کد خبر: ۲۷۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 02
در حالیکه هنوز شیب بیماری نزولی نشده و زمان زیادی تا واکسینه کردن تمامی جمعیت کشور باقی مانده، دو تعطیلی 14 اردیبهشت و عید سعید فطر در خلال همین پیک چهارم در پیش است که اگر از هم اکنون تدبیری برای آن اندیشیده نشود چه بسا با ورود ویروس‌های جهش‌یافته آفریقایی و احتمالا هندی به کشور فاجعه‌ای به مراتب بدتر از تعطیلات نوروزی در انتظار کشور باشد

شفاآنلاین>سلامت> تا دیر نشده هرگونه سفر در تعطیلات پیش‌رو را ممنوع کنید؛ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

به گزارش شفاآنلاین: در حالی تنها دو روز با تعطیلی 14 اردیبهشت و کمتر از دو هفته هم با تعطیلات عید سعید فطر فاصله داریم که کشور همچنان در پیک چهارم کرونا به سر می‌برد. تجربه تعطیلات عید نوروز یادآور این موضوع است که اهمال در ایجاد محدودیت‌های مسافرتی می‌تواند چه ابعاد خطرناکی را متوجه کشور کند.

علی رغم این موضوع ستاد ملی کرونا همچنان سکوت کرده و مصوبه‌ای در این رابطه ندارد. در همین حال رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواهان ایجاد محدودیت‌های سفت و سخت برای تعطیلات عید فطر و خردادماه شده است.

شبح افزایش بیماری در تعطیلات آتی
 با گذشت حدود یک ماه از نوروز، کشور هنوز در شوک مسافرت‌های صورت گرفته در آن تعطیلات است. 13 روزی که می‌توانست تنفسی برای بیمارستان‌ها، کادر درمان، دورماندن مردم از گزند بیماری کووید19 و شکستن زنجیره ابتلا باشد با بی‌تدبیری موجب شد تا نه تنها این زنجیره شکسته نشود که کشور را وارد خطرناکترین پیک بیماری کند. چنانکه روزانه بالغ بر 20 هزار مورد جدید بیمار شناسایی شده و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری نیز به حدود 500 نفر برسد.

در حالیکه هنوز شیب بیماری نزولی نشده و زمان زیادی تا واکسینه کردن تمامی جمعیت کشور باقی مانده، دو تعطیلی 14 اردیبهشت و عید سعید فطر در خلال همین پیک چهارم در پیش است که اگر از هم اکنون تدبیری برای آن اندیشیده نشود چه بسا با ورود ویروس‌های جهش‌یافته آفریقایی و احتمالا هندی به کشور فاجعه‌ای به مراتب بدتر از تعطیلات نوروزی در انتظار کشور باشد. با توجه به اینکه در تقویم، روز پنجشنبه 23 اردیبهشت‌ماه با عنوان عید سعید فطر ثبت شده است، می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که با تعداد قابل توجهی سفر در این دو روز انجام شود. از سوی دیگر، با چشم به هم زدنی، خردادماه هم از راه می‌رسد و باید برای تعطیلات میانه این ماه هم برنامه‌ریزی داشته باشیم. چنانچه 14 و 15 خرداد، جمعه و شنبه هستند و روز یکشنبه هم به مناسبت شهادت امام صادق (ع) تعطیل است. بنابراین با احتساب پنجشنبه آخر هفته، 4 روز تعطیلی پیاپی در خرداد ماه وجود دارد که قطعا اگر با تدبیر و برنامه‌ریزی به استقبال آن نرویم، کشور را به بحران پیک پنجم هم مبتلا کند. همانطور که مسافرت‌های ایام نوروز موجب قرمز شدن وضعیت تمامی شهرهای کشور شدند. در حالیکه تا اواخر اسفندماه تنها 9 شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند. یادمان نرفته است که این بی‌تدبیری در حالی رخ داد که وزارت بهداشت و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، یکصدا خواهان ممنوعیت مسافرت‌ها بودند اما چند صدایی در دولت و ستاد ملی کرونا مانع از این شد که نظرات کارشناسان اجرایی شده و محدودیت‌های قاطعی برای جلوگیری از سفرهای نوروزی در نظر گرفته شود. درواقع، در طلیعه سال 1400، عملا سلامت فدای گردشگری شد.

از سوی دیگر در حالیکه بسیاری از شهرهای کشور زرد و مجاز به مسافرت اعلام شده بودند. همین مساله باعث شد که فوج‌فوج مسافران از مبداء شهرهای مختلف (حتی شهرهای قرمز و نارنجی) به سمت شهرهای با وضعیت زرد گسیل شوند و در عرض کمتر از یک هفته، رنگ همان شهرهای زرد به سرعت به سرخی گرایید. اینجا بود که ستاد ملی کرونا طی اطلاعیه‌‌هایی برای شهرهای مختلف اعلام می‌کرد که مسافران روز فرصت دارند تا فلان شهر را ترک کنند. تصمیماتی که عملا هیچ سودی به نفع کاهش بیماری نداشت.

با بالا رفتن میزان مبتلایان و افراد بستری و ورود کشور به پیک چهارم بیماری، مردم هدف پیکان شماتت دولتمردان قرار گرفتند در حالیکه بی‌برنامگی آشکار و تصمیم‌گیری‌های آنی و غیرکارشناسی این وضعیت را به وجود آورده بود.

محدودیت‌ ویژه‌ای برای عید فطر نداریم
حال که دو تعطیلات دیگر در پیش است، بیم آن می‌رود که فاجعه عید نوروز این بار در سایه تهدید ویروس‌های جهش یافته هندی و آفریقایی تکرار شود. اگرچه به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هنوز مصوبه‌ای در رابطه با این تعطیلات در ستاد ملی کرونا وجود نداشته و این موضوع مورد بحث قرار نگرفته است. محسن فرهادی در این رابطه گفت: «ستاد ملی کرونا تاکنون مصوبه‌ای برای عید فطر و خردادماه نداشته است. اما همچنان محدودیت‌های مصوب در مورد ممنوعیت مسافرت «از/ به» شهرهای قرمز و نارنجی برقرار است و این موضوع مشمول عید فطر نیز خواهد بود.»

مسافرت‌های ضروری نیز محدود شود
مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا نیز در این رابطه گفت: «نظر و توصیه کمیته علمی ستاد ملی کرونا از زمان شیوع بیماری تا امروز و برای هر مناسبتی، همواره پرهیز از مسافرت‌های غیر‌ضروری برای قطع زنجیره ابتلا بوده است.»

وی با ابراز بی‌اطلاعی از تصمیم احتمالی ستاد ملی کرونا در مورد تعطیلات پیش‌رو، اظهار کرد: «با توجه به اینکه اکنون در اوج اپیدمی هستیم از نظر من باید حتی مسافرت‌های ضروری نیز محدود شود تا بتوان این اپیدمی را پشت سر گذاشت.»

نامه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رئیس‌جمهور
با توجه به سخنان فرهادی درمورد نبود مصوبه‌ای خاص برای تعطیلات عید فطر و خردادماه و بی‌اطلاعی مردانی در این رابطه، به نظر می‌رسد این‌بار نیز احتمال تصمیمات دیرهنگام وجود دارد. این مساله از سوی حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز بیان شد. شهریاری از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور به منظور تشدید محدودیت‌ها در ایام عید سعید فطر و تعطیلات خردادماه خبر داد و گفت: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار است نامه‌ای به آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور ارسال کند تا در این تعطیلات به طور جدی محدودیت‌هایی ایجاد کنند و مانع تکرار وضعیت عید نوروز شوند.»
شهریاری افزود: «امیدواریم هرچه زودتر این محدودیت‌ها ایجاد شود و اینگونه نباشد که مثلا بگویند از شنبه محدودیت‌ها برقرار خواهد بود و مردم از چهارشنبه قبل از آن سفرهای خود را آغاز کنند. اینگونه تصمیمات متاسفانه بارها اتخاذ شده و به مشکلاتی دامن زاده است به همین دلیل ما می‌خواهیم با رئیس‌جمهور مکاتبه کرده تا جلوی مشکلات احتمالی از قبل گرفته شود.»
‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز همچون مردانی از تصمیم دولت و ستاد ملی کرونا برای عید فطر و تعطیلات خردادماه ابراز بی‌اطلاعی کرد و یادآور شد: «‌توصیه ما به دولت این است که پروتکل‌هایی را که از سوی خود آنان تدوین می‌شود، عملیاتی کنند. متاسفانه یکی از مشکلات ما نوشتن پروتکل‌ها بر روی کاغذ و عدم اجرای آن توسط مسئولان اجرایی کشور بوده که این مساله صدمه‌های زیادی زده است.»

شب‌های قدر هم در پیش‌ هستند
این وضعیت در حالیست که در آستانه شب‌های قدر هم هستیم و امسال نیز همچون سال گذشته قرار است مراسم شب‌های قدر با پروتکل‌ها و محدودیت‌های خاصی برگزار شود.
هفته گذشته سعید نمکی در مورد برگزاری مراسم شب‌های قدر در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون خود نوشت: «مراسم احیاء می‌تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به ‌مدت ۲ ساعت اجرا شود. لوازم کاملاً شخصی و ورودی و خروجی‌‌های متعدد و بدون تماس باشد. تجربه و مدیریت سال گذشته عزیزان یقیناً در بهتر برگزار شدن مراسم امسال موثر خواهد بود..»

نمکی یادآور شد: «اگرچه در شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه‌‌نامه‌‌ها برگزاری نماز و برگزاری مراسم احیاء بلامانع است مع‌‌الوصف باتوجه به شیوع گسترده بیماری با ویروس موتاسیون‌یافته کمتر نقطه‌‌ای حائز شرایط فوق خواهد بود لذا می‌طلبد تا با تدوین شیوه‌‌نامه‌‌ای برای برگزاری نمازهای یومیه ماه مبارک (یک وعده آن هم به‌مدت نیم ساعت) با حداقل نفرات و در فضای باز با رعایت حداکثر فاصله و ماسک و جانماز و سجاده اختصاصی در کلیه شهرها اجازه داده شود.»
وی همچنین در بخشی از این نامه با اشاره به مراسم نماز عید فطر سال گذشته تصریح کرد: «برگزاری مراسم عید فطر در بعضی از مناطق کشور در سال گذشته موجب شکل‌‌گیری موجی جدید در آن استان‌‌ها شد که عدم پیش‌‌گیری از این پدیده در عید سعید فطر آتی می‌‌‌‌تواند ویروس جهش‌‌یافته ابعاد سنگین‌‌تری ایجاد کند. لذا پرداختن به امور پیشگیرانه قبل از فرارسیدن عید در استان‌ها و نقاطی که ممکن است آسیب‌‌پذیر باشد بسیار ضروری است.»

توصیه‌های بهداشتی برگزاری شب‌های قدر
در همین رابطه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه‌هایی را برای برگزاری مراسم شب‌های قدر ارائه کرد. در این توصیه‌ها آمده است: «با توجه به شرایط نامناسب همه گیری کروناویروس، امسال در شب‌های قدر تا حد امکان مراسم احیا برگزار نشود و از طریق فضای مجازی و رادیو و تلویزیون مراسم احیا را در منزل خود برپا کنید و در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت و در مراسم‌هایی با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنید. در مراسمی که در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار می‌شود، حاضر شوید، در زمان حضور در مراسم احیا، به هیج وجه ماسک را برندارید و فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و تا حدامکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم احیا بپرهیزید.»
در ادامه این توصیه‌های آمده است: «از توزیع نذری و خیرات در داخل مراسم خودداری و نذورات را به صورت بیرون‌بر در اختیار شرکت‌کنندگان مراسم قرار دهید، نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد. نذورات خود را در قالب بسته‌های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهید، به منظور بهره‌مندی از اجر معنوی شب‌های قدر در فعالیت‌های خیرخواهانه (حمایت از نیازمندان و آزادی زندانیان) مشارکت کنید.»

علی‌رغم این توصیه‌ها نه وزیر بهداشت و معاونانش و نه دیگر اعضای ستاد ملی کرونا هنوز در مورد تعطیلات آتی سخنی به زبان نرانده و توصیه‌ای به مردم نکرده‌اند. از سوی دیگر مشخص نیست چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ خواهد شد. لذا این نگرانی وجود دارد که کشور بازهم در دام روند صعودی دیگری بیفتد و این بار نیز مسئولان اهمال‌کاری خود را به گردن مردمی بیندازند که تابع تصمیمات آنان هستند. روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: