>سلامت> به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، یک‌میلیارد دلار برای تامین واکسن کرونا تخصیص داده شد

به گزارش شفاآنلاین: با وجود انتقادهای گسترده نسبت به سرعت پایین فرآیند واکسیناسیون کرونا در ایران، خبرهای تازه حاکی از این است که دولت برای تسریع این فرآیند، منابع ارزی قابل توجهی تخصیص داده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داده است: «میزان واکسن وارداتی نشان می‌دهد که در زمینه تامین و خرید واکسن خارجی جهشی رخ داده است. در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز در این خصوص بحث شد و در نهایت با صراحت تصمیم‌گیری شد که با وجود تنگناهای ارزی دولت، تامین واکسن یک اولویت باشد. در همین راستا یک‌ میلیارد دلار ارز برای تامین واکسن کشور اختصاص داده شد.»

او تاکید کرد: «مرحله اول مدیریت کرونا در کشور به‌عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است که باید تلاش شود هرچه سریعتر واکسیناسیون رایگان و عمومی در کشور انجام شود. 15 ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور گذشته است. این بیماری، همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. باید جامعه را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم تا تمام این ابعاد، نظارت و برنامه‌ریزی شود.»
در این بین، بخش خصوصی انتظار دارد که بخشی از این منابع ارزی تخصیص داده شده به بخش خصوصی اعطا شود تا بخش خصوصی با ارز نیمایی بتواند فارغ از محدودیت‌های دولتی، واردات واکسن کرونا را سرعت ببخشد. پیشتر نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری با واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی، موافقت کرده و با صراحت اعلام کرده بود: «هر شرکت خصوصی، هر بیمارستان، هر موسسه و فردی که می‌تواند از هر کجا واکسن مورد تائید وزارت بهداشت را با ارز نیمایی وارد و بین مردم تقسیم کند، این کار را انجام دهد.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم پیرو اظهارات رئیس جمهوری، اعلام کرده بود: «در حال حاضر، تخصیص ارز برای واردات واکسن با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس جمهوری در اولویت تامین است. بنگاه‌های بزرگ توانمند می‌توانند در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند.»

البته وزارت بهداشت بارها ‌اعلام کرده است که واردات واکسن از طریق بخش خصوصی، شروط متعددی دارد که شرکت‌های داوطلب باید حائز این شرایط باشند.

چندی قبل نیز حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به شروط واردات واکسن از طریق بخش خصوصی تاکید کرد: «در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی تنها‌ چیزی که برایمان مهم است، این است که شرکت واردکننده از طرف خارجی که کمپانی تولید کننده واکسن است، یک برگه نمایندگی داشته باشد که به تایید اتاق بازرگانی آن کشور و سفارت ما در آن کشور برسد. یعنی کسی که داوطلب واردات واکسن کرونا به ایران است، اولا باید یک شرکت دارویی مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد و دوما از طرف خارجی که تولیدکننده واکسن است، یک نامه نمایندگی برای ما بیاورد که اتاق بازرگانی کشور مبدا و سفارت ما در آن کشور، آن را تایید کند. بنابراین لازم است از سمت طرف خارجی یک نامه نمایندگی یا معرفی نامه مورد تایید داشته باشند.»

محمدی تصریح کرد: «بنابراین شرکت یا به‌طور مستقیم با شرکت تولیدکننده واکسن، قرارداد می‌بندد و کمپانی یک نامه به شرکت می‌دهد و می‌گوید شما نماینده کمپانی هستید یا یک معرفی نامه می‌دهد و می‌گوید شما می‌توانید از ما واکسن بخرید. شرکت آن نامه را باید به تایید سفارت ایران در آن کشور برساند و برای سازمان غذا و دارو بیاورد. حالت دیگر این است که یک‌سری شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی داریم که اصطلاحا عمده‌فروش بین‌المللی هستند که اعلام می‌کنند واکسن معتبر مورد تایید ما را دارند. در این حالت نیز شرکت، نامه نمایندگی یا معرفی نامه کمپانی را از عمده‌فروش بین‌المللی می‌گیرد و به تایید سفارت می‌رساند. یک نامه هم از واسطه گرفته و برای سازمان غذا و دارو می‌آورد. شرکت‌های خصوصی از این دو راه می‌توانند برای واردات واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کنند.»

واردات واکسن باید با نظارت و راستی آزمایی همراه باشد
اینکه یک میلیارد دلار ارز از چه کانالی به بخش دولتی و خصوصی تزریق شود و اینکه چطور مطمئن شویم این میزان ارز به طور کامل در مسیر تسریع واردات واکسن قرار بگیرد، دغدغه‌های بسیاری از فعالان حوزه سلامت است.

محمود الیاسی، عضو هیات مدیره انجمن مسئولان فنی شرکت‌های وارد کننده صنایع سلامت محور  تاکید می‌کند: «واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی باید توام با حساسیت و دقت ویژه‌ای باشد. اول اینکه باید راستی آزمایی شود و در این مسیر از کمک شرکت‌های خوشنام و شناخته شده در بخش خصوصی، استفاده شود. در وهله دوم نیاز است که نظارت جدی بر فرآیند واردات واکسن کرونا اعمال شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. با این پیش شرط‌ها‌ می‌توانیم بیشتر اطمینان پیدا کنیم که ارز تخصیص یافته برای واردات واکسن کرونا در مسیر کارشناسی هزینه می‌شود.»

او تصریح می‌کند: «قطعا واردات واکسن کرونا با کمک بخش خصوصی، می‌تواند فرآیند واکسیناسیون کرونا را در کشور ما سرعت ببخشد. فقط در این مسیر باید راستی آزمایی و نظارت بر بخش خصوصی نیز وجود داشته باشد تا فرآیند واکسیناسیون سراسری با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.»
این عضو مجمع عمومی انجمن داروسازان ایران، خاطرنشان می‌کند: «اینکه سرعت واکسیناسیون در ایران را با برخی کشورها‌ مقایسه کنیم، به نظرم تحلیل درستی نیست. هم از نظر جمعیت و هم از نظر محدودیت‌های واردات واکسن کرونا، شرایط ما با بسیاری از کشورهای همسایه متفاوت است. کشور ما برای واردات واکسن با مشکل جدی تحریم‌ها ‌مواجه است. در عین حال، میزان واکسن‌های موجود کرونا در جهان نیز بسیار محدود است. به همین دلیل، بسیاری از کشورها‌نیز برای واردات واکسن با چالش جدی مواجه هستند. در این شرایط، کمک گرفتن از بخش خصوصی با پیش شرط‌هایی که گفته شد، می‌تواند بخشی از مشکلات واردات واکسن را حل کند.»

واردات ۱۰ میلیون واکسن کرونا به کشور تا نیمه خرداد
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خارجی از چهار نوع واکسن اسپوتنیک روسیه، واکسن چینی، کوواکسین هند و آسترازنکا کره جنوبی وارد شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده است، تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دوز رسیده است.
صادق تبریزی، رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم خبر داد: «محموله جدید واکسن خارجی پنجشنبه این هفته یا حداکثر اوایل هفته آینده به میزان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد ایران می‌شود. اگر تامین واکسن کرونا طبق برنامه به خوبی پیش برود، پیش بینی این است که تا نیمه خرداد حدود ۱۰ میلیون واکسن کرونا به دست ما برسد.»
او ادامه داد: «تا آخر خرداد واکسن کرونای تولید داخل نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و واکسن پاستور که با مشارکت کوبا تولید می‌شود و واکسن کوایران برکت تا پایان خرداد تایید و تولید می‌شود و به دست وزارت بهداشت می‌رسد. پیش بینی این است که تا پایان خرداد حداقل دو واکسن ایرانی تولید داخل را در اختیار داشته باشیم. شاید هم زودتر به دست ما برسد. بعد از آن علاوه بر واکسن خارجی که تعداد آن زیاد نخواهد بود، با واکسن داخلی کار را جلو می‌بریم و به این ترتیب سرعت واکسیناسیون بیشتر می‌شود.»

آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا
چهار نوع واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو ثبت شده است که شرکت‌های خصوصی در صورت گرفتن مجوز واردات می‌توانند این واکسن‌ها‌را وارد کنند.

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار کرد: «با سازمان غذا و دارو توافق شده که پروفرم‌های مربوط به واکسن را خارج از نوبت و به صورت سریع اختصاص دهند. طی نامه‌ای نیز با واردات شش میلیون دوز واکسن موافقت شده است، اما الان ما ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به صورت آزمایشی وارد می‌کنیم تا مسیر، انبار، نحوه ثبت نام و غیره، آزمایش و مشخص شود. اگر همه مسائل به درستی پیش برود، هر هفته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوز واکسن وارد می‌کنیم تا شش میلیون دوز کامل شود.»
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو تصریح کرد: «برای واردات هر شش میلیون دوز مجوز داریم، اما ثبت سفارش در هر مرحله انجام می‌شود، چراکه پرداخت پول شش میلیون دوز در توان ما نیست. هنوز هیچ شرکتی ثبت سفارش انجام نداده یا ثبت سفارش آن تایید نشده است. واردات این ۱۰۰ هزار دوز واکسن نیز توسط یک شرکت انجام می‌شود.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای واردات واکسن فایزر وجود دارد یا خیر گفت: «سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند که واردات این واکسن اگر ساخت آمریکا نباشد مانعی ندارد، اما واردات واکسن فایزر در برنامه‌های ما نیست. البته در مورد همه شرکت‌ها‌ اطلاع ندارم، اما این سه شرکتی که قرار است واکسن را برای اتاق بازرگانی وارد کنند، چنین برنامه‌ای ندارد.»

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: «نکته مهم این است که بیش از چهار نوع واکسن در سازمان غذا و دارو ثبت نشده است. اگر شرکتی بخواهد فایزر وارد کند باید آن را ثبت کند که این پروسه به نوبه خود زمان‌بر است. فکر نمی‌کنم که کسی در جهت واردات فایزر تلاشی کرده باشد، چراکه ما فکر می‌کردیم واردات آن ممنوع است. اگر کسی بخواهد آن را وارد کند طبق مراحل ابتدا باید آن را ثبت کند.»

پیش شرط‌های واردات واکسن کرونا
موافقان واردات واکسن توسط بخش خصوصی بر این باورند که بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی جهت واردات واکسن یکی از راهکارهای تسریع تامین واکسن برای جمعیت است و می‌تواند به برنامه مقابله با کرونا کمک کند. از سوی دیگر نیاز کشور به واردات واکسن، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه در شرایط کنونی تحریم‌ها، به عنوان کمک بخش دولتی می‌تواند موثر باشد، اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که تمام واکسن‌های وارداتی باید در اختیار دولت قرار گیرد و براساس سند ملی واکسیناسیون، به طور رایگان به مردم تزریق شود.

محمدابراهیم گیلک، عضو سابق هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت هم در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به ایسنا می‌گوید: «به طور قطع وزارت بهداشت در بهترین شرایط شاید بتواند سه چهارم حجم واردات دو کمپانی بزرگ، واردات واکسن داشته باشد. بنابراین می‌توان از توان شرکت‌هایی که اکنون با کشورهایی همچون چین تبادلات تجاری و ارزی دارند، بهره برده و وزارت بهداشت با شرکت‌های خصوصی جلساتی را برگزار کند.»

او با تاکید بر اینکه بخش خصوصی قصد فروش واکسن را ندارد، می‌گوید: «امروز بخش دولتی و وزارت بهداشت کار خود را در توزیع واکسن انجام می‌دهد، اما دلیل اصرار بخش خصوصی به واردات واکسن این است که زنجیره انتقال کرونا در کشور در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود، چراکه امروز مرگ و میر ناشی از کرونا تنها‌برای سنین بالا نیست، بلکه بسیاری از افراد در سنین پایین و حتی ورزشکاران بدون هیچ بیماری زمینه‌ای نیز به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهند.»
بسیاری از کارشناسان سلامت تاکید دارند که اگر هر میزان واردات واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود، در نهایت توزیع واکسن باید حتما با نظارت وزارت بهداشت باشد.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: