کد خبر: ۲۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۳ - 2014July 13
شفا آنلاین:یک عضو هیات مدیره مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه زخم‌های مقاوم به درمان ممکن است موجب قطع انگشتان و معلولیت پا شود، گفت: اختلالات حسی، عروقی و نوروپاتی‌های عصبی از عوامل ایجاد زخم پا در مبتلایان به دیابت است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیامک بشردوست تجلی با اشاره به اینکه یک میلیون نفر از مبتلایان به دیابت، دچار زخم پا می‌شوند، گفت: اختلالات حسی، اختلالات عروقی و نوروپاتی‌های عصبی از عوامل ایجاد زخم پا در این بیماران است.

وی افزود: عدم مراقبت صحیح از زخم ممکن است به افزایش عوارض دیابت و قطعی انگشتان منجر شود که بر اساس تحقیقات، احتمال قطع عضو در این افراد 40 درصد گزارش شده است، بنابراین درمان صحیح و مراقبت‌های مناسب از نکات حائز اهمیت در خصوص درمان این بیماران است.

این عضو هیات مدیره کلینیک جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اختلال در اعصاب حرکتی در بیماران دیابتی موجب عدم تحرک پا به طور صحیح می شود، خاطرنشان کرد: اختلالات عصبی موجب کاهش تعریق و ضعف پا می‌شود. همچنین اختلال عروق، تنگی عروق و کاهش خونرسانی به موضع، شرایط را برای ایجاد زخم مساعد می‌کند.

عدم کنترل دیابت موجب افزایش طول درمان زخم پا می‌شود

وی تصریح کرد: طول درمان زخم پا در بیماران براساس سن، طول مدت ابتلا به دیابت، نحوه کنترل قند خون متفاوت است. همچنین اختلالات حسی نظیر مور مور شدن، سوزش پا، از بین رفتن احساس درد و حرارت، زمینه ساز بروز علائم این بیماری است.

زخم‌های مقاوم به درمان ممکن است به قطع پا منجر شود

"ویتامین D" ضروری در تنظیم قند خون

این متخصص فیزیکال تراپی با اشاره به اینکه زخم‌های مقاوم به درمان از عوامل اصلی در تشدید بیماری و قطع عضو است، افزود: زخم‌های مقاوم به درمان موجب عوارض جسمی و روحی در فرد می‌شو‌د همچنین فرد را از محیط اجتماعی دور می‌کند.

وی تصریح کرد: مدت زمان درمان زخم پا براساس شرایط زخم، سطح زخم و محل ایجاد زخم حداکثر 8 هفته است. عدم درمان صحیح و مراقبت مناسب باعث افزایش مدت زمان درمان و ایجاد زخم‌های مقاوم به درمان می‌شود.

بشردوست در پایان با اشاره به اینکه جلوگیری از ایجاد زخم پا موجب کاهش هزینه‌ها و مدت زمان درمان می‌شود، گفت: ویتامین D عاملی ضروری در تنظیم قندخون است. مصرف حداقل 50 تا 80 میلی گرم ویتامین D در طول هفته برای این بیماران ضروری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: